Er det en and - eller et reelt problem...?
Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-03-06 22:33

Er det en and - eller et reelt problem...?

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=25788

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Karl Antz

Dato : 08-03-06 22:58

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Er det en and - eller et reelt problem...?
>
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=25788

Det var en totalt latterlig test - den var sat op sådan at dem der kunne
prøve faktisk var logget ind lokalt.

Siden er der blevet kørt en test med alle de porte lukket som plejer at
være lukket på OS X - det lykkedes ingen at komme ind inden
eksperimentet blev afbrudt efter 38 timer.

mere om denne anden test her:

<http://test.doit.wisc.edu/>

det tyske macnews har mere om den første test her:

<http://www.macnews.de/news/74527>

og om den anden her:

<http://www.macnews.de/news/74565>

hilsen ka'l
--
Karl Antz
Albaniensgade 4,1th

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 23:18

Karl Antz <karl@antz.dk> wrote:

> Det var en totalt latterlig test - den var sat op sådan at dem der kunne
> prøve faktisk var logget ind lokalt.

Når det er sagt er der jo masser af Mac OS X maskiner der står som den
maskine rundt omkring, mange står endda meget værre: eks med en åben
ftp og bruger logon. Det er fint mned en wakeup-bomb i ny og næ.

> Siden er der blevet kørt en test med alle de porte lukket som plejer at
> være lukket på OS X - det lykkedes ingen at komme ind inden
> eksperimentet blev afbrudt efter 38 timer.

Det kunne være interessant oom den fik lov til at køre et par md.
gerne med en rimelige frekvens af eksterne logins.

Fra : Bruno

Dato : 08-03-06 23:01

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Er det en and - eller et reelt problem...?
>
> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=25788

Det er ikke en and, men der er nogle ret afgørende detaljer som ikke er
med i artiklen du linker til. Hackerne fik nemlig alm. bruge konti på
maskinen der blev hacket, så under normale forhold taler vi om at
hackeren skal havde fysisk adgang til maskinen og havde fået tildelt en
konto.

http://www.theinquirer.net/?article=30103

Artiklen der startede det hele:

http://www.zdnet.com.au/news/security/soa/Mac_OS_X_flaw_raises_serious_concerns/0,2000061744,39241951,00.htm

(Hvor de dog nu har fået tilføjet, at hackerne fik lokal adgang.)

Jeg har sendt en mail til comon og foreslået dem og checke deres
matriale ordentligt. Det er en noget sjusk de har leveret.

Mvh

Bruno

PS. Til sammenligning så kan det nævnes, at med en boot disk kan få
adgang til alle lokale filer på en Windows maskine - helt uden om konti,
passwords og den slags. Plus at manøvren ikke tager andet end sekunder.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 08-03-06 23:36

Bruno wrote:

> Jeg har sendt en mail til comon og foreslået dem og checke deres
> matriale ordentligt. Det er en noget sjusk de har leveret.

Det er ikke første gang jeg oplever, at COMON fusker med deres nyhedder,
og netop derfor spurge om det var en and.

Her for nylig oplyste COMON, at CD-R medier kun kunne holde et par år, og
jeg har masser hjemmebrændte CD'er der er 10-14 år gamle, og som fint kan
læses.

I den pågældne artikel havde COMON glemt at oplyse, at det gjalt meget
billige no-name CD-R medier...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-06 00:05

Hej Niels

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Det er ikke første gang jeg oplever, at COMON fusker med deres nyhedder,
> og netop derfor spurge om det var en and.

Som en anden skrev, så kommer det hele opr. fra ZDNet. Der kører en tråd
omkring det samme i den norske Mac gruppe under titlen "Kommentarer" -
news.no.it.os.mac.diverse

> Her for nylig oplyste COMON, at CD-R medier kun kunne holde et par år,
> og jeg har masser hjemmebrændte CD'er der er 10-14 år gamle, og som fint
> kan læses.

Det har jeg også!

> I den pågældne artikel havde COMON glemt at oplyse, at det gjalt meget
> billige no-name CD-R medier...

