|
| Har overført for mange penge? Fra : Henrik4100 |
Dato : 17-02-06 20:44 |
|
Hej
Jeg er i forbindelse med en parkeringsbøde kommet til at overføre for mange
penge (Her burde jeg så PLONKE, mig selv, med det har jeg gjort et par gange
)
Det drejer sig godt nok kun om kr. 10, så det er jo til at leve med.
Men jeg har nu aligevel sendt en mail til dem med mit kontonummer og krav om
at retunere min kr. 10,-
Denne har de ikke reageret på! (sendt for ca 20 dage siden)
Havde egentlig glemt de kr. 10, indtil vi kom til at tale om parkeringsbøder
i går aftes.
Nu er mit spørgsmål, kan jeg rykke dem pr. email, eller skal det være på
post, er jeg efter at have sendt en mail, berettiget til at tage kr. 100 i
rykker gebyr?
eller skal jeg først sende dem et brev med mit krav, før jeg kan sende en
rykker?
Eller er de berettiget til at beholde min kr. 10 fordi jeg selv har overført
dem via netbang (girokort) ?
mvh
Henrik
og ja det er i forbindelse med tråd af 22.01.2006
| |
Bertel Lund Hansen (17-02-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 17-02-06 21:04 |
|
Henrik4100 skrev:
> Jeg er i forbindelse med en parkeringsbøde kommet til at overføre for mange
> penge (Her burde jeg så PLONKE, mig selv, med det har jeg gjort et par gange
> Det drejer sig godt nok kun om kr. 10
Jeg fik engang tilskud til mine briller som kostede flere tusind
kroner. Tilskuddet var på 19 kr. Optikeren mente at den blanket
han skulle skrive ansøgningen på, alene sikkert kostede mere end
de 19 kroner.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Martin Jørgensen (18-02-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 18-02-06 00:30 |
|
Bertel Lund Hansen wrote:
-snip-
> Jeg fik engang tilskud til mine briller som kostede flere tusind
> kroner. Tilskuddet var på 19 kr. Optikeren mente at den blanket
> han skulle skrive ansøgningen på, alene sikkert kostede mere end
> de 19 kroner.
Telia skylder mig også ca. 20 kr og har ikke tilbudt mig at betale dem
tilbage. Men hvis jeg en dag keder mig tror jeg begynder at gøre krav på
dem, blot fordi jeg ved at de ville fandme heller ikke lade mig slippe
hvis det var omvendt mig der skyldte dem 20 kr...
Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Lars Jensen (18-02-2006)
| Kommentar Fra : Lars Jensen |
Dato : 18-02-06 09:08 |
|
Henrik4100 wrote:
> Hej
> er jeg efter at have sendt en mail, berettiget til at tage kr. 100 i
> rykker gebyr?
Har du en aftale med dem om, at du er berettiget til at tage 100,- i
rykkergebyr?
> mvh
> Henrik
Lars B
| |
"Morten Bjergstrøm" (18-02-2006)
| Kommentar Fra : "Morten Bjergstrøm" |
Dato : 18-02-06 11:22 |
|
Lars Jensen <fjern_lars@zulfo.dk> skrev:
> Har du en aftale med dem om, at du er berettiget til at tage 100,- i
> rykkergebyr?
Det kræver ingen aftale. Der kan opkræves rykkergebyr med hjemmel i
renteloven. Dette er dog mere generelt. Spørgerens tilfælde kan være
lidt mere specielt fordi han selv har andel i at der er overført et for
stort beløb.
--
Morten http://miljokemi.dk
Chilidyrkning med debatforum http://miljokemi.dk/chili
Fotogalleri http://miljokemi.dk/coppermine
| |
Henrik4100 (18-02-2006)
| Kommentar Fra : Henrik4100 |
Dato : 18-02-06 16:57 |
|
"Morten Bjergstrøm " <nospam01@miljokemi.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns976E739E7F7FA.miljokemi.dk@miljokemi.dk...
