Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Polaroid EE100 problemer
Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 13:25

jeg synes det er meget besværligt at lægge film i , måske gør jeg noget
forkert, så en online maual ville være dejlig.

det værste problem er dog at når jeg forsøger at trække billedet ud, ryger
papirflappen af fordi den er blevet våd og blød af kemikalierne fra det
foregående foto, så jeg ikke kan få fotoet ud.

Nogen idéer ?

Poul B-H

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-03-06 14:40

<svar_i_gruppen> skrev:
> det værste problem er dog at når jeg forsøger at trække billedet ud,
> ryger papirflappen af fordi den er blevet våd og blød af kemikalierne
> fra det foregående foto, så jeg ikke kan få fotoet ud.

Det tyder på at valserne skal renses.
Der bør normalt kun sive minimalt kemi
ud mellem lagene.
Brug lunkent vand og opvaskebørsten når
konen ikke kigger.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 14:47

Er gjort, hjælper ikke

Poul B-H

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-03-06 15:02

<svar_i_gruppen> skrev:

> Er gjort, hjælper ikke

Så tror jeg at du putter filmen forkert i.
De små (hvide?) flapper skal bare lægges oven
på valserne og bagklappen lukkes. Når du river
dækpapiret ud, følger den første hvide flap med ud.
Når billedet skal fremkaldes hiver du i den hvide flap
og selve billedflappen kommer ud mellem valserne.
Et jævnt, lige træk til at få billedet ud og
den næste hvide flap kommer frem.
Jeg tror at du har forsøgt at få dækpapiret og
de hvide flapper igennem valserne?

Peter Schrøder

Fra : Peter Schrøder

Dato : 06-03-06 15:19

Peter Schrøder skrev:

> Så tror jeg at du putter filmen forkert i.
> De små (hvide?) flapper skal bare lægges oven
> på valserne og bagklappen lukkes.

Glemte lige at skrive at dækpapiret også skal
lægges oven på valserne sammen med de hvide flapper.
Det er kun selve billedflappen som skal ud mellem
valseren og det kommer den automatisk når
man hiver i den hvide flap.

Peter Schrøder

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 15:26

Jeg tror jeg har fundet ud af det. Jeg havde på en eller anden måde fået
fumlet den lille flap ud af den samme sprække som billedet kommer ud af og
så bliver den våd og går i stykker når man trækker.

Nu har jeg så bare ikke mere film tilbage ;o( det var dyre lærepenge

Hvor længe skal man egentlig vente på billedet i stuetemperatur ?

kender du nogle gode kilder til (billig) Polaroid 690 film ?

Fra : Peter Schrøder

Dato : 07-03-06 09:05

<svar_i_gruppen> skrev:

> Jeg tror jeg har fundet ud af det. Jeg havde på en eller anden måde
> fået fumlet den lille flap ud af den samme sprække som billedet
> kommer ud af og så bliver den våd og går i stykker når man trækker.

Det lyder sandsynligt.

> Hvor længe skal man egentlig vente på billedet i stuetemperatur ?

Specs. siger 90 sekunder ved 21 grader C.

> kender du nogle gode kilder til (billig) Polaroid 690 film ?

Instantfilm er jo generelt dyre. Hvis du er indstillet
på at købe nogle stykker ad gangen, kan det nok betale
sig at kigge på tyske web-butikker.
Du behøver jo ikke specifikt at købe type 690. Alle
typer 3x4" (3,25x4,25") passer i dit kamera. Men vær
opmærksom på følsomheden. 690 er 100/125 ISO afhængig af
hvor man henter oplysningen.
Jeg tror ikke at dit kamera er beregnet til andet end
100 eller 125 ISO film.
Fuji FP100C (farve) FP100B (s/h) kan også bruges.

Peter Schrøder