Hvor meget svinger en kats vægt om ugen?
Fra : Allan

Dato : 09-03-06 17:34

Og hej

Her da jeg fik min nyeste kat, Rocke, Ja der begynde jeg at veje begge 2, 1
gang om ugen.
Nu er det slut med at miste katte til nyresvigt.

Men jeg synes da godt nok, der er nogle udsving på mine vejninger

Jeg prøver at veje dem om onsdagen, på ca samme tid, Denne uge blev der her
for lidt siden.

Min vægt, En badevægt, kan måle med 100g. Og det sætter jo en begrænsning.

Og deres rytme , og tidspunktet har også meget at sige.
Ja om de lige har spist, Eller været på bakken.

Er der andre der vejer deres katte og skriver det ned.?

Nå men de svinger, eller kan tabe, op til 300g på 1 uge´s vejning. Ok det er
så enten pension, eller dyrlæge besøg. Men det er nu meget, for katte på
lige under 6 kg.

Så meget kan maden i deres mave vel ikke veje?

Den vægt de taber får de normalt på igen.

Og så precis er mine vejninger jo heller ikke. For med 100g nøjagtighed, så
kan 300g hurtigt blive til + - tættest på.

Og Rocke, ja vokser jo så det giver et helt andet billede.

Er der andre, der vejer og gemmer resultaterne, Ja så så jeg gerne deres
vejeresultater

Mvh Allan

Fra : Vibeke

Dato : 09-03-06 22:06

> Så meget kan maden i deres mave vel ikke veje?

Vej dog den mængde mad de spiser på en dag, så har du en idé om hvor meget
den kan svinge - bare afhængigt af om de har spist eller ej.

/vibeke

Fra : Allan

Dato : 09-03-06 22:21

"Vibeke" <vibeke1@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vej dog den mængde mad de spiser på en dag, så har du en idé om hvor meget
> den kan svinge - bare afhængigt af om de har spist eller ej.
>
> /vibeke

Ja jeg vidste det svar kom

Men når de nu har tørfodder af libitum, Og får vådmad hver dag. Så er det
ikke nemt.

Men det er den nemmeste måde, jeg kan se hvordan de har det på, er ved at
veje dem.
Det lyder dumt, Men jeg er blevet snydt før. Boris nåede at tabe 1,5 kg før
jeg opdagede det, da det skete over 6 måneder. Og ham mistede jeg. ÆV.
Så jeg vil mene det er en god ide at holde lidt styr på deres vægt.

Nu er det så at jeg ikke ved hvad der er normalt for katte, og derfor den
første mail

Jeg har holdt log, HeHe, siden uge 32 sidste år. Og kan begynde at se et
mønster med sygdom, pension og dyrlægebesøg.

Mvh Allan

Fra : Vibeke

Dato : 09-03-06 22:36

> Men når de nu har tørfodder af libitum, Og får vådmad hver dag. Så er det
> ikke nemt.

Når du alligevel har gang i vægten kan det da ikke være svært at veje
madskålen hver dag.

Egentlig syntes jeg det er en anelse hysterisk at veje katten så tit så
længe der ikke er begrundet mistanke til at der er noget galt. Selvfølgelig
er det ikke rart at miste en kat.... - og hvis det gør en mere tryg så skal
man da bare gøre det. Hvis du er i tvivl mht vægt så ring til dyrlægen.

/Vibeke

Fra : Allan

Dato : 09-03-06 22:55

> [...]
> Selvfølgelig er det ikke rart at miste en kat.... - og hvis det gør en
> mere tryg så skal man da bare gøre det. Hvis du er i tvivl mht vægt så

Hej Vibeke

Du har nok ret.
Ja jeg er blevet hysterisk med mine katte.

Her er lidt af det jeg ikke skrev.
Først mistede jeg en kat juleaften, til nyresvigt. ÆV Fred være med kosmos.
Året efter mister jeg en til, til nyresvigt, Og her er jeg lidt påpasselig
med deres ve og vel.
Men da det var en langhårskat, Der plejer at fælde på det tidspunkt, Ja så
så jeg ikke vægttabet.
Og jo det kommer pludselig, ca 4 måneder efter det årlige dyrlægebesøg.

Så derfor bliver de vejet. He He men sådan er jeg.
Og heldigvis er vi alle forskellige, for ellers ville det da være kedeligt.

Men det var jo ikke det jeg spurte om
Hvor stor vægtvariation, kan man forvente over en uge, på en kat, der vejer
ca 6 kg.

Mvh Allan

Fra : Allan

Dato : 09-03-06 23:02

"Allan" <Allan_roskilde@hotmail.FJERNcom> skrev i en meddelelse
> Her er lidt af det jeg ikke skrev.
> Først mistede jeg en kat juleaften, til nyresvigt. ÆV Fred være med
> kosmos.

Æv retter lige mig selv. Jeg håber ikke Kosmos læser med over skulderen

Det var jo Luffe jeg mistede.

Men da Kosmos stadigvæk er en bandit så fred med ham.

Mvh Allan

Fra : Vibeke

Dato : 09-03-06 22:06

> Er der andre der vejer deres katte og skriver det ned.?

Mine katte bliver vejet en gang om året, ved vaccination.

/Vibeke

Fra : Erik Hegelund

Dato : 10-03-06 00:21

Hej

Jeg har godt nok aldrig vejet mine katte jævnligt, selv om jeg har haft
katte i over 45 år.

