Fortrydelsesret ved internetkøb
Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 23:14

Hos www.getmore.dk kan man læse flg. under Support og Ombytning/Returret:

"Ved returnering, vedlæg venligst en kort beskrivelse af hvorfor produktet
returneres og hvad det evt. ønskes ombyttet til."

Er det et krav at man oplyser en årsag til returneringen, sålænge den sker
indenfor 14 dage?

MVH Ole

Fra : Codexx

Dato : 01-03-06 23:25

"Ole S." <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> returneres og hvad det evt. ønskes ombyttet til."
>
> Er det et krav at man oplyser en årsag til returneringen, sålænge den sker

Nej, der findes intet belæg for et sådant krav, idet det vil være at fravige
Forbrugeraftaleloven (Lov om visse forbrugeraftaler) til skade for
forbrugeren, hvilket ikke er tilladt jf. lovens § 28.

--
/Codexx

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 00:31

Ole S. wrote:

> [...]
> returneres og hvad det evt. ønskes ombyttet til."
>
> Er det et krav at man oplyser en årsag til returneringen, sålænge den sker

Nej. Det er nok også derfor de skriver "venligst". Det kan jo være
interessant for dem at vide, hvorfor folk returnerer varer. Men gider du
ikke fortælle dem noget, så kan du bare lade være.

Fra : Martin

Dato : 02-03-06 11:57

"Holst" <newsmar06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Det er nok også derfor de skriver "venligst". Det kan jo være
> interessant for dem at vide, hvorfor folk returnerer varer. Men gider du
> ikke fortælle dem noget, så kan du bare lade være.

Det er vel rimeligt nok at man skal angive hvorfor produktet returneres -
forretningen skal jo vide om produktet returneres med henblik på ombytning
eller fortrydelse.

/Martin

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 14:39

Martin wrote:
> Det er vel rimeligt nok at man skal angive hvorfor produktet
> returneres - forretningen skal jo vide om produktet returneres med
> henblik på ombytning eller fortrydelse.

Jeg læser det som om, at man skal forklare hvorfor man ikke ønsker at købe
varen alligevel. Og hvis ens forklaring ikke er god nok, så kommer de med
paragraffer i købeloven om hvorfor de ikke vil modtage den returnerede vare.
Fx. hvis man har afprøvet varen derhjemme, og ikke ønsker at købe alligevel.
Det "sjove" er, at ingen andre danske Internetbutikker forlager en
beskrivelse af, hvorfor varen returneres. Og selvfølgelig skriver man da, at
man ønsker sine penge retur enten på check eller via overførsel til en
medsendt kontonummer. Det ser jeg som en selvfølge.

MVH Ole

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 14:48

Ole S. wrote:

> [...]
> paragraffer i købeloven om hvorfor de ikke vil modtage den returnerede vare.

Hvad med at spørge dem om, hvorfor de ønsker at vide det? Du tillægger
dem jo nogle onde hensigter, som de måske slet ikke har.

De ønsker måske blot at kende årsagen, så de fremover kan have nogle
mere fyldestgørende produktbeskrivelser, så de fremover undgår, at
kunder fortryder et køb.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 19:34

Holst wrote:
> Hvad med at spørge dem om, hvorfor de ønsker at vide det? Du tillægger
> dem jo nogle onde hensigter, som de måske slet ikke har.

Det har du ret i. Jeg ved ikke om deres hensigter er onde Men det er
imponerende at et firma ikke engang gider kigge sig omkring i branchen, og
se hvad konkurrenterne skriver. Og at de ikke kan tænke så langt, at deres
formulering muligvis kan misforståes. For vi to ser jo åbenbart forskelligt
på deres tekst.
Hvis to ellers identiske firmaer sælger samme type varer: Firma A forventer
at man som kunde redegør for, hvorfor man vil returnere en vare, og Firma B
ikke kræver nogen form for redegørelse fra kunden, hvilket firma vælger man
så for nemheds skyld?

MVH Ole

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 19:44

Ole S. wrote:

> [...]
> formulering muligvis kan misforståes. For vi to ser jo åbenbart forskelligt

Måske slipper de derved for at få de værste kværulanter som kunder ...

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 14:46

Martin wrote:

> Det er vel rimeligt nok at man skal angive hvorfor produktet returneres -
> forretningen skal jo vide om produktet returneres med henblik på ombytning
> eller fortrydelse.

Det har du ret i. Jeg forstod det nu mest som om, at man skulle
fortælle, hvorfor man ønskede at gøre brug af sin returret, f.eks.
fortælle, at man syntes, farven var forkert, varen opfyldte ikke
forventningerne eller lignende.

Fra : Michael Thomsen

Dato : 02-03-06 09:43

On Wed, 01 Mar 2006 23:13:46 +0100, Ole S. <-> wrote:

> Er det et krav at man oplyser en årsag til returneringen, sålænge den
> sker indenfor 14 dage?

