henvendelse fra arbejdsgiver under sygdom
Fra : Rikke

Dato : 06-03-06 18:10

Hej NG,

Jeg håber at nogen kan hjælpe mig.
Min kæreste er pt sygemeldt fra sit job. Han har været sygemeldt i 4 uger,
men har afleveret lægeerklæring. Han er sygemeldt i yderligere 3 uger.
I går hjalp han min far med at bære en sovesofa ind i vores hjem.
I dag modtager han en mail fra hans arbejdsgiver, hvori de skriver at det
glæder dem at det går fremad med hans sygdom, eftersom han nu er i stand til
at bærer sofaer... Chefen har derudover også meddelt kollegaerne at de ikke
skal regne med min kæreste kommer tilbage på jobbet.
Har arbejdsgiveren tilladelse at kontakte min kæreste under hans sygdom???

Mvh

Rikke

Fra : Henning

Dato : 06-03-06 18:36

On Mon, 6 Mar 2006 18:09:59 +0100, "Rikke" <ingen@mail.dk> wrote:

> [...]
>skal regne med min kæreste kommer tilbage på jobbet.
>Har arbejdsgiveren tilladelse at kontakte min kæreste under hans sygdom???

Det er der vel ikke noget galt i? Kontakt fagforeningen hvis I er
utilfredse?
Hvori består sygemeldingen? Hvis det er pga. rygproblemer forstår jeg
chefens opmuntring.

Fra : Rasmus

Dato : 06-03-06 19:17

"Rikke" <ingen@mail.dk> wrote in message
> Hej NG,
>
> Jeg håber at nogen kan hjælpe mig.
> Min kæreste er pt sygemeldt fra sit job. Han har været sygemeldt i 4 uger,
> men har afleveret lægeerklæring. Han er sygemeldt i yderligere 3 uger.

Er der en lægefaglig grund til at det er præcis 3 uger mere han er
sygemeldt?
Normalt ved man jo ikke hvornår man bliver rask.

> [...]
ikke
> skal regne med min kæreste kommer tilbage på jobbet.

Det er nok lidt dumt af chefen at komme med den melding inden han har opsagt
din kæreste, jeg ville kontakte chefen med det samme og høre hvad det går ud
på og få klarlagt eventuelle misforståelser med det samme.
Optag eventuelt samtalen hvis nu chefen siger noget han kommer til at
fortryde senere.

> Har arbejdsgiveren tilladelse at kontakte min kæreste under hans sygdom???

Hvis han mener at din kæreste ikke fejler noget men pjækker må han jo
kontakte ham og spørge ham om det passer.

/Rasmus

Fra : Kim2000

Dato : 06-03-06 21:21

"Rikke" <ingen@mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke skal regne med min kæreste kommer tilbage på jobbet.
> Har arbejdsgiveren tilladelse at kontakte min kæreste under hans sygdom???

Den er tricky, som butikschef måtte jeg gerne kontakte en medarbejder for at
sige god bedring men ikke for at kontrollere denne. Du har dit på det tørre,
du har en lægeerklæring, så en fyring pga sygdom vil helt klart være
ulovlig.

Hvis lægen siger man er syg er man syg. Man kan jo fx godt løfte en sofa,
hvis man er sygemeldt pga stress. Hvis man er sygemeldt med influenza kan
man jo også være nødt til at gå ned til bageren, uden man bliver rask af den
grund.

Hvis cheffen er utilfreds kan han jo bede om en ny. Iøvrigt har cheffen
ingen mulighed for at se hvad han er sygemeldt for. På en lægeerklæring står
der man er syg og det kommer ikke arbejdsgiveren ved om det er ryggen,
psykisk eller noget helt andet.