> Det kræver ingen aftale. Der kan opkræves rykkergebyr med hjemmel i
> renteloven. Dette er dog mere generelt. Spørgerens tilfælde kan være
> lidt mere specielt fordi han selv har andel i at der er overført et for
> stort beløb.
Korrekt.
Jeg har selv overført for mange penge, men dem har jeg vel ret til at få
retur?
Jeg har rykket en gang på mail uden respons.
Mit spørgsmål er helt konkret.
Kan jeg sende dem en på mindelse, hvor jeg forlanger kr. 100 i rykker gebyr
eller
Skal jeg først sende dem en skriftlig påmindelse og så senere en rykker?
eller
Kan de bare ignorere mig fordi det er min egen dumhed at have overført for
mange penge?
mvh
Henrik
| |
Nette (18-02-2006)
| Kommentar Fra : Nette |
Dato : 18-02-06 23:46 |
|
"Henrik4100" skrev
> Kan de bare ignorere mig fordi det er min egen dumhed at have overført for
> mange penge?
Den går vel ikke?
De må vel, ligesom hvis du fik noget ind af døren, du ikke havde bestilt,
handle i ond tro?
De burde vel egentligt betale dig pengene tilbage uden du rykkede for dem?
Hmm, - det ville da være mest logisk?
Nette
| |
Bertel Lund Hansen (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-02-06 13:54 |
|
Nette skrev:
> De burde vel egentligt betale dig pengene tilbage uden du rykkede for dem?
Ja, hvis de kunne gøre det gratis.
De skal være rede til at udbetale pengene hvis Henrik tropper op
og beder om dem eller sørger for at holde det udgiftsneutralt for
dem at føre pengene tilbage til ham. Det sidste vil nok koste
mere end 10 kr.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Nette (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Nette |
Dato : 19-02-06 21:05 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev
> Ja, hvis de kunne gøre det gratis.
>
> De skal være rede til at udbetale pengene hvis Henrik tropper op
> og beder om dem eller sørger for at holde det udgiftsneutralt for
> dem at føre pengene tilbage til ham. Det sidste vil nok koste
> mere end 10 kr.
Dvs. hvis jeg får en pakke ind af døren, som jeg ikke har bestilt og de ikke
vil sende mig porto til at tilbage sende den, så er den min?
Nette
| |
Bertel Lund Hansen (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 19-02-06 21:31 |
|
Nette skrev:
> Dvs. hvis jeg får en pakke ind af døren, som jeg ikke har bestilt og de ikke
> vil sende mig porto til at tilbage sende den, så er den min?
Hvis den er fremsendt med vilje til dig, kan du beholode den med
det samme uden at betale.
Hvis du ved eller bør indse at den er sendt ved en fejl, skal du
informere afsender om fejlen og afvente at han henter pakken
eller betaler (f.eks. dig) for at få den sendt tilbage.
Hvis han ikke gør det efter nogle måneder, kan du beholde pakken.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Peter Kirk (20-02-2006)
| Kommentar Fra : Peter Kirk |
Dato : 20-02-06 09:50 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:43f8d555$0$11660$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nette skrev:
>
>> Dvs. hvis jeg får en pakke ind af døren, som jeg ikke har bestilt og de
>> ikke
>> vil sende mig porto til at tilbage sende den, så er den min?
>
> Hvis den er fremsendt med vilje til dig, kan du beholode den med
> det samme uden at betale.
>
> Hvis du ved eller bør indse at den er sendt ved en fejl, skal du
> informere afsender om fejlen og afvente at han henter pakken
> eller betaler (f.eks. dig) for at få den sendt tilbage.
Har jeg krav (som en almindelig privat person) på betaling for den tid jeg
bruger for at sende pakken tilbage? Eller er det kun "porto" jeg kan
forvente (og jeg skal selv ned til posthuset osv)?
| |
Bertel Lund Hansen (20-02-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 20-02-06 12:29 |
|
Peter Kirk skrev:
>> Hvis du ved eller bør indse at den er sendt ved en fejl, skal du
>> informere afsender om fejlen og afvente at han henter pakken
>> eller betaler (f.eks. dig) for at få den sendt tilbage.
