Dele en ekstern disk
Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-06 12:45

Hej,

Jeg har en ekstern Maxtor-disk koblet til min Mac, som kører OS
10.4.5, som jeg godt kunne tænke mig at nå fra min WinXP Pro SP2.

Kan godt finde ud af at slå Windows-deling til og kan derefter
nå den konto på OS X, som jeg har valgt til deling, men det giver
mig ikke samtidig adgang til det eksterne drev, hvilket set ud
fra et sikkerhedsmæssigt synspunkt, vel egentlig er fint nok,
men hvordan får jeg så fat i drevet? Kan det kun lade sig gøre
på OS X Server at slå deling til på en ekstern harddisk f.eks?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 13:56

> [...]
> men hvordan får jeg så fat i drevet? Kan det kun lade sig gøre
> på OS X Server at slå deling til på en ekstern harddisk f.eks?

Hent programmet "sharepoints" <http://www.hornware.com/sharepoints/>
Den kan editere de relevante tags i såvel netinfodatabasen som
smbd.conf.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-06 14:13

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Hent programmet "sharepoints" <http://www.hornware.com/sharepoints/>

Tak. Det virker perfekt.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-06 14:34

Thomas G. Madsen skrev:

<http://www.hornware.com/sharepoints/>
> Tak. Det virker perfekt.

Lige bortset fra funktionen 'Hide Files Starting With a Period'
under SMB Props -> File Visibility, for den har tilsyneladende
ingen effekt, og jeg har husket at klikke på 'Update Samba (SMB)
Server Properties'.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 15:19

> [...]

> under SMB Props -> File Visibility, for den har tilsyneladende
> ingen effekt, og jeg har husket at klikke på 'Update Samba (SMB)

er det muligt at samba skal genstartes? tjek evt. din smbd.conf.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-06 14:48

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> under SMB Props -> File Visibility, for den har tilsyneladende
> ingen effekt, og jeg har husket at klikke på 'Update Samba (SMB)

Men efter en genstart af Mac'en, virkede det.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-06 17:47

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> er det muligt at samba skal genstartes?

Det er muligt, men det blev til en genstart af Mac'en i stedet.
Jeg undrer mig dog lidt over, at SMB inde i SharePoints altid
bliver koblet fra efter en genstart af Mac'en. Det gør knapt så
meget, hvis Windows deling er koblet til inde under Deling i
Systemindstillingerne i OS X, men burde det ikke blive ved med
at være koblet til i SharePoints også?

Det med at skjule filer startende med . i SharePoints virker,
men jeg kan ikke få den til at skjule filer og/eller mapper ved
at skrive navnet i enten 'Hide Files' eller 'Veto Files'-feltet
under SMB Props -> File Visibility.

Jeg kunne f.eks. godt tænke mig at skjule mapper som indeholder
navnet iView og filer, som hedder noget med Adobe Bridge Cache.
Har prøvet at skrive *iView* / Adobe Bridge Cache*, men det vil
ikke fungere, og det virker heller ikke, hvis man skriver det
fulde navn på en fil eller en mappe.

> smbd.conf.

Du mener inde fra SharPoints, ikke?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 20:25

> Det er muligt, men det blev til en genstart af Mac'en i stedet.

same thing..

> [...]
> meget, hvis Windows deling er koblet til inde under Deling i
> Systemindstillingerne i OS X, men burde det ikke blive ved med

Sharepoints er kun en editor, den kan ikke starte eller stoppe
services - dvs. dens adfærd er forventelig. Brug "deling" til at holde
styr på dine services.

> [...]

> Har prøvet at skrive *iView* / Adobe Bridge Cache*, men det vil
> ikke fungere, og det virker heller ikke, hvis man skriver det

Her kan jeg ikke hjælpe...

> Du mener inde fra SharPoints, ikke?

nope... med en texteditor.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-03-06 17:31

> [...]
> men jeg kan ikke få den til at skjule filer og/eller mapper ved
> at skrive navnet i enten 'Hide Files' eller 'Veto Files'-feltet

Jeg har ikke erfaring med netop den funktion i Samba, men Samba har en
glimrende og omfangsrig dokumentation. man til smb.conf kan ses her:

<http://sambawww.mirrors.dotsrc.org/samba/docs/man/manpages-3/smb.conf.5
..html>

Der kan bl.a. læses:

hide files (S)
This is a list of files or directories that are not visible but are
accessible. The DOS 'hidden' attribute is applied to any files or
directories that match.
Each entry in the list must be separated by a '/', which allows spaces
to be included in the entry. '*' and '?' can be used to specify multiple
files or directories as in DOS wildcards.
Each entry must be a Unix path, not a DOS path and must not include the
Unix directory separator '/'.
Note that the case sensitivity option is applicable in hiding files.
Setting this parameter will affect the performance of Samba, as it will
be forced to check all files and directories for a match as they are
scanned.
The example shown above is based on files that the Macintosh SMB client
(DAVE) available from Thursby creates for internal use, and also still
hides all files beginning with a dot.
An example of us of this parameter is:
hide files = /.*/DesktopFolderDB/TrashFor%m/resource.frk/

Default: hide files = # no file are hidden

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 19:54

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> <http://sambawww.mirrors.dotsrc.org/samba/docs/man/manpages-3/smb.conf.5
> .html>

er det ikke lettere at skrive "man smbd.conf" i et terminalvindue?

