frister for regninger ?
Fra : JytteJ

Dato : 20-02-06 08:09

Er der nogle frister for hvornår en regning for et stykke vvs arbejde som er
betalt, skal falde ?

Jeg har fået lavet afløb osv. ifb. opvaskemaskine af en vvs mand, formidlet
via forretningen hvor jeg købte opvaskemaskinen. Jeg betalte på stedet, det
ville han have.
Lige inden han gik bad jeg om en regning, og forventede at den kom et par
dage efter.
Jeg har nu rykket for den regning et par gange, sidst i torsdags uden der er
dukket nogen op.

VH.
JytteJ

Fra : Jubii

Dato : 20-02-06 10:50

On Mon, 20 Feb 2006 08:09:10 +0100, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura
>Er der nogle frister for hvornår en regning for et stykke vvs arbejde som er
>betalt, skal falde ?

Inden 5 år.

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-02-06 11:30

"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 20 Feb 2006 08:09:10 +0100, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote:
> in dk.videnskab.jura
>
> Inden 5 år.

Forkert.
Der skal udstedes en faktura når varen leveres / arbejdet er udført iht.
moms-vejledningen. Fakturaen skal senest udstedes inden for samme
kalendermåned som salget har fundet sted.

En helt anden ting er at jeg aldrig selv ville betale et beløb forud uden at
få en faktura med det samme. Du har ingen dokumentation for at betalingen
har fundet sted.

Fra : per christoffersen

Dato : 20-02-06 11:42

"Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> moms-vejledningen. Fakturaen skal senest udstedes inden for samme
> kalendermåned som salget har fundet sted.

Det kommer vidst lidt an på efter hvilke regler der tales.
Det er muligt at moms og skattereglæer angiver at der skal udstedes en
faktura straks (det gør de formodentlig), men det har kun betydning for et
forhold imellem firmaet og det offentlige.
For forholdet mellem firma og køber gælder der en fem-årig forældelsesfrist.

Men sagen her er nok, at der formodentlig aldrig kommer en regning, fordi
håndværkeren har tænkt sig at holde det udenfor regnskaberne (det tyder
fremgangsmåden på). Personligt finder jeg den salgs temmelig usmageligt
(foruden altså at det er ulovligt). Den hårde taktik vil være at meddele
firmaet. at regningen skal komme inden 8 dage, - ellers vil amn atge kontakt
til Skat for at høre hvilke muligheder der er for at fremtvinge regningen ad
anden vej (Den skal jo fremgå af firmaets regnskab).

/Per

Fra : Allan Soerensen

Dato : 20-02-06 13:28

"per christoffersen" <pc@NIXcomonto.dk> skrev i en meddelelse

> Det er muligt at moms og skattereglæer angiver at der skal udstedes en
> faktura straks (det gør de formodentlig), men det har kun betydning for et
> forhold imellem firmaet og det offentlige.

Ikke helt.
Havde køber være en virksomhed, skulle han bruge fakturaen til sit regnskab.

Fra : JytteJ

Dato : 20-02-06 15:04

> [...]
> kontakt til Skat for at høre hvilke muligheder der er for at fremtvinge
> regningen ad anden vej (Den skal jo fremgå af firmaets regnskab).

Det har jeg bestemt tænkt mig at gøre, jeg ville blot inden sikre mig at
alle evt. regler (fra min side) er overholdt. Ellers kommer man jo ikke
langt med noget som helst.

JytteJ

Fra : JytteJ

Dato : 20-02-06 15:00

> [...]
>
> En helt anden ting er at jeg aldrig selv ville betale et beløb forud uden
> at få en faktura med det samme. Du har ingen dokumentation for at

Jo jeg betalte med check, som er hævet.

JytteJ

Fra : Jubii

Dato : 20-02-06 17:52

On Mon, 20 Feb 2006 11:30:20 +0100, "Allan Soerensen" <microtec1@yahoo.com>
wrote:
in dk.videnskab.jura
>"Jubii" <gruntsaver@jubii.dk> skrev i en meddelelse

>Forkert.

