win xp 64 bit version til AMD 64 ?
Fra : cc

Dato : 11-03-06 00:04

Er der noget at vinde i hastighed ved at veksle fra xp 32 bit til 64
bitversionen ???

AMD 3700+
Asus A8N SLI-Premium
Geforce 7800gt PCI e
Corsar 1 gb 3200
160 gb S-ata 300

Fra : Martin Sørensen

Dato : 11-03-06 00:12

> Er der noget at vinde i hastighed ved at veksle fra xp 32 bit til 64
> bitversionen ???

Kommer helt an på hvilke programmer du har tænkt dig at køre.. Hvis det er
til spilbrug eller lign., så er der næppe nogen mærkbar forskel. XP x64
kører dog også fint 32-bit programmer, og i flere tilfælde endda en smule
hurtigere end den normale XP, men det alene er næppe en opgradering værd.

Der hvor 64 bit (og de tilhørende ekstra registre) virkeligt kommer til sin
ret, er i beregningstunge programmer, hvis de er blevet optimeret til den
nye 64 bit platform, som f.eks. 64-bit udgaven af 3D Studio Max. Jeg kunne
også forestille mig at Matlab ville køre væsentligt hurtigere hvis den blev
lavet i en native 64-bit udgave (er så vidt jeg ved ikke kommet endnu).

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : JK

Dato : 11-03-06 11:05

On Sat, 11 Mar 2006 00:03:45 +0100, "cc" <clauschristiansen@mail.dk>
wrote:

>Er der noget at vinde i hastighed ved at veksle fra xp 32 bit til 64
>bitversionen ???
>
>AMD 3700+
>Asus A8N SLI-Premium
>Geforce 7800gt PCI e
>Corsar 1 gb 3200
>160 gb S-ata 300

Selve styresystemet er meget hurtigere.

Jeg opgav det p.gr.a. manglende drivere til perifere enheder, og
venter derfor på Vista.

Canon i865 printer og Epson 2400 photo scanner har ikke fået drivere
til X64. Det er ikke et almindeligt udbredt styresystem, lader det
til.

Opgradering fra 32 bits system til 64 bits system: det SKAL være en
frisk installation forfra.

mvh

John

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-03-06 13:42

"cc" <clauschristiansen@mail.dk> crashed Echelon writing

> Er der noget at vinde i hastighed ved at veksle fra xp 32 bit til 64
> bitversionen ???

Nej, ikke så længe programmerne selv er skrevet til at udnytte 64bit
intruktionssættet.
Man (læs forskellige sites) testede FarCry da den kom i ny 64bit version,
men selv der var det ikke mange FPS man hentede mere ud af det.

--
Bjarke Andersen

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 12-03-06 22:48

Jeg er glad for at jeg har skiftet til x64... Man skal godt nok lige bruge
lidt tid på at finde diverse drivers og få det hele sat op, men derefter
kører det altså bare lækkert...

Du kan finde alt hvad du har brug for af drivers og hjælp på
www.planetamd64.com

/morten

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 13-03-06 00:22

On Sun, 12 Mar 2006 22:47:46 +0100, Morten Astrup Christensen wrote:

> Jeg er glad for at jeg har skiftet til x64...

Hvorfor? (oprigtigt spørgsmål)
Jeg har selv en Opteron 165, men kører Win XP 32bit. Jeg bruger maskinen
til lidt af hvert: Mail, surf, musik-afspiller, tekstbehandling,
regneark osv, men ingen spil. Vil jeg få noget ud af at skifte til
64bit? Såvidt jeg ved fås ingen af de programmer jeg bruger i 64bits
udgaver...

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Morten Astrup Christ~

Dato : 13-03-06 15:44

> [...]
> regneark osv, men ingen spil. Vil jeg få noget ud af at skifte til
> 64bit? Såvidt jeg ved fås ingen af de programmer jeg bruger i 64bits

Nu bliver jeg muligvis slagtet, men det virker bare som om at det hele
generelt kører en smule hurtigere end det gjorde på 32 bit... Desuden er
maskinen slet ikke blevet langsommere siden jeg installerede systemet for
over et halvt år siden, hvorimod jeg dengang jeg kørte 32 bit som regel
formatterede mindst en gang hvert halve år.

Det kan godt være, at det bare er held, men det kan jeg bare ikke forstå
eftersom jeg ikke har gjort noget som helst anderledes (installerer lige så
mange programmer, spil osv osv). Kort sagt, så er der altså ikke nogle
specifikke ting jeg synes der er bedre, men det er bare min erfaring at x64
generelt kører hurtigere end 32 bit-versionen...

/morten

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-03-06 20:21

> Kort sagt, så
> er der altså ikke nogle specifikke ting jeg synes der er bedre, men
> det er bare min erfaring at x64 generelt kører hurtigere end 32
> bit-versionen...

Det samme er der også mange tests der viser rundt omkring på nettet. 32-bit
programmer kører generelt en smule bedre under x64, og programmer der er
optimeret til 64 bit bliver nogle gange mærkbart hurtigere, hovedsageligt
pga. de ekstra registre. Jeg har ikke set nogen tests der viser at
programmer kører ringere under x64 frem for den normale XP, så ved en ny
maskine kan jeg ikke se nogen grund til at vælge XP frem for XP x64,
medmindre man har noget speciel hardware hvor der ikke findes drivere til
x64.

--
signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-06 12:28

> [...]

> over et halvt år siden, hvorimod jeg dengang jeg kørte 32 bit som regel
> formatterede mindst en gang hvert halve år.

Det her er også min oplevelse, selve windows kører noget mere 'snapt'

> [...]
> specifikke ting jeg synes der er bedre, men det er bare min erfaring at x64
> generelt kører hurtigere end 32 bit-versionen...

og om igen :)

X2 4800+ 3GB RAM, 15K RPM RAID0... pimped out ride...