Testamente, må man selv skrive det?
Fra : Kim2000

Dato : 25-02-06 00:16

En advokat tager rask væk 3-5000 kroner for at skrive et testamente plus
tinglysning og en række andre ting, som får det til at løbe op i en mindre
formue. Er det ikke muligt - og lovligt - at skrive sit eget, så det kun er
tinglysningen man skal betale. Helt konkret er det, for at sikre at to nære
slægtninge _ikke_ arver af huset, for at sikre at konen (der først bliver
kone, når hun tør gifte sig - vi har også kun været sammen i syv år, så det
er jo ikke sikkert det holder ) og for at sikre en kapitalpension ender
hos den rigtige og ikke hos de forkerte.

Vi mener begge det er lidt sjovere at bruge de to gange 5000 kroner på en
ferie end på et stykke papir.

mvh
Kim

Fra : Klaus H

Dato : 25-02-06 08:22

"Kim2000" <kim2000@surfmail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kapitalpension ender hos den rigtige og ikke hos de forkerte.
>
> Vi mener begge det er lidt sjovere at bruge de to gange 5000 kroner på en

Det er helt legalt, selv at skrive sit testamente. Det skal bare bevidnes og
tinglyses, ligesom det fra advokaten. Advokaten sikrer bare at det man
skriver i testamentet også vil holde i skifteretten.

Den "billigste" og sikreste løsning er at gifte sig, især hvis der kommer
børn til i parforholdet.

Klaus H

Fra : Klaus H

Dato : 25-02-06 08:49

cut
> [...]
> skriver i testamentet også vil holde i skifteretten.
>
> Den "billigste" og sikreste løsning er at gifte sig, især hvis der kommer

Ups. Der er ikke krav om tinglysning. Tinglysningen sikrer bare at
testamentet bliver fremlagt i skifteretten. Ellers kan det jo "blive væk".

Klaus H

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-02-06 15:37

Scripsit "Kevin Edelvang" <edelvang@gmail.com>

[Testamente]

> Nej, men det er *meget* tilrådeligt.

Er den tinglysning I taler om, noget andet end notarisering?

--
Henning Makholm "Hele toget raslede imens Sjælland fór forbi."

Fra : Peter

Dato : 26-02-06 10:06

[klip]

> Er den tinglysning I taler om, noget andet end notarisering?

Der tåges lidt rundt i begreberne - ikke andet.

Man tinglyser ikke et testamente. Det gælder kun ægtepagter.

Man kan godt tinglyse et testamente på en ejendom, hvis testatemtet giver
hjemmel til det.

/Peter

--
http://www.grauslund.com

Fra : Jesper Brock

Dato : 25-02-06 13:43

> [...]
> det er jo ikke sikkert det holder ) og for at sikre en kapitalpension
> ender hos den rigtige og ikke hos de forkerte.

Spørgsmålet er jo så om det overhovedet er nødvendigt at skrive testamente.

Med mindre de "to nære slægtninge" er børn eller andre livsarvinger, vil jeg
i stedet foreslå, at I bruger de 2*5000 kroner til brylluppet - så er den
klaret.
Så snart I er gift, er de eneste arveberettigede - i hvert fald i første
omgang- konen og jeres eventuelle livsarvinger (børn, børnebørn osv). Først
hvis alle disse er bortfaldet kan der overhovedet blive tale om, at andre
skal arve.

Der findes masser af gode grunde til at gifte sig - dette er en af dem

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 25-02-06 15:04

Klaus H skrev:

> Ups. Der er ikke krav om tinglysning.

Nej, men det er *meget* tilrådeligt.

> Tinglysningen sikrer bare at
> testamentet bliver fremlagt i skifteretten. Ellers kan det jo "blive væk".

Eller dets gyldighed kan drages i tvivl af utallige årsager, eller,
eller...

Mvh
Kevin Edelvang

Fra : Karina og Christian

Dato : 25-02-06 16:21

"Kevin Edelvang" <edelvang@gmail.com> skrev i en meddelelse
[klip]
Nej, men det er *meget* tilrådeligt.

Du må da mene notarisering?

