Ferie i fritstillingsperiode?
Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 10:37

Hej,

Jeg er blevet fyret og fritstillet, med besked om ikke at møde op mere. Jeg
har 5-6 feriedage tilgode, som jeg skulle have taget inden 1. maj, nu
fortæller firmaet mig, at jeg skal "tage" de feriedage i min
opsigelsesperiode, er det virkelig sandt? Der er jo ikke rigtig forskel på,
om jeg går herhjemme og fiser den af, eller går herhjemme og holder ferie

Jeg er funktionæransat.

--
Thomas H. - www.thhe.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-02-06 11:31

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fortæller firmaet mig, at jeg skal "tage" de feriedage i min
> opsigelsesperiode, er det virkelig sandt?

- det tror jeg ikke ... men dit forbund har helt sikkert et præcist svar.

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 11:44

"rasmus carlsen" <rasmus(PUNKTUM)carlsen@tdcadsl_dot_dk> skrev i en
meddelelse news:43f1b207$0$15787$14726298@news.sunsite.dk...

> - det tror jeg ikke ... men dit forbund har helt sikkert et præcist svar.

Tjaa jeg er ikke medlem af en fagforening
Er det ikke ferieloven, det skal man vel ikke betale 10.000 kr. om året for
at få oplysninger om?

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-02-06 12:31

> Tjaa jeg er ikke medlem af en fagforening

- så bør du vel overveje at melde dig ind ... fagforeninger sørger jo blandt
andet for at virksomheder ikke kan skalte og valte med deres medarbejdere
(men det er en anden snak).

> Er det ikke ferieloven, det skal man vel ikke betale 10.000 kr. om året
for at få oplysninger om?

- jeg vil undlade at kommentere hvad du betaler og ikke betaler og hvad du
får og ikke får for pengene. Hvis ikke du har en overenskomst tror jeg ikke
du kan bruge ferieloven til noget, men er her lidt læsestof:
http://www.bm.dk/love_og_regler/hovedlove/arbejdsret.asp

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 14:34

"rasmus carlsen" <rasmus(PUNKTUM)carlsen@tdcadsl_dot_dk> skrev i en
meddelelse news:43f1bff6$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...

> - så bør du vel overveje at melde dig ind

Det er for sent at melde sig ind nu, de vil ikke hjælpe.

... fagforeninger sørger jo blandt
> andet for at virksomheder ikke kan skalte og valte med deres medarbejdere

Det troede jeg ellers at landets love, politi og domstole gjorde...

Tak

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-02-06 15:29

> ... fagforeninger sørger jo blandt
>
> Det troede jeg ellers at landets love, politi og domstole gjorde...

- se der troede du forkert.

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 20:34

"rasmus carlsen" <rasmus(PUNKTUM)carlsen@tdcadsl_dot_dk> skrev i en
meddelelse news:43f1e9d5$0$15793$14726298@news.sunsite.dk...

> - se der troede du forkert.

Det gjorde jeg vel ikke, virksomhederne skal vel stadig følge landets love,
det går jeg ikke ud fra at de er fritaget for?

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 20:43

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 20:47

"Thomas H." <thhedkFjerndetteforpokker@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det gjorde jeg vel ikke, virksomhederne skal vel stadig følge landets
> love, det går jeg ikke ud fra at de er fritaget for?

- jo men inden for rammerne af lovgivningen kan de skalte og valte med
medarbejderne. fagforeningerne laver forskellige kollektive aftaler (og også
individuelle) i forbindelse med nedskæringer, massefyringer osv. Et meget
konkret eksempel er brugen af korttidskontrakter. Hvis en virksomhed hele
tiden laver en ny tre-månederskontrakt med en medarbejder gennem f.eks. 7,8
eller 10 år vil virksomheden (formentlig) mene, at de til hver en tid kan
undlade at forlænge kontrakten. Fagforenigen vil (hvis de bliver bedt om det
eller mener det er ganske principielt så af sig selv gå ind i sagen) mene,
at der reelt har været tale om et mangeårtigt ansættelsesforhold og
opsigelse, godtgørelse mv. skal ske efter de regler.

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:41

"rasmus.carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> - jo men inden for rammerne af lovgivningen kan de skalte og valte med
> medarbejderne.

Ja, men hvis de bryder ferieloven, burde man vel kunne få hjælp andre
steder, end ved at betale til en fagforening

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 21:52

> Ja, men hvis de bryder ferieloven, burde man vel kunne få hjælp andre
> steder, end ved at betale til en fagforening

- ja da ... du kan gå til domstolen ... men nu bryder de åbenbart ikke
ferieloven.

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:57

> - ja da ... du kan gå til domstolen ... men nu bryder de åbenbart ikke
> ferieloven.

Nej præcis, derfor er der jo heller ikke mere i den sag, derfor ved jeg
heller ikke helt hvorfor Hr. Wilstrup bliver ved med at træde rundt i
fagforeninger, at det er min egen skyld, at jeg har lært en lektie osv. osv.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 22:13

> [...]
> heller ikke helt hvorfor Hr. Wilstrup bliver ved med at træde rundt i
> fagforeninger, at det er min egen skyld, at jeg har lært en lektie osv.

- det er fordi du med dit ordvalg og din "tilgang" signalere en mildelst
talt endimensionel og hverken velovervejede eller reflekterede tanker om
samfundet, fagbevælgesen, velfærdsstaten, overenskomsten osv osv. Og når du
så samtidig mere eller mindre tydeligt giver udtryk for at du tror det er
"loven" der sikrer dig mod alskens ulykker og misbrug ja så inviterer du til
hug

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 22:26

> [...]
> er "loven" der sikrer dig mod alskens ulykker og misbrug ja så inviterer

Jeg har kun fået svar på mit spørgsmål, af én, resten er for mig bare en
gang fagforenings-propaganda, som jeg ikke rigtig kan bruge til noget. Jeg
lader mig ikke true ind i en fagforening igen!

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 22:39

> Jeg har kun fået svar på mit spørgsmål, af én, resten er for mig bare en
> gang fagforenings-propaganda, som jeg ikke rigtig kan bruge til noget. Jeg
> lader mig ikke true ind i en fagforening igen!

- det er jo lige præcis det jeg mener ... med dét sprog og den argumentation
indviterer du til en ikke ret konstruktiv snak. (i øvrigt forsøgte jeg da
vist at svare dig)

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 22:46

> - det er jo lige præcis det jeg mener ... med dét sprog og den
> argumentation indviterer du til en ikke ret konstruktiv snak.

Jeg forventede ikke en snak, men et svar fra folk der viste om det var
rigtigt eller forkert.
Og hvad er det for et "sprog" du ikke bryder dig om? Vil du benægte at det
ikke er fagforenings-propaganda?

(i øvrigt forsøgte jeg da
> vist at svare dig)

Ja, men ordet "forbund" blev straks blandet ind i det.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 23:03

> Jeg forventede ikke en snak, men et svar fra folk der viste om det var
> rigtigt eller forkert.
> Og hvad er det for et "sprog" du ikke bryder dig om? Vil du benægte at det
> ikke er fagforenings-propaganda?

