hvad betyder "ligeløn" egentlig?
Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-03-06 20:33

Hejsa,

særlig juriudisk er det vel ikke, men der er nok en rimelig chance for et
svar her.

Nuvel - hvad er definitionen af "ligeløn". Er det livsindtægten? Er det
indtægten i de år, man officielt er på arbejdsmarkedet ...? Eller hvad er
det?

ras

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-03-06 21:47

On Thu, 09 Mar 2006 20:32:44 +0100, rasmus.carlsen wrote:

> Nuvel - hvad er definitionen af "ligeløn". Er det livsindtægten? Er det
> indtægten i de år, man officielt er på arbejdsmarkedet ...? Eller hvad er
> det?

Lige løn for lige arbejde. Hvis man laver det samme, skal man altså have
det samme i løn. Problemet med ligeløn er at der sjældent er tale om
ligearbejde.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-03-06 22:56

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

> Lige løn for lige arbejde. Hvis man laver det samme, skal man altså have
> det samme i løn. Problemet med ligeløn er at der sjældent er tale om
> ligearbejde.

- det tror jeg altså ikke ... en kvindelig minister og en mandlig minister
får vel det sammei årsløn. En kvindelig S-togs-fører får jo også det samme
som en mandlig S-togs-fører. Og en mandlig folkeskolelærer får det samme som
en kvindelig ...

ras

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-03-06 23:02

On Thu, 09 Mar 2006 22:56:11 +0100, rasmus.carlsen wrote:

> - det tror jeg altså ikke

Det er helt i orden, men yderligere diskussion af det hører til i
dk.politik.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-03-06 23:38

> Det er helt i orden, men yderligere diskussion af det hører til i
> dk.politik.

- mjae ... men enhver der har besøgt den gruppe forlader den hurtigt igen,
hvis han (hun) søger noget begavet. Har du noget dolumentation for, at
ligeløn blot defineres som ligeløn? Kan du modbevise, at det ikke er
livslønnen, der tales om?

ras

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 09-03-06 23:08

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote in message

> [...]
> som en mandlig S-togs-fører. Og en mandlig folkeskolelærer får det samme

Tror du også en mandlig og en kvindelig ingeniør får det samme i løn? Eller
kunderådgiver i en bank? Dine minister og S-togsfører eksempler er nok
undtagelser. Selv folkeskolelærere vil jeg tvivle på er helt ens lønnet.

hilsen
Uffe

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 09-03-06 23:12

"Uffe Kousgaard" <oh@no.no> skrev i en meddelelse

> [...]
> kunderådgiver i en bank? Dine minister og S-togsfører eksempler er nok
> undtagelser. Selv folkeskolelærere vil jeg tvivle på er helt ens lønnet.

- det gør de nu altså (folkeskolelærerne - men de kan få diverse tillæg for
at være klasselærer og den slags) ... det jeg spekulerer på er, om
ligelønsstatistikken i virkeligheden dækker over livsindtægten ...

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 09-03-06 23:59

Uffe Kousgaard skrev:

> undtagelser. Selv folkeskolelærere vil jeg tvivle på er helt ens lønnet.

Det vil være komplekst at redegøre for lønnen i folkeskolen, men
der er ikke et lønskel mellem mænd og kvinder.

Skolebibliotekarer får et tillæg (de tjener faktisk mere end en
vicer), og specialundervisere får timereduktion, men der er også
andre reduktioner (og det er nogle år siden jeg var lærer så jeg
har ikke præcis tjek på det i dag).

Men folkeskolelærere er den gruppe som mest stædigt har modsat
sig individuelle tillæg af den moderne slags. Jeg mener at
udgangen - efter at tillægene slet ikke kunne uddeles fordi ingen
ville have dem - blev at den ophobede lønsum blev fordelt
ligeligt ved en overenskomst (vist den sidste).

Der har været et begreb der hed "småbørnslærerinde". De fik
lavere løn og måtte ikke undervise højere end 3. klasse, men der
kan ikke være flere af dem der lever stadigvæk.

