Penge på virtuel webkonto
Fra : Klaus Petersen

Dato : 14-02-06 21:42

Hej ng.

Jeg er i gang med at lave et website, hvor jeg gerne vil have brugerne til
at have en konto, hvor der kan stå nogle penge på.

Kender nogen lovgivningen eller kan henvise til den?

Mvh.
Klaus

Fra : Preben Nielsen

Dato : 14-02-06 22:47

"Klaus Petersen" <ng@spectual.ra.bnaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> at have en konto, hvor der kan stå nogle penge på.
>
> Kender nogen lovgivningen eller kan henvise til den?

Aha du vil starte en "bank" idet du skriver [have en konto, hvor der kan stå
nogle penge på] så skal du først
registreres hos Banktilsynet m.m. og indbetale mindst 500.000 kr som
sikkerhed !

vh Preben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-02-06 22:51

"Preben Nielsen" <preben@nielsen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> stå
> nogle penge på] så skal du først
> registreres hos Banktilsynet m.m. og indbetale mindst 500.000 kr som

Kan du henvise til lovgivning der understøtter dit synspunkt? Hvis du har
ret er Telmore og adskillige andre steder på nettet registreret som banker,
og det tvivler jeg på.
Men du mener måske ikke at Telmore brugere har [en konto, hvor der kan stå
nogle penge på]?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Joakim Hartmann-Pete~

Dato : 14-02-06 23:03

Martin Højriis Kristensen wrote:

> [...]
> og det tvivler jeg på.
> Men du mener måske ikke at Telmore brugere har [en konto, hvor der kan stå

Hos Telmore etc. er der jo ikke tale om bankforretning som
udgangspunktet er her, idet der er tale om forudbetaling for en vare
(taletid)

mvh. Joakim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-02-06 23:11

"Joakim Hartmann-Petersen" <jhp@jhp____web%.dk> skrev i en meddelelse
> Hos Telmore etc. er der jo ikke tale om bankforretning som udgangspunktet
> er her, idet der er tale om forudbetaling for en vare

Ved du mere om udgangspunktet end der står i det oprindelige indlæg?
Min påstand er at det faktum at man ønsker at have en konto med nogen penge
på er ikke tilstrækkeligt til at der kræves bank-registrering, og jeg
underbygger det ved at spørge om fx Telmore har en sådan registrering.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Joakim Hartmann-Pete~

Dato : 14-02-06 23:35

> [...]
> på er ikke tilstrækkeligt til at der kræves bank-registrering, og jeg
> underbygger det ved at spørge om fx Telmore har en sådan registrering.

Jeg tror, at vi ved det samme. Jeg påpeger, at Telmore ikke kan
sammenlignes med "kontoen med nogle penge på" idet udgangspunktet ikke
omhandler køb af en vare hvilket Telmore gør.
Læg mærke til, at jeg ikke kommenterer din påstand mht. bankregistrering
men udelukkende fokuserer på kommentaren vedr. Telmore.
mvh. Joakim

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-02-06 23:54

> Jeg tror, at vi ved det samme. Jeg påpeger, at Telmore ikke kan
> sammenlignes med "kontoen med nogle penge på" idet udgangspunktet ikke
> omhandler køb af en vare hvilket Telmore gør.

Du ved da ikke om det omhandler et køb. Jeg anser det for langt mest
sandsynligt at der er tale om en betaling for en (løbende eller punktvis)
service-ydelse, deraf sammenligningen. Men ud fra det bestående kan jeg godt
tage fejl.

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-02-06 09:11

> Hos Telmore etc. er der jo ikke tale om bankforretning som udgangspunktet
> er her, idet der er tale om forudbetaling for en vare (taletid)

Det skal også lige siges at der tale om forudbetaling i dette tilfælde også.

Fra : Klaus Petersen

Dato : 15-02-06 09:51

> Det skal også lige siges at der tale om forudbetaling i dette tilfælde
> også.

Det meningen at brugerne af sitet kan tilmelde sig et arrangement
forudbetalt, hvor jeg opbevarer pengene til arrangementet indtil
tilmeldingsfristen er overstået, hvorefter arrangøren får pengene overført.

Det er for at undgå besværet med at overføre en masse små beløb til
arrangøren.

Prisen for tilmeldingen vil nok typisk være en 50-150 kr.

Fra : Preben Nielsen

Dato : 14-02-06 23:16

> Kan du henvise til lovgivning der understøtter dit synspunkt?

Gå på her og læs videre: http://www.ftnet.dk/sw147.asp

vh Preben

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-02-06 23:27

> Gå på her og læs videre: http://www.ftnet.dk/sw147.asp

Jeg har ikke tænkt mig at gennemtrawle hele Finanstilsynets web for at
underbygge din påstand. Kan du henvise lidt mere præcist?

--
Martin Højriis Kristensen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 14-02-06 23:03

Preben Nielsen submitted this idea :
> Aha du vil starte en "bank" idet du skriver [have en konto, hvor der kan stå
> nogle penge på] så skal du først
> registreres hos Banktilsynet m.m. og indbetale mindst 500.000 kr som

Det er vist kun hvis der står mere end 1000kr på kontoen - af samme
grund kan man ikke indbetale mere end det hos f.eks. Telmore.

Og er det ikke temmelig meget mere man skal have i kapital hvis man
skal starte en bank ? syns jeg har hørt 200 mio kr nævnt engang...
(ikke man skal betale, man skal bare have dem)

"Careful, Chief. Dig up the past, all you get is dirty."
- Gideon, The Minority Report

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 15-02-06 15:27

Henrik Stidsen wrote:
> Preben Nielsen submitted this idea :

> Det er vist kun hvis der står mere end 1000kr på kontoen - af samme
> grund kan man ikke indbetale mere end det hos f.eks. Telmore.

Nu er jeg lagt fra sikker på samme gælder i denne sag - men kan henvise
til Sharksforum.com (som må have samme problematik - der byder man på
opgaver og får penge ind på sin konto - som på valgfri tidspunkt kan
udbetales). Dog står der under ens konto:

"OBS: jf. loven om udstedere af elektroniske penge må du maksimalt have
EUR 75,00- stående på din konto."

Det svarer til omkring 560 kr.

Kan dog ikke finde denne info i "Bekendtgørelse om udstedere af
elektroniske penge" ;)

mvh
johan

Fra : Soliema

Dato : 16-02-06 12:09

> Det er vist kun hvis der står mere end 1000kr på kontoen - af samme grund
> kan man ikke indbetale mere end det hos f.eks. Telmore.

Jeg tror også, at Klaus skal undersøge lidt mere om, det ikke er en grænse,
fordi ved Trendsales.dk, hvor man kan købe nyt og brugt tøj osv. kan man
også kun indsætte 1000 kr på kontoen..

/Anne Mette