Karina

Fra : leWorm

Dato : 25-02-06 17:01

Det er helt legalt at skrive sit testamente selv, grunden til at man oftes for en advokat til at skrive testamentet, skyldes den dag en af jer er døde, at der ikke opstår tvetydige fortolkningsmuligheder.

Grunden til man sender det til en tinglysning skyldes det ikke bliver væk eller ugyldiggjort af andre årsager, samt at det bliver prøvet, for evt. tvetydighed.

Marcel Worm, Stud.Jur

Fra : Karina og Christian

Dato : 25-02-06 16:53

"leWorm" <orm@leWorm.org> skrev i en meddelelse
[klip]
> Grunden til man sender det til en tinglysning skyldes det ikke bliver væk
> eller ugyldiggjort af andre årsager, samt at det bliver prøvet, for evt.
> tvetydighed.

Man sender altså /ikke/ normalt et testamente til tinglysning.

Det er imidlertid tilrådeligt at få det notariseret.

Karina

Fra : Henning Makholm

Dato : 25-02-06 17:49

Scripsit "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk>

> Man sender altså /ikke/ normalt et testamente til tinglysning.
> Det er imidlertid tilrådeligt at få det notariseret.

Og notaren foretager som udgangspunkt _ikke_ nogen prøvelse af
testamentets indhold.

--
Henning Makholm "En tapper tinsoldat. En dame i
spagat. Du er en lykkelig mand ..."

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-06 01:51

> Det er helt legalt at skrive sit testamente selv, grunden til at man oftes
> for en advokat til at skrive testamentet, skyldes den dag en af jer er
> døde, at der ikke opstår tvetydige fortolkningsmuligheder.

Jo, men ligesom du her fremkommer med stavefejl - så kan en advokat vel også
fremkomme med sådanne - og en advokat er ikke forpligtet til at fremsende et
testatmente til domstolene med henblik på notarisering heraf - så vidt jeg
ved.

> Grunden til man sender det til en tinglysning skyldes det ikke bliver væk
> eller ugyldiggjort af andre årsager, samt at det bliver prøvet, for evt.
> tvetydighed.

Så som eks. den der med for og får - og endelserne - det er småting der kan
medføre årelang flueknepperi ved domstolene omkring fortolkningen....
(Bekalger den lige kom her Marcel....) Ligesom Marcel også har en god pointe
her - dokumentet bliver umiddelbart prøvet for dets retsgyldighed hvis det
fremsendes til retten for at blive notariseret.

Hvis et testamente skal tinglyses - så koster det et gebyr, og det er uanset
om du selv eller en advokat udfærdiger testamentet for dig. Og et testamente
udfærdiget af en advokat behøver nødvendigvis ikke at blive tinglyst - eller
er der noget jeg har misforstået? Men advokaten har den fordel at han som
oftest har et paradigma klar til et sådant scenarie - men der er intet krav
om at advokaten skal fremsende et af ham udfærdiget testamente til
tinglysning, ligesom det testatmente du selv skriver også kan fremsendes til
tinglysning. Men det er rigtigt at et tinglyst testamente automatisk
fremsendes skifteretten i tilfælde af et dødsfald - hvor i mod et testamente
der ikke er tinglyst kan blive gjort til genstand for bevisførelse - hvorfor
testamentets værdi som retsgyldigt dokument kan falde ret meget hvis eks.
den tilbageværende ægtefælle erklæres dement - så er det helt op til
Skifteretten om den vælger at tro på de på testamentet påtegnede vidner -
for uden vidner - er dokumentet intet værd. Denne problemstilling
imødekommes ved at testamentet er optaget i notarens bog herfor.

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 26-02-06 09:51

Karina og Christian skrev:

> Du må da mene notarisering?

Naturligvis. Begrebsforvirring.

Mvh,
Kevin Edelvang

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 26-02-06 17:08

> En advokat tager rask væk 3-5000 kroner for at skrive et testamente plus
> tinglysning og en række andre ting, som får det til at løbe op i en mindre
> formue.

Vi gav 3.000 incl rådgivning. Vi er gift, men har særbørn, og der var nogle
overvejelser i den forbindelse som krævede rådgivning. De penge er dårligt
sparet.

Mvh Maria