--
Bertel
Skrivebord sælges. Se http://lundhansen.dk/temp/skrivebord.htm

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 10-03-06 00:02

> Det vil være komplekst at redegøre for lønnen i folkeskolen, men
> der er ikke et lønskel mellem mænd og kvinder.

- heh ja selv Accenture kunne ikke finde ud af det

> [...]
> ville have dem - blev at den ophobede lønsum blev fordelt
> ligeligt ved en overenskomst (vist den sidste).

- maje der er vist en meget lille sum, der kan forhandles individuelt, men
der er vist ikke noget der kan ses på årsopgørelsen.

> Der har været et begreb der hed "småbørnslærerinde". De fik
> lavere løn og måtte ikke undervise højere end 3. klasse, men der
> kan ikke være flere af dem der lever stadigvæk.

- det er vist afskaffet, men der tales meget om hhv "indskolen",
"mellemtrin" og "udskoling" (ja det hedder det vist ikke men noget, der
ligner) og der kan da tænkes, at der bliver forskel i timereduktion,
forberedelse mv, men det er en hel anden snak

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-06 00:31

rasmus.carlsen skrev:

> - heh ja selv Accenture kunne ikke finde ud af det

Hvad kunne de overhovedet finde ud af?

> - det er vist afskaffet

Det er afskaffet for længe siden, men dem der en gang var blevet
småbørnslærerinder, skiftede ikke status. Der var en på min
tidligere skole for måske 15 år siden.

> men der tales meget om hhv "indskolen",
> "mellemtrin" og "udskoling" (ja det hedder det vist ikke men noget, der
> ligner)

"Indskolingen" er en gængs betegnelse. De andre grupper kaldte vi
"mellemskolen" og "overbygningen".

> og der kan da tænkes, at der bliver forskel i timereduktion,
> forberedelse mv, men det er en hel anden snak

Nej, det er den samme, og en løngraduering bliver ikke indført
med lærernes gode vilje.

Men det er mest en politisk debat, og da jeg ikke gider åbne
dk.politik, må vi slutte her.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 10-03-06 08:06

> Men det er mest en politisk debat, og da jeg ikke gider åbne
> dk.politik, må vi slutte her.

- ja det er simpelthen den mest tåbelig gruppe på hele usenet. Måske man
kunne få oprettet do.politik2

ras

Fra : Kasten

Dato : 13-03-06 12:03

> [...]
> kunderådgiver i en bank? Dine minister og S-togsfører eksempler er nok
> undtagelser. Selv folkeskolelærere vil jeg tvivle på er helt ens lønnet.

Er ligeløn ikke et meget diffust begreb? I min branche (ingeniør) er de
fleste løn forhanlinger individuelle, og hvis en mand/kvinde ikke evner at
få den bedste valuta for sine evner/ sit arbejde er det principielt deres
egen problem.

Karsten

Fra : Hans Kjaergaard

Dato : 10-03-06 07:29

On Thu, 9 Mar 2006 22:56:11 +0100, "rasmus.carlsen"
<rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote:

>"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> skrev i en meddelelse

>- det tror jeg altså ikke ... en kvindelig minister og en mandlig minister
>får vel det sammei årsløn.
Nej
>En kvindelig S-togs-fører får jo også det samme
>som en mandlig S-togs-fører.
Nej
> Og en mandlig folkeskolelærer får det samme som
>en kvindelig ...
Nej.

Du misforstår ligeløn.
Det er lige løn for lige arbejde, det har intet med mand/kvinde at
gøre.
Det er indholdet af det arbejde og ansvar man har der skal
sammenlignes og ikke jobtitel.

/Hans

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 10-03-06 08:08

> [...]
> gøre.
> Det er indholdet af det arbejde og ansvar man har der skal

- nu har jeg hørt ligeløn diskuteret de sidste par dage med afsæt i
kvindernes internationale kampdag - jeg er ret sikker på at den debat
handler om at kvinderne påstås at få mindre i løn end mændene. Det er derfor
jeg spørger - hvad menes der, når ligestillingsministeren mv. siger, at
kvinder får mindre i løn end mænd?

ras

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 10-03-06 12:07

rasmus.carlsen skrev:

> jeg spørger - hvad menes der, når ligestillingsministeren mv. siger, at
> kvinder får mindre i løn end mænd?