> Har jeg krav (som en almindelig privat person) på betaling for den tid jeg
> bruger for at sende pakken tilbage?
Du kan kræve den samme timeløn som du får når du sidder i din
sofa og læser avis.
> Eller er det kun "porto" jeg kan forvente (og jeg skal selv ned
> til posthuset osv)?
Ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Nette (20-02-2006)
| Kommentar Fra : Nette |
Dato : 20-02-06 21:51 |
|
"Bertel Lund Hansen" skrev
> Du kan kræve den samme timeløn som du får når du sidder i din
> sofa og læser avis.
>
> > Eller er det kun "porto" jeg kan forvente (og jeg skal selv ned
> > til posthuset osv)?
>
> Ja.
Ok, lad os så køre den helt ud. ( Bare af nysgerrighed, altså).
Hvis jeg nu sidder i kørestol, og skal have min ansatte hjælper til at
levere til posthuset, kan jeg så kræve og få hans løn for det betalt?
Nette
| |
Bertel Lund Hansen (20-02-2006)
| Kommentar Fra : Bertel Lund Hansen |
Dato : 20-02-06 22:29 |
|
Nette skrev:
> Ok, lad os så køre den helt ud. ( Bare af nysgerrighed, altså).
Så skal der nok rigtige jurister til at give svar.
> Hvis jeg nu sidder i kørestol, og skal have min ansatte hjælper til at
> levere til posthuset, kan jeg så kræve og få hans løn for det betalt?
Får du *ekstra* udgifter ved at sende ham på posthuset?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
| |
Henrik4100 (21-02-2006)
| Kommentar Fra : Henrik4100 |
Dato : 21-02-06 10:20 |
|
"Bertel Lund Hansen" <nospamfilius@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:43fa3473$0$11700$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> Nette skrev:
>
>> Ok, lad os så køre den helt ud. ( Bare af nysgerrighed, altså).
>
> Så skal der nok rigtige jurister til at give svar.
>
>> Hvis jeg nu sidder i kørestol, og skal have min ansatte hjælper til at
>> levere til posthuset, kan jeg så kræve og få hans løn for det betalt?
>
> Får du *ekstra* udgifter ved at sende ham på posthuset?
>
> --
> Bertel
> http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
og vi bliver ved med at skære det ud i PAP
Nu forstår jeg ingen ting.
CASE
Nette sidder i kørestol og skal have sin ansatte til at udføre opgaven =
ingen ekstra omkostninger!
Firmaet har en bogholder til at lave løn, betale regninger osv. = ekstra
omkostninger?
Hvor er forskellen?
De er begge på arbejde, skal være der, hvorfor er det så kun den ene part
der har "ekstra" udgifter?
mvh
Henrik
| |
Jesper Brock (21-02-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 21-02-06 16:02 |
|
"Henrik4100" <ikke@oplyst.her> skrev i en meddelelse
news:43fadac1$0$38656$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Nette sidder i kørestol og skal have sin ansatte til at udføre opgaven =
> ingen ekstra omkostninger!
Hvem har sagt det...?
Bertel spurgte *om* det udløste ekstra udgifter at sende hjælperen på
posthuset.
Såfremt det kan dokumenteres, at hjælperen måtte have overtidsbetaling for
at kunne nå at køre på posthuset, kan disse omkostninger naturligvis kræves
dækket.
Det er iøvrigt en udpræget misforståelse, at der i Købelovens §55 er et krav
om, at du skal gå på posthsuet. Det skal du ikke - men du har pligt til at
drage omsorg for den forkert modtagne genstand indtil sælger gider
foranstalte afhentning mod dækning af hermed forbundne udgifter).
Det gider de fleste bare ikke vente på - *derfor* vælger de at køre på
posthuset for så er de af med varen og ansvaret en gang for alle.
> Firmaet har en bogholder til at lave løn, betale regninger osv. = ekstra
> omkostninger?
>
> Hvor er forskellen?
> De er begge på arbejde, skal være der, hvorfor er det så kun den ene part
> der har "ekstra" udgifter?
