Foto
IBM760 5420
Teil 3020
forkert farve på udprint !
Fra : Henrik

Dato : 10-03-06 02:23

Hej i gruppen.

Har lige postet denne lister på ( alt.edb.grafik )
Måske denne grupper er mere modtagelig for mit problem !

Dette er godt nok et meget printer relateret emne , men
prøver dog aligevæld med gruppen her , da det i lige så høj
grad også forbeholder sig grafik / billeder.

Jeg har for nylig købt mig en printer.
Canon pixma ip 5200.

Har så bemærket at den ikke er speciel vild med at printe
lilla , men tolker farven til det blå i stedet for !!
Kan jeg nu være sikker på det er printeren der driller ?
Benytter Photoshop , og via det har jeg printet en motorcykel
i 1600 X 1200 pixels , hvor farven på tanken & div. er lilla
i en lidt mørk tone.
Via mit print er resultat blåt , & da også baggrunden visse
steder er tilføjet noget lilla her & der , går det jo op i en
højere enhed !
Er det en driver "justering" der skal til , eller Photoshop
der skal justeres i et sted !

Man forventer jo at billeder på papiret er identisk
med det man ser på skærmen & den er nu justeret fint nok ind.

Henrik.......

Fra : Ole Larsen

Dato : 10-03-06 04:31

Henrik skrev:
> [...]
>
> Man forventer jo at billeder på papiret er identisk
> med det man ser på skærmen & den er nu justeret fint nok ind.

At printe er ikke så nemt hvis det skal se rigtigt ud:

Skærm skal være justeret rigtigt
billede skal have rigtige farveprofil tilknyttet
du skal have rigtige icc profil til papir/printer/blækpatron
du skal vide om du skal sætte ENTEN PS ELLER printer
(og det er sikkert PS) til at "styre".
Og så skal du vide hvordan du gør dette sidste i PS

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design Febr. 2006

Fra : Georg Tranholm

Dato : 10-03-06 10:09

"Henrik" <www.hsp@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Hej

Hvilket papirmærke bruger du. Canon pixma kan give forkerte
farver på uoriginalt printerpapir...

Mvh
/GT

Fra : Lars Troels

Dato : 10-03-06 11:23

"Jeg har for nylig købt mig en printer.
Canon pixma ip 5200.

Er det en driver "justering" der skal til , eller Photoshop
der skal justeres i et sted !

Hvis du sender mig en mail....adressen kan findes på min hjemmeside. Så har
jeg en pdf. med en god guide til hvordan det IP4200/5200 sættes op sammen
med Photoshop, jeg kan sende til dig.

Hilsen

Lars T.
www.larstroels.dk

Fra : Old-CAT

Dato : 11-03-06 00:17

Hej Henrik

Jeg har også købt en Canon IP 5200R (trådløs net)

Det samme skete for mig indtil jeg prøvede Canons PRO photopaper - så var
det hele ren superkvalitet med et helt andet farve spec.

Claus

Fra : Henrik

Dato : 11-03-06 06:30

[...]

Hej Ole..

Fik det til at lyde som om at jeg brugte Photoshop når jeg
skulle printe billeder , men bruger faktisk
Easy photo print ( fulgte med printeren ) og faktisk et
godt program at bruge - det er vel egentlig ikke det
pågældende program der bestemmer kvaliteten , men
derimod driver som div. programmer hver i sær knytter
sig til.
Jeg har forsøgt at ændre lidt her og der , men hopper så
tilbage til udgangspunktet igen , da jeg ikke rigtig får noget
gennembrud med mine forsøg !

Henrik........

Fra : Henrik

Dato : 11-03-06 06:52

Hej

Hvilket papirmærke bruger du. Canon pixma kan give forkerte
farver på uoriginalt printerpapir...
_

Hej Georg.