- jeg bryder mig personligt ikke om sproget "at lokke med, at jeg kunne
komme til Oslo
engang i mellem, sammen med alle de andre røde " og "der støtter et parti
jeg ikke stemmer på, varetager alle mine
meninger - som religiøse tåber der lader sig styre at en eller anden fiktiv
person" ... men det er sådan set underordnet - jeg føler mig ikke krænket af
den grund. Nuvel - min pointe var, at når du siger 'de røde', 'pampere',
'250.000' og 'spild af penge' signalerer du ikke som allerede nævnt ikke den
store saglighed eller indsigt. Jeg vil sådan set ikke forholde mig til om
det er fagforenings-propaganda eller ej ... blot konstarer, at nogle
fagbevægerlsen mener, at socialdemokratisk politk gavner lønmodtagerne sem
helhed - som gruppe - mere end en (mere eller mindre rå) liberal politik.
Det kan man så være enig eller uenig med dem i ... hvis man er uenig må man
gøre op med sig selv om man er SÅ uenig at man vel fravælge alt hvad
fabbevægelsern gør og står for og sende sin udmeldelesblanket eller om om
trods alt alt andet lige er bedre stillet som individ, som borger og
lønmodtager, hvis man er med. Man kunne også møde op på
repræsentantskabsmøder eller skrive i sit fagblad, hvis man er uenig i
linjen ... og når du samtidig udtrykker en vis grad af "surhed" over at du
ikke kan få "fuldt udbytte" af dine feriepenge og undrer dig over at
"myndighederne" ikke tager sig af dig, ja så inviterer du altså til hug.

> (i øvrigt forsøgte jeg da
>
> Ja, men ordet "forbund" blev straks blandet ind i det.

- ja det er jo at naturligt sted at gå hen hvis man har en uoverensstemmelse
med sin arbejdsgiver ... det var såmænd bare ment som et godt råd

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 15-02-06 09:43

> [...]
> over at du ikke kan få "fuldt udbytte" af dine feriepenge og undrer dig
> over at "myndighederne" ikke tager sig af dig, ja så inviterer du altså

Hvis vi var enige i, at det var noget pamperi, ville du nok ikke synes at de
sætninger og ord var så slemme.

> - ja det er jo at naturligt sted at gå hen hvis man har en
> uoverensstemmelse med sin arbejdsgiver

Ikke for mig, de kunne aldrig hjælpe dengang jeg var i foreningen...

Fra : Jonas Kofod

Dato : 14-02-06 22:51

> [...]
> at der reelt har været tale om et mangeårtigt ansættelsesforhold og
> opsigelse, godtgørelse mv. skal ske efter de regler.

Nu er der vel ikke nogen grund til at fagforeningerne skal have æren for
funktionærloven? Iøvrigt er det ret ligegyldigt hvad ens fagforening skulle
sætte sig for at "mene", det er loven der afgør det.

Fra : Wilstrup

Dato : 14-02-06 18:56

> [...]
> meddelelse news:43f1bff6$0$15789$14726298@news.sunsite.dk...

> Det er for sent at melde sig ind nu, de vil ikke hjælpe.

naturligvis vil de ikke det - det er jo ikke en børnehave - du skal melde
dig ind i en fagforening når du igen får et job og lære af episoden og ikke
tro at folk tørrer dig et vist sted, når det går galt.

> ... fagforeninger sørger jo blandt
>
> Det troede jeg ellers at landets love, politi og domstole gjorde...

hvis det var tilfældet, hvad skulle man så med fagforeninger? Næ, du - du
har været stædig på det punkt - du har lyttet til tåber, der har frarådet
fagforening eller som har spillet Karl Smart og ladet som om det ikke var
pengene værd. Men det er en slags forsikring. Tegner du en
ulykkesforsikring, gør du det jo´også i forvisning om at blive lidt
kompenseret HVIS det går galt - det nytter jo ikke at tegne den efter at
ulykken er sket.
Du kan heller ikke tegne en brandforsikring efter at huset er brændt - eller
ringe til brandvæsenet når huset er brændt ned.
Det er dyre lærepenge du har fået her - måtte de være givet godt ud. Næste
gang: Betal din fagforening med glæde - og sørg for at læse aviser og
fagblade og hold dig lidt ajour med samfundsforholdene - det burde du
faktisk kunne, når du kan skrive i en gruppe som denne.

Jeg har ikke medlidenhed med dig i denne sag - du er et voksent menneske og
har været tåbelig. Det gør du så formentlig ikke næste gang -altså undlader
at melde dig i fagforening. Og vel at mærke en rigtig fagforening. En "gul"
fagforening, der reklamerer med at de er billigst dækker måske ikke lige dit
behov når du virkelig kommer i klemme på en arbejdsplads. Men lad være med
at være naiv.

Du kan heller ikke cykle over for rødt uden at løbe en risiko for at blive
kørt ned eller få en bøde af politiet.

Tænk dig om en anden gang.
--
Wilstrup

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 20:34

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> arbejdsplads. Men lad være med at være naiv.
>
> Du kan heller ikke cykle over for rødt uden at løbe en risiko for at blive

Hold kæft hvor har du meget tid, siden du gider at sidde at fyre sådan en
smøre af!
Du kender mig ikke, gider du godt slappe af med din dom over mig!

Da jeg startede som radiomekaniker var det TVUNGET at vi skulle være i Dansk
Metal, og vi havde ALDRIG noget hjælp fra dem, hvergang der var ballade var
de til møde med cheferne, stak af med halen mellem benene, og fortalte at
lige netop det kunne de ikke gøre noget ved! De fyrede halvdelen af
mandskabet og sagde at resten bare skulle arbejde doppelt så hurtigt, og
mange andre ting, INTET kunne de gøre, jeg kan godt love dig for at dem der
havde betalt til Metal i 30 år følte sig en anelse røvrendt af den flok
socialkamarater! Som lærling i firmaet, var jeg ikke tvunget medlemskab, men
Metal fik lærlinge-formanden til at opfordre de andre til at fryde mig ude -
hvad fanden er det for en forførsel?
Da jeg langt om længe kom over i et mere frit firma, meldte jeg mig ud, og
gud hjælpe mig om der ikke kom en mand ud fra Metal, og nærmest truede mig
til at tænke over det engang til, og ville gerne have lov til at snuse lidt
rundt i firmaet - han blev smidt ud af min chef!
Derfor har jeg det ikke særlig godt med den slags pampere!

Nu viser det sig jo, at jeg IKKE har ret til at få udbetalt de 6 dages
ferie, men selvom jeg så havde, er det stadig ufatteligt meget billigere end
15 års betaling til Pamperne.

Det må være røde som dig, der holder liv i den slags!

Thomas H.

Fra : Wilstrup

Dato : 14-02-06 21:07

> Hold kæft hvor har du meget tid, siden du gider at sidde at fyre sådan en
> smøre af!

jeg har ferie nu

> Du kender mig ikke, gider du godt slappe af med din dom over mig!

vel vil jeg da ej - du ligger som du har redt -at du kommer med en
hulkehistorie i denne gruppe og lufter din larmende uvidenhed - det må du
forvente at få kommentarer til.

[]...]

> Derfor har jeg det ikke særlig godt med den slags pampere!

Du meldte dig ud fordi du mente at fagforeningen opførte sig dumt - men du
overvejede ikke en enetste gang konsekvenserne af det på sigt?

> Nu viser det sig jo, at jeg IKKE har ret til at få udbetalt de 6 dages
> ferie, men selvom jeg så havde, er det stadig ufatteligt meget billigere
> end 15 års betaling til Pamperne.

jamen, hvorfor så hulkehistorien? hvorfor så ikke bare tage det som en mand
og sige at du ligger som du har redt? hvad skulle spørgsmålene til for,hvis
du alligevel kun ønskede at høre det, du ville høre? du kunne blot klappe
dig selv på skulderen og sige at du er god nok -og tage konsekvensen.