Du kan vel bare skrive, at du har fortrudt købet.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 11:57

Michael Thomsen wrote:
> Du kan vel bare skrive, at du har fortrudt købet.

Ja, men det undrer mig bare at de skriver dette. Det har jeg ikke oplevet
hos andre danske netbutikker. Og spørgsmålet var egentlig bare, og de kan
kræve den forklaring. Ellers er det jo ingen mening i at de skriver det. Så
virker det nærmest en anelse useriøst.

MVH Ole

Fra : Christian

Dato : 02-03-06 14:21

Ole S. wrote:

> [...]
> kræve den forklaring. Ellers er det jo ingen mening i at de skriver det. Så

Hvordan useriøst?
De vil gerne vide hvorfor noget kommer retur og beder derfor venligt om
kunden ikke gider give den information.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 14:35

Christian wrote:
> Hvordan useriøst?

Useriøst på den måde, at de ikke har krav på at vide hvorfor man vil
ombytte. Den er en "regel" de selv har opfundet. De kunne ligeså godt
spørge, hvorfor man overhovedet har bestilt varen i første omgang, når man
ikke vil have den alligevel. Og det har de ikke krav på at få at vide. De
adskiller sig fra andre danske Internetbutikker, ved at bede folk oplyse
retur-årsagen. Man tænker uvilkårligt, at hvad nu hvis ens forklaring ikke
er god nok. At man har afprøvet varen og ikke synes om den. Nægter de så at
tage varen retur? Det er man fri for hos alle de andre.

> De vil gerne vide hvorfor noget kommer retur og beder derfor venligt
> om kunden ikke gider give den information.

Det kan da være lige meget hvorfor. Hvis loven siger 14 dages returret ved
Internetkøb, så er den ikke længere. De kunne så evt. skrive "Hvis De ønsker
at oplyse årsagen til returneringen af varen, kan De bruge nedestående felt"
.... eller noget i den stil. Og ikke "vedlæg venligst en beskrivelse af
hvorfor varen returneres". Jeg synes at det mistænkeliggør kunden. Lidt i
stil med: "Nåh, hvorfor vil du ikke have varen alligevel, hva'?"

Men nå, never mind. De får bare varen retur, så kan de selv gætte på årsagen
hehe

MVH Ole

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 14:52

Ole S. wrote:

> Useriøst på den måde, at de ikke har krav på at vide hvorfor man vil
> ombytte. Den er en "regel" de selv har opfundet.

Og derfor er det jo heller ikke en regel - det er et ønske fra
forhandlerens side.

Den information, de får ind derved, bruger de måske på fremover at gøre
din købsoplevelse hos dem bedre end den nuværende, og så må det jo på
alle måder siges at være seriøst og ikke useriøst, som du påstår.

Blot fordi de på dette punkt adskiller sig fra andre internetbutikker,
gør det jo hverken mere eller mindre seriøst.

> Man tænker uvilkårligt, at hvad nu hvis ens forklaring ikke
> er god nok. At man har afprøvet varen og ikke synes om den. Nægter de så at
> tage varen retur? Det er man fri for hos alle de andre.

Det tænker du, men du tænker måske altid det værste om andre. Jeg tænker
det nemlig ikke.

> [...]
> hvorfor varen returneres". Jeg synes at det mistænkeliggør kunden. Lidt i
> stil med: "Nåh, hvorfor vil du ikke have varen alligevel, hva'?"

Det er sgu da det samme. De skriver jo ganske pænt "venligst". Er du
ikke venlig, så lad dog for fa'en være med at vedlægge en beskrivelse derom.

> Men nå, never mind. De får bare varen retur, så kan de selv gætte på årsagen
> hehe

Dig om det. Dårlige kunder er der desværre altid rigeligt af.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 02-03-06 16:02

"Holst" wrote

> Den information, de får ind derved, bruger de måske på fremover at gøre
> din købsoplevelse hos dem bedre end den nuværende, og så må det jo på alle
> måder siges at være seriøst og ikke useriøst, som du påstår.

Jeg køber en del tøj via internettet og der ryger da en del retur af forsk
årsager
De fleste butikker beder om årsagen til returneringen og skriver stort set
altid et par ord

Af årsager kan i flæng nævnes:

Forkert størrelse
Svarer ikke til forventet
Farve afvigelser
Fejl i syning

Varen er typisk hurtigt udsolgt i udvalgte størrelser/farver så det er
nemmest at returnere og genbestille
Ved at angive årsag gør man det nemmere for sælger gå til
producent/leverandør med en reklamation

Det er mit indtryk at der løbende laves forbedringer både på salgssiden
(internetbutik) samt på varen

- Peter

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 19:53

Peter Lykkegaard wrote:
> Ved at angive årsag gør man det nemmere for sælger gå til
> producent/leverandør med en reklamation

Enig. Hvis der altså er tale om en reklamation skal man selvfølgelig gøre
opmærksom på årsagen til reklamationen. Jeg læste bare Getmore's salgs- og
leveringsbetingelser som om at man venligst SKAL gøre opmærksom på hvorfor
varen returneres. Men sådan behøves det ikke nødvendigvis forstås, kan jeg
godt se. Men det skulle undre mig, om jeg var den eneste der opfattede deres
formulering på den måde.

