Inflationen når snart 1000% i Zimbabwe...
Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 06-03-06 22:00

.... og der er kun 2 ugers forsyninger af hvede tilbage:

****

Zimbabwe 'running out of wheat'
The price of bread rose by 30% in one week

http://news.bbc.co.uk/2/hi/africa/4773876.stm

Zimbabwe has only two weeks of wheat supply left, while citizens are
faced
with soaring bread prices, Zimbabwe's main milling organisation has
said.

The cost of bread has risen by 30%, pushing Zimbabwe's inflation rate to
more than 600%.

Zimbabwe has been in economic decline since President Robert Mugabe
began
seizing white-owned farms in 2000.

The government is reported to have put its security forces on alert in
case
the discontent leads to protests.

David Govere, deputy chairman of the Millers Association, told AFP news
agency the scarcity of wheat has meant a reduction in supplies to
bakeries.

"Due to depleted stocks, GMB [state-run food distributor Grain Marketing
Board] is now giving us 400 tons of wheat a week, down from 600 tons,"
he is
quoted as saying.

Shortages of wheat could force bakers to import flour from South Africa,
which could lead to more price rises.

A loaf of bread in Zimbabwe currently costs $66,000 Zimbabwean (66 US
cents), having risen 30% in just one week.

President Mugabe denies that his land reform programme has contributed
the crisis, blaming the effects of drought instead.

Zimbabwe's opposition Movement for Democratic Change (MDC) says the
situation is becoming unbearable.

"It's terrible right now because of shortages," Arthur Mutambara, leader
of
one of two factions of the MDC.

"Fuel is not available, commodities are unaffordable, unemployment 80%,
inflation above 600%.

"It's a travesty of justice that the country has been so run down by
Robert
Mugabe's regime."

Food aid

Zimbabwe's leading millers - National Foods, Blue Ribbon and Victoria
Foods - have shut production at most of their mills because of the wheat
shortage, according to AFP.

International aid agencies say about 4.3m out of Zimbabwe's 13m people
will
require food aid until the next harvest in May.

The country has suffered increasing food shortages, rising unemployment
and
runaway inflation since the government began redistributing seized
white-owned farms six years ago.

Economists say the rate of inflation could reach 1,000% by April.

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 23:57

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> wrote in message
> ... og der er kun 2 ugers forsyninger af hvede tilbage:

Det er forfærdeligt, intet mindre. Millioner af mennesker kan se frem til at
sulte, og de første ofre bliver som altid børnene. Indtil Afrika får taget
sig sammen, vil der vedblive at ske katastrofer og misbrug i forskellige
omfang.

Heldigvis er mange afrikanere begyndt at indse, at løsningen ligger hos dem
selv, og søger derfor at gøre op med korruption, intolerance og uvidenhed.
Der er lang vej igen, men enhver rejse starter jo med et enkelt skridt.

Mvh, Ulrik

Fra : Tony

Dato : 07-03-06 00:16

"Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT c o m> skrev i en meddelelse
> [...]
> dem selv, og søger derfor at gøre op med korruption, intolerance og
> uvidenhed. Der er lang vej igen, men enhver rejse starter jo med et enkelt

Løsningen ligger først og fremmest i at få fjernet Robert Mugabe fra magten.

Tony

Fra : Jim

Dato : 07-03-06 00:52

"Tony" <tonycarpediem@invalid> skrev i en meddelelse

> "Ulrik" <v o n d a h e AT u s a DOT c o m> skrev i en meddelelse

> Løsningen ligger først og fremmest i at få fjernet Robert Mugabe fra
> magten.

Et tryk på aftrækkeren, og så er det problem løst.

Fra : Lyrik

Dato : 07-03-06 02:02

""Peter Bjørn Perlsø"" <peter@DIESPAMMERDIE.dk> skrev i en meddelelse
> ... og der er kun 2 ugers forsyninger af hvede tilbage:
++++++++++++++++++++++
Så må de jo gå tilbage til den gode gammeldags missionærgryde..Hva-ba?

