Billedgalleri - igen?
Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 10-03-06 01:09

Hej alle,

Det er nok ikke det første spørgsmål af denne type i gruppen - men jeg tager
chancen alligevel...

Kan I anbefale nogle gode billedgallerier?

Mine præferencer:
- PHP/MySQL - "selvfølgelig"
- Det skal være nemt at uploade billeder - også mange ad gangen. Evt. bare
via ftp til et prædefineret bibliotek på serveren.
- Thumbnails skal autogenereres.
- Hierarkisk opbygning. Dvs. adskillige mapper, hver med en given mængde
billeder.
- Meget gerne mulighed for at knytte en lille kommentar til billedet/mappen.
- Nem integration i en eksisterende side.
- Gratis

På forhånd tak!

/Kenneth

--
http://brun.dk
http://kollegiefodbold.dk

Fra : Martin

Dato : 10-03-06 02:50

Kenneth Brun Nielsen wrote:
> [...]
> - Meget gerne mulighed for at knytte en lille kommentar til billedet/mappen.
> - Nem integration i en eksisterende side.

Coppermine <http://coppermine-gallery.net>
gallery <http://gallery.menalto.com>
PHP-HUG <http://php-hug.sourceforge.net>
Eller det sjoveste... lave det selv.

PS: Sourceforge er altid et godt sted at søge efter open-source ting...
bare søg efter gallery i søgemaskinen, så har du ca de første 200
gallerier.. så er det bare at pille dem fra som ikke bruger PHP/MySQL.

Fra : Kenneth Brun Nielsen

Dato : 10-03-06 14:05

"Martin" <news@natten-i.dk> skrev i en meddelelse

> Coppermine <http://coppermine-gallery.net>

Ser fornuftigt ud. Er dog bekymret for hvor meget bøvl jeg får med at
integrere user-login-systemet i det eksisterende design (som ikke er lavet
endnu). Nogen erfaringer?

> gallery <http://gallery.menalto.com>

Stort projekt. Overkill i mine øjne, men det kan sikkert konfigureres så,
det er mere basalt. Polling er lidt for teenage-agtig til den pågældende
side...

> PHP-HUG <http://php-hug.sourceforge.net>

Har du erfaring med det? De, der screenshots er jeg ikke videre imponeret
af, og deres demo sites virker pt. ikke. Men "plain and simple" er også et
argument.

> Eller det sjoveste... lave det selv.

Endnu sjovere: få en fritid Spøg til side, så er det da vældig sjovt at
sætte det pænt op. Men det der med at tilpasse det til de folk, der skal
uploade billederne hader jeg - nok belært af dårlige erfaringer..

> PS: Sourceforge er altid et godt sted at søge efter open-source ting...
> bare søg efter gallery i søgemaskinen, så har du ca de første 200
> gallerier.. så er det bare at pille dem fra som ikke bruger PHP/MySQL.

Netop mangfoldigheden fik mig til at spørge her i gruppen. Det er jo
fuldstændig en jungle med alle de gallerier. Idéen med indlægget var ikke at
finde gallerier - det klarer Google, SourceForge osv. jo fint, som du
nævner. Det var at finde GODE gallerier vha. gruppens erfaringer.

Tak for svaret.

/Kenneth

Fra : Kasper Garnæs

Dato : 11-03-06 18:23

Jeg faldt for nogle måneder siden over:

- Plogger (http://www.plogger.org/)
- ZenPhoto (http://www.zenphoto.org)
- PhotoStack (http://photostack.org/)

Jeg valgte selv ZenPhoto, da det selv kan genere album og billeder ud
fra filstrukuteren, hvilket gør det nemt at automatisere upload vha.
FTP.

Derudover er det selvfølgelig også danske MG2 (www.mingial.dk).

/Kasper