uheld
Fra : Peter Kirk

Dato : 08-03-06 12:15

Hej

imorges blev jeg ramt af en bil (jeg var på cykel). Bilisten kørte ud fra en
sidevej, over nogle højtænder, og så mig ikke.

Der skete ikke mere end at cyklens baghjul er bøjede og ikke længere drejer.
Jeg formoder at bilisten (eller deres forsikring) betaler et nyt baghjul.
Det håber jeg ihvertfald.

Men hvad med gears og kæden - de er nemlig meget gamle og slidte og jeg tror
ikke cykelsmeden kan eller vil bruge dem igen på cyklen. Kan jeg forventer
bilisten skal betale dem, eller er det bare surt for mig og jeg skal selv
betale dem (bilisten har ikke ødelagt dem, men de kan sandsynligvis ikke
demonteres og monteres rigtigt på et nyt hjul).

mvh,
Peter

Fra : DS

Dato : 08-03-06 12:51

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skal selv betale dem (bilisten har ikke ødelagt dem, men de kan
> sandsynligvis ikke demonteres og monteres rigtigt på et nyt hjul).

Måske et knapt så juridisk svar, men da bilens ansvarsforsikring dækker
objektivt al skade der er sket på ting og mennesker ved et biluheld, så er
det jo bare om at kontakte bilens ansvarsforsikringsselskab og anmelde
skaden. De vil højst sandsynlit fortælle dig at lave cyklen, lægge ud og
sende dem regningen for reparationen. Og da reparationen skal foretages som
følge af uheldet, kan jeg ikke se hvordan de skal kunne slippe for at betale
for ny kæde mv., hvis cykelsmeden mener at disse ikke kan udskiftes, men der
skal monteres nye.

Så bare sørg for at få en regning på det, send ind til dem, og jeg er
overbevist om at pengene fluks kommer. Evt. få cykelsmeden til at skrive på
regningen hvad der er udskiftet, og at han vurderer at kæde og gear skal
udskfites samtidig. Det burde ikke være noget problem at få ham til det, det
tjener han jo også på

Forsikringsselskaber plejer at være fleksible i sådanne situationer.

DS

Fra : Anders Majland

Dato : 08-03-06 16:12

Hvad med dit eget tøj/hjelm ?

> Måske et knapt så juridisk svar

Og endnu mere ujuridisk fra mig. Giv bilisten valget mellem at betale af
egen lomme eller at køre det som en politi/forsikringssag. De fleste
bilister har en selvrisiko på adskillige tusinde så medmindre der er større
skader på bilen er det helt sikkert ikke i bilistens interesse at bruge
forsikringen. Blandes politiet ind vil bilisten sikkert få en betinget
frakendelse for ikke at overholde sin vigepligt medmindre du har kørt helt
tovligt.. Bliver det en forsikingsag skal din egen indboforsikring (hvis du
har en) i første omgang dække både cykel og tøj og kan så få det refunderet
af bilistens forsikringsselskab.

/A

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-06 21:52

Anders Majland presented the following explanation :
> De fleste bilister har
> en selvrisiko på adskillige tusinde så medmindre

Er der ikke mange der har 0 kr selvrisiko på ansvarsforsikring ? (eller
er det kun mig der er så heldig ?)

"Health nuts are going to feel stupid someday, lying in hospitals dying
of nothing." - Redd Foxx

Fra : Anders Majland

Dato : 09-03-06 10:09

> Er der ikke mange der har 0 kr selvrisiko på ansvarsforsikring ? (eller er
> det kun mig der er så heldig ?)

Nej - men de jeg _tror_ det er de færreste uden jeg dog har noget at have
det i

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 09-03-06 20:26

> Er der ikke mange der har 0 kr selvrisiko på ansvarsforsikring ? (eller er
> det kun mig der er så heldig ?)

Vi andre slipper billigere i præmie, så dybest set er det et spørgsmål om
hvorvidt du selv tror at du vil få mange skader.

Mvh Maria

Fra : MAndersen

Dato : 08-03-06 21:07

"DS" <nospam@tome.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> objektivt al skade der er sket på ting og mennesker ved et biluheld, så er
> det jo bare om at kontakte bilens ansvarsforsikringsselskab og anmelde

Der er ikke objektivt ansvar for skade på ting - disse afgøres efter
omstændighederne - altså efter skyld.
I dit tilfælde skal bilens ansvarsforsikring betale, da bilen efter din
beskrivelse har skylden.

MAndersen

Fra : Jens

Dato : 09-03-06 03:16

DS wrote:

Klip.

> jeg ikke se hvordan de skal kunne slippe for at betale for ny
> kæde mv., hvis cykelsmeden mener at disse ikke kan udskiftes, men der
> skal monteres nye.
Hvis det ikke kan udskiftes kan der vel heller ikke monteres noget nyt.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-03-06 12:53

"MAndersen" <ups@post.uk> skrev:

> Der er ikke objektivt ansvar for skade på ting - disse afgøres
> efter omstændighederne - altså efter skyld.

Både og

§ 101. Den, der er ansvarlig for et motordrevet køretøj, skal erstatte
skader, som køretøjet volder ved færdselsuheld eller ved eksplosion
eller brand, der hidrører fra brændstofanlæg i køretøjet.
Stk. 3. Erstatningen for tingsskade kan nedsættes eller bortfalde,
hvis skadelidte forsætligt eller uagtsomt har medvirket til skaden.

Som du kan se er der som udgangspunkt objektivt ansvar for alle skader
som et motordrevet køretøj giver anledning til. Selve erstatningen kan
dog nedsættes eller bortfalde hvis skadelidte er medvirkende årsag til
skaden.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jesper Brock

Dato : 09-03-06 21:35

"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> som et motordrevet køretøj giver anledning til. Selve erstatningen kan
> dog nedsættes eller bortfalde hvis skadelidte er medvirkende årsag til

Det er ikke den eneste situation, hvor motorkøretøjets ejer kan slippe for
at betale erstatning.

Jf. Erstatningsansvarslovens §19 ifalder skadevolder kun erstatningsansvar,
hvis tingene ikke allerede i forvejen er dækket af en forsikring. Som
skadelidt er man pligtig til at udnytte de forsikringsmuligheder, man har -
også selvom disse måtte medføre præmieforhøjelse/bonustab for
forsikringstageren.

En eventuel selvrisiko eller differencen i tilfælde af underforsikring kan
det dog stadig pålægges skadevolder at udrede.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 11-03-06 21:32

Jesper Brock wrote:
> Jf. Erstatningsansvarslovens §19 ifalder skadevolder kun erstatningsansvar,
> hvis tingene ikke allerede i forvejen er dækket af en forsikring.

Er der planer om, at du i løbet af dit jura-studie skal lære om §21 i
samme lov?

--
Allan Olesen

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-03-06 14:21

"Allan Olesen" <usenet.02.2006.allan@spamcheck.dk> skrev i en meddelelse
> Er der planer om, at du i løbet af dit jura-studie skal lære om §21 i
> samme lov?

Nej, den har jeg besluttet mig for at droppe - ellers skal jeg jo til at
indrømme, at mit svar er forkert, idet motorkøretøjer er en undtagelse, der
falder udenfor §19 og 20.

I stand corrected