Jeg havde noget ( Imation photo jet ) blankt foto papir
til at ligge , så det forsøgte jeg med først.
Det er ikke helt glat , men en anelse ru i forhold til Canon's
pro papir. !
Der fulgte 5 stk 15x10 cm pro. ark med printeren , og dem
forsøgte jeg at printe på i dag.....
Kvaliteten på mit Imation papir imponer godt nok , men
Canon's pro papir levere lige det sidste !
Havde en pæn motorcykel i 1600 X 1200 pixels , og den
forsøgte jeg med , og den er der bare , helt ned til den
mindste detalje - Jeg blev her , meget imponeret !
Denne motorcykel var også lilla / rød , og der var ingen
misfortolkninger af den lilla farve denne gang !!
Mit første motorcykel ( flop ) i en anden farve på
papiret skulle lige checkes igen på et pro papir , men
nej ! Dette billede er uændret fra før ! Mystisk.....

Henrik..........

Fra : Henrik

Dato : 11-03-06 07:10

[...]

Hej Lars.

Vil lige benytte din email , tak for tilbudet.
Kunne godt tænke mig at vise dig mit farve problem , og
det kunne jeg passende sende af sted via. en email !!

Jeg lavede en farvetabel for sjov inde i Ms' Publisher
og det går da helt galt mht. til at ramme farverne her og der ?
En lysegrøn vs. mørkegrøn kvadrat burde ikke forekomme
ens på papiret , eller hvad ! Der er kun en hår til foreskel !
Min gamle HP 720c har jeg aldrig justeret en dyt på , og
den formidler farverne helt perfekt i forhold.

Canon pixma ip 5200 imponer med sin opløsning , men
2 grønne nuancer - lidt som sort / lysegråt , burde den
kunne se foreskel på.

Jeg benytter lige din email lidt senere....

Henrik.......................

Fra : Henrik

Dato : 11-03-06 07:27

[...]

Hej Claus.

Jeg giver dig fuldstændig ret !
Jeg kunne godt selv se der var en foreskel på mit
Imation photo jet , og så Canon's photo pro papir !!
Canon sætter lige prikken over i'et

Hvordan står det til hos dig mht. mat papir &
farver set i forhold til dem på monitoren !!
Matcher de fint nok , eller !!

Måske jeg kunne lokke dig til at gøre et forsøg !
Stable nogle firkanter op i hver sin farve - rød , grøn ,
blå , gul , lilla - og hvor hver farve er præsenteret
i en mørk og lys udgave !!

Er spændt på om din printer gøre det bedre end min !
Der hvor det går helt galt hos mig , er den grønne.
De er stortset identisk på nuancen ?

Samtlige patroner står neutralt - på ( 0 )
Sat til standdard udskrift på almindeligt papir ( mat )
og ellers ingen hokus pokus.

Henrik.....

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-03-06 09:10

In article <1142058406.075254.91600@v46g2000cwv.googlegroups.com>, Henrik wrote:
> [...]
> i en mørk og lys udgave !!
>
> Er spændt på om din printer gøre det bedre end min !
> Der hvor det går helt galt hos mig , er den grønne.

Problemet er netop, at med CMYK er grøn et relativt lille farveområde.
Hvordan laver du farvestyring ? Perceptual er det bedste.

--
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)

Fra : Henrik

Dato : 11-03-06 21:18

Hej Poul.

Farvestyring !
Fremfor at printe et alm. billede , har jeg lavet en tabel
der består af nogle kvadrater i forskellige farver.
Rød , grøn , blå , gul & lilla.
Disse farver har jeg lagt ud i en mørk & lys udgave , netop
for bedre at kunne se hvor godt printeren rammer dem
hver i sær.
Jeg er indtil videre ikke tilfreds med resultatet , da
Canon printeren ikke kan printe lysegrøn !
Min HP 720c printer gør det perfekt i forhold , og jeg har aldrig
haft et utility jeg kunne juster i , i forbindelse med den.
I med et papir , og så afsted - blank eller mat , fra Canon
eller ej - den er ligeglad...... !

Problemer med Canon printeren løser sig sikkert , men
men den skal dog kunne printe i naturlige farver ,
uanset hvilket program jeg benytter på pc'en - det gør HP'en.

Henrik........