huskøb
Fra : Onix

Dato : 06-03-06 11:06

Hej NG

Står muligvis overfor snarligt huskøb i et området hvor efterspørgslen efter
den bolig jeg skal ud at se er ret stor.

Derfor handler det om pt. at "slå til" hurtigst muligt.

Vi har fået et lånebevis, så finansiering og beløb er i orden.

MEN hvordan handler man hus?

Vi skal ud og se huset og vi tror det lige er os, men vi ved det er meget
eftertragtet........Kan man slå til på stedet ved rundvisningen overfor
mægler ?

Kan man reservere et hus på betingelse af en advokat lige skal se papirerne?

Hvordan finder man en "god" advokat til bolighandel? Går man bare ind af
døren på et advokat kontor og spørger efter en tid? (har en formodning om de
er travle mennesker så det skal ve gå stærkt i tilfælde af jeg reserverer et
hus)

Håber I kan hjælpe som I kan se af mit indlæg er jeg ret dum på det her
område

Onix

Fra : per christoffersen

Dato : 06-03-06 11:24

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Vi skal ud og se huset og vi tror det lige er os, men vi ved det er meget
> eftertragtet........Kan man slå til på stedet ved rundvisningen overfor
> mægler ?

Man kan ihvertfald bede om en købsaftale.

> Kan man reservere et hus på betingelse af en advokat lige skal se
> papirerne?

Inden man skriver købsaftalen under, får man indføjet et advokatforbehold
(at aftalen er betinget af købers advokats godkendelse). den bør formuleres,
så advokatens afvisning af købet ikke skal argumenteres, eller kun omfatte
visse dele af aftalen.

Hvis I er sikre på at I skal handle hus i den nærmeste feemtid, så find
advokaten med det samme. Hvis ikke advokaten har tid til et uforpligtigende
møde, så er det nok bedre at finde en anden.
Eller kontakt en, som andre I kender, har brugt med held.

/Per

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-03-06 11:22

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> MEN hvordan handler man hus?

Generelt set:
Man finder et hus man kan lide
Man giver et tilbud til sælger på en given købssum, betinget af at ens
advokat godkender aftalen
Sælger accepterer tilbuddet
Ens advokat læser aftalen igennem, og såfremt han ikke ser nogen problemer
gennemføres handlen

> Vi skal ud og se huset og vi tror det lige er os, men vi ved det er meget
> eftertragtet........Kan man slå til på stedet ved rundvisningen overfor
> mægler ?

Nej, I kan give et tilbud, som mægler så kan gå tilbage til sælger med.
Det nærmeste I kan komme er at forlange at sælger er til stede, og at sælger
skal underskrive aftalen straks, forudsat at I kan blive enige under
rundvisningen. Men hvis sælger har mange potentielle købere kan han jo bare
vælge en anden.

> Kan man reservere et hus på betingelse af en advokat lige skal se
> papirerne?

Man betinger købsaftalen at ens advokat kan godkende den.

> Hvordan finder man en "god" advokat til bolighandel?

Søg på nettet.. Der er en del.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : jones_net

Dato : 06-03-06 11:52

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> wrote in message
> [...]
> de
> er travle mennesker så det skal ve gå stærkt i tilfælde af jeg reserverer

Vælg en som du har hørt godt om, eller vælg en, der er med i Danske
BOLIGadvokater: http://www.danskeboligadvokater.dk/
Der er vist noget om, at de skal have noget speciel kursus, og de har et
regelsæt de skal overholde.

/J
Ikke jurist, men tidligere boligkøber.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 06-03-06 12:40

Onix skrev:

> Derfor handler det om pt. at "slå til" hurtigst muligt.

Det er et rigtigt skidt udgangspunkt for at slippe godt fra en
monsterinvestering hvor der er mange faldgruber.

--
Bertel

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 06-03-06 12:53

> Det er et rigtigt skidt udgangspunkt for at slippe godt fra en
> monsterinvestering hvor der er mange faldgruber.

Det er ikke desto mindre sandt i flere områder i .dk
De bedste boliger i fx Århus City (hvor jeg har været boligsøgende i noget
tid nu) forsvinder i løbet af en uge.
Dvs hvis man ikke slår til hurtigt har man ingen chance for at få de mest
attraktive boliger, men må nøjes med de boliger der har været til salg i
månedsvis..

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 06-03-06 14:01

Onix wrote:
> [...]
>
> Vi skal ud og se huset og vi tror det lige er os, men vi ved det er meget
> eftertragtet........Kan man slå til på stedet ved rundvisningen overfor

Ja.

