Drop støtte til PA og arabiske stater
Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 16:15

I dagens JP kan man på:

læse en leder, som bl.a. siger:

==
EU forholder sig tilsyneladende afventende med indgreb i den hidtidige
støtte efter de fjendtlige optøjer, men det behøver ikke at afholde den
danske regering fra øjeblikkeligt at suspendere den bilaterale hjælp.
Ganske vist har den palæstinensiske præsident, Abbas Mahmoud, beklaget
fjendtlighederne imod Danmark og EU, men en afbrydelse af den hidtidige
strøm af penge og hjælp for en periode kan sikkert hjælpe den
eftertænksomhed på vej, som den militante Hamas-bevægelse har så hårdt
brug for efter at have vundet valget for nylig.

Det vil utvivlsomt gøre ondt de steder, hvor moderate palæstinensere
hidtil har været dybt afhængige af og taknemmelige for den danske
støtte, men aggressionen mod danske statsborgere, dansk ejendom og
danske produkter har været af en så dybt alvorlig karakter, at en skarp
reaktion herfra er uundgåelig.

Hamas-styret har nok en god fornemmelse af, at det må være slut med den
hidtidige korruption, men bevægelsens ekstremister bør også konfronteres
med de alvorlige følger af deres handlinger. Det kan man drøfte under en
støttepause, som man til en vis grad selv kan bestemme længden af.

Danmark yder, som det i går fremgik af avisen, godt en milliard kroner i
bistand til muslimske lande ud af en samlet global støtte på 16
milliarder kroner, og derudover er der afsat 100 mio. kr. til det
arabiske initiativ, som Udenrigsministeriet har sat i gang efter
Irak-krigen for at fremme demokratiseringen i mellemøstlige lande.

.... netop i den alvorlige krise, der er opstået mellem Danmark, visse
europæiske lande og de muslimske lande, skal vi ... kunne tage en time
out, når faste modtagerlande pludselig ikke yder dansk ejendom og danske
statsborgere den forventede sikkerhed og beskyttelse eller tillader
fjendtlige handlinger mod os.

Statsministeren har erklæret sig parat til at tage en dialog om konkrete
uenigheder efter Muhammed-tegningerne, men accepteres sådanne
fjendtligheder af modtagerlandene, kræver det konsekvens. Udover det
palæstinensiske selvstyre bør enkelte andre lande fra modtagerlisten
også indtil videre overføres til observationslisten. Tilsvarende bør
EU's myndigheder om nødvendigt forholde sig konsekvent til eventuelle
problemer, hvad ganske almindelig rimelighed angår.
==

Ja, lad os droppe støtten til PA, der fremover skal styres af
terrororganisationen Hamas, og lad os se på støtten til arabiske stater,
der intet har gjort for at beskytte danske ambassadebygninger mv. Man
kan kun være enig i JPs betragtninger.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Norma

Dato : 09-02-06 17:44

>I dagens JP kan man på:

Jeg synes ikke vi skal droppe hjælpen til de muslimske lande.

Men, lad os dog opkøbe Arlas overskudslagre af Feta-ost og sende det til dem
i stedet.

Norma

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 10-02-06 15:23

Norma wrote:

> Jeg synes ikke vi skal droppe hjælpen til de muslimske lande.
>
> Men, lad os dog opkøbe Arlas overskudslagre af Feta-ost og sende det til dem
> i stedet.

Haha. Skide-god ide!

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Norma

Dato : 10-02-06 19:22

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Haha. Skide-god ide!

Jeg mener det, ret alvorligt.

For ingen lande skal forhåne os og boykotte vores varer, hvis de stadig
ønsker at tage imod dem.
Hvor ser jeg meldinger om, at lande ønsker at aflevere, den hjælp de har
fået fra Danmark tilbage samt nægter at modtage mere?

Vi må jo også lige i Danmark stramme os lidt an og trække vores "hjælp"
tilbage.

Med mindre de er interesserede i vores nylige store overskudslagre af
lurmærket smør og feta-ost.

Jeg mener, mange steder kan vores nødhjælpsarbejderes sikkerhed garanteres.

Det eneste jeg aktuelt har lyst til at medvirke til at give er, udover
ovennævnte produkter, kondomer og p-piller og insulin, for at støtte Novo,
der ikke længere må sælge insulin, til folk, der formentligt dør, hvis de
ikke får det.

Og det kan jeg som dansker godt græde over, men jeg mener, de vil hellere
slå deres børn og bedstemødre i hjel, end at se sig selv karikerede.

Norma

Fra : Konrad

Dato : 09-02-06 17:56

"Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
> [...]

(...)
> [...]
> terrororganisationen Hamas, og lad os se på støtten til arabiske stater,
> der intet har gjort for at beskytte danske ambassadebygninger mv. Man

Det synspunkt havde du vist også inden furoren omkring muhammedtegningerne.

Fra : Per Rønne

Dato : 09-02-06 18:39

Konrad <davidkonrad@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne" <per@RQNNE.invalid> wrote in message
>
> (...)
>
> Det synspunkt havde du vist også inden furoren omkring muhammedtegningerne.

