Billeder på nettet/i husstand omdelt blad
Fra : Henrik4100

Dato : 08-03-06 00:10

Hej

Jeg har fået den opgave at være redaktør på et blad for en lille
idrætsforening.
I den forbindelse er der selvfølgelig nogle stævner, hvor man tager billeder
af deltagerne, fra vores eget område.
disse billeder bliver med jævne mellemrum bragt i det husstand omdelte blad,
(850 stk.).
Hvor dan med rettighederne?

Nogle er børn fra 6 år og op efter, andre er voksne.
Billederne er taget med foreningens kamera, og typisk af en af lederne.
Næsten alle billeder er "gruppe" billeder, hvor en del børen eller voksne er
sammen på det.
enkelte er "solo" billeder, hvor man koncentrere sig om den enkelte udøver.

Skal jeg have tilladelse fra hver enkelt på et billede, føre jeg må bringe
det?
er der forskel på om det er billeder af børn eller voksne?

er der andre regler for at ligge dem på vores hjemmeside?, enten synlig
eller usynlig
med synlig, mener jeg at man fra hjemmesidens forside, kan klikke sig vej
frem til billederne.
med usynlig mener jeg, at man skal have et link som skal skrives af for
kunne kommer der ind, ikke at de er specielt beskyttet, men en stor del af
befolkningen, vil ikke kunne finde dem.

er der forskel på de 2 metoder?

mvh
Henrik

Fra : Codexx

Dato : 08-03-06 00:21

"Henrik4100" <ikke@oplyst.her> skrev i en meddelelse
> [...]
> billeder af deltagerne, fra vores eget område.
> disse billeder bliver med jævne mellemrum bragt i det husstand omdelte

Fotografen har som udgangspunkt ophavsretten til billederne.

> [...]
> er sammen på det.
> enkelte er "solo" billeder, hvor man koncentrere sig om den enkelte

http://www.datatilsynet.dk/include/show.article.asp?art_id=584&sub_url=/Vaerd_at_vide/indhold.asp

"Situationsbilleder defineres i denne sammenhæng som billeder, hvor en
aktivitet eller en situation er det egentlige formål med billedet. Det kunne
f.eks. være gæster til en rockkoncert, legende børn i en skolegård eller
besøgende i en zoologisk have.

Modsætningen hertil er portrætbilleder, hvor formålet er at afbilde en eller
flere bestemte personer, jf. mere herom nedenfor.

Udgangspunktet er, at situationsbilleder kan offentliggøres uden samtykke
med hjemmel i interesseafvejningsreglen i persondatalovens § 6, stk. 1, nr.
7."

> Skal jeg have tilladelse fra hver enkelt på et billede, føre jeg må bringe
> det?

Kun hvis der er tale om "portrætbilleder", eller billederne kan virke
"krænkende" for den afbillede. (altså ingen gruppebilleder fra
omklædningsrummet, eller folk der kysser!)

> er der forskel på om det er billeder af børn eller voksne?

Er det billeder af personer under 18 år skal forældrene give samtykke, hvis
samtykke er påkrævet. Du må altså godt offentliggøre gruppebilleder af
personer under 18 år uden samtykke.

> [...]
> kunne kommer der ind, ikke at de er specielt beskyttet, men en stor del af

Et lukket "intranet" sidestilles med et foreningsblad og her må du for
eksempel gerne publicere medlemslister.

--
/Codexx

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 09-03-06 09:29

"Codexx" <ingenspamtak@spam.invalid> skrev:

> Er det billeder af personer under 18 år skal forældrene give
> samtykke, hvis samtykke er påkrævet. Du må altså godt
> offentliggøre gruppebilleder af personer under 18 år uden
> samtykke.

Under forudsætning af at der ikke er tale om et "portrætbillede" vel og
mærke.
Et eksempel på billeder af grupper der ikke må offentliggøres uden
samtykke er de fotos af skoleklasser der bliver taget af
skolefotograferne der vist kommer på de fleste skoler.

--
Morten http://miljokemi.dk