Andet multimedie
bentjuul 3670
Indbygge Page/Printer Setup i grafik-fil?
Fra : LarsJ

Dato : 09-03-06 07:27

Jeg er begyndt på en virksomhed, som har en "herlig" tradition for at
lave al layout af brochurer, foldere o.lign. i Word og PowerPoint. Og nu
har jeg et lille problem:

Jeg vil gerne have indbygget både korrekt Page Setup og Printer Setup i
en PowerPoint-fil - kan det lade sig gøre?

Jeg sidder med nogle A4-foldere (A4 foldet på midten, tryk på begge
sider). de skal laves om til A3-foldere. Det gør jeg ved at ændre
copy-paste og tilpasse layoutet til A3/landscape.

Men når jeg åbner dem igen på hvilken som helst PC står Page Setup som
regel til A4/Portrait, ligesom Printer Setup er som den nu er på den
valgte PC - hvilket aldrig er den indstiling, der er nødvendig for at
printe folderen på virksomhedens eneste farveprinter med mulighed for at
printe på begge sider.

Jeg vil altså gerne have det sådan, at man kan åbne filen, klikke på
print uden yderligeree indstillinger og få det korrekte print ud.

pft

Lars

Fra : RoJo

Dato : 09-03-06 07:56

On 09/03/06 7:27, in article 440fcac7$0$15788$14726298@news.sunsite.dk,
"LarsJ" <jubija@yahoo.dk> wrote:

> Jeg vil altså gerne have det sådan, at man kan åbne filen, klikke på
> print uden yderligeree indstillinger og få det korrekte print ud.
>
> pft
>
> Lars

Hej Lars

Jeg ved ikke om det virker, men prøv at åbne Powerpoint uden at åbne et
dokument og så vælg den rette indstilling - se om det ikke herefter er en
standard. Det virker i nogle programmer.

Mvh
RoJo

Fra : LarsJ

Dato : 09-03-06 20:07

RoJo skrev:

> [...]
> dokument og så vælg den rette indstilling - se om det ikke herefter er en
> standard. Det virker i nogle programmer.

Hej RoJo

Tak for tippet - det ledte mig om ikke andet på rette vej, selv om
løsningen blev en anden.

Hvis jeg gemmer i det ønskede format i Page Setup og åbner filen ved at
dobbeltklikke på den, så er formatet bibeholdt.
Men åbner jeg derimod PowerPoint først og dernæst filen så er Page Setup
ændret til den indbyggede standard A3 med standard margener.

Helt galt bliver det, hvis jeg gør det på den måde, som du netop
fraråderr - at åbne PowerPoint med et tomt dokument. Så er både
papirstørrelse, orientering og margener forkerte.

Printer Setup har jeg ikke kunnet finde en løsning på (endnu)

vh
Lars

Fra : Studio Smalbro

Dato : 09-03-06 10:33

Du kan ikke gemme printopsætningen i hverken Word eller PowerPoint.
Opsætning af sidestørrelse kan du naturligvis gemme og den vil naturliigvis
også blive husket når du flytter dokumenterne. Standardprintopsætningen skal
du have fat i ved at gå i
kontrolpanel/printere/den-pågældende-printer/højreklik på den og vælg
Properties. Vælg Device Settings og der kan du ændre Default opsætningen.

Kh
Bjørn

Fra : LarsJ

Dato : 09-03-06 20:15

Studio Smalbro skrev:
> [...]
> kontrolpanel/printere/den-pågældende-printer/højreklik på den og vælg
> Properties. Vælg Device Settings og der kan du ændre Default opsætningen.

Ærgeligt, at det ikke kan lade sig gøre. Permanente ændringer af
standard printeropsætning kan desværre ikke lade sig gøre, da printeren
bruges til en masse andre og varierende opgaver. Men måske kan jeg lave
et script på en eller anden måde (nogen der ved hvordan?)

Fordelen ville være, at de 20 sælgere selv kunne åbne filen i deres
PowerPoint, rette den til med det ønskede kundenavn og så printe den
direkte til rette printer og i rette Setup.

Jeg har fået at vide, at det kan lade sig gøre i bl.a. InDesign, men mit
firmae er vist ikke villig til at købe andre licenser end min ene...

vh
Lars