Uberettiget til inkasso
Fra : YJ

Dato : 02-03-06 16:19

Jeg bestilte nogle varer til en værdi af 400+moms = 500 kroner og 78 i
portogebyr for tre år siden.

De blev bestilt på efterkrav (står også på email-ordrebekræftelsen) og
betalt kontant ved modtagelsen.

Forhandleren skrev tilbage et år efter og sagde den ikke var betalt og der
skrev jeg tilbage, at det var betalt og at da den var sendt per efterkrav
ville være umuligt for mig at få den udleveret uden at have betalt.

Derefter hørte jeg ikke mere og nu får jeg så et brev om at IJ vil have 578
+ alle mulige gebyrer.

Er der ikke noget med at man skal sende IJ et anbefalet brev om at man ikke
vedkender sig den manglende betaling?

Og er det overhovedet lovligt at sende folk til inkasso med henblik på at få
dem registreret som dårlig betaler når de har modsat sig kravet?

Jeg kan ikke finde kvitteringen, så hvad skal man ellers gøre (udover at
skrive til leverandøren)?

YJ

Fra : Jubii

Dato : 02-03-06 20:28

On Thu, 2 Mar 2006 16:18:33 +0100, "YJ" <sdf@dsf.sdf> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Jeg kan ikke finde kvitteringen, så hvad skal man ellers gøre (udover at
>skrive til leverandøren)?
>
>YJ

Bed ham om at bevise en vare er sendt til dig og hvordan.
Meningen med det er at få nok data til at kontakte dem (post danmark?) der
leverede varen for at få en kopi af deres kvitering og evt. kopi af din
underskrift i postbogen.

En lign. sag har været oppe før i gruppen.

Du kan kun komme i ribers. o.lign. hvis du indrømmer skyld eller bliver dømt til
at skylde. Og al incasso skal stå stille indtil da fordi du reagerer på ikke at
skylde noget.

Fra : YJ

Dato : 02-03-06 20:35

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> leverede varen for at få en kopi af deres kvitering og evt. kopi af din

God ide.
Det vil jeg gøre.

> En lign. sag har været oppe før i gruppen.

Ja, Intrum Justitia kommer gerne op overalt

> [...]
dømt til
> at skylde. Og al incasso skal stå stille indtil da fordi du reagerer på

Ahh det er derfor de vil have mig til at skrive under på at jeg anerkender
min skyld.

Tror straks jeg sender et anbefalet brev til IJ.
Men de fortsætter vel bare med at lægge gebyrer på gebyrerne osv?

Suk.

YJ

Fra : Jubii

Dato : 03-03-06 10:00

On Thu, 2 Mar 2006 20:34:30 +0100, "YJ" <sdf@dsf.sdf> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Tror straks jeg sender et anbefalet brev til IJ.
>Men de fortsætter vel bare med at lægge gebyrer på gebyrerne osv?

Det gør de nok, men så bryder de incassoreglerne da du har benægtet skyld. Vil
de have pengene skal de omkring byretten. Jeg ville sende dem en protest hver
gang de sender en opkrævning med besked på at de bryder incassoreglerne.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 02-03-06 21:15

YJ wrote:

> De blev bestilt på efterkrav (står også på email-ordrebekræftelsen) og
> betalt kontant ved modtagelsen.

Og du er sikker på, at der ikke er sket en fejl, så pakken alligevel
blev sendt som alm. pakke?

> Er der ikke noget med at man skal sende IJ et anbefalet brev om at man ikke
> vedkender sig den manglende betaling?

Spar gebyret og send et alm. brev med kvittering på indleveringen -
eller en fax.

> Og er det overhovedet lovligt at sende folk til inkasso med henblik på at få
> dem registreret som dårlig betaler når de har modsat sig kravet?

I hvert fald ikke uden at have gjort rede for, at man ikke kan godtage
indsigelsen.
Husk at fortælle Intrum, at du _har_ gjort indsigelse over for forhandleren.

> Jeg kan ikke finde kvitteringen, så hvad skal man ellers gøre (udover at
> skrive til leverandøren)?

Som andre har skrevet - hvis forhandleren kan bevise, at han har sendt
noget til dig, vil det samtidig være bevis for, at pakken er sendt pr.
efterkrav.

Se evt.
http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/8b1900bd6d9d28d0

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : YJ

Dato : 02-03-06 21:25

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> YJ wrote:
>
> Se evt.

http://groups.google.com/group/dk.videnskab.jura/browse_thread/thread/8b1900
bd6d9d28d0

Faktisk rigtigt gode råd. Tak for hjælpen!

YJ

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 02-03-06 22:01

"YJ" <sdf@dsf.sdf> skrev:

> De blev bestilt på efterkrav (står også på
> email-ordrebekræftelsen) og betalt kontant ved modtagelsen.

De skal rette kravet mod PostDanmark. Ikke mod dig. En efterkravspakke
udleveres pr. definition ikke uden der betales. At der sker fejl og de
indimellem udleveres uden betaling er stadig en sag mellem PostDK og
afsender. PostDK har så et krav mod dig, men det er afsender
uvedkommende.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : "Morten Bjergstrøm"