opfølgning af en gammel debat om meritlære~
Fra : Wilstrup

Dato : 24-02-06 21:05

For længe siden havde jeg og blandt andre Per Rønne en debat om meritlærere
og deres berettigelse i folkeskolen. Dengang som nu mente jeg at det var et
misfoster, at meritlærerne ikke fik nok pædagogik og at de i det hele taget
havde mindre undervisning i pædagogik, psykologi og didaktik - nogle af
mine kolleger her i gruppen gik i rette med mig om dette, men det viser sig
nu at jeg har mere ret end jeg dengang troede:

Folkeskolens sidste nummer har følgende indlæg:

"Hver fjerde meritlærerstuderende på Holbæk Seminarium går ud i folkeskolen
med et lærereksamensbevis uden nogensinde at have lært almen didaktik. Flere
af dem føler sig ikke rustet til at undervise, skriver Holbæk Amts
Venstreblad.
"Uden et pædagogisk fag som almen didaktik lærer de ikke at undervise. Skal
man være en god lærer, så kræver det altså nogle redskaber, og dem får de
ikke " siger lektor i pædagogik på seminariet René Christiansen til
Venstrebladet og bakkes op af professor Jens Rasmussen, Danmarks Pædagogiske
Universitet.
"De t vigtigste i læreruddannelsen er jo, at de studerende lærer at
undervise. Og jeg kan ikke forestille mig, at den pædagogiske undervisning,
de har fået tidligere, stemmer overens med den pædagogiske undervisning, man
får på seminariet".
Hvis man har enten en pædagoguddannelse eller en uddannelse som ernærings-og
husholdningsøkonom bag sig, får man merit for den pædagogiske fagblok,
pædagogik, psykologi, almen didaktik og Skolen i samfundet".
--
Wilstrup

Fra : Wilstrup

Dato : 24-02-06 21:07

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

Undskyld - indlægget var postet forkert. Det skulle være i
dk.undervisning.folkeskole -
--
Wilstrup