Forhandlers forpligtelser ifm. kommisionss~
Fra : Henning

Dato : 16-02-06 18:44

Hvilke forpligtelser har en (båd)forhandler, når han sælger varer i
kommision? Er køber beskyttet af købeloven eller er det at betragte
som almindeligt privat-salg?

Fra : Rune

Dato : 16-02-06 21:40

Henning wrote:

[klip]

> Hvilke forpligtelser har en (båd)forhandler, når han sælger varer i
> kommision? Er køber beskyttet af købeloven eller er det at betragte
> som almindeligt privat-salg?

Hvis der er rent faktisk er tale om salg i kommission, så indtager
forhandleren en sælgers retsstilling fuldstændig, som var det hans egne
både han solgte.

/Rune

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-02-06 00:20

Rune skrev:

> Hvis der er rent faktisk er tale om salg i kommission, så indtager
> forhandleren en sælgers retsstilling fuldstændig, som var det hans egne
> både han solgte.

Nemlig. Det er købelovens § 4a stk. 2 der er aktuel, og jeg
citerer den fordi det kan være nødvendigt at præsentere
forhandleren for teksten på tryk. Jeg er f.eks. bekendt med en
musikhandler i Horsens som på det bestemteste nægter at det
forholder sig sådan.

§ 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger)
   foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit
   erhverv, når køberen hovedsagelig handler uden for sit
   erhverv. Sælgeren har bevisbyrden for, at købet ikke er et
   forbrugerkøb.

Stk. 2. Som forbrugerkøb anses under i øvrigt samme betingelser
   som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende,
   hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af
   en erhvervsdrivende.

--
Bertel

Fra : bem

Dato : 20-02-06 12:09

> [...]
> som nævnt i stk. 1 endvidere køb fra ikke-erhvervsdrivende,
> hvis aftalen om køb er indgået eller formidlet for sælgeren af

Men hvem hæfter så for mangler - formidleren eller sælgeren? Som
bestemmelsen er formuleret kan det lige så godt være den ene som den anden,
men det logiske ville vel være sælger, idet det er ham, som har det bedste
kendskab til det solgte. Er der dom for sammenhængen, eller er det indtil
videre`"kun" forbrugerombudsmanden, der har taget stilling - han er så vidt
jeg husker kommet frem til, at det er formidleren, der hæfter?

/Bo

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-02-06 12:26

bem skrev:

> Men hvem hæfter så for mangler -

Den køber handler med - altså formidleren.

> Som bestemmelsen er formuleret kan det lige så godt være den
> ene som den anden,

Set løsrevet måske nok, men meningen med loven er at forbrugeren
skal nyde samme beskyttelse når han handler i en forretning
uanset hvilken slags vare ekspedienten sælger til ham.

Købelovens forbrugerregler giver ikke meget mening hvis de skulle
gælde over for en privat person (den der ejer varen). Tænk f.eks.
på hvad der står om sælgers oplysninger om varen (det er den
person man handler med, der giver de oplysninger), eller tænk på
omlevering.

> Er der dom for sammenhængen,

Det ved jeg ikke, men der er ikke meget at være i tvivl om.

--
Bertel