linieskift i database
Fra : [92xx] Maciek

Dato : 08-03-06 02:49

Jeg har lavet et lille forum, helt fra bunden, på den simple måde, hvor
man via indtastningsfelter kan putte sin tekst i en MysQL database, via
PHP.
Jeg har set i phpmyadmin at teksten står rigtigt med linieskift mv, men
når det bliver kørt ud af databasen, forsvinder alle linieskift, og man
skal skrive <br> manuelt i teksten for at linieskift bliver rigtige, men
det er lidt omstændigt at bede en bruger om at skrive html kode i stedet
for bare at skrive normalt.
Forummet ser ud til at være helt åbent for html koder, idet man nemt kan
lave links ved bare at skrive en <a href> tag...

Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke umiddelbart finde noget om
dette emne, men alle forumsteder på nettet har tilsyneladende løst
problemet, men jeg kan jo ikke se kildekoden nogen steder...

Håber på et skub i den rigtige retning...
Skal nok arbejde selv lidt i det, men er altså kørt fast, og kommer også
givetvis til at køre fast mange gange endnu, men skal jo lære det på et
tidspunkt...

--
Jeg har talt

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-03-06 03:16

On Wed, 8 Mar 2006 02:49:05 +0100, macfreak@tiscali.dk ([92xx] Maciek)
wrote:

>Jeg har ledt lidt på nettet, men kan ikke umiddelbart finde noget om
>dette emne, men alle forumsteder på nettet har tilsyneladende løst
>problemet, men jeg kan jo ikke se kildekoden nogen steder...

Linjeskift bliver i HTML ikke vist som linjeskift på skærmen. Hvis du
vil tvinge linjeskift igennem, kan du søg&erstatte linjeskift med
passende HTML. Kig fx på funktionen nl2br() i manualen.

Du kan forhindre at folk kan skrive HTML, igen ved at erstatte
indholdet. Kig på funktionen strip_tags() (for at fjerne tags) eller
htmlspecialchars() (for at rette <..> til &lt;..&gt; )

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : Peter Brodersen

Dato : 08-03-06 03:17

On Wed, 08 Mar 2006 03:16:09 +0100, Peter Brodersen
<usenet2006@ter.dk> wrote:

>Linjeskift bliver i HTML ikke vist som linjeskift på skærmen. Hvis du
>vil tvinge linjeskift igennem, kan du søg&erstatte linjeskift med
>passende HTML. Kig fx på funktionen nl2br() i manualen.

... og jeg vil anbefale at bruge disse funktioner, når du outputter
teksten (og ikke allerede når du lægger teksten ind i databasen i
første omgang).

--
- Peter Brodersen
Find dig selv: http://map.ter.dk/

Fra : [92xx] Maciek

Dato : 08-03-06 12:10

> [...]

> vil tvinge linjeskift igennem, kan du søg&erstatte linjeskift med
> passende HTML. Kig fx på funktionen nl2br() i manualen.

Det var jo næsten lidt for nemt...
Men man skal jo vide hvad man skal lede efter...
Mange tak for hjælpen

Det næste bliver at jeg vil fjerne muligheden for at lave custom html
tags, men vil slå nogen af dem til, ved at parse firkantede
parenteser... har jeg set nogle steder i hvert fald
--
Jeg har talt