Hilsen
Jens

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-06 09:52

Jim wrote:
> "Tony" <tonycarpediem@invalid> skrev i en meddelelse

> Et tryk på aftrækkeren, og så er det problem løst.

Trykker du ?

Spøg til side, det er nok meget svært at komme så tæt på ham at
det kan lade sig gøre.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Jim

Dato : 07-03-06 12:36

Jim wrote:
> [...]

Trykker du ?

Spøg til side, det er nok meget svært at komme så tæt på ham at
***********************************
Der er adskillige finskytter rundt om i verden tilknyttet specialenheder,
også i det danske jægerkorps.
Det er skytter, der rammer, hvad de skal ramme på selv 300 m.
Men skal man være sikker på, at abekatten mister pulsen permanent, så er det
et missil (mage til det, krøblingen Yassin fik), vi skal smide i hans
wigwam.

J.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 07-03-06 15:56

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Der er adskillige finskytter rundt om i verden tilknyttet specialenheder,
> også i det danske jægerkorps.
> Det er skytter, der rammer, hvad de skal ramme på selv 300 m.

Det kan slet, slet ikke gøre det ... de amerikanske specialstyrkers snipers,
træner på 800 meters afstand.Det skulle undre mig meget om de danske jægere
har lavere standard. Det er et krav at de kan ramme 10'eren på en
ringinddelt skive HVER gang på denne afstand. Så vidt jeg kunne se, svarer
10'eren til ca. en underkop i størrelse ... men det er intet i forhold
til Verdensrekorden som blev sat af en Navy SEAL i Ex-jugoslavien. Han tog
en mand ud med ét skud fra sin Barret cal. .50 sniperriffel ... på over
2.500 meters afstand! (tidligere samme dag, blev rekorden sat på lidt over
2.300 meters afstand, men denne blev altså slået).

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jim

Dato : 07-03-06 16:14

"Kim Frederiksen" <kim@the-coffeeshop.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> over 2.500 meters afstand! (tidligere samme dag, blev rekorden sat på lidt
> over 2.300 meters afstand, men denne blev altså slået).

Jo jo, det er jeg klar over med den cal.
Nu talte jeg kun om M/95, som ikke skyder med den store cal.
Og der er man nødt til at kunne ramme en 5-krone på 300 m.
Men er vi oppe i BMG, så er det en helt anden snak.

J.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 18:33

Jim wrote:

> Jo jo, det er jeg klar over med den cal.
> Nu talte jeg kun om M/95, som ikke skyder med den store cal.
> Og der er man nødt til at kunne ramme en 5-krone på 300 m.

Det vil jeg se før jeg tror det. M95 er et automatvåben cal. .223 og er i
kraft af sin automatik ikke i stand til at holde en egenspredning på 300
meters afstand svarende til en 5-krone. Det er ca hvad kan forventes af en
decideret sniperriffel med boltlås. M95 er, så vidt jeg husker, udstyret
med optisk sigte med ca 3 ganges forstørrelse .... og med den forstørrelse
kan man ikke se, endsige ramme så lille et mål på 300 meters afstand. Det
volder mig i øvrigt problemer selv på 100 meter, på trods af at jeg har
været blandt de 3 bedste riffelskytter i DK (jægerkorpset undtaget - de
stillede ikke op til DM ... men ok, det er også et par år siden

> Men er vi oppe i BMG, så er det en helt anden snak.

Ja ... men på 2500 meters afstand er det stadig mere held end forstand at
ramme et menneske ... alene pga. kuglefald og vindafdrift. Men ikke desto
mindre er det sket. Endda to gange på samme dag, så vidt jeg er orienteret.
Så mon ikke det ville ligge inden for rimelighedernes grænser at fjerne et
par diktatorer?

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jim

Dato : 07-03-06 20:46

"Kim Frederiksen" <kim snabela gmail punktum com> skrev i en meddelelse

> Det vil jeg se før jeg tror det. M95 er et automatvåben cal. .223 og er i
> kraft af sin automatik ikke i stand til at holde en egenspredning på 300
> meters afstand svarende til en 5-krone.