> Det må være røde som dig, der holder liv i den slags!

ja -der kom det frem - fagforeningerne er "røde" - derfor vil du ikke være
medlem - jamen, fair nok - men så tag konsekvensen af det eller meld dig ind
i en kristelig fagforening eller lignende- det står dig da frit for.

At du ikke kan lide de svar du får, kan jeg sådan set ikke gøre noget ved.
--
Wilstrup

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:41

> [...]

> vel vil jeg da ej - du ligger som du har redt -at du kommer med en
> hulkehistorie i denne gruppe og lufter din larmende uvidenhed - det må du

Jeg stiller et spørgsmål, og har fået svar!

> Du meldte dig ud fordi du mente at fagforeningen opførte sig dumt - men du
> overvejede ikke en enetste gang konsekvenserne af det på sigt?

Ikke kontra prisen for kontingent

> [...]
> for,hvis du alligevel kun ønskede at høre det, du ville høre? du kunne
> blot klappe dig selv på skulderen og sige at du er god nok -og tage

Har du ikke læst med? Jeg har fået svar at reglerne er sådan, jeg er da glad
for ikke at have betalt til Socialdemokratiets kasse i 10 år, bare for at få
det svar!

> [...]
> medlem - jamen, fair nok - men så tag konsekvensen af det eller meld dig
> ind i en kristelig fagforening eller lignende- det står dig da frit for.

Er der noget galt i, at melde sig ud af noget af politiske årsager? Mon ikke
også du har gjort det

Fra : Jacob Viberg Nielsen

Dato : 16-02-06 00:39

Hørt Thomas H
Jeg arbejder på Grundfos og er også tvunget ind i dansk metal, har kun set
tillidmanden en enkelt gang. Det var 1 uge efter jeg blev ansat, han skulle
have underskrifter så de kunne trække deres sinddsygt høje kontingent
direkte i min løn.
Hader pampere, og melder mig ud så snart det bliver muligt.

--
Venlig hilsen

Jacob Viberg Nielsen
jacob@jv-web.dk
Tlf. 60290136

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-02-06 19:57

On Tue, 14 Feb 2006 12:30:43 +0100, "rasmus carlsen"
<rasmus(PUNKTUM)carlsen@tdcadsl_dot_dk> wrote:

>Hvis ikke du har en overenskomst tror jeg ikke
>du kan bruge ferieloven til noget, men er her lidt læsestof:
>http://www.bm.dk/love_og_regler/hovedlove/arbejdsret.asp

Det må du godt lige forklare... Ferieloven gælder for alle, hvadenten
der er overenskomst, om man er organiseret eller ej.

Jeg er ikke organiseret. Har overvejet Ledernes Hovedorgansiation, men
deres kurser er så dyre at jeg ikke er helt sikker på at det er noget
jeg ville bruge.

Evt. retslig konflikt vil jeg hellere betale en advokat direkte for at
løse. Indtil videre har jeg vel sparet 250.000 på ikke at være i
fagforening / A-kasse.

¨/Nicolai

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Wilstrup

Dato : 14-02-06 21:14

"Nicolai Lang" <nnews0403051902@hjorth.com> skrev i en meddelelse

> Evt. retslig konflikt vil jeg hellere betale en advokat direkte for at
> løse. Indtil videre har jeg vel sparet 250.000 på ikke at være i
> fagforening / A-kasse.

Valget er naturligvis dit eget -men det er noget vås at du har sparet
250.000 kr. på ikke at være i forsikring - den tror jeg simpelthen ikke på -
men prøv at forklare dit regnestykke, så skal jeg gerne se på det.

Og igen: man tegner ikke en brandforsikring med håbet om at huset brænder -
man tegner den med håbet om at det ikke sker - og hvis det sker, så har man
dækning.

Hvis du er selvstændig´og har råd til at betale til enhver tid, så må du om
det. Det har de fleste ikke.
--
Wilstrup

Fra : Nicolai Lang

Dato : 14-02-06 23:17

On Tue, 14 Feb 2006 21:14:24 +0100, "Wilstrup" <nix@invalid.com>
wrote:

>Valget er naturligvis dit eget -men det er noget vås at du har sparet
>250.000 kr. på ikke at være i forsikring - den tror jeg simpelthen ikke på -
>men prøv at forklare dit regnestykke, så skal jeg gerne se på det.

1.129 kr om måneden (Prosa) 13.548 kr. om året. Okay det vil tage 18
år på arbejdsmarkedet. Jeg brugte 1800 om måneden til mit regnestykke.

Men det er en afvejning. Jeg bryder mig blot ikke om den bombastiske
tone du ligger for dagen, du virker som om du selv er aktiv i
pamperiet, det er jo lige før du begynder at tale om "kammeraterne".

Hvorvidt jeg skal melde mig ind, er da under stadig overvejelse.
Valget står nok ca. mellem en ultragul (ikke kristne), Prosa (for
lille / for få medlemsfordele ift prisen), Samdata (HK - for rød)
eller Lederne (for dyre "medlemsfordele").

Må snart se at få sat mig ned og fundet ud af hvilken der passer mig
bedst af de alternativer.

Men

> [...]

> at de er billigst dækker måske ikke lige dit behov når du virkelig kommer
> i klemme på en arbejdsplads. Men lad være med at være naiv.

virker altså fuldstændig malplaceret, når vi diskturer et emne der er
reguleret af ferieloven, ikke af overenskomsster eller faglige
organisiationer.

Der er ingen overenskomst på min arbejdsplads, jeg arbejder i små
virksomheder, forhandler selv min kontrakt, og i det øjeblik en
fagforening spørger mig hvad jeg får i løn, vil jeg replicere med
"hvor hurtigt kan du få en udmeldelsesblanket send i min retning". Jeg
har meget svært ved at se hvordan fagforeningerne har noget formål i
min verden.

Anyway - vi er vist for længst ude over det juridiske ;)

Med venlig hilsen
Nicolai

--
http://nicolai.hjorth.com

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-02-06 23:28

"Nicolai Lang" wrote

> 1.129 kr om måneden (Prosa) 13.548 kr. om året. Okay det vil tage 18
> år på arbejdsmarkedet. Jeg brugte 1800 om måneden til mit regnestykke.

Hvis du betaler til fagforening/a-kasse uden at trække beløbet fra din
indkomst så kan jeg godt se at det bliver lidt dyrt i længden :)

- Peter

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 23:31

> 1.129 kr om måneden (Prosa) 13.548 kr. om året. Okay det vil tage 18
> år på arbejdsmarkedet. Jeg brugte 1800 om måneden til mit regnestykke.

- det er vel både a-kasse og fagforening ...

> virker altså fuldstændig malplaceret, når vi diskturer et emne der er
> reguleret af ferieloven, ikke af overenskomsster eller faglige
> organisiationer.

- det kan man sige ... men det kom sig jo at mit (i al beskedenhed
fornuftige) forslag om at spørge fagforeningen ...

> [...]
> "hvor hurtigt kan du få en udmeldelsesblanket send i min retning". Jeg
> har meget svært ved at se hvordan fagforeningerne har noget formål i

- jo men ... altså; jeg synes du skal skelne en smule mere mellem hvad du
som individ her og nu har gavn og glæde af og så de lidt større perspektiver
i fagbevægelsen (som ganske åbenlyst har problemer med at finde ud hvilket
ben, de skal stå på). Måske stoler du så meget på din egen faglighed, at der
ikke er grund til at bekymre sig om løntrykkere ... men år dit forbund
spørger hvad du tjener gør de det jo blandt for at sikre sig at der ikke er
nogen, der underbyder for meget. Hvis nogen tilbød at gøre dit arbejde for
det halve kunne du vel godt risikere at ende uden arbejde ikke sanst?