Og det er lige så meget sludder... Jeg har adskillige endda meget
billige noname CD-R, og de fungerer alle fint. Det, som COMON, ZDNet,
Macrumors + et par stykker mere har 'glemt' at skrive, at de ikke må
ligge i direkte sollys i mere end højst en time....

I øvrigt så var Sony også 'ude med riven' helt tilbage i 1984 med en
påstand om, at den valgte CD standard (Philips standard 511) ville blive
ødelagt - alene af det lys, der kommer fra laseren efter ganske få
hundrede afspilninger... De trak aldrig påstanden tilbage, trods det, at
alle andre producenter kunne modbevise det. - Philips lavede bl.a. en
test, hvor de lod en ganske alm. indkøbt konsum musik CD 'belyse' med en
lysstyrke og en omdrejningshastighed, der svarer til godt og vel 100.000
timers afspilning, hvorefter CD'en blev sat over i en testmaskine. Der
kunne _intet_ slid eller anden deformitet måles på den!

Og sidste år var Danmarks Biblioteksforening også ude med riven efter en
henvendelse fra et eller andet 'testfirma', der havde "...konstateret,
at CD medier ødelægges /meget/ hurtigt efter ganske /få/ afspilninger,
så CD er /ikke/ et godt medie at opbevare materiale på, der helst ikke
må gå tabt...". Og af samme grund kom det bl.a. fra Statsbiblioteket her
i Århus, at "...Vi har valgt at lave kopier af alt, hvad vi låner ud og
gemmer til intern brug på biblioteket, da CD medierne ødelægges meget
hurtigt..." (frit citeret) - var oppe i både radio og TV og i
Harddisken. Så brug du bare roligt også billige medier, men du véd jo
også som én, der tager mange billeder, at dem skal man fx. heller ikke
lade ligge i solen...

mvh. Erik Richard

<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 23:56

Bruno <dont.use@this.address.ever> wrote:

> PS. Til sammenligning så kan det nævnes, at med en boot disk kan få
> adgang til alle lokale filer på en Windows maskine - helt uden om konti,
> passwords og den slags. Plus at manøvren ikke tager andet end sekunder.

osse med et krypteret NTFS fislsystem?
eller med password beskyttet BIOS?

Mac OS X skal man bare boote fra installations mediet og bruge der
dertil indrettede program til at nulstille passwords med.

Der /er/ forskel på at have fysisk adgang til an maskine og til at
kunen logge på den.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 09-03-06 00:19

On Wed, 08 Mar 2006 23:55:58 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> osse med et krypteret NTFS fislsystem?

Nej. Der er filerne oven i købet tabt hvis man skifter password
uautoriseret.

> eller med password beskyttet BIOS?

Hvis man har fysik adgang til en maskine og tid nok, så er der ikke noget
der kan hindre en. Man kan fx bare pille disken ud og putte den i en anden
kværn.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-06 02:07

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Nej. Der er filerne oven i købet tabt hvis man skifter password
> uautoriseret.

Det mente jeg nok. (med mindre man er ansat i NSA)

my point.

Fra : Bruno

Dato : 09-03-06 16:22

Morten Reippuert Knudsen wrote:
> osse med et krypteret NTFS fislsystem?

Nej, nu er det jo ikke ligefrem standard at krypteringen er slået til.
Faktisk vil jeg påstå de færreste PC brugere overhovedet ved det er muligt.

> eller med password beskyttet BIOS?

Hvilket heller ikke er særlig udbredt.

> [...]
> dertil indrettede program til at nulstille passwords med.
>
> Der /er/ forskel på at have fysisk adgang til an maskine og til at

Bestemt, men det er et fåtal af PC'ere som er beskyttet mod nogen som
har fysisk adgang. En beskyttet maskine er en helt anden sag,
eksempelvis kan man jo også anvende hardware kryptering og den slags.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-06 17:36

> [...]

