Tiggeri
Fra : Martin Schou

Dato : 26-02-06 17:05

Er det tilladt at gå rundt og ringe på folks døre og tigge om penge?

Hilsen Martin

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 17:12

"Martin Schou" <no@spam.nu> skrev i en meddelelse
> Er det tilladt at gå rundt og ringe på folks døre og tigge om penge?

Nej!
--
Wilstrup

Fra : Steen

Dato : 26-02-06 17:13

Martin Schou wrote:

> Er det tilladt at gå rundt og ringe på folks døre og tigge om penge?

Er det i anledning af fastelavnen, at du er kommet på det spørgsmål? Det er
vel snarere afpresning, siden børnene truer med "ballade", hvis ikke de får
boller, slik eller penge

/steen

Fra : Martin Schou

Dato : 26-02-06 17:14

"Steen" <virker@ikke.invalid> wrote in message

> [...]
> er vel snarere afpresning, siden børnene truer med "ballade", hvis ikke de

Nej det var en ung mand der stak en lap ud hvor der stod noget som ikke gad
læse, jeg sagde bare at han ikke fik noget af mig og lukkede døren igen.

Martin

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-06 18:06

Martin Schou submitted this idea :
> Nej det var en ung mand der stak en lap ud hvor der stod noget som ikke gad
> læse, jeg sagde bare at han ikke fik noget af mig og lukkede døren igen.

Han sælger ting, han tigger ikke - og PO er flere steder interesserede
i at høre om dem fordi de nogen steder har været involveret i
tricktyverier.

"I´m sorry for whatever I´m going to do and I swear I didn´t do any of
that stuff I did." - Rufus Riley, The Minority Report

Fra : Steen

Dato : 26-02-06 19:58

Henrik Stidsen wrote:

> Han sælger ting, han tigger ikke - og PO er flere steder interesserede
> i at høre om dem fordi de nogen steder har været involveret i
> tricktyverier.

PO?

/steen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-06 20:42

It happens that Steen formulated :

> PO?

Sorry, gammel "arbejdsskade" - PO = politiet

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Jens Bruun

Dato : 26-02-06 20:48

"Henrik Stidsen" <nntpspam@hs235.dk> skrev i en meddelelse

> Sorry, gammel "arbejdsskade" - PO = politiet

Du er god. Kan du stave til "prætentiøs"?

--
-Jens B.
http://www.supportdenmark.com - Denmark needs your support

Fra : alexbo

Dato : 26-02-06 17:51

"Martin Schou" skrev

> Er det tilladt at gå rundt og ringe på folks døre og tigge om penge?

Ja, hvis ikke vedkommende har en advarsel i forvejen.

§ 197. Den, der imod politiets advarsel gør sig skyldig i betleri, eller som
tillader, at nogen under 18 år, der hører til hans husstand, betler,
straffes med fængsel indtil 6 måneder. Under formildende omstændigheder kan
straffen bortfalde. Advarsel efter denne bestemmelse har gyldighed for 5 år.

mvh
Alex Christensen

Fra : Martin Schou

Dato : 26-02-06 18:00

> [...]
> kan
> straffen bortfalde. Advarsel efter denne bestemmelse har gyldighed for 5

Nå ja okay. Jeg ringede ellers til politiet og de tog imod hvad jeg havde at
sige. Men jeg skulle nok have læst hans lille papirlap, for som betjenten
sagde, hvis jeg ikke læste det hvordan ved jeg så hvad han ville?. Men man
har bare hørt så meget om organiseret busture med tiggere fra østlande. Og
jeg synes egentlig det er ubehageligt at sådan nogen suspekte typer ringer
på ens dør.