Det er der heller ingen, der har sagt, at kun den ene part har
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk
| |
Henrik4100 (21-02-2006)
| Kommentar Fra : Henrik4100 |
Dato : 21-02-06 17:25 |
|
"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse
news:43fb2b5e$0$188$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
>> Nette sidder i kørestol og skal have sin ansatte til at udføre opgaven =
>> ingen ekstra omkostninger!
>
> Hvem har sagt det...?
Ja det har jeg jo
> Bertel spurgte *om* det udløste ekstra udgifter at sende hjælperen på
> posthuset.
Netop!
Udløser det overarbejde at overføre pengene for firmaet?
Hvorfor skal firmaet have nogle penge for at gøre noget i arbejdstiden?
>
> Såfremt det kan dokumenteres, at hjælperen måtte have overtidsbetaling for
> at kunne nå at køre på posthuset, kan disse omkostninger naturligvis
> kræves dækket.
Hvorfor skal der være tale om overarbejde?
Hvorfor kan man ikke regne den tid ud medarbejderen bruger på det og så
fakturere firmaet for det ( sammen med et fakturerings gebyr) HA HA HA,
kunne ikke dy mig
Altså 30 min i transport i egen bil, samt statens takst for befordring på 12
km (JEG har taget en beslutning om at nette bor på landet)
30 min kø på posthuset.
Sådan lidt løst regnet er det en 1 timeløn,
> Det er iøvrigt en udpræget misforståelse, at der i Købelovens §55 er et
> krav om, at du skal gå på posthsuet. Det skal du ikke - men du har pligt
> til at drage omsorg for den forkert modtagne genstand indtil sælger gider
> foranstalte afhentning mod dækning af hermed forbundne udgifter).
Korrekt. men nu var vi bare kommet over i diskutionen om at gå på posthuset
Har selv fået en del "gratis" magasiner, ved at bevise at jeg har opsagt mit
abb. rettidigt, men at de "ved" en fejl er kommet til at sende det aligevel.
MVH
Henrik
Som nok snart skal tage sig sammen og stoppe med at være på tværs
| |
Jesper Brock (21-02-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 21-02-06 23:07 |
|
"Henrik4100" <ikke@oplyst.her> skrev i en meddelelse
news:43fb3e6a$0$38700$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Sådan lidt løst regnet er det en 1 timeløn,
Muligvis - men der ligger ikke nogen aftale om, at du *skal* levere pakken
på posthuset, jf. mit tidligere svar.
Du kan bare stille pakken ind i dit bryggers indtil sælger gider afhente
den. Har sælger ikke afhentet den indenfor fem år, er hans krav forældet, og
du kan beholde den (jf. forældelsesloven af 1908).
Vil sælger afhente pakken indenfor de fem år, skal han dække de udgifter, du
evt. har haft til opbevaring af pakken. På samme måde kan sælger også
sagtens vælge at betale dig den førnævnte timeløn for at køre pakken på
posthuset... men der skal indgås en gensidig aftale om det, du kan ikke bare
ensidigt beslutte, at sådan er det.
>> Det er iøvrigt en udpræget misforståelse, at der i Købelovens §55 er et
>> krav om, at du skal gå på posthsuet. Det skal du ikke - men du har pligt
>> til at drage omsorg for den forkert modtagne genstand indtil sælger gider
>> foranstalte afhentning mod dækning af hermed forbundne udgifter).
>
> Korrekt. men nu var vi bare kommet over i diskutionen om at gå på
> posthuset
Mjah, men den diskussion kan ikke rigtig bruges til noget, da du jo netop
ikke har *pligt* til at gå på posthuset. De fleste gør det bare, fordi de så
en gang for alle slipper af med både pakken og ansvaret for opbevaringen af
den. Så samler den da ikke støv i de fem år, man har pligt til at opbevare
den....
> Har selv fået en del "gratis" magasiner, ved at bevise at jeg har opsagt
> mit abb. rettidigt, men at de "ved" en fejl er kommet til at sende det
> aligevel.