> har fysisk adgang. En beskyttet maskine er en helt anden sag,
> eksempelvis kan man jo også anvende hardware kryptering og den slags.

Har du stødt på nogen mac'er der er beskyttet mod fysisk adgang?

Fra : Bruno

Dato : 10-03-06 15:52

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Har du stødt på nogen mac'er der er beskyttet mod fysisk adgang?

Nu er jeg ikke stødt på ret mange Mac'er i det hele taget, så det er
næppe repræsentativt hvad jeg har set

Min pointe var ligesom også en helt anden, nemlig den at jeg synes det
er tyndt og gør en stor historie ud af den pågældende hacking når det er
mindst lige så let på de fleste PC'ere.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-03-06 21:33

> [...]

> Min pointe var ligesom også en helt anden, nemlig den at jeg synes det
> er tyndt og gør en stor historie ud af den pågældende hacking når det er

maj ikke forstå. Der var ikke fysisk adgang v. objektet., Hvorfor skal
vi så diskutere dèt?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-03-06 05:56

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Har du stødt på nogen mac'er der er beskyttet mod fysisk adgang?

Jeg havde engang en 8-bit maskine hvor der var strøm på tastaturet så
hvis man rørte metal så fik man stød. Satte man det op til 220 V så
havde man vel en sådan beskyttelse?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 20:24

> Jeg havde engang en 8-bit maskine hvor der var strøm på tastaturet så
> hvis man rørte metal så fik man stød. Satte man det op til 220 V så
> havde man vel en sådan beskyttelse?

nasty

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 12-03-06 20:33

> nasty

Musikkælderen i Odense har en kirke lige overfor som har sat lys op
til at undgå at gæsterne tisser på murene.

Jeg ville mene de kunne få meget effektive resultater ved at sætte et
elhegn op på muren ipassende højde.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 12-03-06 21:20

> Musikkælderen i Odense har en kirke lige overfor som har sat lys op
> til at undgå at gæsterne tisser på murene.

det er da tosset, man hjælper dem ligefrem til at se hvad de skriver.

> Jeg ville mene de kunne få meget effektive resultater ved at sætte et
> elhegn op på muren ipassende højde.

av.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 09-03-06 07:43

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> [...]
> adgang til alle lokale filer på en Windows maskine - helt uden om
> konti, passwords og den slags. Plus at manøvren ikke tager andet end

Hvis altså maskinen ikke er sat op til kun at boote fra harddisk (og
bios bla bla bla).

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Bruno

Dato : 09-03-06 16:25

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Hvis altså maskinen ikke er sat op til kun at boote fra harddisk (og
> bios bla bla bla).

Selvfølgelig. Men hvor mange er det. En typisk prekonfigureret PC er vel
i dag sat op til først og boote fra det optiske drev, eller et USB drev
hvis vi taler om en bærbar.

Jeg ved godt at jeg forsimplede i min påstand, men slet i samme grad som
artiklen der startede tråden.

Mvh

Bruno

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-03-06 17:34

> [...]

> Selvfølgelig. Men hvor mange er det. En typisk prekonfigureret PC er vel
> i dag sat op til først og boote fra det optiske drev, eller et USB drev

Det er en mac også, samme trick kan laves på en mac. Boot fra CD og
nustil alle adgangskoder på harddiskene.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 10-03-06 08:24

Bruno <dont.use@this.address.ever> writes:

> Selvfølgelig. Men hvor mange er det. En typisk prekonfigureret PC er
> vel i dag sat op til først og boote fra det optiske drev, eller et
> USB drev hvis vi taler om en bærbar.

Typisk for hvad?

Mine PC*ere booter altid fra harddisk først. Er jeg sart over
indholdet er der password på hvis man ønsker at ændre dette.
Tilsvarende for firmapc'ere, hvor man må formode at de fleste
hemmeligheder nok befinder sig.

Fra : Bruno

Dato : 10-03-06 15:49

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Typisk for hvad?
>
> Mine PC*ere booter altid fra harddisk først. Er jeg sart over
> indholdet er der password på hvis man ønsker at ændre dette.

