Købeloven
Fra : jane

Dato : 23-02-06 17:50

Har lige købt en mobiltelefon, og der lå kun en brugervejledning på
engelsk-en lille handy bog..men skal der ikke medfølge en dansk, eller
mindst norsk/svensk vejledning i samme format?

Jeg ringede og bad dem om en dansk vejledning, og det sagde de ok til, de
sende så en cd- med en PDF fil som fylder 109 sider i A4.

Den kunne jeg jo selv have downloaded, men det kan da ikke være
rigtigt/lovligt, at jeg ikke får en rigtig manual i en størrelse, som kan
hånteres, eller er det?

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Eliasen

Dato : 23-02-06 18:11

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> wrote in message
> [...]
>
> Den kunne jeg jo selv have downloaded, men det kan da ikke være
> rigtigt/lovligt, at jeg ikke får en rigtig manual i en størrelse, som kan

Hvad er en håndtérbar størrelse? Hvis de øvrige manualer var trykt og
vedlagt i A4-størrelse, ville det så være OK?

--
Eliasen

Fra : jane

Dato : 23-02-06 19:01

"Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in

> Hvad er en håndtérbar størrelse? Hvis de øvrige manualer var trykt og
> vedlagt i A4-størrelse, ville det så være OK?

Nej, den skal selvfølgelig være professionelt udført/trykt, og som altid
medfølger et sådant produkt, og ikke en stak A4 papir.

--
Venlig hilsen
Jane

Fra : Deaster

Dato : 23-02-06 19:32

jane skrev:
> "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in

> Nej, den skal selvfølgelig være professionelt udført/trykt, og som altid
> medfølger et sådant produkt, og ikke en stak A4 papir.

Det er vist lang tid siden du har købt et teknisk produkt.

Jesper

Fra : Holst

Dato : 23-02-06 19:38

jane wrote:

> Nej, den skal selvfølgelig være professionelt udført/trykt, og som altid
> medfølger et sådant produkt, og ikke en stak A4 papir.

Velkommen til verden af i dag. Du får ofte i dag en lille tynd
installationsvejledning og en cd, hvorpå du finder den egentlige manual
som PDF eller et eller andet klikbart system.

Fra : per christoffersen

Dato : 23-02-06 21:26

"jane" <nokvin@FJørnDættehotmail.com> skrev i en meddelelse
> "Eliasen" <kyskoen@stofanet.dk> wrote in

> Nej, den skal selvfølgelig være professionelt udført/trykt, og som altid
> medfølger et sådant produkt, og ikke en stak A4 papir.

Med mindre du specifikt er blevet lovet en fin, trykt manual, så er der ikke
ligefrem krav til den tekniske udformning af manual/vejledning.
Loven forholder sig kun til, at man skal kunne bruge vejledningen til at
betjene produktet.

/Per

Fra : leWorm

Dato : 23-02-06 22:28

> [...]
> ligefrem krav til den tekniske udformning af manual/vejledning.
> Loven forholder sig kun til, at man skal kunne bruge vejledningen til at

Skal den ikke også være på dansk, som egentlig var hele pointen med tråden..

Fra : Eliasen

Dato : 23-02-06 22:31

"leWorm" <orm@leWorm.org> wrote in message

> Skal den ikke også være på dansk, som egentlig var hele pointen med
> tråden..

Kommer an på produktet. Klippet fra MFL 3:

---
Brugsanvisning kan gives både skriftligt og elektronisk. Afhængig af hvilken
vare der sælges, og hvilke personer der normalt køber varen, kan sælgeren
også henvise forbrugeren til at hente brugsanvisningen et let tilgængeligt
sted. Fx hvis der er tale om edb-software, kan sælgeren henvise til en
installationsvejledning på internettet.

Om man kan kræve en skriftlig vejledning eller brugsanvisning afhænger af en
konkret vurdering af varen eller ydelsen. Eksempelvis kan det nævnes, at FO
har fundet en brugsanvisning påkrævet for den rette betjening af en
videobåndoptager.

Sproget i vejledningen skal være dansk. Ved teknisk kompliceret udstyr er
det nok at der medfølger en dansk installationsfolder, hvis der
tilligemedfølger en egentlig manual som er på engelsk.

--
Eliasen

Fra : leWorm

Dato : 24-02-06 03:29

Ahh okay takker for svaret ;)

/Marcel Worm, stud.jur.

Fra : Henning

Dato : 23-02-06 23:08

On Thu, 23 Feb 2006 22:28:20 +0100, leWorm <orm@leWorm.org> wrote:

>Skal den ikke også være på dansk, som egentlig var hele pointen med tråden..
Nej, den skal være på et, for en dansker, forståeligt sprog. I dag kan
det lige så vel være engelsk?

Fra : S. Hansen

Dato : 24-02-06 08:58

On Thu, 23 Feb 2006 23:07:31 +0100, Henning <nomail@all.invalid>
wrote:

>Nej, den skal være på et, for en dansker, forståeligt sprog. I dag kan
>det lige så vel være engelsk?

Iflg. købelovens § 75a

Det eneste område hvor du kan kræve en ren dansk manuel er på
sikkerhed ved brug af udstyret.

MVH
Steen

Fra : per christoffersen

Dato : 24-02-06 21:31

"leWorm" <orm@leWorm.org> skrev i en meddelelse

> Skal den ikke også være på dansk, som egentlig var hele pointen med
> tråden.

Jeg svarer på spørgsmålet om det er OK, at der er forskel på den danske
manual og den smarte engelske der oprindeligt lå i kassen.
Der er jo leveret en dansk manual.

/Per