MVH Ole

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 20:03

Ole S. wrote:

> [...]
> godt se. Men det skulle undre mig, om jeg var den eneste der opfattede deres

Hvad er det præcist, du ikke forstår ved ordet "venligst"?

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 20:07

Holst wrote:
> Hvad er det præcist, du ikke forstår ved ordet "venligst"?

Du skriver andet steds, at hvis jeg ikke er venlig, så undlader jeg bare at
angive en årsag.
Det har jo ikke noget at gøre med, om hvorvidt jeg er venlig eller ej. Det
er firmaet der på en venlig måde beder én om at vedlægge en årsag til
returneringen. Derfor forventer de jo også at man gør det.

MVH Ole

Fra : per christoffersen

Dato : 02-03-06 20:35

> Hvad er det præcist, du ikke forstår ved ordet "venligst"?

Istedet for at strides om betydningen af ord kunne man måske dreje
diskussionen hen imod noget juridisk.
Firmaet skal oplyse om fortrydelsesretten, og må ikke binde yderligere
klausuler til udnyttelsen af den end hvad der fremgår af loven.

Ved at indsætte den pågældende bemærkning uden tydeligt at gøre det klart*,
at der ikke er tale om en betingelse for udnyttelsen er firmaet er firmaet
meget tæt på at ovretræde reglerne, og da nethandel stadig er belastet af al
for meget juridisk slendrian, burde firmaet undgå enhver tvivl om hvilke
krav de stiller ved at ændre formuleringen.

* Og formuleringen er ikke tydelig. At bede folk om at være venlige mens de
gør noget er ikke det samme som tydeligt at indikere frivillighed.
En tydelig formulering kunne være "Du kan hjælpe vores fremtidige
kundeservice ved at anføre årsagen til at du har fortrudt købet. Det er dog
ingen betingelse for din udnyttelse af fortrydelsesretten, at du gør det "

/Per

Fra : Holst

Dato : 02-03-06 22:04

per christoffersen wrote:

> Istedet for at strides om betydningen af ord kunne man måske dreje
> diskussionen hen imod noget juridisk.

Fortolkning af ord er desværre ganske ofte et emne, når man skal snakke
juridisk, for forstår vi ikke det samme ved ordene, så fortolker vi ikke
ens.

> Firmaet skal oplyse om fortrydelsesretten, og må ikke binde yderligere
> klausuler til udnyttelsen af den end hvad der fremgår af loven.

Og det gør de jo heller ikke.

> [...]
> for meget juridisk slendrian, burde firmaet undgå enhver tvivl om hvilke
> krav de stiller ved at ændre formuleringen.

Og så er vi igen tilbage i ordet "venligst". Står der "vedlæg venligst"
ditten eller datten, så er det på ingen måde et krav. Så er det et
ønske, og derfor ikke noget, som du er forpligtiget til at gøre.

For mig angiver det ganske tydeligt og klart frivillighed til at gøre det.

Fra : Ukendt

Dato : 02-03-06 19:45

Holst wrote:
> Dig om det. Dårlige kunder er der desværre altid rigeligt af.

Det var da en underlig kommentar. Bliver du altid så sur når du ikke får din
vijle eller ret?
Indledningsvis startede jeg med at spørge efter en mulig årsag til, hvorfor
firmaet beder folk om at redegøre for deres returnering af varen. That's
all. Jeg kan se, at det kan opfattes på forskelle måder. Fair nok. Derfor
kan vi vel godt holde en ordentlig tone. Men som det er kommet frem, så kan
firmaet ikke forlange af kunden, at de redegør for returneringen. Og dermed
har jeg fået svar på mit spørgsmål.

MVH Ole

Fra : jan@stevns.net

Dato : 03-03-06 06:07

"Ole S." <-> skrev :

>Indledningsvis startede jeg med at spørge efter en mulig årsag til, hvorfor
>firmaet beder folk om at redegøre for deres returnering af varen. That's
>all.

Hvad svarede Getmore ?

--
jan@stevns.net

Stafetten - hvad hulen er det ? Find selv svaret på
dk.fritid.bil's hjemmeside

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-06 03:30

jan@stevns.net wrote:
> Hvad svarede Getmore ?

Ja de svarer jo slet ikke. Det er jo ligesom problemt her.
Ved ikke om de stadig spekluerer over et svar eller om de synes det er for
besværligt at svare.

/Ole