Ikke mulighed for at møde i retten
Fra : BamBam

Dato : 26-02-06 14:22

Hvis man ikke kan møde som vidne i retten, fordi man skal på arbejde og der
ikke er andre til at overtage, hvad så?

Jeg er indkaldt som vidne på et tidspunkt hvor min chef har ferie og min
kollega har fri, jeg har vagt alene den dag, så der er ingen til at afløse
mig, altså jeg kan ikke komme, forretningen kan jo ikke holde lukket på
grund af de vil have mig ind som vidne.

BamBam

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 14:55

"BamBam" <non@non.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mig, altså jeg kan ikke komme, forretningen kan jo ikke holde lukket på

Der kan være vægtige grunde til at man ikke kan møde i retten den pågældende
dag - fx sygdom. Men jeg er bange for at det ovenstående ikke fritager din
vidnepligt den dag, desværre.

Retsplejeloven indeholder bestemmelser om vidnepligten;

§ 168. Enhver har med de i loven fastsatte undtagelser pligt til at afgive
forklaring for retten som vidne.

§ 179. Et vidne kan ikke undlade at møde for retten, fordi han mener sig
berettiget til at nægte at afgive forklaring i sagen.

Men det er retten, der bestemmer om dit forfald er lovligt eller om dit
vidneudsagn er nødvendigt. Derfor skal du kontakte retten og angive dine
grunde til ikke at møde - derefter tager retten stilling til dit andragende.

Møder du til gengæld ikke kan der ske følgende:

1.bøde - 2. afhentning ved politiet - 3.du skal betale alle de udgifter som
du har forårsaget - 4.modtage en løbende bøde i ialt 6 måneder - 6.du tages
i forvaring

Altsammen kan du læse i retsplejeloven.
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20030081529-REGL

--
Wilstrup

Fra : BamBam

Dato : 26-02-06 16:27

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> 1.bøde - 2. afhentning ved politiet - 3.du skal betale alle de udgifter
> som du har forårsaget - 4.modtage en løbende bøde i ialt 6 måneder - 6.du

Suk!

Det er spild af min tid og et stort besvær for mig og mit arbejde, plus en
bekostning!
Rejse tid på 2 timer, skal have en fridag for arbejde, mistet løn plus
bonus, samt udgift til en evt. vikar og dårliger salg i foretningen.

Jeg vidnet i samme sag for 2 år side!
Hele sagen er fra 1999/2000, de arbejder sgu ikke for hurtigt!
Min hukommelse er sgu blevet bedre efter yderliger 2 år og sammelagt 6 år.

BamBam

Fra : Wilstrup

Dato : 26-02-06 17:11

> Suk!
>
> Det er spild af min tid og et stort besvær for mig og mit arbejde, plus en
> bekostning!

Det kan blive dyrere for dig hvis du ikke møder op!

> Rejse tid på 2 timer, skal have en fridag for arbejde, mistet løn plus
> bonus, samt udgift til en evt. vikar og dårliger salg i foretningen.

ja, det er de ulemper der følger med at være en god samfundsborger.

> Jeg vidnet i samme sag for 2 år side!

aha! Du kan da anføre at du allerede har afgivet forklaring, og spørge om
det så er strengt nødvendigt at du møder igen fordi du står ved din
tidligere forklaring?
Det kan da være at du slipper- også når du anfører grunden. Desuden får du
vist vidnegodtgørelse, selvom det ikke er ret meget.

> Hele sagen er fra 1999/2000, de arbejder sgu ikke for hurtigt!
> Min hukommelse er sgu blevet bedre efter yderliger 2 år og sammelagt 6 år.

Det er derfor du skal opfriske sagen.
--
Wilstrup

Fra : Kurt Lund

Dato : 27-02-06 01:09

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev:
> Desuden får du vist vidnegodtgørelse, selvom det ikke er ret meget.

Man får transportgodtgørelse samt fuld godtgørelse for tabt
arbejdsfortjeneste fra rejsens start til hjemkomst - selvfølgelig efter
dokumentation.

--
Kurt Lund

Fra : Jubii

Dato : 27-02-06 10:07

On Mon, 27 Feb 2006 01:09:16 +0100, "Kurt Lund" <lund@fabel.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

>Man får transportgodtgørelse samt fuld godtgørelse for tabt
>arbejdsfortjeneste fra rejsens start til hjemkomst - selvfølgelig efter
>dokumentation.

Hmm, et vidne i østre landsret fik vidnegodtgørelse på 2000 kr. blot ved at
forlange det. Der blev ikke forevist dokumentation, hverken fra vidnet eller
advokaten. Vidnet var "konsulent". (pensioneret arkitekt).

Fra : ha

Dato : 27-02-06 10:12

BamBam wrote:
> Suk!
>
> Det er spild af min tid og et stort besvær for mig og mit arbejde,
> plus en bekostning!

Ja, nu har vi vist alle forstået at du helst vil slippe for vidne-tjansen.

Det undrer mig bare, at du siden dit sidste indlæg fra den 16/2-06
ikke har brugt 5 minutter på at ringe til retten og forklare dem din
situation. Uanset hvad du spørger om herinde, er der ingen her, der
kan "bevilge" at du ikke skal møde.

/ha

Fra : BamBam

Dato : 27-02-06 20:37

"ha" <minnewsmail@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ikke har brugt 5 minutter på at ringe til retten og forklare dem din
> situation. Uanset hvad du spørger om herinde, er der ingen her, der

Er du sikker?
Det kan jo være at dommeren eller statsadvokaten er bruger af gruppen, men
her er måske kun amatør jura folk?

BamBam

Fra : Jesper Brock

Dato : 27-02-06 21:31

> Er du sikker?
> Det kan jo være at dommeren eller statsadvokaten er bruger af gruppen, men
> her er måske kun amatør jura folk?

hvorfor kontakter du ikke bare retten i stedet for vedvarende at hælde dine
frustrationer udover gruppen? *mangler lige en tænke-smiley*

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Jubii

Dato : 27-02-06 22:56

On Mon, 27 Feb 2006 20:36:53 +0100, "BamBam" <non@non.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>
>Er du sikker?
>Det kan jo være at dommeren eller statsadvokaten er bruger af gruppen, men

du kan have brug for at læse fundatsen.
(gerne før du skriver i en gruppe)

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-06 22:17

din løn og rejse skal staten betale så du mister ik nogen penge på og være
vidne

Fra : BamBam

Dato : 01-03-06 21:33

<a> skrev i en meddelelse

> din løn og rejse skal staten betale så du mister ik nogen penge på og være
> vidne

Nej, men min arbejdsplads mister penge, ved at jeg skal være væk iform af
mistet fortjeneste og udgifter til at hyre en "vikar"

Har ringet til Statsadvokaten og meldt at det passet mig meget dårligt, men
de har ikke meldt tilbage endnu.

BamBam

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 22:54