fjernsalg, fortrydelsesret, returnering af~
Fra : Jack

Dato : 07-03-06 23:47

Hej

Ejeren af edbsiden.dk vil ikke give mig pengene tilbage for det bundkort jeg
har returneret selvom jeg har returneret det i samme emballage og væsentlig
samme stand (jeg har taget bundkortet ud, sat det i en PC i 20 minutter og
taget det ud af PCen igen og pakket det ned).

1) Jeg vil gerne inddrive pengene uden brug af en advokat. Hvordan gør jeg
det?

2) Kan jeg lægge alle de omkostninger som jeg får som følge af denne tvist
oveni mit krav?

----------

FORBRUGERAFTALELOVEN:
§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den
erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og
mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af
varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos
forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer
uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at
forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i
væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i
hænde.

Stk. 2. Er varen blevet beskadiget eller forringet, uden at beskadigelsen
eller forringelsen skyldes uagtsomhed eller manglende omsorg fra
forbrugerens side, bevarer forbrugeren sin fortrydelsesret.

Stk. 3. Forudsat at forbrugeren udtrykkeligt er gjort opmærksom herpå,
gælder fortrydelsesretten ikke for

1) varer, der er taget i brug, hvis det efter varens art er åbenbart, at
brugen medfører en formindskelse af varens salgsværdi, og

2) forseglede lyd- eller billedoptagelser eller edb-programmer, hvis
forbrugeren har brudt forseglingen.
------------

Fra : Codexx

Dato : 08-03-06 00:08

"Jack" <jack@nospammers.please> skrev i en meddelelse
> [...]
> væsentlig samme stand (jeg har taget bundkortet ud, sat det i en PC i 20
> minutter og taget det ud af PCen igen og pakket det ned).

Det var da beklageligt, eftersom du med ganske stor sikkerhed har ret til at
få refunderet købspris+forsendelsesomkostninger.

> 1) Jeg vil gerne inddrive pengene uden brug af en advokat. Hvordan gør jeg
> det?

Jeg kan se at bundkort på www.edbsiden.dk koster mellem 250.- og 678.-

Du har dermed et problem, idet der som udganspunkt er en beløbsgrænse på
800.- for klager til Forbrugerklagenævnet. Der kan dog dispenseres i
principielle sager, af betydning for mange forbrugere. Jeg tror ikke den
pågældende sag kan kaldes principiel.

Dermed er der ikke andet at gøre end at klage igen til sælger og hvis det
ikke giver resultat må du udtage stævning mod ham. Der er naturligvis også
mulighed for at gå til pressen, hvis du er til den slags.

> 2) Kan jeg lægge alle de omkostninger som jeg får som følge af denne tvist
> oveni mit krav?

Hvilke omkostninger tænker du på?

--
/Codexx

Fra : Jack

Dato : 08-03-06 00:25

> må du udtage stævning mod ham.

Ja, det er præcis det jeg vil. Jeg vil gerne udtage en stævning imod ham.
Hvordan
gør jeg det?

> Hvilke omkostninger tænker du på?

Koster det ikke noget at stævne ham? Hvad med byretten..tager de ikke penge
for at føre sager? Og hvis jeg skulle beslutte mig for at hyre en advokat så
koster det jo også. Og så tager det jo også tid at få en sag for retten. Så
vidt
jeg ved kan man lægge renter oveni hvis sælger ikke returnerer pengene
indenfor
30 dage fra jeg har gjort ham opmærksom på at jeg har fortrudt købet.
Alle disse beløb kan jeg vel lægge oveni mit krav?

Fra : Codexx

Dato : 08-03-06 00:57

> Ja, det er præcis det jeg vil. Jeg vil gerne udtage en stævning imod ham.
> Hvordan
> gør jeg det?

Først og fremmest bør du overveje om du gider.

Vil du fortsat have dine penge skriver du en stævning, som skal indeholde
følgende:

-Parternes navne og adresser
Edbsiden.dk er et ApS, så du kan ikke sagsøge ejeren personligt.
-Navnet på retten, hvor sagen bliver anlagt
Som i kraft af Retsplejelovens §244 er din lokale byret!
-Sagsøgers krav
"Sagsøgte tilpligtes at betale sagsøger XXX.+procesrenter, eller et af
retten fastsat beløb."
-En udførlig beskrivelse af hvad sagen drejer sig om
-En liste over de dokumenter og andre beviser man ønsker i sagen
Kvittering for købet, dokumentation for tilbagelevering osv.

Eksempel på stævning:
http://www.kalibalik.dk/anders/discontent/tiscali/tiscali-staevning001

> Koster det ikke noget at stævne ham?

Retsafgift, minimum 500.-

>Og hvis jeg skulle beslutte mig for at hyre en advokat så
>koster det jo også.

Ja.

>Og så tager det jo også tid at få en sag for retten. Så vidt jeg ved kan
>man lægge renter oveni hvis sælger ikke returnerer pengene indenfor 30 dage
>fra jeg har gjort ham opmærksom på at jeg har fortrudt købet.

Du kan altid kræve at få procesrenter (diskontoen +5%)

> Alle disse beløb kan jeg vel lægge oveni mit krav?

Vinder du sagen får du tilkendt et beløb + sagsomkostninger.
Sagsomkostninger skal dække retsafgift samt evt. advokatbistand, men gør det
ikke altid.

Du har sikkert også en retshjælpsforsikring der måske kan hjælpe dig.
Desuden findes der forskelige former for retshjælp som du måske kan få hjælp
af.

--
/Codexx

Fra : Codexx

Dato : 08-03-06 01:25

Jeg glemte at de råd, samt den vejledning du får her ikke kan afløse en
advokat!

--
/Codexx