> Anyway - vi er vist for længst ude over det juridiske ;)

- det kan du da ikke mene! Det er da den mest præcise juridiske diskussion,
jeg overhovedet nogensinde har overværet og deltaget i her ...

ras

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-02-06 23:53

"rasmus.carlsen" wrote

> Hvis nogen tilbød at gøre dit arbejde for det halve kunne du vel godt
> risikere at ende uden arbejde ikke sanst?

Det er bare et tåbelige argument
NB! Det er ikke møntet på dig specielt men generelt set :)

Hvis mester vil nøjes med den halve kvalitet så for mig ingen alarm

Du kan se hvor mange der har brændt fingrene på polske håndværkere i Danmark
Og du kan se på hvor mange der opgiver deres outsourcing til Indien

Jow jow alm manuelt arbejde render ud af landet hurtigere end en hest kan
rende
Men nye højt specialiserede (og højtlønnet) arbejdspladser træder i stedet
på de hjemlige breddegrader

- Peter

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 15-02-06 00:00

"Peter Lykkegaard" <plykkegaard@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er bare et tåbelige argument
> NB! Det er ikke møntet på dig specielt men generelt set :)

- hehe, jeg er nu heller ikke følsom eller nærtagende. Nuvel - hvorfor er
det et tåbeligt argument? Det er jo ikke kun i gammeldags primære erhverv,
at løntrykkeri finder (eller kan finde sted). Mester, som jo kunne drive en
softwarevirksomhed, en avis eller noget helt andet, behøver jo ikke at nøjes
med den halve kvalitet blot fordi nogen tilbyder sig for den halve pris.

> Men nye højt specialiserede (og højtlønnet) arbejdspladser træder i stedet
> på de hjemlige breddegrader

- jow jow da da, men her finder da også løntrykker sted.

ras

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-02-06 00:24

"rasmus.carlsen" wrote

> [...]
> nøjes med den halve kvalitet blot fordi nogen tilbyder sig for den halve

Tjahh jeg får da ikke en superløn, den ligger på gennemsnittet (IT-branchen)
Jeg har været ca 6 år det samme sted

Nu kan Mester jo vælge mellem mig til min relativt høje løn og fx en
nyuddannet datamatiker der fx faldbyder sig for det halve

Hvor lang tid går der før den nyuddannet bliver produktiv på samme niveau?
Hvor lang tid går der før der bliver skiftet til et nyt job til en bedre
løn?

Det er ikke så nemt at flytte sig i lønskalaen når man har slået rødder i
forhold til at man starter et nyt sted

> - jow jow da da, men her finder da også løntrykker sted.

Næh snarere tværtimod
Man (arbejdstager) forsøger at sælge sig så dyrt som muligt

Villa, volvo og vovse skal jo betales med et eller andet :)

- Peter

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-02-06 14:12

Thomas H. skrev den 14-02-2006 11:43:
> [...]
>
> Tjaa jeg er ikke medlem af en fagforening
> Er det ikke ferieloven, det skal man vel ikke betale 10.000 kr. om året for

så slå den op på retsinfo.dk når du mener, at du kan klare dig selv.

mvh

Carsten

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 14:34

"Carsten Riis" <.@.> skrev i en meddelelse

> så slå den op på retsinfo.dk når du mener, at du kan klare dig selv.

Jeg synes bare det er lidt underligt, at folk og virksomheder kan gøre som
det passer dem, og folk så skal betale 10.000 kroner om året, for at der er
en forening der siger: Det må I ikke.
Man skulle tror at landets love skulle overholdes til en hver tid, og at dem
lovovertrædelsen går ud over, automatisk havde gratis hjælp og vejledning af
myndighederne - det er vel et retssamfund.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 14-02-06 15:32

> [...]
af
> myndighederne - det er vel et retssamfund.

- det har du jo også. Du kan læse loven ... eller bruge en af de mange
gratis retshjælp. Eller du kan melde dig ind i en faglig organisation, der
har brug for dig og en lille smule af dine penge for at følge med i
lovgvning, retspraksis osv.

- helt spildt er dine 6 dages ferie jo ikke ... dine seks dages ferie er vel
flere penge end seks dages løn.

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 20:34

"rasmus carlsen" <rasmus(PUNKTUM)carlsen@tdcadsl_dot_dk> skrev i en
meddelelse news:43f1ea6d$0$15782$14726298@news.sunsite.dk...

> - det har du jo også. Du kan læse loven ... eller bruge en af de mange
> gratis retshjælp.

Det gør jeg jo også, og det fungerer da fint...

Eller du kan melde dig ind i en faglig organisation, der
> har brug for dig og en lille smule af dine penge for at følge med i
> lovgvning, retspraksis osv.

Muligt, jeg vil bare ikke betale så meget for det...

> - helt spildt er dine 6 dages ferie jo ikke ... dine seks dages ferie er
> vel
> flere penge end seks dages løn.

Jeg har 5 måneders ferie nu, så jeg klarer det nok

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 20:48

> Eller du kan melde dig ind i en faglig organisation, der
> har brug for dig og en lille smule af dine penge for at følge med i
> ovgvning, retspraksis osv.
>
> Muligt, jeg vil bare ikke betale så meget for det...

- mange og mange penge ... har du set på hvad det koster dig netto? Også
efter eventuelle rabatordninger mv. på forsikringer og andet indkøb?

ras

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:41

> - mange og mange penge ... har du set på hvad det koster dig netto? Også
> efter eventuelle rabatordninger mv. på forsikringer og andet indkøb?

Nej det har jeg ikke, og alle de der lokketilbud synes jeg også er
grundlæggende forkert.
Da jeg var lærlling, prøvede de at lokke med, at jeg kunne komme til Oslo
engang i mellem, sammen med alle de andre røde - det interesserer mig ikke

Fra : Wilstrup

Dato : 14-02-06 18:47

> [...]
> dem lovovertrædelsen går ud over, automatisk havde gratis hjælp og
> vejledning af myndighederne - det er vel et retssamfund.

'Jeg ved ikke hvor gammel du er, men jeg formoder at du er et ungt
mennesker, der i sin tid fravalgte en fagforening fordi du ikke mente at det
var pengene værd og at du da sagtens kunne klare dig i forbindelse med løn
og arbejdsvilkår.

Nu er du uheldigvis for dig ramt af nóget, du måske kunne få fagforeningen
til at løse for dig - men hvis du er et ungt menneske, kan du jo blot finde
nyt arbejde i en ruf. Der er jo ingen der skal "tvinge" dig i en forening,
du ikke ønsker, og du kan stadigvæk forhandle dine egne løn -og
arbejdsvilkår selv, ikke sandt?

Det kunne jo være at du her har fået en lærestreg og kan lære af den.

Og nej, en arbejdsplads i det private er privat og det kan det offentlige
ikke blande sig i - og du kan ikke få gratis hjælp. Du ligger som du har
redt - havde du været medlem af en fagforening, kunne du have fået gratis
hælp dér. Men du er jo ung og kan sagtens finde dig en ny arbejdsplads - så
hvad piber du så for? Du valgte i sin tid fagforeningen fra for at spare
nogle håndører -nu lider du så under det - det er vældig trist for dig, men
jeg har svært ved at mobilisere den store medlidenhed i det spil..

