Omtestamenter og rimeligheden
Fra : pm

Dato : 07-03-06 11:02

Da jeg aktuelt, som tilgodeset i et testamente, finder urimeligheder i
salæropgørelsen, beder jeg her om en adresse for klagemulighed.
Ikke over den enkelte sag, der formentlig er helt efter bogen, men det salær
man beregner sig.

At den pågældende advokat, ret smart pr automatik indføjer, at det er hans
kontor som skal tage sig af det i slutfasen er ret smart.

Min klage vil i al sin enkelthed gå ud på, at såfremt parterne imellem selv
kan finde en afgørelse, da er en advokats deltagelse ikke nødvendig. I dette
tilfælde beregnes et salær på kr 40.000 ca for ca 2 timers arbejde. Nu beder
jeg Dem..... at man samtidigt har fået penge for oprettelsen kan så
tilføjes.

Jeg mener det er rent tyveri...godt nok legaliseret og vil gøre ophævelse
over for den politik, at advokat skal deltage ved testamente. Samt
salærstørrelsen

I dette tilfælde har boet ikke problemer med at betale, men jeg ser mine
arvinger..ved testamente få en omkostning de formenlig vil stejle over

Preben

Fra : per christoffersen

Dato : 07-03-06 13:19

"pm" <ps98@tzeliamail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> salæropgørelsen, beder jeg her om en adresse for klagemulighed.
> Ikke over den enkelte sag, der formentlig er helt efter bogen, men det

Du skal klage til bobestyreren over salærets størrelse. Du har 4 uger efter
den afluttende boopgørelse til dette.
Bobestyreren kan så også være den samme advokat.

Bobestyreren skal, hvis ikke der opnås enighed om håndtering af klagen,
sende den videre til skifteretten.

Det fremgår af Skiflteloven, § 68.
du burde kunne henvende dig til skifteretten, hvor boet behandles med dine
spørgsmål. De er vant til at håndtere den slags og kan hjælpe dig videre.

/Per

Fra : pm

Dato : 07-03-06 14:51

per christoffersen wrote:
> [...]
> du burde kunne henvende dig til skifteretten, hvor boet behandles med
> dine spørgsmål. De er vant til at håndtere den slags og kan hjælpe

Tak for dit svar. som hjælpe mig lidt videre i egen sag. Men jeg agter at gå
længere op i stystemet, da jeg ser klare misforhold, hvor advokaten pr
automatik indføjer en pasus om at denne skal forestå bodelingen, hvilket
ikke har været intensionen fra forældresiden. Jeg vil have, at ved sådanne
pasus skal der efterfølgende anføres, at hvis parterne er enige i privat
skifte, vil dette foretrækkes. Her bøffer advokaten sine kunder, der
formentlig ikke er opmærksomme på de to linier eller deres omfang. Det er
lidt som at få klager fra en afdød..sidstlevende er jo væk på dette
tidspunkt

Preben

Fra : per christoffersen

Dato : 07-03-06 15:49

> [...]
> formentlig ikke er opmærksomme på de to linier eller deres omfang. Det er
> lidt som at få klager fra en afdød..sidstlevende er jo væk på dette

Klager over advokater sker til Avokatnævnet:
http://www.advokatnaevnet.dk/

Du skal nok være forberedt på, at kunne dokumentere din udlægning om, at
passusen er indføjet mod dine forældres ønsker.
Ellers kan jeg vanskeligt forestille mig, at der kan blive en sag ud af det.

/Per

Fra : pm

Dato : 07-03-06 21:47

per christoffersen wrote:
> [...]
> at passusen er indføjet mod dine forældres ønsker.
> Ellers kan jeg vanskeligt forestille mig, at der kan blive en sag ud

Sekretæren oplyste i telefonen at det var en frase..men om den holder ved
jeg ikke. Kan sikkert understøttes ved at udbede sig andre testamenter fra
samme kontor og tidsrum. Men det må være op til myndighederne. Det virker
som det rene bondefangeri. Mine forældre ville blot selv, i skrift, fordele
værdierne...men vi må se..og endnu engang tak for din interesse

Preben

Fra : Holst

Dato : 07-03-06 21:53

pm wrote:

> [...]
> som det rene bondefangeri. Mine forældre ville blot selv, i skrift, fordele
> værdierne...men vi må se..og endnu engang tak for din interesse

Ikke desto mindre har del vel over for notaren skrevet under på, at det
er deres sidste vilje.

Fra : pm

Dato : 07-03-06 22:45

Holst wrote:

> Ikke desto mindre har del vel over for notaren skrevet under på, at
> det er deres sidste vilje.
Alle har skrevet under..men jeg tror, ærlig talt ikke, at man har hæftet
sig ved den omtalte pasus. Det må være ret ejendommeligt for enhver, at
udvirkning af et testamente skal sikre at arven deles som foreskrevet. Det
behøver man ikke advokat til hvis der er enighed. Og mine forældre har næppe
forudset problemer.
Preben
PS. Som tidligere sagt er det ikke den aktuelle sag..den må vi håndtere
efter bedste beskub. Interessen rettes mod fremtidige udfærdigelser af
testamenter, så man undgår den opståede og ret så snedige pasus