> Kan man reservere et hus på betingelse af en advokat lige skal se papirerne?

Reservation er vist ikke bindende. Ejendomsmælgeren er forpligtet til
at videregive alle bud til sælger som så kan accepterer det sælger
synes bedst om eller forkaste alle.
Man laver så typisk et advokatforbehold så køber kan slippe ud af
det, men så snart sælger skriver under så er sælger forpligtet til
at sælge til jer.

--

Christian
www.yee-haw.dk

Fra : Søren Grenz

Dato : 08-03-06 14:59

Hvad skete der med de 5 dages fortrydelsesret som både sælger og køber har
(dog ikke gratis, men stadigvæk en fortrydelsesret) ?

--
Søren

Onix wrote:
> [...]
>
> Vi skal ud og se huset og vi tror det lige er os, men vi ved det er meget
> eftertragtet........Kan man slå til på stedet ved rundvisningen overfor

Ja.

Fra : jens v

Dato : 08-03-06 15:14

"Søren Grenz" <soren@grenz.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skete der med de 5 dages fortrydelsesret som både sælger og køber har
> (dog ikke gratis, men stadigvæk en fortrydelsesret) ?

Sælger har ingen fortrydelsesret ved en hushandel, køber har 6 hverdage.

mvh jens v

Fra : Wilstrup

Dato : 08-03-06 21:15

"jens v" <invalid@yahoo.dk> skrev i en meddelelse

> "Søren Grenz" <soren@grenz.dk> skrev i en meddelelse
>
> Sælger har ingen fortrydelsesret ved en hushandel, køber har 6 hverdage.

Den holder vist ikke - vi så det jo i sagen med Amagerlejlighederne og de to
berygtede ejendomsmæglere (Nørrisgaard og Norvig), hvor de - på trods af
overtrædelse af god ejendomsmæglerskik, men altså ikke lovgivningen) valgte
at opsige underskreven købsaftale med køberne for så at kunne sælge dem
dyrere. Det blev vist stadig ikke verificeret som forbudt, blot moralsk
anløbent, der kostede mægleren en klækkelig bøde fra deres organisation.
--
Wilstrup

Fra : jens v

Dato : 09-03-06 07:53

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> dem dyrere. Det blev vist stadig ikke verificeret som forbudt, blot
> moralsk anløbent, der kostede mægleren en klækkelig bøde fra deres

Nu husker jeg ikke sagen helt klart, men var der ikke noget med at der
skulle køber deponere et ikke ubetydelig beløb ved underskrift? Sælger havde
ikke i dit nævnte tilfælde skrevet under da de tog forbehold i at der skulle
sælges et vist antal inden byggeriet overhovedet blev til noget. Så rent
juridisk var de ikke forpligtiget til at sælge. Der var så det med de
deponerede penge, det var her filmen knækkede. Fortrydelsesretten er 6
hverdage fra sælger har skrevet under.

mvh jens v

Fra : alexbo

Dato : 09-03-06 19:50

"Wilstrup" skrev

> [...]
> af overtrædelse af god ejendomsmæglerskik, men altså ikke lovgivningen)
> valgte at opsige underskreven købsaftale med køberne

Næh det så vi ikke, vi så en sælger der ikke underskrev købsaftalen, og så
var der naturligvis ikke nogen aftale.

mvh
Alex Christensen

Fra : Wilstrup

Dato : 09-03-06 22:54

> "Wilstrup" skrev

> Næh det så vi ikke, vi så en sælger der ikke underskrev købsaftalen, og så
> var der naturligvis ikke nogen aftale.
Der faldt bøder og jurister sagde i medierne at det var ulovligt -men jeg er
ikke jurist, så jeg kan ikke vide, om det er sandt.

--
Wilstrup

Fra : Sybil

Dato : 06-03-06 14:19

"Onix" <vedikke@fjerndettehotmail.com> skrev i en meddelelse
> Onix

Hej
Vi har fundet nogle gåde råd på www.familieadvokaten.dk , under emner -
boligen - 760 køb af ejerbolig.

Håber det kan hjælpe lidt.

Majken

Fra : JB

Dato : 06-03-06 14:20

> Håber I kan hjælpe som I kan se af mit indlæg er jeg ret dum på det her
> område
>
> Onix

Først og fremmest, hvis du vil have optimal hjælp bør du fortælle hvor huset
ligger

JB

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 08-03-06 14:04

> [...]
> efter
> den bolig jeg skal ud at se er ret stor.

Hvis du springer fra skal du betale 1% af købssummen. Det er dog muligt at
betinge sig ud af det på slutsedlen. Spørg din advokat.

--
Per, Esbjerg