Hold lige en pause her...
M/95 kan også skyde enkeltskud, nøjagtig som M/75.
Med 7.62' eren kan en god skytte placere 10 skud indenfor en underkops
radius på en afstand af 200 meter.

J.

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-06 22:57

Jim wrote:

> Hold lige en pause her...
> M/95 kan også skyde enkeltskud, nøjagtig som M/75.

Ja ... det er ikke det jeg mener. Låsemekanismen, som jo som bekendt er
automatisk, (både ved enkeltskud og automatskydning, da hylsteret automatisk
udkastes), forringer præcisionen væsentligt, hvorfor man (næsten) heller
ikke ser sniperrifler med andet end boltlås (Mauserlås).

> Med 7.62' eren kan en god skytte placere 10 skud indenfor en underkops
> radius på en afstand af 200 meter.

Det svarer nogenlunde til hvad jeg kan præstere, (hvis det er en lille
underkop), med en Sauer baneriffel cal. 6,5X55, liggende med fast anlæg og
ringsigte ... hvilket er et noget mere præcist våben end en M75. Men jeg
vil da ikke afvise at der er nogen der kan.

....men der er også LANG vej ned til en spredning svarende til en 5-krone på
50% større afstand. Jeg kan love dig for, at ved et mål svarende i størrelse
til en fem-krone og en afstand på 300 meter, der nærmer du dig grænsen for
hvad våbnet kan præstere - og med sikkerhed grænsen for hvad skytten kan
præstere. Alene vindafdriften vil nærmest umuliggøre så præcis skydning. Den
mindste egenspredning (egenspredning er våbnets spredning ved skydning med
våbnet spændt fast i bænk), jeg har hørt om, er omkring 12mm på 100 meters
afstand. Så lille spredning opnår man kun ved at eksperimentere med
forskellige krudtladninger, kugleisættelsesdybder og kuglevægte. Med
standard millitærammunition opnås disse tal ikke.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Jim

Dato : 07-03-06 23:32

> [...]
> automatisk udkastes), forringer præcisionen væsentligt, hvorfor man
> (næsten) heller ikke ser sniperrifler med andet end boltlås (Mauserlås).

Du mener altså, at fordi en riffel anvender en del af rekylet anvendes til
at genlade, så er den mindre stabil?

> [...]
> ringsigte ... hvilket er et noget mere præcist våben end en M75. Men jeg
> vil da ikke afvise at der er nogen der kan.

Jeg har set det med egne øjne under et stævne.
Så selvfølgelig kan det lade sig gøre.
Øvelse gør mester.

> [...]
> eksperimentere med forskellige krudtladninger, kugleisættelsesdybder og
> kuglevægte. Med standard millitærammunition opnås disse tal ikke.

Det er heller ikke alle, der bliver udvalgte til jobbet som sniper.

J.

Fra : Kim Frederiksen

Dato : 08-03-06 08:35

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> skrev i en meddelelse

> Du mener altså, at fordi en riffel anvender en del af rekylet anvendes til
> at genlade, så er den mindre stabil?

Nej det VED jeg. Den bliver ikke mindre "stabil" som sådan. Tolerancer i
kammeret og låsen (som er større, for at tillade låsen kan fare frem og
tilbage så der kan genlades automatisk), gør at præcisionen forringes. Den
forringede præcision er normalt ikke noget der gør at skytten oplever
dårligere træfning, simpelthen fordi halv og fuldautomatiske våben sjældent
anvendes til superpræcisionsskydning (og at næsten ingen skytter skyder godt
nok til at komme i nærheden af våbnets begrænsninger). Når vi snakker
minimal egenspredning, er vi ude i total tilpasning mellem hylster og
kammer. Ikke to riffelkamre er fuldstændig ens (selv i samme kaliber), og
derfor lader de bedste konkurrenceskytter som regel deres ammunition selv.
Hystrene affyres i riflen for at de skal udvide sig til kammerets eksakte
mål. Herefter trimmes de på længde og kallibreres, under hensyntagen til til
parametre som headroom og friflugt. Friflugten er den afstand kuglen bevæger
sig gennem kammer og pibe, inden den gribes af riffelgangene. Denne afstand
kan variere fra ca. 1mm til over en cm.

