Skal der ikke være cd'er med en ny pc
Fra : Larsen Holstebro

Dato : 28-02-06 12:57

Hejsa

Jeg har en veninde som har købt en ny computer, og hun har ikke fået nogle cd med computeren.
Hun fik bare at vide, at når hun kom hjem med computeren og satte strøm til den, så ville Win XP blive installer helt af sig slev.

Jeg mener bare at man skal haver en eller andre cd med når man køber en computer i dag.

Niels-Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-06 13:30

"Larsen Holstebro" <newsSKALVÆK@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg mener bare at man skal haver en eller andre cd med når man køber
> en computer i dag.

Du tager fejl.

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : Peter

Dato : 28-02-06 14:00

> Du tager fejl.

Dokumentation?

PeterB

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-06 14:42

"Peter" <doc_069X@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Dokumentation?

For at der _ikke_ skal være medfølgende CD'er? Næ, jeg tror nærmere, det er
dig, der skal dokumentere, hvis du mener, det skal medfølge.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 01-03-06 10:28

Peter skrev:

> Dokumentation?

Der kræves ikke dokumentation for at en forhandler i princippet
kan sælge præcis den vare han finder for godt.

Det er tværtimod dig der skal dokumentere at en computer uden
cd'er ikke er en computer - idet jeg går ud fra at den er solgt
under den betegnelse.

--
Bertel

Fra : Jubii

Dato : 01-03-06 14:06

On Tue, 28 Feb 2006 13:59:30 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote:
in dk.videnskab.jura

>"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> skrev i en meddelelse

>Dokumentation?
>

>PeterB

Mon ikke man kan se det i købelovcen?

Set sådan, at hvis styresystemet ikke kan genoprettes når der opstår fejl i det,
så er det en mangel ved produktet.

På min Dell demission skal jeg trykke ctrl-F12 under opstarten/genstarten af
computeren for at komme til styresystemets gendandelses procedure.
(der fulgte ingen cd med men en seddel om hvad man så skulle gøre)

Jeg er ikke sikker på hvorvidt det dur hvis styresystemet er slettet (format af
systemdisk).

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-03-06 14:30

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke sikker på hvorvidt det dur hvis styresystemet er slettet
> (format af systemdisk).

Typisk ligger retableringssoftware i en skjult partition på harddisken, man
som "almindelig" bruger ikke kommer i nærheden af. Repartitioneres
harddisken, så den skjulte partition slettes, ved man forhåbeltig, hvad man
gør, og kan ikke efterfølgende klandre producenten for den nu manglende
retableringspartition.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-03-06 14:34

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 28 Feb 2006 13:59:30 +0100, "Peter" <doc_069X@hotmail.com> wrote:
> in dk.videnskab.jura

> Mon ikke man kan se det i købelovcen?

Mankan ikke se noget præcist om det i købeloven. Købeloven giver nogle
generelle betragtninger om hvad en mangel er, men for at se det udmøntet i
praksis må man vende sig mod afgørelser på området. De findes i første
omgang hos Forbrugerklagenævnet, og en evt.
vejledning kan findes hos Forbrugerombudsmanden.

/Per

Fra : Martin T.

Dato : 02-03-06 10:51

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> wrote in message

> [...]
> omgang hos Forbrugerklagenævnet, og en evt.
> vejledning kan findes hos Forbrugerombudsmanden.

Jeg faldt over denne afgørelse fra forbrugerklagenævnet dog er den et par år
gammel..

http://www.forbrug.dk/klage/klagesager/afgoerelser/computere/installationssoftwar/

Jeg ved ikke om der er sket noget nyt siden..

Martin T.

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 01-03-06 14:32

Jubii wrote:

> Jeg er ikke sikker på hvorvidt det dur hvis styresystemet er slettet
> (format af systemdisk).

Hvis man blot formatterer systempartitionen vil det muligvis fortsat virke.
På et par af husets IBM-maskiner var gendannelse implementeret i form af
en skjult OS2-partionen på disken.
Hvis man vil sætte en helt ny disk i har man naturligvis stadig et problem.