Er du en ældre mand, så er det værre, for så har du været godt enfoldig på
det område -

Jeg kender en fyr på omkring de 30 - han mente i sin tid at fagforeninger
kun var penge ud af lommen. På pres fra forældrene meldte han sig alligevel
ind -og en dag blev han fyret uberettiget -fagforeningen greb ind og man
trak opsigelsen tilbage. Havde han stået udenfor kunne han selv have
bekostet evt. retssag.

Så lær af dine fejl eller klar dig selv.
--
Wilstrup

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 20:34

> [...]

> det var pengene værd og at du da sagtens kunne klare dig i forbindelse med

32, og ja det mener jeg stadig! Jeg har ikke brug for at en eller anden
forening der støtter et parti jeg ikke stemmer på, varetager alle mine
> [...]

> have bekostet evt. retssag.
>
> Så lær af dine fejl eller klar dig selv.

Du taler til folk som om de er børn, hvad er du dog for et ubehageligt
menneske!?
Jeg klarer mig selv, og skal nok lade være med at spørge om råd herinde
mere, hvis jeg skal belæres om pamperhistorier fra dig.

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 20:52

> [...]
> forening der støtter et parti jeg ikke stemmer på, varetager alle mine
> meninger - som religiøse tåber der lader sig styre at en eller anden

- for det første kan du jo ganske nemt bede organisationen om IKKE at sende
dine penge til socialdemokratiet (i øvrigt er ret så mange af båndene mellem
fagbevægelsen og socialdemokraterne klippet). For det andet har
fagbevægelsen besluttet at mene, at en bestemt politik støtter lønmodtagerne
bedre end en anden sådan i kollektiv forstand og det kan du så stole på
eller lade være. "religiøse tåber" er ikke særlige konstruktive ord i sådan
en debat. Bottom line er at du valgte at mene (og mener) at du kan klare dig
selv og at du hverken som individ har brug for en faglig organisation eller
som del af et kollektiv har brug for en organisation. Derfor kan du
selvfølgelig ikke forvente, at de passer på dig, når lokummet brænder ...

rasz

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:41

> Bottom line er at du valgte at mene (og mener) at du kan klare dig selv og
> at du hverken som individ har brug for en faglig organisation eller som
> del af et kollektiv har brug for en organisation.

Ja og derfor har jeg spurgt her, og fået svar.
Hvis reglerne er, at det er fuldt lovligt, havde ingen fagforening have
gjort noget bedre.

Derfor kan du
> selvfølgelig ikke forvente, at de passer på dig, når lokummet brænder ...

Gør jeg det?

Fra : Wilstrup

Dato : 14-02-06 21:18

> [...]
> forening der støtter et parti jeg ikke stemmer på, varetager alle mine
> meninger - som religiøse tåber der lader sig styre at en eller anden

Det er så dit valg - men så lad være med at hukle når ulykken er ude.

> Du taler til folk som om de er børn, hvad er du dog for et ubehageligt
> menneske!?

jeg svarer dig for at få dig til at forstå at du må tage konsekvensen af
dine handlinger - at du piber over det, kan jeg ikke gøre for.

> Jeg klarer mig selv, og skal nok lade være med at spørge om råd herinde
> mere, hvis jeg skal belæres om pamperhistorier fra dig.

ja, hellere undlade at spørge - for når du ikke kan få de svar du ønsker, så
kan du da heldigvis spille fornærmet. At du ikke bryder dig om mine svar kan
jeg sådan set ikke gøre for. Hvis du havde spurgt herinde om det er rimeligt
at du får en bøde for at gå over for rødt, så vil du garanteret få det svar
at det er i henhold til lovgivningen - og så vil du måske blive sur og
fornærmet over at ingen vil give dig ret . Så vil du fornærmet vende ryggen
til og på barnagtig vis sige: "I taler til mig som om jeg er et barn " - du
har ret - for du opfører dig som et.
--
Wilstrup

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:47

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> Det er så dit valg - men så lad være med at hukle når ulykken er ude.

Hvad er det for en ulykke du taler om?
Firmaet HAR jo ikke overtrådt nogle regler!

> jeg svarer dig for at få dig til at forstå at du må tage konsekvensen af
> dine handlinger - at du piber over det, kan jeg ikke gøre for.

Piber over hvad? Hvis firmaet havde brudt reglerne, kunne jeg enten bide det
i mig, eller få en advokat til at se på det, men det er ikke tilfældet, så
jeg piber ikke.

> [...]
> fornærmet vende ryggen til og på barnagtig vis sige: "I taler til mig som
> om jeg er et barn " - du har ret - for du opfører dig som et.

Prøv nu at læs!
A: Er det lovligt at firmaet gør sådan?
B: HAHAHA så kan du lære det, at du skal være medlem af en fagforening!!
A: Jeg bryder mig ikke om de foreninger.
B: HAHAHA så kan du lære det!!
C: Ja det er desværre lovligt.
A: Ok, tak for svaret.

Fra : Else Holm

Dato : 14-02-06 19:38

Thomas H. wrote:
> [...]
> om
> året, for at der er en forening der siger: Det må I

<klip>

Jeg ved ikke, hvordan du har fået fat i beløbet 10.000 kr. Hvis
du ser på HK's eller Prosa's hjemmesider, tager de begge ca.
4.200 kr. årligt for et fuldtids-medlemskab, mens Lederne tager
under 2.000 kr. om året. Du har sikkert regnet A-kasse-bidraget
ind som kontingent, men det har jo ikke noget med det at gøre.

--
Else

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 20:34

"Else Holm" <holm_49@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> fuldtids-medlemskab, mens Lederne tager under 2.000 kr. om året. Du har
> sikkert regnet A-kasse-bidraget ind som kontingent, men det har jo ikke

Ja lederne skal naturligvis betale meget mindre end dem der ikke tjener så
meget.
Da jeg sluttede i DanskMetal var den oppe på 981 om måneden, inkl. a-kasse,
jeg betaler 3-400 i kristelig a-kasse, 600x12 er 7200 kroner gange 15 år =
over 100.000 ....jeg klarer mig uden!

Fra : Wilstrup

Dato : 14-02-06 21:12

> [...]
> a-kasse, jeg betaler 3-400 i kristelig a-kasse, 600x12 er 7200 kroner
> gange 15 år = over 100.000 ....jeg klarer mig uden!

Og så glemmer du ligesom at regne dine skattefradrag med - ikke sandt? der
er fuldt fradrag for fagforeningskontingenter - så dit regnestykke er helt
hen i vejret.

En fagforening er en slags forsikring - det er ikke en garanti mod uret, men
en hjælp når det brænder på.

Man har jo ikke en ulykkesforsikring for at spekulere i om der sker en
ulykke, men for at sirke sig, hvis den indtræffer.

At du bagefter forsøger at gøre det til et økonomisk spørgsmål viser jo at
du ikke har forstået en roterende knortekæp af det hele - det drejer sig jo
ikke om at du år efter kan finde ud af at du har betalt så og så meget, men
om dine muligheder hvis det går galt.

Du tegner jo heller ikke en brandforsikring for at sikre at dit hus brænder
og ærgrer dig over bagefter at du har betalt en masse penge i forsikring
uden at det brændte, vel?
--
Wilstrup

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:53

> [...]

> er fuldt fradrag for fagforeningskontingenter - så dit regnestykke er helt

Ja ok, det er superbilligt....

