rettigheder til gamle postkort
Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 02-03-06 22:42

Hej!

Vi er i gang med at udfærdige en nonprofit hjemmeside til gavn for
slægtsforskere og andre med lokalhistorisk interesse. Se her for detaljer:
http://www.dis-danmark.dk/forum/read.php?f=5&i=7313&t=7299

En af forhindringerne er spørgsmål om rettigheder til gamle postkort! - er
der en her som kender loven på dette område?

En ting er at en fotograf selvfølgelig skal have rettigheder til sine
billeder - men hvordan forholder det sig til postkort, hvor man ikke kan se
hvem som har taget billedet?

Mvh. og tak for hjælpen

Thomas

Fra : Thomas Jørgensen

Dato : 05-03-06 01:46

Lad os prøve med et lille tankeeksperiment: Vi antager at vi laver en
hjemmeside, hvor alle kan ligge postkort ind som har rundet de 50 år. lad os
så antage at en fotograf opdager sit billede på siden og herefter kræver
betaling.
1) er det så sideudbyderen som skal betale/i retten eller er det den enkelte
som har lagt billede op?
2) når nu der er så lidt retspraksis omkring dette, er det så evt. muligt at
få fri process i sådan en retsag?
3) hvad ville straf og omkostninger i så fald være?

Mvh. Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 05-03-06 11:13

Den 05-03-06 01.46 skrev Thomas Jørgensen følgende:

> 1) er det så sideudbyderen som skal betale/i retten eller er det den enkelte
> som har lagt billede op?

Den som har lagt billedet op. Udbyderen af en tjeneste er normalt
friholdt for ansvar, men kan dog blive ansvarlig i nogle tilfælde. Fx
skal man fjerne ulovligt materiale, når man bliver opmærksom på det.

Det fremgår af Lov om tjenester i informationssamfundet:
http://www.forbrug.dk/fileadmin/fs-images/jura/loveregl/fb_lov/l_ehand.pdf

Mon ikke også man kan være ansvarlig, hvis man opfordrer andre til at
uploade materiale, der kan være ulovligt? Nogen der har en paragraf?

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få styr på dine downloads med det gratis og spywarefri program Free

Fra : Kristian S.

Dato : 05-03-06 11:24

"Thomas Jørgensen" skrev 05/03/06 1:46:

> [...]
> betaling.
> 1) er det så sideudbyderen som skal betale/i retten eller er det den enkelte

Det er den, der har krænket, altså den der har lagt billedet op. Udbyderen
kan kun i særlige tilfælde pådrage sig ansvar.

> 2) når nu der er så lidt retspraksis omkring dette, er det så evt. muligt at
> få fri process i sådan en retsag?

Tjah. Fri proces kræver - udover at de økonomiske betingelser er opfyldte -
at der skal være "rimelig grund" til at føre sagen. Man kan nok stille sig
tvivlende overfor om der er rimelig grund at føre proces om en krænkelse,
der er nogenlunde klar. Jeg kender dog ikke den nærmere praksis på fri
proces.

> 3) hvad ville straf og omkostninger i så fald være?

Rettighedshaveren har krav på:
1) Rimeligt vederlag for udnyttelsen - altså det, som det ville have kostet
jer at bruge billedet, hvis i spurgte om lov,
2) Erstatning for yderligere skade, og
3) Godtgørelse for ikkeøkonomisk skade, hvis billedet fx har været bragt på
en krænkende måde.

Dertil kommer eventuelt straf, men det vil - hvis det overhovedet påstås og
ikendes - vil være en meget begrænset bødestraf.

--
/kristian