Jeg så ikke lige at spørgsmålet er noget forvrøvlet. Man betaler en regning og
får en kvitering, så det er kviteringen der skal udleveres. Og det inden 8 dage.

Fra : JytteJ

Dato : 21-02-06 12:53

> [...]
> regning og
> får en kvitering, så det er kviteringen der skal udleveres. Og det inden 8

Ja, det har jeg sgu´ heller ikke fået, men kan bevise betalingen fordi jeg
har betalt med check.
Hvornår kan man så forvente en regning ?
Jeg vil have en regning hvorpå der står at det er en aut. vvs mand som har
udført arbejdet, i tilfælde af at jeg for brug for dokumentation af at
arbejdet ikke er udført af en klamphugger.
Så jeg forstår ikke rigtig den diskussion omkring kvittering og regning.

VH
JytteJ

Fra : Jubii

Dato : 21-02-06 19:19

On Tue, 21 Feb 2006 12:53:03 +0100, "JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> wrote:
in dk.videnskab.jura

> [...]
>arbejdet ikke er udført af en klamphugger.
>Så jeg forstår ikke rigtig den diskussion omkring kvittering og regning.

Næh, men så prøv at tro på det.

Prøv om der er et klagenævn.

Og da du er i juragruppen så få en advokat til at skrive til firmaet.
Ikke her fra kaffeklubben men en rigtig een.

Fra : Fred Thiesen

Dato : 20-02-06 11:32

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i melding
> [...]
>
> Jeg har fået lavet afløb osv. ifb. opvaskemaskine af en vvs mand,
> formidlet via forretningen hvor jeg købte opvaskemaskinen. Jeg betalte på

Hej,

Som du stiller spørgsmålet må svaret være at regningen forfalder omgående -
altså i det øjeblikk du avkræves og betaler det skyldige beløp.
Jeg kan dårlig tænke mig at en håndværker kan kræve "betaling på stedet"
uden samtidig at være villig og i stand til at levere fra sig en kvitteret
regning
på betalt beløp.

mvh

Fred T.

Fra : Anders Christensen

Dato : 20-02-06 11:42

JytteJ skrev:
> [...]
> via forretningen hvor jeg købte opvaskemaskinen. Jeg betalte på stedet, det

Du fik vel en kvittering for hvad du havde betalt og for hvad?

Fra : alexbo

Dato : 20-02-06 12:11

"JytteJ" skrev

> Er der nogle frister for hvornår en regning for et stykke vvs arbejde som
> er betalt, skal falde ?

Ja, men den er ikke særlig præcis.
Fra www.skat.dk

"Fakturaer og afregningsbilag skal udstedes, når leverancen er afsluttet
eller snarest derefter. Faktureringen må ikke ske senere, end hvad der er
almindeligt inden for branchen, (f.eks. uge- eller månedsvis)."

Nu skriver du ikke noget om hvor længe du har ventet, du har formentlig ikke
ment det har den store betydning.
Det samme mener din vvvs mand sikkert, han har lavet dit afløb, du har
betalt og fået en kvittering.
Og så skal han da nok skrive dig en faktura, når han alligevel en dag skal
til at rode med det regnskab der ligger og venter.

mvh
Alex Christensen

Fra : JytteJ

Dato : 20-02-06 15:02

> [...]
> Og så skal han da nok skrive dig en faktura, når han alligevel en dag skal
> til at rode med det regnskab der ligger og venter.

Det var den 24. jan. han lavede arbejdet, og desværre fik jeg ingen
kvittering, men betalte med check.

JytteJ

Fra : lars bo

Dato : 21-02-06 19:04

"JytteJ" <missmerkur@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> dage efter.
> Jeg har nu rykket for den regning et par gange, sidst i torsdags uden der

Hvor stort et firma er det, og hvad siger han når du ringer?
hilsen
lars bo