Hilsen Martin

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-06 19:37

"Martin Schou" <no@spam.nu> skrev i en meddelelse news:4401de97$0$78281

> [...]
> ville?. Men man har bare hørt så meget om organiseret busture med tiggere
> fra østlande. Og jeg synes egentlig det er ubehageligt at sådan nogen

Prøvede det samme for nogle år siden. Det var ifølge sedlen, en fra Rusland
( svjh ), der ville sælge kultegninger til 100 kr.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-02-06 20:44

Buffy explained :
> Prøvede det samme for nogle år siden. Det var ifølge sedlen, en fra Rusland (
> svjh ), der ville sælge kultegninger til 100 kr.

Så er de blevet billigere siden - de kostede 80kr da en fyr forsøgte
det her for nogen måneder siden...

Den første var alenefar med en syg søn - den anden havde en syg bror
eller noget i den stil. Og tegningerne - kopier på tykt papir...

"Advertising is the art of convincing people to spend money they don't
have for something they don't need." - Will Rogers

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 01:28

Man bliver jo nærmest helt rørt over deres historier - ikke jeres, misforstå
mig ikke her. Men et decideret forsøg på det der hedder dørsalg er kun
tilladt hvis man sælger avisabonnementer, abonnementer til bogklubber og
lignende. Derudover må forsikringsselskaber kontakte dig i døren - og så
må - som det så smukt er formuleret - redningsselskaber der har aftaler med
to eller flere kommuner også kontakte dig ved døren for at sælge deres
ydelser. Den er taget ud fra hukommelsen - så jeg vil lige henvise til
dørsalgsloven hvor det fremgår hvem der må ringe til dig som privatperson
eller opsøge dig på bopælen med salg for øje. Og Jehovas Vidner har lært
det - de sælger abonnementer til deres blad - Vagttårnet - de sælger ikke
budskaber, men abonnementer - og derfor lovligt. Men hvis man fanger dem på
det forkerte ben - så er det så ulovligt.

At opsøge privatpersoner ved døren med henblik på at gennemføre salg af
kultegninger er klart ulovligt i henhold til dørsalgslovens bestemmelser,
med mindre vedkommende sælger et abonnement til at modtage en kultegning
hver måned - eller lignende. Og da momsloven foreskriver at man først skal
momsregisteres ved en omsætning på DKK 50.000 - ja så er det lovligt at
forsøge at sælge dig et abonnement - det kræver så en arbejdtilladelse her i
landet at forsøge sig med den model, hvilket næppe er tilfældet her, men
lige for en god ordens skyld er den med....

Derudover så er betleri nu blevet forbudt efter givet advarsel som Alex også
har skrevet tidligere, men eftersom straffelovens § 15 - medgiver at
personer under 15 år ikke kan straffes for forbrydelser her i landet - så er
det nok de færreste sager omkring fastelavn der overgives til de sociale
myndigheder med mindreårige, ligesom jeg tvivler på at politiet vil spilde
deres kræfter på det - ved godt det var et spørgsmål tidligere i tråden -
men syntes lige den skulle med.

Og den med afpresningen - fra tidligere i tråden også - ok - det er ikke
helt jura det her - men afpresning foregår vel under en eller anden form for
trussel - da Spiderman var forbi mig i dag - og med sin meter og 10 cm -
fremførte sin hæse melodi - følte jeg mig egentlig ikke truet - han sang jo
da jeg åbnede døren, men han fik da en skilling.....Følte du dig truet i dag
Steen? Håber i lige forstår den godmige joke her...

God Fastelavn til alle

Peter

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-02-06 08:37

Peter wrote:

> [...]
> budskaber, men abonnementer - og derfor lovligt. Men hvis man fanger dem på
> det forkerte ben - så er det så ulovligt.

Spørgsmålet er, om de - i juridisk forstand - kan betragtes som
erhvervsdrivende.

Undtagelsen, der tillader salg af bl.a. abonnementer gælder i øvrigt kun
telefonisk henvendelse, så hvis de er erhvervsdrivende, må de heller
ikke banke på for at sælge et abonnement på bladet.