At hvis man tager en gruppe kvinder og en gruppe mænd som har
samme arbejde, så får kvinderne mindre i løn end mændene. Jeg har
læst om flere undersøgelser der konkluderer sådan, men jeg har
ikke nærlæst dem og taget stilling til om det vitterligt var
præcis samme arbejde eller blot samme titel.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 10-03-06 13:31

> [...]
> ikke nærlæst dem og taget stilling til om det vitterligt var
> præcis samme arbejde eller blot samme titel.

- det er det, jeg har i tankerne ... alt´så hvis jeg tager en lønseddel for
en mand og en kvinde der er ansat i samme funktion i samme firma
(buschauffør, sygeplejerske, journalist i DR, gymnasielærer i historier osv)
så er jeg sgu ret sikker på at der står det samme på den lønseddel (bortset
fra den lærer, der får et funktionstillæg). Det skal selvfølgelig ikke
forveksels med en statistik over, hvad jurister får i løn, for selvfølgelig
er summen af mandlige juristers løn (pr. person) større end kvinders, men
det kunne jo hænge sammen med, at de kvindelige jurister oftere er ansat i
en kommune eller en offentlig forvaltning end mænd. Altså; to juridiske
medarbejdere i Fødevarestyrelsen får vel (stort set) det samme i løn. Hvis
ligelønsundersøgelser for eksempel bygger på livsindtægten er der jo ret så
meget der skal huskes på ...

ras

Fra : enkvinde

Dato : 10-03-06 17:53

> Hvis ligelønsundersøgelser for eksempel bygger på livsindtægten er der jo
> ret så meget der skal huskes på ...

I stedet for at sidde og gætte, så kan du hos socialforskningsinstituttet
læse om ligeløn og hvad der lægges til grund http://www.sfi.dk/sw13477.asp

Hilsen Eva

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 10-03-06 18:20

"enkvinde" <HulkendeHulda@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> I stedet for at sidde og gætte, så kan du hos socialforskningsinstituttet
> læse om ligeløn og hvad der lægges til grund http://www.sfi.dk/sw13477.asp

- jo jeg kender den ... men i den undersøgelse taler de jo om forskel i
"fortjeneste pr. time" og det jeg ikke kan se nogen steder er, om der i den
rapport (og andre) menes pr. time i en normal arbejdsmåned eller om der
tales om pr. time for alle de timer, der arbejdes gennem livet. (og da
kvinder jo lever længere men ofte g´år før på pension er det jo klart, at
der er en lønforskel)

ras

Fra : enkvinde

Dato : 10-03-06 21:05

> [...]
> kvinder jo lever længere men ofte g´år før på pension er det jo klart, at

Hmmm... altså.... hvis du ikke kan forstå at 1 time er og bliver 60 minutter
for både mænd og kvinder, så mener jeg godt nok, at du har et
forståelsesproblem.

Dit argument med at kvinder lever længere og arbejder mindre fatter jeg ikke
et ord af. Mig bekendt er pensionsalderen ens for os alle. At kvinder så
hæver pension i en længere årrække, har intet at gøre med, hvad de får i løn
når de er på arbejdsmarkedet. Fakta er at kvinder halter lønmæssigt bagefter
mændende på mange områder, uden at der er en saglig begrundelse for det,
hvilket du også kan læse af statistikken.

Men som nævnt tidligere i denne tråd, så er vi OT og derfor stopper jeg her.

Hilsen Eva

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 11-03-06 11:28

> [...]

> Hmmm... altså.... hvis du ikke kan forstå at 1 time er og bliver 60
> minutter for både mænd og kvinder, så mener jeg godt nok, at du har et

- jeg vil nu mene, at hvis du ikke forstå at ligelønsbegrebet (problemet) er
en væsentlig forudsætning for at diskyterer ligeløn og løsning så mener jeg
nu, at du har et forsåelsesproblem.

