|
| Ophævelse af køb Fra : Joebbe |
Dato : 06-03-06 21:08 |
|
En ven af mig har i et Stormagasin købt en bærbar PC for ca. 1 år siden. Den
kostede ca. 14.000 kr. på daværende tidspunkt.
Den har efterfølgende været sendt til reperation 5 gange, og jeg har nu,
under henvisning til købeloven, forlangt at, enten ophæves handlen, eller
også skal de udlevere et nyt produkt, af samme standard.
Det vil de ikke, da de siger at det ikke er den samme reperation den er
indsendt for.
Er dette virkelig korrekt ?
Hvis handlen skal ophæves, er det så den pris den oprindelig kostede, eller
er det prisen for en tilsvarende PC idag ?
Mvh. Joebbe
| |
Klaus H (06-03-2006)
| Kommentar Fra : Klaus H |
Dato : 06-03-06 21:13 |
|
"Joebbe" <hyper@sup.de> skrev i en meddelelse
news:440c968b$0$7637$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> En ven af mig har i et Stormagasin købt en bærbar PC for ca. 1 år siden.
> Den
> kostede ca. 14.000 kr. på daværende tidspunkt.
> Den har efterfølgende været sendt til reperation 5 gange, og jeg har nu,
> under henvisning til købeloven, forlangt at, enten ophæves handlen, eller
> også skal de udlevere et nyt produkt, af samme standard.
> Det vil de ikke, da de siger at det ikke er den samme reperation den er
> indsendt for.
>
> Er dette virkelig korrekt ?
>
> Hvis handlen skal ophæves, er det så den pris den oprindelig kostede,
> eller
> er det prisen for en tilsvarende PC idag ?
>
> Mvh. Joebbe
>
Det har ingen betydning om det er den samme fejl eller ej.
Hæves købet, skal begge parter stilles som om den ikke har været gennemført.
Forretningen skal have deres vare og kunden skal have sine penge.
Klaus H
| |
Lars Fragstrup (06-03-2006)
| Kommentar Fra : Lars Fragstrup |
Dato : 06-03-06 21:59 |
|
Joebbe skriblede:
> En ven af mig har i et Stormagasin købt en bærbar PC for ca. 1 år
> siden. Den kostede ca. 14.000 kr. på daværende tidspunkt.
> Den har efterfølgende været sendt til reperation 5 gange, og jeg har
> nu, under henvisning til købeloven, forlangt at, enten ophæves
> handlen, eller også skal de udlevere et nyt produkt, af samme
> standard.
Hvordan kan du *forlange* noget i den
forbindelse, du er jo ikke køber af produktet.
--
Lars Fragstrup
| |
DS (06-03-2006)
| Kommentar Fra : DS |
Dato : 06-03-06 22:50 |
|
"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:440c9fb2$0$16684$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com...
> Joebbe skriblede:
>> En ven af mig har i et Stormagasin købt en bærbar PC for ca. 1 år
>> siden. Den kostede ca. 14.000 kr. på daværende tidspunkt.
>> Den har efterfølgende været sendt til reperation 5 gange, og jeg har
>> nu, under henvisning til købeloven, forlangt at, enten ophæves
>> handlen, eller også skal de udlevere et nyt produkt, af samme
>> standard.
>
> Hvordan kan du *forlange* noget i den
> forbindelse, du er jo ikke køber af produktet.
Det er jo underordnet, køberen kan jo i princippet have givet en fuldmagt
videre til Joebbe. Og en fuldmagt kan faktisk være mundtlig :)
(det var så det juridiske svar - tror du ikke bare Joebbe bare rent praktisk
hjalp sin ven?)
DS
| |
Bertel Lund Hansen (06-03-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 06-03-06 23:51 |
|
Joebbe skrev:
> under henvisning til købeloven, forlangt at, enten ophæves handlen, eller
> også skal de udlevere et nyt produkt, af samme standard.
> Det vil de ikke, da de siger at det ikke er den samme reperation den er
> indsendt for.
> Er dette virkelig korrekt ?
Nej, det er ligegyldigt om det er samme fejl. Købeloven siger at
mangler skal udbedres uden væsentlig ulempe for køber. 5
reparationer er mere end væsentlig ulempe.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Aksel (09-03-2006)
| Kommentar Fra : Aksel |
Dato : 09-03-06 12:10 |
|
>
> Er dette virkelig korrekt ?
>
> Hvis handlen skal ophæves, er det så den pris den oprindelig kostede,
> eller
> er det prisen for en tilsvarende PC idag ?
>
> Mvh. Joebbe
>
Nej, det er ikke korrekt, og det er den oprindelige købspris plus eventuel
betaling for ekstragaranti der skal refunderes.
Hilsen Aksel
| |
|
|