Videresalg af gratis ting ?
Fra : t-t-one

Dato : 14-02-06 13:45

Hejsa Alle i kloge mennesker :)

Hurtigt spørgsmål ?

Et firma udgiver en varer, og vælger at tilbyde varen gratis til alle dem
der har interesse.
Man bestiller varen, og senere sætter man den til salg for at tjene lidt
knaster.

Er det helt OK ?

TocOne

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-02-06 14:08

Scripsit "t-t-one" <tocone4@hotmail.com>

> [...]
> der har interesse.
> Man bestiller varen, og senere sætter man den til salg for at tjene lidt

Der er ikke noget i din beskrivelse der i sig selv er ikke-OK.

Men din historie lyder underlig; sådan opfører firmaer sig normalt
ikke. Kan du give flere detaljer? Jeg får en mistanke om at du
forsøger at anvende en eller anden analogi mellem konkrete fysiske
ting og fx ophavsrettigheder, som ikke nødvendigvis er juridisk
holdbar.

--
Henning Makholm "Monarki, er ikke noget materielt ... Borger!"

Fra : t-t-one

Dato : 14-02-06 14:16

Har som bare set en ting på en auktion på nettet, som man kan bestille
ganske gratis over nettet, hos udgiveren.
Og så kom jeg såmænd bare i tanke om, om det nu også er helt efter bogen ?

Det er såmænd det hele ?

TocOne

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-02-06 14:27

> [...]

> ganske gratis over nettet, hos udgiveren.
> Og så kom jeg såmænd bare i tanke om, om det nu også er helt efter bogen ?

Så længe du bliver ved med at formulere dig så hemmelighedsfuldt, tror
jeg ikke du kan få andet end forbeholdne svar.

--
Henning Makholm Feet: Store in a cool dry place

Fra : t-t-one

Dato : 14-02-06 14:35

Øhhhhhh hemmelighedsfuld ?????

Hvad mere vil du gerne have af vide ?
Det drejer sig om en DVD, jeg har set på QXL, da jeg i ganske almindelighed
surfede rundet efter nogle spændende ting og sager, så faldt jeg altså over
denne dvd, som jeg for ganske nylig, selv havde bestilt GRATIS over nettet
gennem et site sponsoreret af et online Pokersite. Denne DVD, er der en der
sælger gennem QXL. Og det fandt jeg meget meget mærkeligt, og så kom jeg til
at tænke på om det nu også er lovligt at sælge noget som man sådan set har
modtaget gratis?, for der er jo så mange spændende nuancer i danmarks
lovgivning. Og for at stille min nysgerrighed, tænkte jeg at jeg ville prøve
at stille spørgsmålet i denne supreme gruppe.
Så det er bare for at få min nysgerrighed stillet, ikke for at "overhale",
"svine" andre til. Bare for min egen nysgerrigheds skyld. :)

Håber ikke det stadigvæk er for hemmelighedsfuldt ?

TocOne

Fra : Anders

Dato : 14-02-06 15:22

t-t-one wrote:
> [...]
> Så det er bare for at få min nysgerrighed stillet, ikke for at "overhale",
> "svine" andre til. Bare for min egen nysgerrigheds skyld. :)
Hvor bestiller man en sådan GRATIS DVD?

Fra : t-t-one

Dato : 14-02-06 16:15

Det kan man her :

http://www.ladbrokes.com/uffeholm/

t-t-one

Fra : Kenneth

Dato : 14-02-06 15:41

"t-t-one" <tocone4@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> "svine" andre til. Bare for min egen nysgerrigheds skyld. :)
>
> Håber ikke det stadigvæk er for hemmelighedsfuldt ?

Står der på sitet eller på DVD´en at den ikke må videresælges?
Eller for den sags skyld når du afspiller den?

Mvh Kenneth

Fra : Henning Makholm

Dato : 14-02-06 16:12

Scripsit "t-t-one" <tocone4@hotmail.com>

> Hvad mere vil du gerne have af vide ?

Du snakkede to gange i træk om "en ting" uden at ville sige hvad
tingen var. Det så mærkeligt ud sammen med at du snakker om
"udgiveren", for i almindelighed bliver ting jo fremstillet og solgt,
men ikke "udgivet". Så var det nærliggende at overveje om du havde
nogen bagtanker mht immaterialrettigheder eller lignende.

> [...]
> denne dvd, som jeg for ganske nylig, selv havde bestilt GRATIS over nettet
> gennem et site sponsoreret af et online Pokersite.

Det kan jeg ikke se der er noget galt i.

> Og det fandt jeg meget meget mærkeligt, og så kom jeg til at tænke
> på om det nu også er lovligt at sælge noget som man sådan set har
> modtaget gratis?,

Jeg kan ikke se der skulle være noget der gør det ulovligt. Hvis
almenheden stadig kan _få_ tilsvarende genstande gratis, vil det være
dumt at betale penge for dem, men der er ikke noget der forhindrer at
man forsøger at sælge noget til en højere pris end markedet kan bære.
Faktisk er det ret grundlæggende i en markedsøkonomi at man må det,
for det er sådan markedsøkonomien _finder ud af_ hvad markedet kan
bære.

--
Henning Makholm "What a hideous colour khaki is."

Fra : Henning

Dato : 14-02-06 14:51

On Tue, 14 Feb 2006 13:45:01 +0100, "t-t-one" <tocone4@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>der har interesse.
>Man bestiller varen, og senere sætter man den til salg for at tjene lidt

Det hedder "købmandsskab". I et samfund som vores er det der man
tjener pengene - køb billigt og sælg dyrt.

Fra : Christian

Dato : 14-02-06 15:02

t-t-one wrote:
> [...]
> der har interesse.
> Man bestiller varen, og senere sætter man den til salg for at tjene lidt

hvis firmaet ikke har angivet "videresalg ikke tilladt" er der vel ingen
problemer?

Fra : Eliasen

Dato : 14-02-06 16:08

"Christian" <darkwing@hco.kollegienet.dk> wrote in message

> hvis firmaet ikke har angivet "videresalg ikke tilladt" er der vel ingen
> problemer?

Lidt insektsex:

Forudsætter begrebet "videresalg" ikke at der forudgående har været tale om
et køb? Ellers må det blot være "salg ikke tilladt".

--
Eliasen

Fra : Christian

Dato : 14-02-06 16:15

Eliasen wrote:
> [...]
>
> Forudsætter begrebet "videresalg" ikke at der forudgående har været tale om
> et køb? Ellers må det blot være "salg ikke tilladt".

grin ja der er en grund til at der findet så mange insekter.. :)