Huntington blev virkelighed på kun 13 år
Kristeligt Dagblad:
Teorien er blevet til virkelighed.
SAMMENSTØD: Den arabiske verdens modstand mod Muhammed-tegningerne er et
sammenstød mellem to af verdens civilisationer. På kun 13 år er den
amerikanske professor Samuel P. Huntingtons teori om civilisationernes
sammenstød blevet til virkelighed, siger en teolog og en historiker.
Muhammed-sagen har udviklet sig fra at være en dansk-arabisk krise til et
decideret sammenstød mellem to af verdens civilisationer: den vestlige og
den islamiske.
Dermed er den amerikanske Harvard-professor Samuel P. Huntingtons teori om
civilisationernes sammenstød blevet en realitet kun 13 år efter, at den
første gang blev publiceret som en artikel i magasinet Foreign Affairs i
1993.
Det siger professor og dr.theol. Viggo Mortensen, Aarhus Universitet, og
Henrik Jensen, lektor i historie ved Roskilde Universitetscenter.
I 1996 udstedte Osama bin Laden en såkaldt fatwa, altså en religiøs
henstilling. Ifølge Viggo Mortensen, der er leder af Center for
Multireligiøse studier ved Aarhus Universitet, var bin Ladens krigserklæring
mod den vestlige verden startskuddet til det, som blev efterfulgt af
terrorhandlingerne den 11. september 2001 og til en stor del af det, vi er
vidner til i disse uger.
Men det er ikke de voldelige demonstrationer, flagafbrændingerne og
nedbrændingen af danske ambassader og konsulater, der får Viggo Mortensen
til at se konflikten som et civilisationssammenstød. Det kalder han bare
"bølleoptøjer".
Det er snarere den iagttagelse, at der ikke rejser sig klare og vægtige
røster i den muslimske verden, som for alvor tager afstand fra konflikten.
Sålænge bølleoptøjerne står alene, er det svært ikke at se det som et
sammenstød mellem civilisationer, mener han.
- Den nuværende krise og reaktionerne fra den muslimske verden viser, at når
også almindelige muslimer bliver trykket på maven, så er deres umiddelbare
reaktion at følge de radikale muslimers paroler. Når det kommer til synet på
Koranen og på profeten Muhammed, så åbnes der ingen mulighed for alternative
tolkninger, siger han.
- Islam er en livsopfattelse, hvor religion, kultur og politik er
sammenvævet. Når vi ikke ser eller hører alternative røster, så må vi tage
ad notam, at det åbenbart er sådan, den muslimske verden ønsker at vise sig.
Så længe vi ikke ser de forskellige fortolkninger af islam, så fremstår den
som en monolitisk blok, der vender sig mod Vesten, siger han.
/
/Mikael
|