Slutteligt ville jeg nok undersøge med fagforeningen om det kan være
rimeligt at cheffen udspionere jer og så lægges der jo op til en sag omkring
mobning på arbejdspladsen som cheffen jo indirekte opfordre til (udover at
videregive fortrolig information).

mvh
Kim

Fra : alexbo

Dato : 06-03-06 21:48

"Kim2000" skrev

> [...]
> omkring mobning på arbejdspladsen som cheffen jo indirekte opfordre til
> (udover at videregive fortrolig information).

Udspionere, mobning, fortrolig information, det er store ord.

En kollega der er nabo til den sygemeldte, fortæller på sin arbejdsplads at
han har set ham slæbe rundt på en sofa,
chefen skriver en mail om at det glæder ham det går fremad, han kan jo ikke
rigtig fyre ham før han er raskmeldt.
Han fortæller naturligvis også til kollegaerne at han er ved at se sig om
efter en anden.
Dette fortæller kollegaen så til den sygemeldte, hvor skulle han ellers vide
det fra.
Hvor i alverden er udspioneringen, mobningen og den fortrolige information?
Er det udspionering at se ud af vinduet?
Kan man mobbe en mand der ikke kommer tilbage?
Er det fortrolig information, at oplyse at der er kommende udskiftninger i
personalet?

mvh
Alex Christensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-03-06 21:59

> sige god bedring men ikke for at kontrollere denne. Du har dit på det
> tørre, du har en lægeerklæring, så en fyring pga sygdom vil helt klart
> være ulovlig.

Man kan sagtens blive fyret pga sygdom selv om man ikke er syg 120 dage. Man
kan bare ikke opsiges med det forkortede varsel.

Mvh Maria

Fra : Kim2000

Dato : 06-03-06 22:12

> Man kan sagtens blive fyret pga sygdom selv om man ikke er syg 120 dage.
> Man kan bare ikke opsiges med det forkortede varsel.

Men ikke PÅ GRUND AF sygdom.

mvh
Kim

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-03-06 23:25

> Men ikke PÅ GRUND AF sygdom.

Jo da. Hvis dit (meget) fravær er til væsentlig ulempe for virksomheden (kan
ikke huske den præcise formulering), så kan du faktisk godt. Du kan jo
forestille dig en medarbejder, der aldrig blev raskmeldt.

Mvh Maria

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 07-03-06 16:47

Maria Frederiksen wrote:

> Man kan sagtens blive fyret pga sygdom selv om man ikke er syg 120 dage. Man
> kan bare ikke opsiges med det forkortede varsel.

Hvilket forkortede varsel? Bortvisning?

Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 07-03-06 20:25

> Hvilket forkortede varsel? Bortvisning?

Funktionærlovens paragraf 5 stk 2. Tilsvarende formulering er indskrevet i
mange overenskomster for ansatte, der ikke er funktionærer.
Af samme paragraf må det være en konsekvens at man kan opsiges pga sygdom
selv om den ikke har været 120 dage, blot ikke med det forkortede varsel.

Mvh Maria

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-03-06 13:16

In news:440c99bc$0$27516$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> Typed:

> Den er tricky, som butikschef måtte jeg gerne kontakte en medarbejder
> for at sige god bedring

Hvad får dig til at tro det?

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
Residerende i Nyborg

ved privat post fjern dyret i @dressen

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-06 15:15

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:440d7968$0$2101$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> In news:440c99bc$0$27516$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
> Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> Typed:

> Hvad får dig til at tro det?

Fagforeningen HK, du må gerne vise omsorg for dine medarbejdere.

mvh
Kim

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-03-06 15:28

In news:440d9551$0$27517$edfadb0f@dread11.news.tele.dk,
Kim2000 <kim2000@surfmail.dk> Typed:

> Fagforeningen HK, du må gerne vise omsorg for dine medarbejdere.

Interessant, iflg. min tolkning af Dansk Metal, er den eneste kontakt at
arbejdstager sygemelder sig, og arbejdsgiver afventer med mindre
arbejdsgiver udbeder sig en lægeerklæring. (jeg har medhold fra flere
tillidsrepræsentanter)
En hver henvendelse (også for at ringe og ønske god bedring) kan tolkes som
dyneløfteri..

