Hjælp til køb af peberkværn
Fra : Paho

Dato : 07-03-06 21:52

Hej med dig

Ja - nogen gange kan man virkelig forbløffes

Sagen er den er, at jeg igennem årene har ejet et utal af umulige og
uduelige peberkværne, som enten spyttede alt fra fint- til noget nær støv
ud, uden mulighed for at justere kornstørrelsen.

Den eneste kværn jeg har ejet, som duede til noget var en kuglerund Bodum,
men den er nu slidt op, så spørgsmålet lyder: Findes der en peberkværn, hvor
man kan justere kornstørrelsen og sidst, men ikke mindst - hvor kan man købe
den?

Jeg er nærmest græsk-katolsk m.h.t. prisen - blot jeg kan få fingrene i et
funktionelt værktøj, hvor det er mig, der har kontrollen.

M.v.h.

Palle

ps. det gør ikke noget, hvis den også er rummelig.

Fra : Kim Schulz

Dato : 07-03-06 22:04

On Tue, 7 Mar 2006 21:51:38 +0100
"Paho" <paho@hotmail.com> wrote:

> [...]
>
> M.v.h.
>
> Palle
>
> ps. det gør ikke noget, hvis den også er rummelig.

Jeg ved ikke det med at instille kornstørrelse, men hvis jeg skal købe
den slags så går jeg altid efter nogen med Peugout kværn. Disse er
efter min mening altid gode og har aldrig svigtet mig endnu.

Fra : Nygaard \(4330\)

Dato : 07-03-06 22:05

Ikea har en ok med keramisk kværn der virker overraskende godt til prisen.
Dog er den ikke pæn - lavet af plast

/tue

Fra : Henrik

Dato : 07-03-06 22:37

"Paho" skrev i en meddelelse
> [...]
> men den er nu slidt op, så spørgsmålet lyder: Findes der en peberkværn,
> hvor man kan justere kornstørrelsen og sidst, men ikke mindst - hvor kan

Ak ja, Nissen (som det hed til start) lavede den geniale peber-/saltkværn i
kugleform med Peugout (?) kværnværk.
Saltdelen var udformet lidt anderledes end peberkværnen- men fungerede
ligeså effektivt - eneste minus ved begge var at de dryssede en smule.

Desværre overtog Bodum Nissen og efter en årrække hvor der bl.a. blev
produceret billigere modeller med plastikværne, er meget af Nissen's
originale produkter ved at blive faset ud af programmet. Senest har Bodum
helt valgt at kvitte Peugout til fordel for noget keramisk kværnhalløj

Til gengæld er der kommet en Peugout kværn på markedet - der desværre har
den sædvanlige grimme facon der leder tanken hen på alt muligt end
madlavning - som jeg lige har købt og som er utrolig effektiv. Den kan netop
det du efterlyser - justeringsmulighed af kornstørrelsen og det endda på en
effektiv facon.

Den koster typisk omkring 450,- for den mindste - men for en 3 måneder
siden, solgte Metro den samme model for ca 190,- stykket (jeg har allerede
fortrudt at jeg ikke købte en til hvid og rød peber med det samme).

Fra : Gamle

Dato : 07-03-06 23:54

"Henrik" <hallo_derude@hotmail.comXX> skrev i en meddelelse

> Den koster typisk omkring 450,- for den mindste - men for en 3 måneder
> siden, solgte Metro den samme model for ca 190,- stykket (jeg har allerede
> fortrudt at jeg ikke købte en til hvid og rød peber med det samme).

Dem har jeg købt.
Har aldrig haft bedre kværne.
De nye har 3 metalmærker på det nederste stykke så man kan se, hvordan
kværnen er indstillet.

Mvh.
Torben

Fra : Lars Kristensen

Dato : 08-03-06 00:32

Paho wrote:
> [...]
>
> Jeg er nærmest græsk-katolsk m.h.t. prisen - blot jeg kan få fingrene i et
> funktionelt værktøj, hvor det er mig, der har kontrollen.

Du skal ud og have fat i en kværn med keramisk kværneværk. De er super
gode. Du kan indstille hvor groft du vil kværne salt og peber - eller
hvad du nu kommer i.
De fåes i alt lige fra den billige version i Ikea, som en anden nævnte,
til de meget dyre. Det er ikke kværneværket men designet man betaler
for. De fleste isenkræmmere har kværne med keramisk kværneværk.
På kværneværket skal der stå crushgrind. Der er andre der laver noget
tilsvarende men det virker umiddelbart ikke lige så tillidsvækkende. Jeg
har dog ikke prøvet dem.
Jeg har et par plastik nogen fra Ikea til brug i køkkenet, da de er
nemme at vaske, til chili og karry, og et par af træ fra Raadvad:
http://www.raadvad.com/detail?contentId=93147
Kværneværket er det samme, men det er prisen og udseendet bestemt ikke.