Fra : Mads

Dato : 14-02-06 12:43

> [...]
> opsigelsesperiode, er det virkelig sandt? Der er jo ikke rigtig forskel
> på, om jeg går herhjemme og fiser den af, eller går herhjemme og holder

Ferieloven §16
§ 16. En lønmodtager, der er opsagt, kan ikke holde hovedferie i
opsigelsesperioden, hvis opsigelsesvarslet er på 3 måneder eller derunder.
Dette gælder, uanset hvad der tidligere måtte være fastsat om afholdelse af
ferien. Det gælder dog ikke, hvis opsigelsesvarslet er forlænget med
antallet af feriedage.

Stk. 2. Hvis lønmodtageren er fritstillet, anses ferie for holdt, uanset om
ferien er fastsat, hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder og ferien kan
rummes inden for fritstillingsperioden.

Så det er vist ganske iorden hvad du har fået besked om.

Mvh Mads

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 14:36

"Mads" <mads.knudsen@FjerndettEprivate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> kan rummes inden for fritstillingsperioden.
>
> Så det er vist ganske iorden hvad du har fået besked om.

Ok, det var da godt nok en ulogisk regel, dvs. at mine 6 dages ferie som jeg
har sparet sammen ved ikke at holde så meget ferie i starten af ferieåret,
er pist væk .

Fra : Jesper Brock

Dato : 14-02-06 17:00

> Ok, det var da godt nok en ulogisk regel, dvs. at mine 6 dages ferie som
> jeg har sparet sammen ved ikke at holde så meget ferie i starten af
> ferieåret, er pist væk .

Sikke da noget sludder.

Teknisk set er du stadig ansat i fritstillingsperioden - at du slipper for
at møde på arbejde er bare dit held, for egentlig skulle du jo møde på
arbejde hver dag. Du får så 6 dage fri fra "arbejde" for at du kan afvikle
din ferie.

I stedet for at se på det som spildte feriedage, så vælg at se på resten af
dagene som ekstra, uventede fridage.

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Preben Nielsen

Dato : 14-02-06 17:54

> [...]
>

> Ok, det var da godt nok en ulogisk regel, dvs. at mine 6 dages ferie som
> jeg har sparet sammen ved ikke at holde så meget ferie i starten af

Med din alder og faglig dygtighed skulle du ikke have problemer med at finde
nyt arbejde allerede imorgen og
du har til enhver tid lov til at hæve løn for fritstilling samtidig med at
du hæver løn for arbejde - se at komme igang

Hvis du diskutere sådan på arbejdsmarkedet som du gør her, kan jeg godt
forstå at en arbejdsgiver snart ville være træt

vh Preben

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 20:34

"Preben Nielsen" <preben@nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis du diskutere sådan på arbejdsmarkedet som du gør her, kan jeg godt
> forstå at en arbejdsgiver snart ville være træt

Jeg har stort set intet sagt, er I ikke lige lovlige hurtige til at dømme
folk, det er måske normalt i gruppen?

Fra : Wilstrup

Dato : 14-02-06 21:24

> "Preben Nielsen" <preben@nielsen.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg har stort set intet sagt, er I ikke lige lovlige hurtige til at dømme
> folk, det er måske normalt i gruppen?

nej, du får et svar -du synes ikke om det, da svaret ikke giver dig ret - så
bliver du fornærmet som et lille barn og "truer" med at forlade gruppen. Det
må du om. Men de svar du har fået herinde er både sobre og venlige - at du
føler dig talt ned til er sådan set dit eget problem - du spurgte, fik et
svar -du synes ikke om det, men bliver fornærmet og forlader gruppen -det må
du så selv om.

Men lad være med at komme med en hulkehistorie hvis du ikke ønsker at få et
andet svar end et der bekræfter din uvidenhed om samfundsmæssige forhold. Du
bør nok sætte dig ind i samfundsforhold noget bedre. Man kan faktisk bruge
bibliotekerne til noget - brug dine 6 måneder til det, så går tiden da med
noget relativt fornuftigt. Men lad være med at brokke dig over at du har
bragt dig selv i den situation du er havnet i fordi du ville spare nogle
håndører. Det ER barnligt.
--
Wilstrup

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 21:53

"Wilstrup" <nix@invalid.com> skrev i en meddelelse

> nej, du får et svar -du synes ikke om det, da svaret ikke giver dig ret

Nej jeg har endnu ikke fået et svar fra bl.a. dig, du har skrevet stolpe op
og ned om fagforeninger.
Mads har svaret, og ham har jeg skrevet tak til, men at jeg synes reglen er
ulogisk (det må jeg godt mene ikke)

Fra : rasmus.carlsen

Dato : 14-02-06 22:14

> [...]

> op og ned om fagforeninger.
> Mads har svaret, og ham har jeg skrevet tak til, men at jeg synes reglen

- ja og nej ... den er ikke ulogisk!

ras

Fra : Erik

Dato : 14-02-06 22:06

> [...]
> over at du har bragt dig selv i den situation du er havnet i fordi du
> ville spare nogle håndører. Det ER barnligt.

Nu må du sgu snart holde op.
Manden stillede et konkret spørgsmål,og fik et konkret svar.
Det var måske ikke det svar han håbede på,men han accepterede det.

Den eneste der hulker her er da dig!
Din forargelse over at ikke alle kan se fagforeningernes velsignelse er
både latterlig og ynkelig.

Vi skriver år 2006 og kun et fåtal af danske arbejdere er socialister mere.

Verden forandrer sig og det har I det åbenlyst svært med.

Erik

Fra : KT

Dato : 14-02-06 20:21

Sådan er reglerne - ferie kan godt fastlægges i en opsigelsesperiode også
når du er fritstillet.

Knud

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 14-02-06 12:33

Thomas H. wrote:
> [...]
> fortæller firmaet mig, at jeg skal "tage" de feriedage i min
> opsigelsesperiode, er det virkelig sandt? Der er jo ikke rigtig forskel på,

Du mener nok i forlængelse af din opsigelsesperiode...

> om jeg går herhjemme og fiser den af, eller går herhjemme og holder ferie
>

> Jeg er funktionæransat.

Firmaet har sandsynligvis ret. Det interessante her er dog hvad
opsigelsesvarslet er og datoerne på hvornår de meddeler disse ting.
Hovedferie skal jo varsles 3 mdr. og restferie 1 md.

Kan jeg ikke få dig til at lave en liste over alle relevante datoer, så
vil jeg lige forsøge at checke? Skriv også opsigelsesvarslet. Det er
nødvendigt for at svare ordentligt på spørgsmålet.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : Thomas H.

Dato : 14-02-06 22:51

"Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Du mener nok i forlængelse af din opsigelsesperiode...

Hmm, ikke helt forstået? Altså du mener at det skal tages i de 2 måneder ud
over de almindelige 3 måneder man har?

> [...]
> vil jeg lige forsøge at checke? Skriv også opsigelsesvarslet. Det er
> nødvendigt for at svare ordentligt på spørgsmålet.

Jeg blev fyret 30/1, og havde sidste arbejdsdag der. Opsigelsesvarslet er 5
måneder.

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-02-06 00:17

Thomas H. wrote:
> "Martin Jørgensen" <unoder.spam@spam.jay.net> skrev i en meddelelse

> Hmm, ikke helt forstået? Altså du mener at det skal tages i de 2 måneder ud
> over de almindelige 3 måneder man har?

Nej, det var inden jeg vidste du havde været ansat så længe - så er
ferien nemlig indeholdt i opsigelsesvarslet... Jeg skal lige være sikker
på hvilke 2 ud af 3 mdr du snakker om?

> Jeg blev fyret 30/1, og havde sidste arbejdsdag der. Opsigelsesvarslet er 5
> måneder.

Det var så meningen at du også skulle skrive hvornår du blev ansat. Nå,
pyt. Men du var altså ansat imellem 5 år + 8 måneder og 8 år + 7 mdr +
opsigelsesvarslet.