Nu kan man vist dårligt sige, at en PC der befinder sig hos en som er
inde i det med sikkerhed er særlig typisk.

> Tilsvarende for firmapc'ere, hvor man må formode at de fleste
> hemmeligheder nok befinder sig.

LOL - jeg er bange for dit billed af sikkerheden i firmaer er meget
optimistisk. Selv når vi taler bærbare er det et fåtal som har
kryptering slået til, ligesom man rigtig mange steder aldrig går i ind
BIOS og angiver at harddisken er nummer et i boot sekvensen.

Mvh

Bruno

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-03-06 22:50

Bruno wrote:
> PS. Til sammenligning så kan det nævnes, at med en boot disk kan få
> adgang til alle lokale filer på en Windows maskine - helt uden om konti,
> passwords og den slags. Plus at manøvren ikke tager andet end sekunder.

Og på MacOS X kan man opnå det samme ved at holde genvejstasterne
til single user nede under opstart, hvilket er megasmart da man så
sparer bootdisketten.. :)

// Hans
--
Jeg beskyttes IKKE af den gratis SPAMFighter til privatbrugere, der
har spammet usenet i over 6000 indlæg.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-06 05:33

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> Og på MacOS X kan man opnå det samme ved at holde genvejstasterne
> til single user nede under opstart, hvilket er megasmart da man så
> sparer bootdisketten.. :)

Det er nok også meget godt - den er ret svær at få ud af DVD-drevet
igen bagefter.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-03-06 11:20

> Det er nok også meget godt - den er ret svær at få ud af DVD-drevet
> igen bagefter.

du har overvejet at tage den ud af coveret, før du banker den ind med
gummihammeren?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 13-03-06 12:24

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> du har overvejet at tage den ud af coveret, før du banker den ind med
> gummihammeren?

Det er meget sjældent at jeg ikke tager en computer ud af coveret,
inden jeg bruger den.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-03-06 21:11

On Mon, 13 Mar 2006 12:24:20 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Det er meget sjældent at jeg ikke tager en computer ud af coveret,
> inden jeg bruger den.

Det er ellers min erfaring at coveret tager ganske meget støj og
computeren bliver knapt så modtagelig for væsker.
Kan du ikke bare nøjes med at flå den ene side af hvis du gerne vil
kigge på de blinkende lamper?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-06 12:33

"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.is> writes:

> Det er ellers min erfaring at coveret tager ganske meget støj og
> computeren bliver knapt så modtagelig for væsker.
> Kan du ikke bare nøjes med at flå den ene side af hvis du gerne vil
> kigge på de blinkende lamper?

Jeg kan høre at du aldrig har købt en ny maskine?

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-03-06 21:08

On Wed, 15 Mar 2006 12:32:51 +0100, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Jeg kan høre at du aldrig har købt en ny maskine?

Jeg har købt mange hundrede nye maskiner. Der er blinkende lamper i dem
alle sammen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 11:47

> Det er meget sjældent at jeg ikke tager en computer ud af coveret,
> inden jeg bruger den.

Jeg bør være mere påpasselig med mit valg af stedord.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-03-06 12:34

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> Jeg bør være mere påpasselig med mit valg af stedord.

Slå dog grammatikkontrollen til - bruger du ikke Word som newsklienteditor?
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 13:14

> Slå dog grammatikkontrollen til - bruger du ikke Word som newsklienteditor?

Desværre, nej.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 14-03-06 21:12

On Mon, 13 Mar 2006 11:19:37 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> du har overvejet at tage den ud af coveret, før du banker den ind med
> gummihammeren?

Ubeskyttet sado-sex lyder ikke som en god ide.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-03-06 11:46

Frank E. N. Stein <flatus@mail.is> wrote:

> Ubeskyttet sado-sex lyder ikke som en god ide.

Sikke en tankegang du lægger for dagen.

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 15-03-06 19:48

On Wed, 15 Mar 2006 11:45:46 +0100, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Sikke en tankegang du lægger for dagen.