> Det er heller ikke alle, der bliver udvalgte til jobbet som sniper.

Det er da rigtigt. Det kræver en næsten umenneskelig evne med en riffel,
samt en benhård psyke, da der ofte opereres alene på lange missioner... men
når det er sagt, rykker det ikke ved hvad jeg skrev ovenfor. En riffel
rummer ikke ubegrænset præcision. Ethvert våben har en egenspredning, og for
en sniperriffels vedkommende (som er det mest præcise våben der er i brug i
dag), ligger den omkring 4-5 cm på 300 meters afstand... målt under ideelle
vindforhold og fastspændt i skydebænk. Vindafdrift alene kan sende en kugle
mange centimeter ud af kurs.... så at påstå at en dygtig skytte HVER gang
kan ramme en femkrone på 300 meters afstand er simpelthen ikke korrekt.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Peter Bjørn Perlsø

Dato : 08-03-06 16:42

"Kim Frederiksen" <kim snabela gmail punktum com> wrote:

> Ja ... men på 2500 meters afstand er det stadig mere held end forstand at
> ramme et menneske ... alene pga. kuglefald og vindafdrift.

Det kan der faktisk kompenseres for!

--
regards, Peter Bjørn Perlsø
http://haxor.dk

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-06 18:14

"Peter Bjørn Perlsø" wrote:

> Det kan der faktisk kompenseres for!

For kuglefald ja ... og ja jeg ved godt hvordan man justerer en sigtekikkert
.... men det er umuligt at forudsige hvad vindafdriften vil være fra nul til
2500 meter.

mvh.
Kim Frederiksen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-06 09:55

Peter Bjørn Perlsø wrote:
> ... og der er kun 2 ugers forsyninger af hvede tilbage:

Utroligt at FN's generalsekretær ikke bringer situationen i Afrika
mere på bane, meget større chancer får de næppe.
De afrikanske lande som har muligheden må selv hjælpe med til at få
deres kontinent på fode igen.
Jeg ville ikke have nogle som helst moralske skrypler hvis man lavede
en lille lynaktion med specialstyrker og så nappede de 4-5 værste
dikatatorer med en kugle for panden.
Det vil spare mange mange liv.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Thomas J.

Dato : 07-03-06 10:06

Den Mon, 6 Mar 2006 22:00:00 +0100 sendte peter@DIESPAMMERDIE.dk
(Peter Bjørn Perlsø) følgende røgsignaler:

>... og der er kun 2 ugers forsyninger af hvede tilbage:

Sådan går det når man bider den hånd, der fodrer én.

--
Thomas J.
Hyundai Getz 1,3 GL '04

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 07-03-06 11:38

Peter Bjørn Perlsø wrote:

> .... og der er kun 2 ugers forsyninger af hvede tilbage:

Det er det sædvanlige problem: de effektive bønder, som alle er hvide,
er blevet fordrevet, og tilbage er kun sorte, som ikke kan finde ud af
at drive landbrug effektivt. Resultatet bliver naturligvis en nedsat
produktion, og dermed kommer hungersnøden også til Zimbabwe. Ligesom det
er sket i resten af Afrika.

Snart kommer der kampagner i Danmark, og resten af det "rige" Vesten, om
at "Zimbabwe sulter- hjælp nu!", og så kan vi bløde for negrenes tåbelighed.

Det er helt igennem trist.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Per Rønne

Dato : 07-03-06 12:20

Stefan W. Christensen <swcMEN_FJERN_DETTE@soton.ac.uk> wrote:

> Snart kommer der kampagner i Danmark, og resten af det "rige" Vesten, om
> at "Zimbabwe sulter- hjælp nu!", og så kan vi bløde for negrenes tåbelighed.