Fra : Thomas H.

Dato : 15-02-06 09:42

> Nej, det var inden jeg vidste du havde været ansat så længe - så er ferien
> nemlig indeholdt i opsigelsesvarslet... Jeg skal lige være sikker på
> hvilke 2 ud af 3 mdr du snakker om?

Siger man ikke at man normalt har 3 måneders opsigelse, og så 2 måneder mere
fordi jeg har været der 7 år?

> Det var så meningen at du også skulle skrive hvornår du blev ansat. Nå,
> pyt. Men du var altså ansat imellem 5 år + 8 måneder og 8 år + 7 mdr +
> opsigelsesvarslet.

Jeps, ansat september 98

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-02-06 20:38

Thomas H. wrote:
-snip-

> Siger man ikke at man normalt har 3 måneders opsigelse, og så 2 måneder mere
> fordi jeg har været der 7 år?

Tjah. "Normalt og normalt" kan diskuteres. Det hele står i
funktionærlovens § 2. De 3 mdr. er for ansættelse i over 6 mdr.

> Jeps, ansat september 98

Så er det jo som jeg tænkte. Kunne ellers være morsomt hvis din
arbejdsgiver havde dummet sig, men de har vel en personaleafdeling der
har styr på tingene

Havde du derimod været suspenderet og ikke fritstillet, ville du have
haft krav på ekstra betaling pga. ferien, hvis ikke den blev varslet
under hensyntagen til virksomhedens drift.

Fra : Thomas H.

Dato : 15-02-06 21:00

> men de har vel en personaleafdeling der har styr på tingene

Haaaaaaaaaaaaahahahahahah!!!

> Havde du derimod været suspenderet og ikke fritstillet, ville du have haft
> krav på ekstra betaling pga. ferien, hvis ikke den blev varslet under
> hensyntagen til virksomhedens drift.

Ok, tak for svarene

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-02-06 23:15

"Martin Jørgensen" wrote

> Firmaet har sandsynligvis ret. Det interessante her er dog hvad
> opsigelsesvarslet er og datoerne på hvornår de meddeler disse ting.
> Hovedferie skal jo varsles 3 mdr. og restferie 1 md.

Er det ikke irrelevant når man kikker på ferieloven:

Stk. 2. Hvis lønmodtageren er fritstillet, anses ferie for holdt, uanset om
ferien er fastsat, hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder og ferien kan
rummes inden for fritstillingsperioden.

http://www.retsinfo.dk/_LINK_0/0&ACCN/A20040040729

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-02-06 00:19

Peter Lykkegaard wrote:
> [...]
> ferien er fastsat, hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder og ferien kan

Nej, fordi der står jo netop: "hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder
og ferien kan rummes inden for fritstillingsperioden." Det kan det ikke
altid.

Hvis ikke ferien kan rummes i denne periode, skal ferien lægge i
forlængelse af opsigelsesvarselet som i forvejen skal varsles til
udgangen af en måned. Derfor kan det godt blive lidt små-kryptisk, at
holde styr på alle datoerne.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-02-06 00:27

"Martin Jørgensen" wrote

> Nej, fordi der står jo netop: "hvis de i § 15, stk. 2, nævnte perioder og
> ferien kan rummes inden for fritstillingsperioden." Det kan det ikke
> altid.

I det aktuelle spørgsmål drejer det sig om 6 feriedage ...

- Peter

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 15-02-06 20:34

Peter Lykkegaard wrote:
> "Martin Jørgensen" wrote

> I det aktuelle spørgsmål drejer det sig om 6 feriedage ...

Om det er 6 dage eller 3 uger kan være ligegyldigt i den forstand.
Jeg kom til at tænke på en eksamensopgave jeg har haft, hvor det var et
problem. Man kan både have have 1, 3 mdr. og i specielle tilfælde endda
ned til minimum 14 dage opsigelsesvarsel. Derudover skal man opsige til
en måneds udgang!

Mange arbejdsgivere dummer sig netop i disse spørgsmål, ved jeg og så må
de jo blive nødt til at betale lærepenge når de ikke kender reglerne...
Det er en klassisk fejl at begå.

Fra : Aksel

Dato : 14-02-06 23:12

> Jeg er funktionæransat.
>
> --

Er du sikker på at du var funktionæransat?

1. Handels- og kontorarbejde, administration, sagsbehandling o. lign.

2: Teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværksmæssig- eller
fabriksmæssig karakter.

3: Ledelse eller tilsyn med andre .

Hvis dit arbejde medførte at du skulle bruge værktøj var du ikke funktionær.

Det er ikke nok at have en funktionærkontrakt, hvis dine arbejdsopgaver ikke
var indenfor funktionærlovens område har du ikke de rettigheder loven
beskriver.

Hilsen Aksel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 14-02-06 23:25

"Aksel" wrote

> Er du sikker på at du var funktionæransat?
>
> 2: Teknisk eller klinisk bistandsydelse af ikke-håndværksmæssig- eller
> fabriksmæssig karakter.

Jeg arbejder da sammen med en del elektrikere der falder i under ad 2
Thomas er udlært radiomekaniker

> Hvis dit arbejde medførte at du skulle bruge værktøj var du ikke
> funktionær.

Og de bruger jævnligt værktøj omend ikke hver dag

- Peter

Fra : Aksel

Dato : 14-02-06 23:44

> [...]
> Thomas er udlært radiomekaniker

> Og de bruger jævnligt værktøj omend ikke hver dag

Så burde din kontrakt være funktionærlignende, der er ofte sager hvor folk
bliver snydt fordi de har en forkert kontrakt.

I forbindelse med virksomhedslukninger vil en person med en
funktionærkontrakt som ikke følger loven kun få erstatning fra garantifonden
som normal lønmodtager, altså ikke efter funktionærlovens meget længere
opsigelsesperiode, mens en funktionærlignende vil få den lange
opsigelsesperiode.

Hvis Thomas ikke opfylder lovens regler kunne firmaet faktisk afskedige ham
med kortere varsel, i de fleste overenskomster har man højst 1½ måneds
varsel, undtagelser hvis man er over 50 og har meget stor anciennitet.

Og han ville være nødt til at indlede et civilt søgsmål hvis han var
utilfreds.

Hilsen Aksel

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 15-02-06 00:03

"Aksel" wrote

> Så burde din kontrakt være funktionærlignende

Næhh ikke min jeg er systemudvikler :)

Der er ingen der er beskæftiget med produktion
Det ligger indenfor teknisk bistandsydelse, dvs support, konfiguration samt
opsætning af teknisk udstyr

- Peter

Fra : Jonas Kofod

Dato : 15-02-06 12:06

"Aksel" <akseljDELETETHIS@pcwelt-premium.de> skrev i en meddelelse

> Så burde din kontrakt være funktionærlignende, der er ofte sager hvor folk
> bliver snydt fordi de har en forkert kontrakt.

Funktionærloven gælder uagtet kontrakten - så i den henseende kan man ikke
have en "forkert" kontrakt - enten falder man ind under loven eller osse gør
man ikke.

Fra : Aksel

Dato : 15-02-06 22:07

> [...]
> have en "forkert" kontrakt - enten falder man ind under loven eller osse

Det har du ret i, men hvis man tror at en funktionærkontrakt er ensbetydende
med at man er "funktionær" kan man vel med rette føle at man er blevet
snydt.