Tak. Jeg prøvede at dæmpe mig.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-03-06 23:14

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Er det en and - eller et reelt problem...?

> http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=25788

nej den er god nok. Han er blevet lukket ind som almindelig staff
bruger, og har formået at få root på en halv time.

maskinen kørte en uspecificeret apache, mysql og php der ikke var
installeret fra Apples hånd - Det vides derfor ikke helt præcist om
det er eventuel modifiaktion af rettigheder, 3.parts SW der kunne
eksekveres, 3.parts SW der var eksekveret af ejeren, eller reelle
huller i Apples distro, der er årsagen til at han fik success så let

Såvidt jeg har læst mig frem til, lykkedes det ham at skrive
til / og der fra var det nemt. Jeg mener ikke at jeg har pillet ved
rettighederne på min /, og da den står til 775 kunne det tyde på at
maskinen ikke stod som fra Apples hånd.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-03-06 00:01

Niels Riis Ebbesen <info@niels-ebbesen.net> writes:

> [...]
> læses.
>
> I den pågældne artikel havde COMON glemt at oplyse, at det gjalt meget

Heh. Jeg har en (en!) gang købt en pakke Mr. Platinum cdr'er. Jeg tror
at den gennemsnitlige levetid var ca. 3 måneder per cd. Det var
heldigvis kort tid nok, til at jeg stadig havde alle data i originalt
format.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 09-03-06 07:17

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@NOSPAM.dk> writes:

> Helt ærlig, så sætter jeg et meget stort spørgsmålstegn ved det! - Jeg
> har efterhånden brugt mere end 2000 (to tusind) Mr.Platinum, og jeg har
> siger og skriver haft _TRE_ fejlmedier!

Jeg vil ikke afvise at jeg fik en uheldig pakke.

> Det er jo så dit held. Men jeg tvivler altså på det, hvis du ellers
> har behandlet dem ordentlig.

Det tror jeg nu nok, at jeg gjorde. Jeg har altid været påpasselig med
at gemme dem i æsker i mørke steder, og jeg holder altid cd'er ved
kanten, og sørger generelt for at der ikke kommer ridser.

> Og endelig kunen det jo også have været brænderen, der har haft
> problemer.

Det vil jeg helle ikke afvise. Det var en gammel 2x HP SCSI
brænder. Den kørte fint med andre mærker (TDK og Verbatim), så jeg
fjernede problemet ved at holde mig til de to.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Qbic [6400]

Dato : 09-03-06 07:37

JA DET ER NOGET RIGTIG MACVÆRK
Ærgeligt, med OSX havde vi egentlig tænkt os at indkøbe MAC til firmaet
Nu kan vi nøjes med vores PCer.....

/ Qbic

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 09-03-06 19:45

Hej Qbic

Qbic [6400] wrote:
> JA DET ER NOGET RIGTIG MACVÆRK

Det er en af de største ænder, der nogensinde er lukket ud på
nettet! Prøv også at læse den tråd i den norske gruppe, jeg henviser
til, der er masser af links i de indlæg... Og alt kan jo lade sig gøre,
når du på forhånd har fået login tilladelse...

> Ærgeligt, med OSX havde vi egentlig tænkt os at indkøbe MAC til firmaet
> Nu kan vi nøjes med vores PCer.....

I kan roligt skifte til Mac. Der _ER_ ingen problem mht. 'indbrud' på
maskinerne. Og man bør ALDRIG stole en s.... på det, der kommer fra
COMON og ADNet... That's the fact!

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 11-03-06 14:24

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:
> [...]

> til, der er masser af links i de indlæg... Og alt kan jo lade sig gøre,
> når du på forhånd har fået login tilladelse...

Ja desværre, men det bør det så sandelig ikke være muligt. Det er et
sikkerhedshul.

Desværre har vi ikke tilstrækkeligt med informationer om maskinens
konfiguration eller fremgangsmetoden til at kunne konkludere hvor
alvorligt det er.