Betegnelse af underskrift?
Fra : Michael K.

Dato : 08-03-06 11:47

Hej

Hvem kan bestemme hvordan ens underskrift skal se ud?

Jeg har bestilt et ID kort i banken, og i den forbindelse skulle jeg
underskrive et dokument. Den underskrift skulle så senere overføres til ID
kortet.

Nu har jeg imidlertid fået brev fra banken, hvori de skriver at min
underskrift ikke kan godkendes, idet de mener jeg blot har skrevet mine
initialer. Ja godt nok består min underskrift kun af MK, men de er skrevet
på en speciel måde, og ikke blot med almindelige blokbogstaver. Banken mener
ikke dette kan betegnes som en underskrift. Nu kunne jeg så godt tænke mig
at vide hvad der så kan betegnes som en underskrift? Findes der nogle
juridiske retningslinjer eller lignende?

Venlig hilsen

Michael Kruse

Fra : Codexx

Dato : 08-03-06 12:34

"Michael K." <nosp@m> skrev i en meddelelse
> [...]
> tænke mig at vide hvad der så kan betegnes som en underskrift? Findes der
> nogle juridiske retningslinjer eller lignende?

Mig bekendt findes der ingen formkrav for en underskrift skal være "juridisk
gyldig".

Til gengæld kan man vel godt forestille sig at banken har særlige
retningslinjer på området. Hvis du har "MK" som underskrift i dit
pas/kørekort ville jeg vise det til banken og forklare dem at du naturligvis
ikke kan have 2 forskellige underksrifter!

--
/Codexx

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-03-06 13:23

"Codexx" <ingenspamtak@spam.invalid> skrev i en meddelelse
> du naturligvis ikke kan have 2 forskellige underksrifter!

Hvorfor egentlig ikke?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Nicolai Lang

Dato : 08-03-06 20:41

On Wed, 8 Mar 2006 12:34:27 +0100, "Codexx"
<ingenspamtak@spam.invalid> wrote:

>ikke kan have 2 forskellige underksrifter!

En af mine venner har gjort det til en principsag - han skriver altid
under på en ny måde hver gang. Ingen problemer ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-06 20:55

Nicolai Lang brought next idea :
> En af mine venner har gjort det til en principsag - han skriver altid
> under på en ny måde hver gang. Ingen problemer

I Jyske Bank skal man skrive under på en kontrakt når man bliver kunde
og den underskrift bruger de så som "original" hvis de får brug for at
sammenligne en underskrift og se om den kommer fra deres kunde -
tvivler nu på de kan bruge den til ret meget i mange tilfælde.

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-03-06 21:10

Nicolai Lang skrev den 08-03-2006 20:40:

> En af mine venner har gjort det til en principsag - han skriver altid
> under på en ny måde hver gang. Ingen problemer ;)

I midt90erne havde jeg den lille "practical joke" at jeg skrev

accepteres ikke

på fluesmækker-kvitteringerne.
Ikke specielt utydeligt eller eller grumset

men pengene blev sgu' alligevel hævet.

Jeg gad lave noget nummer ud af det, da jeg jo vidste hvilke barer og
pizzariaer hvor jeg har bestilt hvad.

Men min autoritetstro overfor bankernes insisteren på at få underskrift
og at den skal ligne hvad den skal ligne. Den ligger på et lille sted.

mvh

Carsten

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-03-06 21:49

on 08-03-2006, Carsten Riis supposed :
> Men min autoritetstro overfor bankernes insisteren på at få underskrift og at
> den skal ligne hvad den skal ligne. Den ligger på et lille sted.

De bruger den alligevel kun i tvivlstilfælde - så hvad er problemet ?

"Is this now?" - Agatha, The Minority Report

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-03-06 22:05

Carsten Riis skrev:

> I midt90erne havde jeg den lille "practical joke" at jeg skrev
> accepteres ikke
> på fluesmækker-kvitteringerne.

I nogle år underskrev jeg checks kun med fornavn. Nogle enkelte
ville så ikke acceptere dem, men de fleste opdagede det ikke
eller var ligeglade.

Det var faktisk aftalt med banken.

--
Bertel