Jeg kender godt det trick... mr. music bruger det samme trick til at slippe
af med deres årsopsamlinger, selvom man HAR indsendt kuponen (de små
latterlige kuponer forsvinder i posten, men i modsætning til "månedens
musik" kan man ikke melde specialopsamlingerne af via tlf....
> Som nok snart skal tage sig sammen og stoppe med at være på tværs
Fortsæt du bare indtil eksamen... det er jo med til at holde mig oppe på
mærkerne
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk
| |
alexbo (18-02-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 18-02-06 17:22 |
|
"Henrik4100" skrev
> Nu er mit spørgsmål, kan jeg rykke dem pr. email, eller skal det være på
> post, er jeg efter at have sendt en mail, berettiget til at tage kr. 100 i
> rykker gebyr?
> eller skal jeg først sende dem et brev med mit krav, før jeg kan sende en
> rykker?
En rykker et en påmindelse om at vedkommende ikke har betalt et aftalt
beløb.
Du har ikke nogen aftale med parkeringsselskabet, du er kommet til at sende
dem for mange penge, og den bedste måde at få dem igen er at skrive et pænt
brev.
Hvis du sender en rykker med gebyr, vil jeg tro at de beder dig indbetale et
beløb til administration af tilbagebetalingen.
Ideen med dit rykkerbebyr er ellers interessant, send nogen små beløb hist
og her, og kræv dem tilbage med gebyr.
mvh
Alex Christensen
| |
Sverre Stokke (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Sverre Stokke |
Dato : 19-02-06 13:28 |
|
"alexbo" <alexbo@email.dk> den 18. februar 2006 kl. 17:22 +0100 skrev:
>Du har ikke nogen aftale med parkeringsselskabet, du er kommet til at
>sende
>dem for mange penge, og den bedste måde at få dem igen er at skrive et
>pænt
>brev.
Er der ikke en jurist til stede her?`
Hvad nu hvis han var kommet til at sette en nul for meget ved
indbetalingen - eller to nulller? Sku' han så omprioritere sit hus, indtil
sagen var afklaret?
Hilsen Sverre.
| |
alexbo (19-02-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 19-02-06 16:07 |
|
"Sverre Stokke" skrev
> Hvad nu hvis han var kommet til at sette en nul for meget ved
> indbetalingen - eller to nulller? Sku' han så omprioritere sit hus, indtil
> sagen var afklaret?
Måske, hvis ikke de vil betale frivilligt, må han gå i retten, så det da
muligt at huset skal omprioteres i mellemtiden.
Spørgsmålet gik på om man kunne sende en rykker med gebyr.
Det kan man kun hvis en betalingsfrist er overskredet, og det er den ikke
her, der er slet ingen betalingsfrist.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin Jørgensen (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 19-02-06 19:59 |
|
alexbo wrote:
-snip-
> Det kan man kun hvis en betalingsfrist er overskredet, og det er den ikke
> her, der er slet ingen betalingsfrist.
Det kan der hurtigt komme, f.eks. 30 dage må være (rigeligt) og rimeligt.
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgense
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
Jesper Brock (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 19-02-06 20:34 |
|
"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse
news:iprmc3-l14.ln1@news.tdc.dk...
> Det kan der hurtigt komme, f.eks. 30 dage må være (rigeligt) og rimeligt.
Det er vi ikke uenige om, men Alexbo har allerede højere oppe fat i noget
helt centralt.
Ligesom man med en rykker må pålægge udgiften til rykkeren (dog max 100
kroner pr rykker), må der jo i forbindelse med en tilbageførsel fragå
virksomheden en hvis mængde arbejdstid hos den medarbejder, som skal
foretage tilbageførslen. Først og fremmest skal medarbejderen finde frem til
indbetalingen på firmaets kontoudtog, herefter undersøge korrektheden af
påstanden om ti kroner for meget indbetalt, udfylde de for virksomhedens
bogholderi nødvendige papirer og herefter endelig rent faktisk foretage
tilbageførslen.