Se evt. §6 i http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040045130

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Spinner

Dato : 27-02-06 08:56

"Peter" <peter> skrev i en meddelelse

> At opsøge privatpersoner ved døren med henblik på at gennemføre salg af
> kultegninger er klart ulovligt i henhold til dørsalgslovens
Jeg har oplevet at en døvstum har benyttet sig af samme metode...

Spinner

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 27-02-06 10:06

Peter skrev:

> Men et decideret forsøg på det der hedder dørsalg er kun
> tilladt hvis man sælger avisabonnementer, abonnementer til
> bogklubber og lignende.

Nej. Dørsalg er helt forbudt.

> [...]
> må - som det så smukt er formuleret - redningsselskaber der
> har aftaler med to eller flere kommuner også kontakte dig ved

Nul.

> Den er taget ud fra hukommelsen - så jeg vil lige henvise til
> dørsalgsloven hvor det fremgår hvem der må ringe til dig som
> privatperson eller opsøge dig på bopælen med salg for øje.

Niks:

§ 6.   Erhvervsdrivende må ikke uden forudgående anmodning herom
rette personlig eller telefonisk henvendelse til en forbruger på
dennes bopæl, arbejdsplads eller andet sted, hvortil der ikke er
almindelig adgang, med henblik på straks eller senere at opnå
tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.

Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om [...]

Bemærk "telefonisk".

--
Bertel http://bertel.lundhansen.dk/      http://fiduso.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 02:25

> Nej. Dørsalg er helt forbudt.
Det er det ikke.

> Nul.
Jeg har medgivet min fejl i forhold til hukommelse nedenfor.

> [...]
> tilbud eller accept af tilbud om indgåelse af aftale.
>
> Stk. 2. Stk. 1 gælder ikke for telefoniske henvendelser om [...]
Ok - jeg må ikke henvise - eller hvad siger du niks til her?

Har nogen af jer læst lovens § 2 igennem - den der detalje med loven gælder
ikke for - dørsalg Bertel er ikke helt forbudt, men jeg giver mig gerne så
meget at min hukommelse er lidt skidt, men loven gælder ikke for dørsalg af
forsikringsaftaler, jf. lovens § 2. Jeg skrev lidt om at min hukommelse ikke
var helt god - det har vi så fået bevis for her. Men lovens § 2 ad 1. står
der helt klart - loven gælder ikke for indgåelse af forsikringsaftaler med
henvisning til § 6. Således gælder loven fsva. indgåelse af aftaler i døren
og via telefonen når det handler om forsikringsaftaler.

Men ok, jeg har taget fejl, men til mit - overfor nogle - ligegyldige
forsvar - vil jeg da gerne kommentere at sådan var loven nu indrettet da jeg
arbejde med lige præcis dette. Og jeg burde have tjekket det inden jeg
skrev - den har jeg ædt.....

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-02-06 12:41

Peter skrev:

> Har nogen af jer læst lovens § 2 igennem - den der detalje med loven gælder
> ikke for - dørsalg Bertel er ikke helt forbudt

Det har du nok ret i. Et hurtigt kik på forsikringsloven tyder
ikke på at der er nogen regulering af dørsalg i den, og
undtagelsen i forbrugeraftaleloven havde jeg ikke læst godt nok.

--
Bertel

Fra : Ukendt

Dato : 01-03-06 01:48

> Det har du nok ret i. Et hurtigt kik på forsikringsloven tyder
> ikke på at der er nogen regulering af dørsalg i den, og
> undtagelsen i forbrugeraftaleloven havde jeg ikke læst godt nok.

Rart med en sober afslutning - tak for det.....

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 10:29

ffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Prøvede det samme for nogle år siden. Det var ifølge sedlen, en fra
> Rusland ( svjh ), der ville sælge kultegninger til 100 kr.

> [...]

For nylig havde jeg besøg af en polsk kvinde, hun tiggede i regulær
forstand, for hun bad bare om penge hun kunne sende til sin datter i Polen,
havde ikke noget sælge til gengæld..

Louise