Konfiskationerne af hvide farmeres land blev ellers /forkastet/ ved en
folkeafstemning, og er altså gennemført af Mugabes despotiske styre, der
totalt mangler folkelig opbakning.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 12:57

"Stefan W. Christensen" <swcMEN_FJERN_DETTE@soton.ac.uk> on tirsdag 7.
marts 2006 at 11:37 +0100 wrote:
> [...]
>
>Snart kommer der kampagner i Danmark, og resten af det "rige" Vesten, om
>at "Zimbabwe sulter- hjælp nu!", og så kan vi bløde for negrenes

Tjaaaaa, din analyse er nu ikke alt for god. Tørke og den slags spiller en
vigtig rolle i ganske mange afrikanske lande.

Men du mener altså at vi skal lade folk dø, også selvom vi har en mulighed
for at hjælpe?

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Jim

Dato : 07-03-06 13:51

"Frank Løkkegaard" <fl@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse

> Tjaaaaa, din analyse er nu ikke alt for god. Tørke og den slags spiller en
> vigtig rolle i ganske mange afrikanske lande.

Hvis hvide farmere kunne dyrke jorden, hvorfor er den sorte befolkning så
ikke i stand til det?

> Men du mener altså at vi skal lade folk dø, også selvom vi har en mulighed
> for at hjælpe?

Hvor mange mia. tror du, vi har postet i Afrika, siden vi startede med at
yde økonomisk bistand?
Hvornår kan de klare sig selv?

J.

Fra : Konrad

Dato : 07-03-06 13:59

Jim wrote:

(...)

> Hvor mange mia. tror du, vi har postet i Afrika, siden vi startede
> med at yde økonomisk bistand?
> Hvornår kan de klare sig selv?

Når det ikke længere bedre kan betale sig for en fattig afrikansk husmor, at købe frosne poularder produceret i Bjerringbro, sejlet hele vejen ned til den afrikanske landsby med protektionistiske EU-kroner i kråsen, i stedet for at opdrætte dem i baghaven selv - så kan de klare sig selv økonomisk. Det er jo et eller andet sted ret symptomatisk, at end ikke MÆLK kan produceres og sælges billigere i Afrika, end den pris der tages for tørmælk, produceret af Arla 10.000 km væk. Hvor tror du vores overskud stammer fra?

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 07-03-06 16:13

Frank Løkkegaard wrote:

> Tjaaaaa, din analyse er nu ikke alt for god. Tørke og den slags spiller en
> vigtig rolle i ganske mange afrikanske lande.

Og tror du tørken er Guds straf? Tørken kommer når træerne (og andre
planter med dybtgående rødder) fjernes, og intet længere holder på
nærings-stofferne hhv. vandet.

Der ville også være tørke i Europa, hvis europæerne havde været negre.

> Men du mener altså at vi skal lade folk dø, også selvom vi har en mulighed
> for at hjælpe?

Jeg er ligeglad med hvad DU gør med DINE penge. Mine egne skulle helst
ikke bruges på at holde tåbelige negre i live, når de selv har savet den
gren over de sad på.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-03-06 13:07

Jim wrote:
> [...]
> et missil (mage til det, krøblingen Yassin fik), vi skal smide i hans

Og jeg vil ikke have nogle moralske skrupler med at det blev gjort.
Hvis bare man så ikke lader dem passe sig selv og lader det ende med
borgerkrig men hjælper helhjertet.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Jim

Dato : 07-03-06 13:48

Jim wrote:
> [...]

Og jeg vil ikke have nogle moralske skrupler med at det blev gjort.
Hvis bare man så ikke lader dem passe sig selv og lader det ende med
*********************************
Klart klart...

Vi sender en hær af socialdemokrater og enfoldige fra Frank-Aaen-klubben.
De er så ivrige efter at hjælpe mennesker i nød.

Nej, spøg til side... Landet skulle jo gerne overleve..
Vi sender Kofi Annan og en hær af blå baretter.
Og så skal vi have de hvide farmere tilbage til landet, så de kan dyrke
jorden, som den skal dyrkes.

Landet bliver sat under administration af FN, så magten ikke overdrages til
hvem som helst.
Og godt nok har jeg ikke meget til overs for FN, men nogen er jo nødt til at
gøre arbejdet.

