Q:tvang og aktier
Fra : Karsten

Dato : 01-03-06 21:29

Med baggrund i TDC sagen har jeg et generelt spørgsmål.

Kan man tvinge en "lille" aktionær til at sælge sin andel. F.eks. hvis en
person ejer 5% af aktierne et firma, kan de andre aktionærer tvinge personen
til at sælge?

Hilsen
Karsten

Fra : Codexx

Dato : 01-03-06 21:56

"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Kan man tvinge en "lille" aktionær til at sælge sin andel. F.eks. hvis en
> person ejer 5% af aktierne et firma, kan de andre aktionærer tvinge

Se Lov om aktieselskaber §§20b-21

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040100129

--
/Codexx

Fra : Karsten

Dato : 01-03-06 22:18

Hej
Tak.
Er det ligegyldigt om de 90% af aktierne ejes en - eller flere ejere

Hilsen
Karsten

Fra : Codexx

Dato : 01-03-06 22:22

"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Tak.
> Er det ligegyldigt om de 90% af aktierne ejes en - eller flere ejere

"Ejer EN AKTIONÆR mere end ni tiendedele af aktierne i et selskab....

Hvis det var flere aktionærer kunne man jo forestille sig at aktionærerne
gik sammen om at tvinge en mindre, kritisk aktionær ud.

--
/Codexx

Fra : Karsten

Dato : 01-03-06 22:30

Hej
Er svaret: bare 90% af aktierne er nok?

Fra : Codexx

Dato : 01-03-06 22:34

"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
> Er svaret: bare 90% af aktierne er nok?
>
> Hilsen
> Karsten

Ikke forstået.

PS: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

--
/Codexx

Fra : Karsten

Dato : 01-03-06 22:40

Jeg læser loven således.
Hvis én aktionær har 90% eller mere.... så kan han gøre det. Hvis to
aktionærer tilsammen har 90%, så er det ikke muligt.

mvh

Fra : Codexx

Dato : 01-03-06 23:13

"Karsten" <kskov@FOXpost.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg læser loven således.
> Hvis én aktionær har 90% eller mere.... så kan han gøre det. Hvis to
> aktionærer tilsammen har 90%, så er det ikke muligt.

Det er den traditionelle opfattelse.

TDC-sagen handler i korte træk om hvorvidt man alligvel kan tvangsindløse
ved at foretage en ændring af selskabets vedtægter.
Finten er, at en vedtægtsændring ofte blot kræver kvalificeret flertal,
hvorved en (eller flere) aktionær der blot ejer over 50% af (A)-aktierne i
et selskab kan omgå 9/10 reglen fra Lov om Aktieselskaber. Det bliver
yderligere forplumret af at TDC stadig er noteret på Fondsbørsen.

--
/Codexx

Fra : Rune

Dato : 02-03-06 00:57

Codexx wrote:

[klip]

> Finten er, at en vedtægtsændring ofte blot kræver kvalificeret
> flertal, hvorved en (eller flere) aktionær der blot ejer over 50% af
> (A)-aktierne

Forkert, *ofte* kræves der *dobbelt* 2/3 flertal, jf. ASL § 78, stk. 1

[klip]

> kan omgå 9/10 reglen fra Lov om Aktieselskaber.

Tvivlsomt.

Når man vil indføre en vedtægtsbestemt indløsningsret, så kræves der
*dobbelt* 9/10 flertal, jf. ASL § 79, stk. 2, nr. 3.

En artikel i UfR har endda argumenteret for, at indførelse af
vedtægtsbestemt tvangsindløsning, kræver tiltrædelse af samtlige
minoritetsaktionærer.

/Rune

Fra : Codexx

Dato : 02-03-06 02:18

"Rune" <invalid@invalid.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> En artikel i UfR har endda argumenteret for, at indførelse af
> vedtægtsbestemt tvangsindløsning, kræver tiltrædelse af samtlige

Jeg kan se det var noget ævl jeg fik fyret af til sidst, men forklar mig
hvad stridspunktet i TDC sagen så er, når nu reglerne er så klare?

PS: indkaldelsen til den ekstraordinære generalforsamling, med de nu
vedtagne vedtægtsændringer kan ses her:
http://hugin.info/2234/R/1035136/167121.pdf
--
/Codexx

Fra : Michael Thomsen

Dato : 02-03-06 09:50

On Thu, 02 Mar 2006 02:17:56 +0100, Codexx <ingenspamtak@spam.invalid>
wrote:

> Jeg kan se det var noget ævl jeg fik fyret af til sidst, men forklar mig
> hvad stridspunktet i TDC sagen så er, når nu reglerne er så klare?

Der er to måder at tvangsindløse aktier på:

1. EN aktionær, der besidder mere end 90% af aktierne og mere end 90% af
stemmerne, kan tvangsindløse de øvrige aktionærer.
2. På en generalforsamling kan vedtægtsændringer vedr. tvangsindløsning
vedtages hvis mindst 9/10 af de fremmødte stemmer stemmer for
tvangsindløsning.

På TDC's generalforsamling stemte 90.93% for tvangsindløsning.
Da ikke alle aktionærer mødte op svarer de 90.93% til ca 88.4% af det
samlede antal stemmer.

Metode 2 er brugt omkring 35 gange siden 1999; men i alle tilfælde havde
hovedaktionæren mere end 90% af aktierne (jf NTC's advokat).

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php

Fra : Rune

Dato : 02-03-06 15:01

Michael Thomsen wrote:

[klip]

> 2. På en generalforsamling kan vedtægtsændringer vedr. tvangsindløsning
> vedtages hvis mindst 9/10 af de fremmødte stemmer stemmer for
> tvangsindløsning.

Det skal både være tiltrådt af såvel 9/10 af afgivne stemmer som 9/10 af
den på generalforsamlingen repræsenterede aktiekapital

[klip]

> På TDC's generalforsamling stemte 90.93% for tvangsindløsning.
> Da ikke alle aktionærer mødte op svarer de 90.93% til ca 88.4% af det
> samlede antal stemmer.

Mener du hermed, at selvom *mere* end 9/10 af de afgivne stemmer
tiltrådte vedtægtsændringen, så svarede dette til *færre* end 9/10 af
den på generalforsamlingen repræsenterede aktiekapital?

Eller er det omvendt?

/Rune

Fra : Michael Thomsen

Dato : 02-03-06 18:20

On Thu, 02 Mar 2006 15:01:03 +0100, Rune <invalid@invalid.com> wrote:

> [...]
> tiltrådte vedtægtsændringen, så svarede dette til *færre* end 9/10 af
> den på generalforsamlingen repræsenterede aktiekapital?

Nej, begge krav er opfyldt (mere end 9/10 af afgivne stemmer og
mere end 9/10 af den på generalforsamling repræsenterede aktiekapital);
men af den totale aktiekapital (inkl dem der ikke mødte op) stemte
mindre end 9/10 for - og det er som sagt første gang man forsøger at
tvangsindløse på sådan et grundlag.

//michael

--
Instead of email, use this: http://mtech.dk/thomsen/contact.php