Det er altså en masse arbejde, der skal sættes i værk for en tier, som
virksomheden ikke bærer nogen skyld for indbetalingen af. I samme sekund,
jeg modtog en rykker, ville jeg i virksomhedens sted følge AlexBos forslag
og bede indbetaler om at fremsende et beløb svarende til disse udgifter.
Man har trods alt ikke ret til at påføre andre udgifter for de fejl, man
selv har begået.
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk
| |
Martin Jørgensen (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 19-02-06 23:38 |
|
Jesper Brock wrote:
-snip-
> Man har trods alt ikke ret til at påføre andre udgifter for de fejl, man
> selv har begået.
Nej, jeg ved det godt og jeg tænkte nøjagtigt det samme. Vi er vist
enige hele vejen, og sålænge der er tale om småbeløb kan jeg heller ikke
se noget problem i at firmaet og kunden aftaler at de her 10 kroner
gider vi ikke spilde tid på. Men kunden kan altid forsøge at give 30
dages betalingsfrist og høre om firmaet går med til det eller ej.
Nogen firmaer har en eller flere ansatte som er "gratis" at have
forstået på den måde at det er deres job at tage sig at "uforudsete"
ting som disse (og meget andet) - deres løn er en fast og ikke variabel
omkostning ligesom huslejen. Derfor er det bare alm. kundeservice og
ikke andet - her koster det ikke noget. Sådan er det nok hos de mest
profesionelle firmaer... Special-tilfælde: Større pengebeløb, gentagne
tilfælde osv. falder udenfor.
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
alexbo (19-02-2006)
| Kommentar Fra : alexbo |
Dato : 19-02-06 20:15 |
|
"Martin Jørgensen" skrev
> Det kan der hurtigt komme, f.eks. 30 dage må være (rigeligt) og rimeligt.
Måske, men hvis parkeringsselskabet ikke synes det, er det lige meget hvad
vi andre synes, vi kan ikke indgå aftaler på deres vegne.
mvh
Alex Christensen
| |
Martin Jørgensen (19-02-2006)
| Kommentar Fra : Martin Jørgensen |
Dato : 19-02-06 23:32 |
|
alexbo wrote:
> "Martin Jørgensen" skrev
>
>
>>Det kan der hurtigt komme, f.eks. 30 dage må være (rigeligt) og rimeligt.
>
>
> Måske, men hvis parkeringsselskabet ikke synes det, er det lige meget hvad
> vi andre synes, vi kan ikke indgå aftaler på deres vegne.
Det her handler ikke om at indgå aftaler på andres vegne. Tænk dig lidt
om, inden du skriver.
Best regards / Med venlig hilsen
Martin Jørgensen
--
---------------------------------------------------------------------------
Home of Martin Jørgensen - http://www.martinjoergensen.dk
| |
DS (19-02-2006)
| Kommentar Fra : DS |
Dato : 19-02-06 23:53 |
|
"Henrik4100" <ikke@oplyst.her> skrev i en meddelelse
news:43f62726$0$47083$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Hej
>
> Jeg er i forbindelse med en parkeringsbøde kommet til at overføre for
> mange penge (Her burde jeg så PLONKE, mig selv, med det har jeg gjort et
> par gange )
>
> Det drejer sig godt nok kun om kr. 10, så det er jo til at leve med.
> Men jeg har nu aligevel sendt en mail til dem med mit kontonummer og krav
> om at retunere min kr. 10,-
>
> Denne har de ikke reageret på! (sendt for ca 20 dage siden)
>
> Havde egentlig glemt de kr. 10, indtil vi kom til at tale om
> parkeringsbøder i går aftes.
>
> Nu er mit spørgsmål, kan jeg rykke dem pr. email, eller skal det være på
> post, er jeg efter at have sendt en mail, berettiget til at tage kr. 100 i
> rykker gebyr?
> eller skal jeg først sende dem et brev med mit krav, før jeg kan sende en
> rykker?