J.

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 15:45

"Jim" <Jim@donteventhinkaboutitpal.com> on tirsdag 7. marts 2006 at 13:51
+0100 wrote:
>Hvis hvide farmere kunne dyrke jorden, hvorfor er den sorte befolkning så
>ikke i stand til det?

Der er en hel af de steder hvor de sorte lever og driver landbrug, hvor de
hvide farmere, faktisk ikke har gjort det - jeg skrev også udtrykkeligt
afrikanske lande, da Zimbabwe faktisk er en ganske anden historie. De
første mange år efter selvstændighden klarede landet sig godt og der var,
efter afrikanske forhold, en god vækst og relativ stabilitet i landet.

En anden væsentlig faktor er faktisk at de hvide farmere har/havderelativt
gode økonomiske forhold samt ike mindst noget uddannelse, der gav dem
nogle helt indlysende fordele. Det er svært for en analfabet at skulle
drive et større landbrug. Landbruger er sgu ikke får bønderkale

Endelig skal man være varsom med at tage afrikanerne under et - der er
ganske markant forskel på den nomade, der har en religion der fortæller at
alt verdens kvæg tilhører dem (en stamme i Gulu i Uganda), den lille
håndværker i landsbyen og fiskeren på den ene side og den offentligt
ansatte lærer, der får en løn manlige akkurat kan leve af over til den
veluddannede overklasse. Der findes bestemt afrikanere, der sagtens kan
drive store virksomheder og der er mange der gør det, fortrinsvis i de
lande, der hnar et nogenlunde stabilt politisk liv.

Derfor kan man sige at Zimbabwe døjer med tre problmer der tilsammen gør
at fremtidsudsigterne ser noget triste ud: En despot som Mugabe ved
magten, en infrastruktur i forfald og en politisk situation, der med
garanti betyder blod i gaderne, den dag Mugabe dør eller bliver smidt på
porten

>mulighed
>
>Hvor mange mia. tror du, vi har postet i Afrika, siden vi startede med at
>yde økonomisk bistand?
>Hvornår kan de klare sig selv?

Du svarer ikke på det jeg spørger dig om!

Jeg ved ikke præcist hvor mange milliarder der er tale om, men det er
mange!
Der er heller ingen tvivl om at en alt for stor del af de projekter der er
sat i gang gennem årene ikke har fungeret. Nogle har endog været med til
at sinke udvilingen betydeligt.

Eksempel: I Rwanda gik den internationale bistandsorganisation Care igang
med et projekt med indkomstskabende lån. Det er grundlæggende en glimrende
idé; lå folk et beløb det er overkommeligt at betale tilbage og lad dem
drive håndværk, butik, landbrug eller whatever, så de bliver
selvforsørgende. Der hvor det gik galt for Care var at man ganske undlod
at følge op. Det vil sige at ingen holdt styr på om pengene blev brugt til
det de var lånt ud til - der var forresten heller ingen der holdt
ordentrligt syr på om pengene blev betalt tilbage.
En anden Hjælpeorganisation, ADRA, mente at ideen med lånene var god nok,
men at det skulle gribes anderledes an. Her koblede man lånemuligheden
sammen med flere forskellige krav: dels skulle den enkelte følge et
uddannelsesprojekt(et alfabetiseringsprojekt), dels skulle der dannes en
låne-spareforening (jeg husker ikke lige på stående fod, hvor mange der
skulle være - en 20-25 personer tror jeg) og endelig skulle der være en
plan for tilbagebetaling. Dette projekt lykkes i alt væsentligt.
Uddannelsesdelen gav både læsefærdigheder og viden om hvordan man
esempelvis driver bedre landbrug, låne-spareforeningerne er konstrueret
således at gruppen hæftersolidariskfor hinanden, hvilket giver en vis
intern justits. Dertil kom at der blev/bliver ført stram kontrol med
tilbagebetalingen fra organisationens side. I 2005 hvor projektet havde
kørt i godt et par år, regnee man med tab på udlån i størrelsesordenen
6-8%, hvilket ikke er afskrækkende - spørg bare de danske banker om
hvormeget de regnede med at tabe under tvangsauktionsbølgen i slutfirserne.

