Udlån af internet domæne til indsamling
Fra : Lars

Dato : 20-02-06 20:16

Jeg har en ven, som er blevet kontaktet af en forening, som vil låne hans
domæne til en indsamling.
Indsamlingen drejer sig om at skaffe midler til at købe en dansk bog, som er
til salg hos et autions hus da man frygter at bogen vil blive solgt til
udlandet.

Ummiddelbart har min ven intet imod at udlåne domænet, som vil løbe i en
periode frem til 1/3-2006 (drejer sig om kun 10 dage),
men nu er han bekymret for om der er evt. juridiske ting han skal tage
stilling til.

Kan han blive gjort ansvarlig for noget?
Kan dem er har lånt domænet, gøre evt. krav for at overtage domænet.?
Eller er der andet han bør tænke på.

Er der nogen der har nogle gode råd.

mvh

Lars

Fra : Codexx

Dato : 21-02-06 00:09

"Lars" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse
> Kan han blive gjort ansvarlig for noget?
> Kan dem er har lånt domænet, gøre evt. krav for at overtage domænet.?
> Eller er der andet han bør tænke på.
>
> Er der nogen der har nogle gode råd.

Det absolut nemmeste må være at han selv beholder domænet, og blot
videresender besøgende til indsamlernes webhotel (altså så folk skriver
www.domæne.dk og straks bliver videresendt til www.domæneb.dk/indsamling).

På den måde slipper han for overdragelse af domænet, med evt. besværligheder
med at få domænet igen. Samtidig vil han næppe være ansvarlig for indholdet
af den side han videresender til, ihvertfald så længe han er i god tro.

--
/Codexx

Fra : Lars

Dato : 22-02-06 19:19

> [...]
> besværligheder med at få domænet igen. Samtidig vil han næppe være
> ansvarlig for indholdet af den side han videresender til, ihvertfald så

Tak for rådet.
Det var selvfølgelig en ide.
Jeg har sendt den videre, så må vi se hvad det ender med.

hilsen Lars

Fra : Lars Fragstrup

Dato : 21-02-06 14:23

Lars skriblede:

Bare lige for at høre:
Ejer eller har du lov til at bruge domænet
microsoft.com, hvis ikke, bør du undlade
at bruge det.

Jeg ved at Microsoft vil forfølge sagen når
deres domæne misbruges og det er jo ikke
svært at finde en TDC kunde.

--
Lars Fragstrup

Fra : Lars

Dato : 22-02-06 18:59

> Jeg ved at Microsoft vil forfølge sagen når
> deres domæne misbruges og det er jo ikke
> svært at finde en TDC kunde.

??????

Hvad går det lige ud på.

Lars

Fra : Geert Lund

Dato : 22-02-06 19:09

Lars wrote:

> Hvad går det lige ud på.

Måske at du sender fra adressen nogen@microsoft.com?

Det er ikke særlig velset at bruge andre domæner som afsender... i
stedet burde du bruge nogen@etellerandet.invalid i stedet.

Geert Lund,
www.GLD.dk

Fra : Lars

Dato : 22-02-06 19:15

> Måske at du sender fra adressen nogen@microsoft.com?

Ja det opdagede jeg selv efter jeg havde sendt beskeden.
Har jeg selv sat den op ??? (er nået den alder hvor jeg ikke aner hvad jeg
lavede igår )
Jeg har ihvertfald ændret den og tak for hintet...

hilsen Lars

Fra : Lars

Dato : 22-02-06 19:18

> Det er ikke særlig velset at bruge andre domæner som afsender... i stedet
> burde du bruge nogen@etellerandet.invalid i stedet.

Ved godt det ikke lige er relevant for gruppen, men hvordan sikrer man sig
egentlig at den adresse man
bruger er en invalid adresse?

Lars

Fra : Geert Lund