Andet multimedie
bentjuul 3670
For stor kontrast på Apple Cinema Display ~
Fra : Steen Wrem

Dato : 07-03-06 18:38

Som fotograf, er det et stort problem at kontrasten på mit Apple Cinema
Display 23"er for høj, i forholdt til mine faktuelle billeder, således at
skærmen ikke svarer til trykket.

Trods jeg har indstillet kontrolpanet " Universal Access " til normal, er
kontrasten for alt for høj / stor, og jeg må uhæmmet tilføre sort og mørkne
den i forhald til virkeligheden, for at undgå at de kommer til at stå for
blødt i trykken.

Til oplysning kalibrer jeg skærmen jævnligt med min EyeOne, uden at det det
har nogen indvirkning på kontrasten.

Er der nogen der har en løsning eller kendskab til et program, der kan sænke
kontrasten yderligt ?

VH Sten

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-03-06 22:39

Steen Wrem skrev:

> Som fotograf, er det et stort problem at kontrasten på mit Apple
> Cinema Display 23"er for høj, i forholdt til mine faktuelle
> billeder, således at skærmen ikke svarer til trykket.

Man vil stort set altid se mere kontrastrige farver på en skærm
sammenlignet med det endelige tryk, men i et farvestyret program
som f.eks. Photoshop, kan man med ret stor nøjagtig simulere,
hvordan det færdige tryk vil komme til at se ud, men det kræver,
at du har nøjagtige profiler til alle de enheder, som dit billede
skal igennem.

> [...]
> tilføre sort og mørkne den i forhald til virkeligheden, for at
> undgå at de kommer til at stå for blødt i trykken.

Har du en farveprofil, som beskriver den output-enhed, som dine
billeder bliver kørt ud på?

> Til oplysning kalibrer jeg skærmen jævnligt med min EyeOne, uden
> at det det har nogen indvirkning på kontrasten.

Apples Cinema Displays er ikke just nemme at kalibrere, men hvad
stiller du EyeOne-softwaren til i hvidpunkt, gamma og luminans?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 07-03-06 22:53

Steen Wrem skrev:

> Er der nogen der har en løsning eller kendskab til et program,
> der kan sænke kontrasten yderligt ?

Glemte lige at spørge, hvilket program, du bruger i dag?

PS. Kunne man ikke lokke dig til at læse:
<http://usenet.dk/netikette/crosspost.html>.

--
Hilsen
Madsen