Næh, kun for så vidt angående Hamas.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Bruno Christensen

Dato : 09-02-06 18:26

On Thu, 9 Feb 2006 16:14:49 +0100, Per Rønne wrote:

> [...]
> terrororganisationen Hamas, og lad os se på støtten til arabiske stater,
> der intet har gjort for at beskytte danske ambassadebygninger mv. Man

Min støtte til samtlige muslimske lande er godt nok væk for fremtiden. Men
det er usmart at det står i Jyllands Posten, de havde stået bedre hvis de
havde ladet en anden avis starte og så blot "fulgt op".
Som det er nu har JP 2 gange startet "aktioner" over for muslimer. Jeg tror
ikke at muslimerne bliver mindre sure når det er det samme dagblad der
starter noget 2 gange.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Sirannon

Dato : 09-02-06 18:31

Hvorfor skulle vi lade denne situation ændre på vores overordnede
sikkerhedspolitiske og udenrigspolitiske mål? Hvorfor skulle vi hævne os på
Hamas når det var grupper fra Fatah, her under Al Asqa martyrernes brigade,
der stod for volden? Faktisk så vi jo, at Hamas tog hånd om volden, da de
vågnede op til, hvad der var sket. Det er ret tydeligt at de ikke er vant
til at være i en regerende situation.

Fra : Bruno Christensen

Dato : 09-02-06 20:24

On Thu, 9 Feb 2006 18:31:23 +0100, Sirannon wrote:

> Det er ret tydeligt at de ikke er vant
> til at være i en regerende situation

Det er rigtigt at Hamas ikke før har regeret, og derfor kan de muligvis
også få min støtte. De andre lande der har "stabile" regeringer, - aldrig
en krone mere.

--
Med Venlig Hilsen
Bruno Christensen

Fra : Joakim von And

Dato : 09-02-06 21:50

"Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> Det er rigtigt at Hamas ikke før har regeret, og derfor kan de muligvis
> også få min støtte. De andre lande der har "stabile" regeringer, -
> aldrig
> en krone mere.

Hamas er en terrororganisation og har Israels udslettelse som sit charter.

Fra : Allan Riise

Dato : 09-02-06 21:52

Joakim von And wrote:
> "Bruno Christensen" <news@lphund.dk> skrev i en meddelelse

> Hamas er en terrororganisation og har Israels udslettelse som sit
> charter.

Jeg indrømmer at jeg ser på dem som jeg så/ser på I.R.A. (Sin Fein).

Stræk våben, og få en realpolitisk agenda, og så er de ligeså meget med,
også set fra min side, som f.eks. Gerry Adams er.

--
Allan Riise
"Demokratiets ånd kan ikke indpodes udefra. Det skal vokse indefra."

Fra : Joakim von And

Dato : 10-02-06 12:21

"Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg indrømmer at jeg ser på dem som jeg så/ser på I.R.A. (Sin Fein).
>
> Stræk våben, og få en realpolitisk agenda, og så er de ligeså meget med,
> også set fra min side, som f.eks. Gerry Adams er.

Men det er næppe realistik at forestille sig at Hamas nedlægger deres våben.

Ikke desto mindre læser jeg i dag at Putin bryder med kvartetten og byder
Hamas op til dans. Det skal blive interessant at følge udviklingen i den
nærmeste fremtid.

Fra : Allan Riise

Dato : 10-02-06 12:25

Joakim von And wrote:
> "Allan Riise" <Ari06@pc.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er næppe realistik at forestille sig at Hamas nedlægger deres
> våben.

Hvorfor ikke?

Nu har de jo muligheden for at få en realpolitisk magt, I.R.A. gjorde det
dog, og de brugte jo også terror som våben?

> Ikke desto mindre læser jeg i dag at Putin bryder med kvartetten og
> byder Hamas op til dans. Det skal blive interessant at følge
> udviklingen i den nærmeste fremtid.

Hvilket så kan være første pind i fremmelsen af politisk magt istedet for
våbenmagt for Hamas.

Fra : Konrad

Dato : 10-02-06 13:10

"Joakim von And" <ncm_ab@hotmail.com> wrote in message

> Men det er næppe realistik at forestille sig at Hamas nedlægger deres
våben.

> Ikke desto mindre læser jeg i dag at Putin bryder med kvartetten og byder
> Hamas op til dans.

Ligesom Israel udbetaler skattepenge til dem...

> Det skal blive interessant at følge udviklingen i den
> nærmeste fremtid.

På mig virker det som om Hamas evner at kontrollere ikke bare sig selv, men
befolkningen, korruptionen osv osv. Med andre ord en positiv udvikling på
sigt. Og sådan gentager historien sig selv. Hamas har haft en militær gren
og stået bag terrorisme, udover deres andre gøremål - og i dag sidder de på
magten, fuldkommen legetimt demokratisk valgt. Det samme gjaldt f.eks
Sharon, og mange andre israelere, der jo oprindeligt lagde ud med terror og
millitsgrupper tilbage i 40'ere.

Fra : Egon Stich

Dato : 10-02-06 13:01

"Sirannon" <rune_nospammmingaagaard@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

> vågnede op til, hvad der var sket. Det er ret tydeligt at de ikke er vant

Det skal vi, for at rive muhammedanerne ud af den vildfarelse, at vor
økonomiske hjælp blot er et naturligt udtryk for underkastelse af princippet
med huhammedanismens overhøjhed.

MVH
Egon