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 12-03-06 23:42

> er det ikke lettere at skrive "man smbd.conf" i et terminalvindue?

Jo, selvfølgelig. Jeg tænkte ikke lige på, at der ligger en fuld Samba
med dokumentation og det hele på en standard Mac OS X. Nogle gange kan
web-versionen faktisk være lettere. Denne manualside er frygteligt lang,
og hvis man ikke lige er inde i søgefunktionen i more/less (eller
hvilken pager man bruger), så kan den være tung at komme igennem.

I øvrigt skal det være "man smb.conf". Man kan også skrive "man smbd",
men den giver en anden manualside, som man sjældent har noget at bruge
til...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-03-06 08:28

> Jo, selvfølgelig. Jeg tænkte ikke lige på, at der ligger en fuld Samba
> med dokumentation og det hele på en standard Mac OS X. Nogle gange kan
> web-versionen faktisk være lettere.

Den lokale version har det med at passe til den version man nu engang
søger dokumentationen på. web-versionen kan være en blindgyde hvis man
ikke giver sig tid til at tjekke versionsnumre samt om der er tale om
en bsd eller gnu udgave.

Må jeg anbefale Bwana <http://www.bruji.com/bwana/index.html>

> I øvrigt skal det være "man smb.conf".

Jeg bed ikke mærke i at det var klientens dokumentation du henviste
til. Til tider kan det være en fordel at læse et indlæg før man besvarer
det.

> Man kan også skrive "man smbd", men den giver en anden manualside,
> som man sjældent har noget at bruge til...

ikke enig.

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 14-03-06 00:58

> [...]
> søger dokumentationen på. web-versionen kan være en blindgyde hvis man
> ikke giver sig tid til at tjekke versionsnumre samt om der er tale om

Samba findes ikke i forskellige versioner til bsd, gnu eller andet, men
selvfølgelig er der en vis udviklingen mellem versionsnumrene.

> Må jeg anbefale Bwana <http://www.bruji.com/bwana/index.html>

Genialt. Den kendte jeg ikke. Tak for tippet!

> Jeg bed ikke mærke i at det var klientens dokumentation du henviste
> til.

Æh. Det her er dokumentationen til serverens konfigurationsfil. Klienten
til samba hedder smbclient eller smbmount. Eller også hedder den (på Mac
OS X) "Finder", idet den inkluderer klientbibliotekerne fra Samba. Det
har jeg ikke henvist til.

> ikke enig.

Hvis man installerer en færdig distribution, som inkluderer Samba
(f.eks. Mac OS X), så har man virkeligt ikke meget at bruge den
dokumentation til. Hvis man selv bygger sin Samba fra kilden og skal
installere dæmonerne selv, så har du selvfølgelig ret, men det er nok de
færreste Mac-brugere, som gør det.

Den oprindelige tråd gik på at bruge SharePoints til af konfigurere
smb.conf under Mac OS X, og så er det kun dokumentationen til smb.conf,
som er rigtigt interessant.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 11-03-06 21:26

Morten Reippuert Knudsen skrev:

> Sharepoints er kun en editor, den kan ikke starte eller stoppe
> services - dvs. dens adfærd er forventelig. Brug "deling" til at
> holde styr på dine services.

Ok.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-03-06 18:17

Thorkil Olesen skrev:

> hide files = /.*/DesktopFolderDB/TrashFor%m/resource.frk/

Det er også de parametre, man kan indsætte i SharePoints,
men jeg kan ikke få det til at virke, så man skal muligvis
gøre det direkte i smbd.conf, som Morten nævner.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-03-06 18:17

> nope... med en texteditor.

Spørgsmålet er så bare, hvordan man finder den fil med en defekt
søgefunktion.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 20:02

> Spørgsmålet er så bare, hvordan man finder den fil med en defekt
> søgefunktion.

vi /etc/smbd.conf

sådanne ting har det med at ligge under /etc.

Når man bruger en editor i et terminal vindue og en shell med
autocomplete funktion, er den slags 100 gange lettere at finde end med
selv den smarteste GUI søgefunktion.

ellers er der jo muligheden for at bruge "locate smbd.conf" til at
lokalisere den slags - sådanne emner har det med ikke at skifte plads,
så locate databasen er i dette tilfælde tilstækkelig præcis.

Derudover angiver "man smbd.conf" vist osse filens placering.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 12-03-06 18:33

Thomas G. Madsen skrev:

> Det er også de parametre, man kan indsætte i SharePoints,
> men jeg kan ikke få det til at virke

Nu virker det. I går havde jeg mellemrum før og efter skråstregen,
men det skal man åbenbart ikke.

--
Hilsen
Madsen