montering af 13 polet stik
Fra : Olav

Dato : 09-03-06 17:34

Jeg har set, at emnet tidligere har været berørt, men jeg har lidt en anden
vinkel. Har købt en brugt Hymer med 13 polet stik og har nu min to år gamle
Citroen C3 hdi med et 7 polet stik.
Kan jeg selv skifte det 7 polede stik til et 13 polet stik?
Jeg har fået flere advarsler om, at bilens computer kan tage skade, og at
det på den måde kan blive vældig dyrt.
Jeg tænker bare, at når jeg allerede har et 7 polet stik med konstant strøm
til campingvogn og den forskriftsmæssige afbryder, kan det vel ikke være det
store problem? Eller hvad?
Mvh. Olav

Fra : Jens

Dato : 09-03-06 21:44

"Olav" <27(FJERN MIG)@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg tænker bare, at når jeg allerede har et 7 polet stik med konstant
> strøm til campingvogn og den forskriftsmæssige afbryder, kan det vel ikke

Hvis du sørger for at afbryde de 12V du har ført frem til det 7-polede stik
og i øvrigt ikke for lavet kortslutninger med ledningerne til baglys m.v.,
så sker der selvfølgelig ingen ting.

Problemet med nyere biler fyldt med elektronik er at hvis man laver store
strøm-stød (ved f.eks. at kortslutte et-eller-andet) kan elektronikken fise
af.

F.eks. skal man være meget forsigtig med at tilbyde at give starthjælp til
en anden bil. Hvis denne f.eks. er helt tappet for strøm, kommer der et
kæmpe sug på dit batteri når du tilslutter startkablerne. Jeg er holdt op
med at "hjælpe" andre på denne måde - jeg tør ikke!

/jens

Fra : Kim Olsen

Dato : 16-03-06 16:15

Det er IKKE særlig kompliceret, og hvis du ikke skal have ekstra funktioner
ført frem (baglys, ladestrøm, natstrøm osv) men kan "nøjes" med de
funktioner du har i det 7 polede, er det en nem opgave.

Du kan også få en adapter der laver 7 pol om til 13 pol, men det er en stor
klodset dims

Hilsen
Kim Olsen

Fra : Olav

Dato : 18-03-06 10:30

Tak for svarene!
Jeg gør forsøget i nær fremtid.
Hilsen Olav

Fra : Torben Vandborg

Dato : 25-03-06 18:45

On Thu, 9 Mar 2006 17:33:33 +0100, "Olav" <27(FJERN MIG)@mail.dk>
wrote:

> [...]
>til campingvogn og den forskriftsmæssige afbryder, kan det vel ikke være det

Hej.

Jeg har selv skiftet på min Berlingo. Intet problem.

Mange hilsner
Torben