Du kan se billeder af kværneværket her:
http://shortlink.dk/63df388c

Samme link i lang udgave:
http://www.rosendahl.com/main.php?qsContent=product_photoarchive&qsProductGroupID=1369&qsImage=/images/produkter/GrandCruGlasserie/Skaal/im_5750k.jpg

Super kværneværk til mange formål og ikke kun salt og peber.

- Lars

Fra : Emil

Dato : 08-03-06 01:59

Paho wrote:

>Jeg er nærmest græsk-katolsk m.h.t. prisen - blot jeg kan få fingrene i et
>funktionelt værktøj, hvor det er mig, der har kontrollen.

Den bedste kværn, der er til salg i dag, er fra Ikea. Selv om
prisen kun er sølle kr. 30,- er det en keramisk kværn, som let
kan justeres efter ønske.

Det geniale ved kværnen er, at den opbvares 'omvendt', altså med
kværnemaskineriet øverst, så der ikke kommer uønskede affald på
bordet.

Tak til mor, far, søskende, venner og bekendte for jeres kværne.
De duede altså bare ikke, selv om de var smukke, unikke og meget
dyre.

m.v.h. Emil

Fra : Niels Jørgen Kruse

Dato : 08-03-06 12:27

Emil <emilsen@nowhere.invalid> wrote:

> Det geniale ved kværnen er, at den opbvares 'omvendt', altså med
> kværnemaskineriet øverst, så der ikke kommer uønskede affald på
> bordet.

Så bliver halvknuste korn jo blandet med de hele korn. Det må da give et
større tab af smag?

Fra : Emil

Dato : 08-03-06 22:37

On Wed, 8 Mar 2006 12:27:12 +0100, Niels Jørgen Kruse wrote:

>Så bliver halvknuste korn jo blandet med de hele korn. Det må da give et
>større tab af smag?

Det kan du have ret i, sådan yderst på det teoretiske plan.
Men helt ærligt, så tror jeg ikke man kan smage forskel ved en
blindsmagning. De halve korn bevarer jo smagen ganske udmærket.

Det værste, man kan udsættes for, er de gammeldags kværne af
plast: Når man har krydret maden, giver man lige kværnen et lille
dask (så man ikke sviner på dugen), og vupti, får man alt det
krydderi, som har suget sig til plasten p.g.a. statisk
elektricitet - føj!

m.v.h. Emil

Fra : Ole Christiansen

Dato : 10-03-06 09:24

""Niels Jørgen Kruse"" <nospam@ab-katrinedal.dk> skrev i en meddelelse

> Så bliver halvknuste korn jo blandet med de hele korn. Det må da give et
> større tab af smag?
>
> --
> Mvh./Regards, Niels Jørgen Kruse, Vanløse, Denmark

Flueknipper

Fra : padre

Dato : 10-03-06 16:32

"Ole Christiansen" <ole@bole.dk> wrote in message

> Flueknipper

Bundter af fluer ???? Hvad har det med sagen at gøre, og hvordan bærer man
sig i det hele taget ad med at bundte fluer ? Fatter minus

padre

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 10-03-06 17:19

"padre" <spirito_santo@yahoo.spamsux.com> skrev i en meddelelse

> "Ole Christiansen" <ole@bole.dk> wrote in message

> Bundter af fluer ???? Hvad har det med sagen at gøre, og hvordan bærer man
> sig i det hele taget ad med at bundte fluer ? Fatter minus

Når man kan binde fluer kan man vel også knippe dem. Fatter du ingen ting?

Steen.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 18-03-06 23:04

On Wed, 08 Mar 2006 01:58:31 +0100, Emil wrote:

<snip>

>Den bedste kværn, der er til salg i dag, er fra Ikea. Selv om
>prisen kun er sølle kr. 30,- er det en keramisk kværn, som let
>kan justeres efter ønske.

Dette kan jeg kun tilslutte mig, findes ikke bedre - prisen taget i
betragtning er de suveræne

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
"I say we nuke the site from Orbit, it's the only way to be sure"