Generalisering af muslimsk standpunkt
Fra : NVJ

Dato : 10-02-06 19:01

Det var li'godt pokkers som de imamer har tendens til at generalisere
for ALLE muslimer:

Imam Syed Ahmed Bukhar fra New Delhi sagde følgende i fredagsbønnen:

"Muslimer anser denne blasfemi for en krigserklæring mod islam. Og vi
tager imod denne udfordring fra de europæiske lande. Verdens muslimer
er rede til ethvert offer for denne sag."

Kilde: TV2 Nyhederne / Sputnik
http://tv.sputnik.dk/page/2040562/channel/2047307/category/3628825-0/clip/3629004/index.html

Jeg tror næppe at han kan tage enhver muslim til indtægt for at mene
at dette er en decideret krigserklæring mod deres tro. I hvert fald
ikke de moderate muslimer i Danmark.

"Verdens muslimer er rede til ethvert offer for denne sag". Dette er
vist også noget af en generalisering. Jeg tror (og håber da) næppe,
at ALLE imer ligefrem ønsker sig ofre i denne sag, men snarere en
større forståelse mellem os i Vesten og dem.

Der er jo naturligvis tale om en kraftig retorik, men hele problemet
med disse udtalelser er jo bare, at de puster til ilden og er med til
at blæse tingene meget større op end de faktisk er. Med folk i disse
lande, der hører sådanne ytringer, er der ikke noget at sige til, at
der er nogen af disse, der viderefortolker og misbruger dette til at
f.eks. begå terror.

Men det er da altid en trøst at vide, at der i det hele taget er
fredelige muslimer, der er parate til at indgå dialog for at få lagt
låg på denne krudttønde hurtigst muligt.

/NVJ

Fra : Jens Bruun

Dato : 10-02-06 19:27

"NVJ" <nvj1975@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er da altid en trøst at vide, at der i det hele taget er
> fredelige muslimer, der er parate til at indgå dialog for at få lagt
> låg på denne krudttønde hurtigst muligt.

Hvilke fredelige muslimer tænker du på. De eneste, der i denne sammenhæng
har en slags muslimsk baggrund, og som står last og brast om at håndhæve
vores ret til ytringsfrihed, er alle frafaldne, erklærede ateister. Jeg
savner stadig at opleve en erklæret religiøs muslim, der offentligt og
uforbeholdent fordømmer muslimernes reaktion på JP's tegninger. Men nu
bruger du selv ordet "dialog", og allerede dér åbner du jo en ladeport for
accept af såkaldt "moderate" muslimers krav om, at rimeligheden af vores
grundlovssikrede ytringsfrihed skal debatteres.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : NVJ

Dato : 10-02-06 20:36

On Fri, 10 Feb 2006 19:26:49 +0100, "Jens Bruun"
<bruun_jens@hotmail.com> wrote:

> [...]
>accept af såkaldt "moderate" muslimers krav om, at rimeligheden af vores
>grundlovssikrede ytringsfrihed skal debatteres.

Fredelige muslimer som f.eks. Naser Khader og Fatih Alev... frafaldne
erklærede ateister!? De to i hvert fald ved jeg nu ikke om jeg ville
kalde ateister. De bekender sig jo selv til den muslimske tro, selv om
måske især Naser Khader ikke er praktiserende muslim, som dem der
beder hver dag, går i moske osv osv. Men jo - det er da klart, at det
nok ikke lige er til at opstøve en erklæret religiøs muslim, der
offentligt og uforbeholdent fordømmer muslimernes reaktion på JP's
tegninger.

Hvad angår dialog, så mener jeg ikke, at vi på nogen måde skal lade
rimeligheden af vores grundlovssikrede ytringsfrihed debattere sådan,
at vi giver afkald på større eller mindre dele af denne ytringsfrihed.
Ytringsfriheden står ikke til diskussion - i hvert fald en ikke
ændring af den, efter min mening. Derimod kunne dialogen handle om
helt andre aspekter, f.eks. hvordan vores demokratiske samfund er
bygget op i forhold til de muslimske samfund, og hvorfor vores
regering ikke bare kan lukke en privatejet avis osv osv.

Diskussion om hvorvidt JP, AFR eller andre skal undskylde (eftersom
der stadig er mange der kræver en undskyldning) mener jeg imidlertid
er til debat. Jeg mener, der er givet de undskyldninger der kan gives
- og som Kofi Annan sagde det, så må den muslimske verden acceptere
den undskyldning der nu er givet og komme videre.

/NVJ

Fra : Knud Larsen

Dato : 10-02-06 21:39

"NVJ" <nvj1975@yahoo.dk> wrote in message

> [...]
> nok ikke lige er til at opstøve en erklæret religiøs muslim, der
> offentligt og uforbeholdent fordømmer muslimernes reaktion på JP's

Du må ikke sammenligne Khader og Alev, det ville de begge blive meget kede
af. Alev er efter Khaders mening bestemt IKKE moderat, og Khader er efter
Alevs mening "frafalden".

Fatih Alev sagde fx at når vi ikke selv kunne irettesætte Jyllandsposten så
var det godt at man i Saudi Arabien kunne gøre det "så kunne vi lære det" -
som han sagde. Han glæder sig også - naturligvis - til den dag da islam
bliver bestemmende i Danmark, og regner med at den kommer (og han får nok
ret). Det stod længe på hans hjemmeside, men da folk fik øje på det, og
spurgte til det, så tog han det væk. Nu kan han *næsten* ikke huske det
nogensinde var der. Det er jo hans soleklare ret, at ønske sig et muslimsk
samfund med sharia og hele pivetøjet, og det er vores ret, at gøre hvad vi
kan, for at det kommer til at tage så længe som muligt, før det sker.