Pointen er at de rigtige løsninger tager tid, lang tid, men ikke
nødvendigvis er de dyreste. Til gengæld er det tvingende nødvendigt at
støtten er kontinuerlig og stabil, ellers bryder den spinkle positive
mulighed for en overgang fra stamme(landsby-struktureret samfund til
moderne samfund sammen.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 15:47

"Konrad" <davidkonrad@gmail.com> on tirsdag 7. marts 2006 at 13:58 +0100
wrote:
> [...]
>MÆLK kan produceres og sælges billigere i Afrika, end den pris der tages
>for tørmælk, produceret af Arla 10.000 km væk. Hvor tror du vores

Den fortsatte udbytning af de afrikanske lande spiller naturligvis også en
central rolle for den vedvarende elendighed.
At arbejde i eksempelvis østafrikansk industri er en farlig affære -
menneskeliv er ikke meget værd på disse kanter.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 18:19

marts 2006 at 16:13 +0100 wrote:
>Og tror du tørken er Guds straf? Tørken kommer når træerne (og andre
>planter med dybtgående rødder) fjernes, og intet længere holder på
>nærings-stofferne hhv. vandet.

Jeg tror du skulle spare sammen til en tur til eksempelvis Malawi, der har
været voldsomt tørkeramt. Landet er normalt frodigt, dyrket og med både
skove og søer(en ret stor en af slagsen.
Så enkelt er det ganske enkelt ikke.

>Der ville også være tørke i Europa, hvis europæerne havde været negre.

Jow jow, hvis man er tilhænger af übermensch-tænkning, så er det da
sikkert rigtigt.
Så er det altså nedre, der er skyld i de problmer man eksempelvis har med
voldsomme oversvømmelser i eksemeplvis det sydlige Tyskland - du ved det
er noget med menneskelig dårskab, alt for meget jord der er befæstet og
for små fldoer til alt det vand der nu ikke trænger ned i jorden, men skal
ledes ud i floderne.
Arhh hold nu op…

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : Stefan W. Christense~

Dato : 07-03-06 20:41

Frank Løkkegaard wrote:

> [...]
> skove og søer(en ret stor en af slagsen.
> Så enkelt er det ganske enkelt ikke.

> Jow jow, hvis man er tilhænger af übermensch-tænkning, så er det da

Og det er det ligeledes når man ikke er tilhænger af det.

> [...]
> for små fldoer til alt det vand der nu ikke trænger ned i jorden, men skal

Oversvømmelser i Alperne er almindeligt; den slags forekommer hvor der
er floder, og det er forekommet til alle tider. Afrika's problemer er
ikke floder; det er overdreven skovhugst og primitiv landbrugs-teknik.

Med venlig hilsen

Stefan W. Christensen

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 07-03-06 21:00

marts 2006 at 20:41 +0100 wrote:

>Og det er det ligeledes når man ikke er tilhænger af det.

Øhhh, hvordan det?

> [...]
>er floder, og det er forekommet til alle tider. Afrika's problemer er
>ikke floder; det er overdreven skovhugst og primitiv landbrugs-teknik.

Det er såmænd ike alperne vi taler om, men derimod store områder
eksempelvis ved Rihnen. Mosel, dele af Donaus forløb, dele af Oders løb.
Jeg påstod heller ikke at Afrikas problemer skyldes floder. At det til
dels er skovhungst der er problemet i store dele af Afrika er rigtigt nok
i forhold til erosion, men det er ikke primitiv landbrugsteknik. Det aner
jeg ganske enkelt ikke hvor du har fra? Derimod er der ret store problemer
de steder hvor man tror man kan sætte uuddannede mennesker til at drive
teknologisk baseret landbrug med masser af store maskiner osv. - det
skaber som hovedregel erosion blandt andet på grund af et klima der er
opdelt med en tørketid og en regntid.

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311