De 2 katte jeg har pt. vejer hhv. omkring 4-5 og 7-8 kg, men det finder jeg
kun ud af når de har været til dyrlægen enten til den årlige vaccination
eller hvis der er noget galt, og det svinger op og ned mellem 200-400 g fra
gang til gang.

Den letteste måde at finde ud af om de får forkert madindtag er vel at
checke om de får "løs" pels, dvs. overskydende hud (det er selvfølgelig
meget sværere at bedømme, hvis det er langhårskatte).

Med venlig hilsen
Erik

Fra : Allan

Dato : 10-03-06 17:46

"Erik Hegelund" <doRemoveMeehf@bcbnet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> checke om de får "løs" pels, dvs. overskydende hud (det er selvfølgelig
> meget sværere at bedømme, hvis det er langhårskatte).

Hej Erik Tak for svar
Det lyder til at være, næsten tæt på , Det jeg vejer ver uge.

Mvh Allan

Fra : Denise

Dato : 10-03-06 08:13

Allan wrote:
> [...]
>
> Og Rocke, ja vokser jo så det giver et helt andet billede.
>

> Er der andre, der vejer og gemmer resultaterne, Ja så så jeg gerne

Jeg har også mistet katte bøde til sukkersygge og nyreproblemer, så jeg
holder også øje med vægten sådan regelmæssigt, hver 2-3 måned.
Der er højst ca. 200 g variation, Molly vejer 6.3 kg, Dino vejer 6,8 og
Blonde vejer 3.6. De var for 1½ år siden ret syge med opkast i ca. 10 dage,
der tabte både Dino og Blonde 500 g, og det var meget. Hvis kattene ser ud
til at trives er der ingen grund til at veje dem mere end 1 gang om måneden
synes jeg.
Så et klart svar på hvor meget det kan variere over 1 uge har jeg ikke.
NB! Jeg vejer dem sammen med mig og så mig alene og trækker tallene fra
hinanden, det er nemmest.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Allan

Dato : 10-03-06 18:10

"Denise" <reindel@*NOSPAM*c.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Så et klart svar på hvor meget det kan variere over 1 uge har jeg ikke.
> NB! Jeg vejer dem sammen med mig og så mig alene og trækker tallene fra

Hej Denise

For mig tager det kun ca, 30 sek at veje en kat.
Ja hvis den er der
Men jeg er så heldig , At de begge 2 bliver på vejepladen.

En af gangen.

Og de står den helt stille.
Så det er nemt, Så er der jo det med at få det skrevet ned, Det er jo min
del af opgaven

Det var ellers et godt triks du kom med der. Jeg gav det til en engang.
He He jeg siger ikke hvem , men hun kunne ikke veje sin kat, fordi den løb
sin vej, når den skuldes vejes.HeHe

Nej men jeg har det nemt, med at kaste mine mivere rundt, på vægte. Så
hvorfor ikke veje dem 1 gang om ugen.

Det er nu kun den store variation , på en uge jeg gerne ville vide lidt om.

Mvh Allan

Fra : Denise

Dato : 10-03-06 19:32

Allan wrote:

> For mig tager det kun ca, 30 sek at veje en kat.
> Ja hvis den er der
> Men jeg er så heldig , At de begge 2 bliver på vejepladen.

Jeg vejede dem også alene på vægten engang, men de skulle altid sætte 1 ben
ned fra vægten. Så engang hos dyrlægen tog han bare katten i armene og trak
sin egen vægt fra. Ha ha, det er jo 100 gange nemmere.
Skrev iøvrigt forkert Blonde er skam oppe på hele 4 kg, det magre gespens

> Det er nu kun den store variation , på en uge jeg gerne ville vide
> lidt om.

Ja vores tabte jo 500 g på 10 dage, men de var også syge. Så jeg tror altså
ikke de normalt varierer mere end højst 100 g på en uge, men du skal jo veje
dem på samme tid hver gang altså, det skal man med mennesker.

--
Hilsen Denise
www.katteinfo.dk

Fra : Allan

Dato : 10-03-06 19:48

> [...]
> veje
> dem på samme tid hver gang altså, det skal man med mennesker.

Hej Denise

Tak for feedback. Men som du skriver 500 g på 10 dage, Ja der viste du de
var syge.

Jeg tror stadigvæk ikke jeg er skør Ok lidt. Men Jeg vejer dem nu
stadigvæk 1 gang om ugen.

Mvh Allan

Fra : Janne

Dato : 13-03-06 11:55

> Allan skrev:
>

> Jeg tror stadigvæk ikke jeg er skør Ok lidt. Men Jeg vejer dem nu
> stadigvæk 1 gang om ugen.
>
> Mvh Allan

Hej Allan.

Det gør jeg også og kan ikke se noget forkert i det, du får fred og
misserne tager ingen skade at blive vejet en gang om ugen. Så er det jo
også interessant at følge en kat i dens vægt, hvor meget den nu kan tabe
sig uden at der er problemer og hvor meget de egentlig kan tage på, på
en uge.

Jeg begyndte at veje min Maine Coon da jeg fik ham, hver uge, til han
blev ca. lidt over et år, nu er det ca.1 gang om md. og jeg har skam det
skrevet ned.

Det hjalp mig da jeg fik min nye Skovkat, for der kunne jeg sammeligne
vægten fra min Maine Coon hvad han vejede i den og den alder, og der er
ikke meget forskel, selv om Maine Coonen skulle blive lidt større end
Skovkatten. Det er 2 hanner.

Så bliv du bare ved med det, kan ikke se noget ondt i det, tværtimod.

Knus /Janne

Med venlig hilsen
Janne
- Tøm kattebakken ved privat svar