> [...]
> bagefter mændende på mange områder, uden at der er en saglig begrundelse
> for det, hvilket du også kan læse af statistikken.

- det er jo det jeg siger ... men hvis det er beregnet ud fra livsindtægten,
så kan det jo godt være sådan, at kvinder og mænd for præcis lige meget i
løn (hver måned, hver time, hvert minut), men fordi der er forskel på
barsel, pensionsalder, sygdom mv. kan løngabet jo stamme 8delvist derfr)

ras

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-03-06 00:28

Den 09-03-06 21.47 skrev Frank E. N. Stein følgende:

> Lige løn for lige arbejde. Hvis man laver det samme, skal man altså have
> det samme i løn. Problemet med ligeløn er at der sjældent er tale om
> ligearbejde.

Og det er heller ikke altid lige arbejde giver lige løn. Nogen der
kender de relevante paragraffer?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Ryd op i dine foretrukne bogmærker med AM-DeadLink.

Fra : Poul Christensen

Dato : 11-03-06 15:39

Kim Ludvigsen <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in news:4410ba05$0$2093
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Og det er heller ikke altid lige arbejde giver lige løn. Nogen der
> kender de relevante paragraffer?

Ligelønsloven er her:
http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2003/0075629.htm

Mvh
Poul Christensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-03-06 16:22

Den 11-03-06 15.38 skrev Poul Christensen følgende:

> Ligelønsloven er her:
> http://www.retsinfo.dk/DELFIN/HTML/A2003/0075629.htm

Ok, så er der altså ikke tale om lige løn for lige arbejde, men at der
ikke må gøres forskel på grund af køn. Det er ikke helt det samme.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Brug Thunderbird til mail, og undgå at få fyldt indbakken med spam.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 00:12

On Sat, 11 Mar 2006 16:21:34 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Ok, så er der altså ikke tale om lige løn for lige arbejde, men at der
> ikke må gøres forskel på grund af køn. Det er ikke helt det samme.

Tidspunktet for postningen fik mig til at mene at det med kønnet måtte
være underforstået. Hvis du renser følgende sætning fra loven for det
kønsspecifikke, så har du "lige løn for lige arbejde":
Enhver arbejdsgiver skal yde kvinder og mænd lige løn, herunder lige
lønvilkår, for samme arbejde eller for arbejde, der tillægges samme
værdi.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-03-06 00:48

Den 12-03-06 00.11 skrev Frank E. N. Stein følgende:

> Tidspunktet for postningen fik mig til at mene at det med kønnet måtte
> være underforstået.

Jeg tænkte ikke lige på kvindernes internationale kampdag - var det for
øvrigt ikke dagen inden?

> Hvis du renser følgende sætning fra loven for det
> kønsspecifikke, så har du "lige løn for lige arbejde"

Jamen det kan man jo ikke bare gøre. I henhold til loven er det tilladt
at betale forskellig løn for lige arbejde, blot det ikke sker ud fra
personernes køn. Og for at være mere specifik: Det er fx fuldt ud
tilladt at betale forskellig løn for lige arbejde ud fra personernes alder.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Læs hvilke fordele Firefox giver, og lær at udnytte programmets mange

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 12-03-06 16:10

On Sun, 12 Mar 2006 00:48:19 +0100, Kim Ludvigsen wrote:

> Jeg tænkte ikke lige på kvindernes internationale kampdag - var det for
> øvrigt ikke dagen inden?

Jo, og netop dagen(e) inden stod der en masse i aviserne om det. Jeg gik
stærkt ud fra at det var derfor spørgsmålet blev stillet.

> Jamen det kan man jo ikke bare gøre.

Det er sådan kampråb fungerer.
Enhver arbejdsgiver skal yde [kvinder og mænd] lige løn, [herunder lige
lønvilkår,] for samme (=lige) arbejde [eller for arbejde, der tillægges
samme værdi.]