CPU opgradering
Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-03-06 01:03

Jeg har en PowerMac 9600/350 med knap 1gb RAM, ATA-66/100 og 2940U2B
Ultra SCSI controllere, ATAPI CD-RW, et par ATA harddiske og 2 stk.
10.000rpm diske, samt et godt grafikkort, der understøtter op til
1920x1280@70hz + selvfølgelig både USB og Firewire. Og så er 9600/350 jo
født med en dualchannel FastSCSI-2 controller til i alt 12 enheder -
altså 'rimelig' godt bestykket...

- Desuden er kabinettet dæmpet efter alle kunstens regler, så jeg har
besvær med at høre, om den i det hele taget er tændt eller ej. Alle
delene er fuldt OS X kompatible og accelereret til X.

Jeg har fået et tilbud på en CPU opgradering fra Sonnet til enten en
G4/800mhz med 512kb L2 og 1mb L3 cache eller en G3/1100mhz med 1mb L2 og
2mb L3 cache. G4 processoren er knap 120kr. dyrere end G3'eren, som
koster knap 1500kr. inkl. dansk moms og fors.omk.

Jeg er lidt i tvivl om, hvilken af de to, jeg vil få mest ud af, hvis
jeg fx. vil have en OS X 10.3.xServer på den. - Jeg mener ikke, den er
hurtig nok i I/O til at køre 10.4Server. - Det er jo kun en 100mhz BUS.

Begge CPU'er er 100% OS X kompatible og OS X kan installeres direkte
uden hjælp af XPostFacto, men det vil nok være bedst alligevel at bruge
XPF for at få understøttelse af fx. floppy og zip drev.

Hvad siger 'de kloge hov'der?

mvh. Erik Richard
<kmldenmark_NOSP@M_stofanet.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-06 09:23

Erik Richard Sørensen <NOSPAM@nospam.dk> wrote:

> Jeg er lidt i tvivl om, hvilken af de to, jeg vil få mest ud af, hvis
> jeg fx. vil have en OS X 10.3.xServer på den. - Jeg mener ikke, den er
> hurtig nok i I/O til at køre 10.4Server.

10.4 stiller i øvrigt ikke specielle krav til I/O, men du vil uanset
hviklen version af Mac OS X du måtte ende med få problemer med dine
PCI slots.

> - Det er jo kun en 100mhz BUS.

Nej det er en 50Mhz bus, det er kun L2 cachen der snakker 100Mhz!

> [...]
> uden hjælp af XPostFacto, men det vil nok være bedst alligevel at bruge
> XPF for at få understøttelse af fx. floppy og zip drev.

Don't. Du ber om problemer ved at forvente den kommer til at fungere
fornuftigt med Mac OS X.

Hvad skal du iøvrigt bruge Mac OS X Server til? Hvilke Services skal
den køre?

Og hvad skal du bruge en server med en CPU i Gigahertz klassen til?

Umidelbart vi du være bedre tjent med en Beige G3 med standart CPU'en.
Der vil dine moderne PCI kort også fungere bedre. Sådan en maskine bør
kunne fås for et par hundrede kroner.

Fra : Franz Berliner

Dato : 07-03-06 11:00

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Umidelbart vi du være bedre tjent med en Beige G3 med standart CPU'en.
> Der vil dine moderne PCI kort også fungere bedre. Sådan en maskine bør
> kunne fås for et par hundrede kroner.

Jep. Jeg har fx én stående her som kan erhverves for små 150 kr. Der kan
følge en original Appleshare IP 6.4 med i købet for 150 kr. ekstra

--
Mvh. Franz - http://www.berliner.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-03-06 11:10

> Umidelbart vi du være bedre tjent med en Beige G3 med standart CPU'en.

korrektion: jeg mener selvfølgelig ikke en Beige G3, men derimod en
B&W G3

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 07-03-06 10:57

> Hvad siger 'de kloge hov'der?