Fra : Kim2000

Dato : 07-03-06 15:55

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:440d9870$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> tillidsrepræsentanter)
> En hver henvendelse (også for at ringe og ønske god bedring) kan tolkes

Vi fik den besked at vi skulle være særdeles varsom med at ringe, hvis vi
ønskede at vise omsorg, så var det bedste enten et kort, en mail eller noget
lignende. En opringning eller måske ligefrem at møde op hos medarbejder
ville meget nemt blive misforstået selv hvis intentionerne var gode nok. Nu
har jeg da selv stået i den situation at jeg har mødt en sygemeldt
medarbejder i Føtex og der gik jeg da over og sagde hej, men det må vel være
almindelig høflighed at hilse på folk man kender.

mvh
Kim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 07-03-06 16:18

> [...]
meddelelse news:440d9870$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En hver henvendelse (også for at ringe og ønske god bedring) kan tolkes

Er dyneløfteri ulovligt?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Wilstrup

Dato : 07-03-06 20:31

> "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i
> en meddelelse news:440d9870$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> Er dyneløfteri ulovligt?

Det afhænger vel af hvem man er og hvor det foregår og hos hvem?
--
Wilstrup

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-03-06 10:21

Scripsit "Martin Højriis Kristensen" <usenet@makr.dk>
> "Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en

> Er dyneløfteri ulovligt?

Ordet har næppe nogen juridisk betydning. (Derfor har det heller ikke
nogen selvstændig juridisk betydning om dette eller hint "kan tolkes
som dyneløfteri").

--
Henning Makholm "The Board views the endemic use of PowerPoint
briefing slides instead of technical papers as an

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 08-03-06 13:11

> Ordet har næppe nogen juridisk betydning. (Derfor har det heller ikke
> nogen selvstændig juridisk betydning om dette eller hint "kan tolkes
> som dyneløfteri").

Prøvede bare at lokke den juridiske begrundelse for den slags
fagforeningsudtryk (for nu at citere Albert Arnesen) ud af ham.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Holst

Dato : 06-03-06 21:23

Rikke wrote:

> Har arbejdsgiveren tilladelse at kontakte min kæreste under hans sygdom???

Skulle der være noget galt med det? Det er da rart med en arbejdsgiver,
som bekymrer sig om sine ansatte.

Fra : Rikke

Dato : 06-03-06 21:51

Han henvender sig kun til ham, fordi han er blevet set bære en sofa, mens
han er sygmeldt.
Dette har intet på sig med at han er bekymrer sig om min kæreste.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 06-03-06 23:30

> [...]
> han er sygmeldt.
> Dette har intet på sig med at han er bekymrer sig om min kæreste.

Eller som har brug for svar på arbejdsrelaterede spørgsmål. Det eneste, han
stort set ikke må er at spørge til sygdommen.

Mvh Maria

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-03-06 13:13

In news:440c9a2d$0$38645$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Holst <newsmar06@shelter.dk> Typed:

> Skulle der være noget galt med det?

Ja, der er noget galt med en arbejdsgiver der ringer til en ansat, der er
sygemeldt.
Det hedder dyneløfteri!

En arbejdsgiver skal afholde sig fra at kontakte sygemeldte folk, med mindre
han ønsker en lægeerklæring. Jeg har opdraget min arbejdsgiver, det holdt
hårdt og lykkedes først da både min tillidsmand og jeg i skarpe vendinger
fortalte ham hvor grænsen gik. Siden har der ikke været problemer i den
retning.

Fra : bem

Dato : 07-03-06 14:04

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:440d78df$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> hårdt og lykkedes først da både min tillidsmand og jeg i skarpe vendinger
> fortalte ham hvor grænsen gik. Siden har der ikke været problemer i den

Dette er en juragruppe. I hvilken form foreligger der en aftale mellem
arbejdsmarkedets parter om, at sygemeldte ikke må kontaktes? Omfatter
aftalen både syge og pjækkerøve, eller hvad?