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Qbic [6400]

Dato : 28-02-06 14:01

Ikke nødvendigvis

Sidder der et klistermærke i bunden af maskinen så kan det indikere at
eksempel Windows XP er preinstalleret på maskinen og man så ikke behøver
at have en CD liggende ( eksempel )

Det er nu de fleste der medleverer en såkaldt geninstallerings CD hvis
uheldet er ude,
læs evt i brugervejledningen om sådan en skulle være med.

Det er jo ikke mediet der giver ret til at bruge softwaren...

/ Qbic

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 28-02-06 14:22

Hejsa

> Sidder der et klistermærke i bunden af maskinen så kan det indikere at
> eksempel Windows XP er preinstalleret på maskinen og man så ikke behøver
> at have en CD liggende ( eksempel )

Ja der er et klistermærke, der stå b.la. product key. Er det ikke det mærke du mener ?

> Det er nu de fleste der medleverer en såkaldt geninstallerings CD hvis
> uheldet er ude,
> læs evt i brugervejledningen om sådan en skulle være med.

Nej, der er ingen cd'er med, og der stå helle ingenting i brugesvejledningen.
Det kan da ikke passe at man skal hen til forhanden og haver ham til at installer Win XP, hvis man haver en ny harddisk i sin computer.

> Det er jo ikke mediet der giver ret til at bruge softwaren...

Det ved jeg godt, skulle ha' udtryk mig på en anden måde.

Niels-Henrik

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 28-02-06 14:29

Larsen Holstebro skriblede:

> [...]
> Det kan da ikke passe at man skal hen til forhanden og haver ham til
> at installer Win XP, hvis man haver en ny harddisk i sin computer.

Det kunne jo også være der er en "kopi" på
harddisken og man så selv skal brænde en
restore cd.

--
Lars Fragstrup

Fra : Larsen Holstebro

Dato : 28-02-06 14:42

"Lars Fragstrup" <not@dk.invalid> skrev i en meddelelse news:44045035$0$2984$9a6e19ea@unlimited.newshosting.com...
> Larsen Holstebro skriblede:

> Det kunne jo også være der er en "kopi" på
> harddisken og man så selv skal brænde en
> restore cd.

Okay.............men det stå der bare ikke at man kan.

Jeg takke for svar som er kommet til mig.

Niels-Henrik

Fra : Jens Bruun

Dato : 28-02-06 14:46

> Det kan da ikke passe at man skal hen til forhanden og haver ham til
> at installer Win XP, hvis man haver en ny harddisk i sin computer.

Så'en er det ofte. Nogle leverandører tilbyder en recovery-CD mod betaling,
nogle leverer med fra start, og nogle leverer uden beregning, når man
spørger efter det. Under alle omstændigheder er det ikke et krav, at de skal
medfølge maskinen. Licens-klistermærket er din eneste dokumentation af, at
du må benytte f.eks. operativsystemet. Mediet er den harddisk, hvorpå det er
præinstalleret.

Fra : Christian

Dato : 28-02-06 18:45

Larsen Holstebro wrote:
> [...]
>
> Jeg mener bare at man skal haver en eller andre cd med når man køber en computer i dag.

Langt de fleste PC'er med preinstalleret software har et recovery system.
Packard Bell, har smart restore, hvorfra man kan brænde en recovery cd,
eller genskabe windows direkte fra programmet.
Compaq/HP har lidt samme system
Medion har ikke bestemt sig, nogen gange er det med cd og nogen gange
med recovery system.
Emachine er med et recovery system.
Fujitsu siemens kommer med cd'er.

Men fælles er at alle sammen kan geninstallere windows på en eller anden
måde.

Fra : Gustav Bernzer Kernt

Dato : 28-02-06 19:57

Prøv eventuelt at presse f10 knappen ned når du står maskinen op eller f3
å skulle det ikke undre mig der dukker en restore op

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 28-02-06 19:04

Larsen Holstebro wrote :
> Jeg mener bare at man skal haver en eller andre cd med når man køber en
> computer i dag.

Iflg. Microsoft er det nok at der leveres et reetablingssystem med - og
det kan godt ligge på harddisken og ingen andre steder. Har du
produktnøglen til windows kan du bruge enhver andens installationsCD
uden at gøre noget forkert (såfremt du får lov at låne skiven
naturligvis ;)

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report