Har du prøvet at se sagen med dette perspektiv:
Hvis du vil tage 100 kr. i rykkergebyr, fordi de ikke har tilbagebetalt de
10 kr., er de så ikke også i deres gode ret til at tage fx 150 kr. i
ekspeditionsgebyr til deres bogholderi og den tid de skal bruge på at finde
frem til de 10 kr, bogføre og sende pengene til dig?
DS
| |
Henrik4100 (20-02-2006)
| Kommentar Fra : Henrik4100 |
Dato : 20-02-06 15:13 |
|
"DS" <nospam@tome.com> skrev i en meddelelse
news:43f8f6e8$0$27577$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> Har du prøvet at se sagen med dette perspektiv:
>
> Hvis du vil tage 100 kr. i rykkergebyr, fordi de ikke har tilbagebetalt de
> 10 kr., er de så ikke også i deres gode ret til at tage fx 150 kr. i
> ekspeditionsgebyr til deres bogholderi og den tid de skal bruge på at
> finde frem til de 10 kr, bogføre og sende pengene til dig?
>
> DS
Det har jeg, og har da også en forståelse for dette.
men når jeg nu udbedermig om min kr. 10,- så kan firmaet jo gøre følgende:
1. Sende dem til mig, på oplyste kontonummer.
2. Sende en mail retur om at det vil de gerne, men det koster kr. XX i
ekspeditionsgebyr, nu er det så op til mig, om jeg vil have min kr. 10
retur.
3. Ignorere min henvendelse, for at se hvad jeg så vil gøre. (Det er det de
har gjort.)
Og lad os slå fast................
Det er ikke de kr. 10,- eller havde det været kr. 100,- havde jeg nok
overlevet det.
Men mere princippet i det.
Hvis vi nu går lidt op i tråden hvor Bertel skriver:
------ Citat START ------
> Har jeg krav (som en almindelig privat person) på betaling for den tid jeg
> bruger for at sende pakken tilbage?
Du kan kræve den samme timeløn som du får når du sidder i din
sofa og læser avis.
> Eller er det kun "porto" jeg kan forvente (og jeg skal selv ned
> til posthuset osv)?
Ja.
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ http://fiduso.dk/
------ Citat slut ------
Hvad er det der gør at hvis et firma laver en fejl, så kan jeg ikke få
dækket andet end mine direkte udgifter (porto)
Hvad hvis jeg skal tage bussen for at komme på posthuset, kan jeg så få
refunderet min busbillet? og kan firmaet tage et ekspeditionsgebyr for at
give mig mine penge?
Men hvis jeg laver en fejl, kan et firma kræve et ekspeditionsgebyr ?
MVH
Henrik
Ellers en ret sjov tråd, som kan udvikle sig til mange tanker
| |
Jesper Brock (20-02-2006)
| Kommentar Fra : Jesper Brock |
Dato : 20-02-06 15:31 |
|
"Henrik4100" <ikke@oplyst.her> skrev i en meddelelse
news:43f9ce0a$0$38617$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hvad er det der gør at hvis et firma laver en fejl, så kan jeg ikke få
> dækket andet end mine direkte udgifter (porto)
At du ikke har andre udgifter på det.
Din fritid får du ikke løn for... og det er jo ikke din arbejdstid, du
bruger på at gå på posthuset.
Reglerne findes i Købelovens §55... køber er forpligtiget til at drage
omsorg for genstanden og kan af sælger drage omsorg for de udgifter som han
påføres herved.
> Hvad hvis jeg skal tage bussen for at komme på posthuset, kan jeg så få
> refunderet min busbillet? og kan firmaet tage et ekspeditionsgebyr for at
> give mig mine penge?
Din busbillet er også en direkte udgift, så ja den kan du også få dækket. Du
kan også få billetten hjem igen dækket.... alt sammen UDEN
ekspeditionsgebyr, da det jo er sælger, der har lavet fejlen
> Men hvis jeg laver en fejl, kan et firma kræve et ekspeditionsgebyr ?
Ekspeditionsgebyret dækker deres direkte udgifter, ligesom du skal have
dækket porto og dine busbilletter.
--
Venlig hilsen
Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk
| |
|
|