/Bo

Fra : Henning Wangerin

Dato : 07-03-06 16:05

On Tue, 07 Mar 2006 14:04:09 +0100, bem wrote:

> [...]
> Dette er en juragruppe. I hvilken form foreligger der en aftale mellem
> arbejdsmarkedets parter om, at sygemeldte ikke må kontaktes?

Det har ikke nødvendigvis noget med arbejdsmarkedets parter at gøre. Hvis
Både arbejdsgiver _og_ arbejdstager er medlem af foreninger som har en
aftale kan det være en aftale. Hvis ikke falder det tilbage på den
generelle lovgivning.

Er der referencer til nogle af delene? Jeg har ingen set.

> Omfatter
> aftalen både syge og pjækkerøve, eller hvad?

Syg er syg.

Er du tit eller længe syg, må lægen blandes ind i det med en
læge-erklæring.

Længere er den ikke.

/Henning

Fra : Petersen_Michael

Dato : 07-03-06 18:51

In news:pan.2006.03.07.15.05.07.993539@hpc.dk,
Henning Wangerin <news_via_pan+041124@hpc.dk> Typed:
> On Tue, 07 Mar 2006 14:04:09 +0100, bem wrote:

Hej Henning.

> [...]

Din citatteknik lader noget tilbage at ønske! Jeg har ikke skrevet
ovenstående!

Fra : Wilstrup

Dato : 07-03-06 14:26

> [...]
> hårdt og lykkedes først da både min tillidsmand og jeg i skarpe vendinger
> fortalte ham hvor grænsen gik. Siden har der ikke været problemer i den

Det ovenstående er et spørgsmål om moral - man kan sagtens som arbejdsgiver
forsøge at verificere at den ansatte er syg -fx ved et privat detektivbureau
og det er der mange der benytter sig af, ved vi fra medierne. Om det er
moralsk forkasteligt eller lignende er et helt andet spørgsmål.

Hvis man på stedet har en personalepolitik, der har med den slags at gøre,
og det står at man ikke må ringe til medarbejderne i forbindelse med sygdom,
så er det en helt anden sag.

Men jeg tvivler på at man juridisk kan forhindre arbejdsgiveren i at
kontakte vedkommende under sygdom - at jeg fx ikke ville gøre det, hænger
mere sammen med moral end med jura. Og jeg ville have den sammen holdning
som arbejdsgiver - jeg ville i så fald kunne efterlyse en lægeerklæring, og
det må være tilstrækkeligt.
--
Wilstrup

Fra : Winther

Dato : 08-03-06 09:39

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som arbejdsgiver - jeg ville i så fald kunne efterlyse en lægeerklæring,

Inden for den kommunale hjemmepleje bliver den syge kontaktet med faste
intervaller. Meningen er at fastholde den ansatte i jobbet. Måske er det
indeholdt i lokalaftalerne.

Fra : M Sørensen

Dato : 08-03-06 10:47

Petersen_Michael skrev:

> [...]
> hårdt og lykkedes først da både min tillidsmand og jeg i skarpe vendinger
> fortalte ham hvor grænsen gik. Siden har der ikke været problemer i den

Har du nogen lovgivning på det?

Hvor jeg arbejder (IT) er det accepteret at man kontakter sine syge
kolleger med spm som "ved du hvor jeg finder ...", afhængigt af hvad
de fejler. Det respekteres så også - vi giver faktisk hinandens
privatnumre for det samme.

Men det er selvfølgelig hvor man har så fornuftigt et arbejdsklima at
man egentlig ikke kender reglerne på det punkt (jvf fortalen til jyske
lov). Jeg kunne håbe andre havde det samme.

/Martin