Hvis der er tvivl om hvorvidt et job falder ind under loven vil det bedste
være at lave en som funktionærlignende

Hilsen Aksel

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-02-06 12:45

> [...]
> snydt.
>
> Hvis der er tvivl om hvorvidt et job falder ind under loven vil det bedste

I sidste ende er din retsstilling ikke anderledes om du så er medlem i nok
så mange fagforbund - og dermed stiller fagforeningen ikke en bedre over for
loven og dermed kan det være ret ligegyldigt hvad du skrev denne måtte mene
om kontrakten.

Fra : Thomas H.

Dato : 16-02-06 13:45

"Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> så mange fagforbund - og dermed stiller fagforeningen ikke en bedre over

Det var lidt det jeg prøvede at sige da jeg blev overfaldet af Overlærer
Wilstrup.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-02-06 20:19

> [...]
>
> "Jonas Kofod" <KofodFJERN@kampsax.dtu.dk> skrev i en meddelelse

> Det var lidt det jeg prøvede at sige da jeg blev overfaldet af Overlærer

Jamen det er altid rart at slå fast at man ikke får ekstra rettigheder i
loven fordi man betaler ekstra og at fagforeningerne ikke krediteres for de
rettigheder loven giver (selvom der er gået ekstra mode i det for tiden).

Fra : Wilstrup

Dato : 17-02-06 11:47

> [...]
> de
> rettigheder loven giver (selvom der er gået ekstra mode i det for tiden).

For en ordens skyld : han blev ikke "overfaldet" -han fik det svar som
korrekt var at når fagforeningen ikke ville hjælpe ham var det naturligvis
fordi han ikke var medlem af en sådan, og når de ikke ville acceptere hans
indmeldelse og hjælpe ham med tilbagevirkende kraft, så var det også
forståeligt.

Dertil føjede jeg at det havde sine omkostninger at stå uden for - da han
havde valgt dette, så måtte han også tage konsekvenserne - andet og mere lå
der ikke i det.

DA han så fremturede med at loven skulle være ens for alle, måtte jeg
bedrøve ham med at lovgivningen ikke nødvendigvis var overtrådt her, men at
en fagforening måske kunne have fået noget andet ud af det end det han fik.

Jeg tilføjede at når han stod uden for og mente at kunne klare sig selv, så
kunne jeg da ikke have medlidenhed med ham, når han vitterlig blev nødt til
at gøre det. At han ville spare nogle få håndører kunne i sidste instans
være ris til egen røv, men det var han selv ude om.

Det var kendsgerninger - ikke overfald, som han meget ophidset gav udtryk
for at det var.

Andre har også kommenteret det ved at sige til ham at de godt kunne forstå
en arbejdsgiver, hvis han fremturede på den måde som han gjorde i sine
indlæg.

Det var det, der fik ham til yderligere at eksplodere og mene at jeg
"overfaldt" ham.

Sandheden er oftest ilde hørt.

--
Wilstrup

Fra : Jonas Kofod

Dato : 17-02-06 12:20

> [...]

> indlæg.
>
> Det var det, der fik ham til yderligere at eksplodere og mene at jeg

Dine indlæg var frembusende, farvede, tilskrev lovrettigheder fagbevægelsens
fortjeneste og gode, irrelevante, ubrugelige for mandens situation og ikke
mindst offtopic samt dræbende lange.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-02-06 09:11

"Wilstrup" wrote

> [...]
> at en fagforening måske kunne have fået noget andet ud af det end det han

Det er da noget nyt
Kan fagforeninger stille sig over ferieloven?
Eller mener du ngoet andet?

Ferieloven er imho meget klar i netop spørgsmålet om ferie i en
fritstillingsperioden

- Peter

Fra : Wilstrup

Dato : 18-02-06 12:32

> "Wilstrup" wrote

> Det er da noget nyt
> Kan fagforeninger stille sig over ferieloven?
> Eller mener du ngoet andet?

Nej, jeg mener at fagforeningen kunne have grebet ind og fået en anden
aftale i stand i forbindelse med fritstillelsen eller evt. have forsket lidt
mere i hvorfor vedkommende blev fyret. Det kunne være at man kunne finde at
det var en uberettiget fyring.

Prøv at tænke lidt mere på virkelighedens verden fremfor kun lovbøgerne -
det kunne være du kunne lære noget her.

> Ferieloven er imho meget klar i netop spørgsmålet om ferie i en
> fritstillingsperioden

jf. ovenover.
--
Wilstrup

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 18-02-06 12:56

"Wilstrup" wrote

> Nej, jeg mener at fagforeningen kunne have grebet ind og fået en anden
> aftale i stand i forbindelse med fritstillelsen

Den må du gerne uddybe

Bliver man fyret som funktionær er en fritstillelse noget nær de optimale
vilkår (i den forbindelse)
Får man arbejde indenfor perioden så er det penge lige ned i foret

> eller evt. have forsket lidt mere i hvorfor vedkommende blev fyret. Det
> kunne være at man kunne finde at det var en uberettiget fyring.

Thomas er ikke af den opfattelse eller også har han tiet med dette
Det virker som en påstand grebet ud af luften

> Prøv at tænke lidt mere på virkelighedens verden fremfor kun lovbøgerne -
> det kunne være du kunne lære noget her

Uanset hvor meget virkelighed du fantaserer dig til så kan man ikke omgå
ferieloven uden at få fingrene i klemme

> jf. ovenover.

Ferieloven er meget klar i netop spørgsmålet om ferie i en
fritstillingsperioden
Fagforeningen kan _ikke_ omgå ferieloven

- Peter

Fra : Jesper Brock

Dato : 16-02-06 18:02

> [...]
> for
> loven og dermed kan det være ret ligegyldigt hvad du skrev denne måtte

Det har du ret i - i hvert fald i teorien.

I praksis har fagforeningen folk ansat, som bruger hele deres arbejdsuge på
at specialisere sig i de problemstillinger, du som arbejdstager kan komme ud
for. Dermed kan du som uorganiseret lønmodtager risikere at snyde dig selv,
fordi du ikke evner at sætte dig ind i alle bestemmelserne og derfor måske
ikke er i stand til at kræve din ret, simpelthen fordi du ikke ved, hvad du
skal kræve.

Det er denne risiko, man skal opveje mod fagforeningskontingentet.

Fra : Jonas Kofod

Dato : 16-02-06 20:05

"Jesper Brock" <jesper.brock@[KILLSPAM]mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

du
> skal kræve.
>
> Det er denne risiko, man skal opveje mod fagforeningskontingentet.

Nu var mit indlæg i og for sig rettet mod retsstillingen - hvad
arbejdstageren vælger som rådgiver i en given situation er vel for så vidt
ikke relevant - han kan vælge en forening fra fagbevægelsen, en personligt
engageret advokat, gode venner eller ens egen viden. Men det er sandt at
sige en anden diskussion.
Hvad der dog ikke er sandt - til trods for der blev lagt op til det i
tidligere indlæg - er at fagforeningen stiller en bedre end loven.

Fra : Thomas H.

Dato : 15-02-06 09:46

> Er du sikker på at du var funktionæransat?

Ansat med funktinærlign. forhold.
Og det er funktionærloven der gælder for folk som os, det har vi flere gange
fået advokaters ord for.

..

Fra : M Sørensen

Dato : 15-02-06 13:35

Thomas H. skrev:

> [...]
> om jeg går herhjemme og fiser den af, eller går herhjemme og holder ferie

Få fat i ferieloven - det er nok første bud. Hvis det ikke hjælper,
funktionærloven. Begge dele er forholdsvis læselige, også for
ikke-jurister.

mvh

Martin

Fra : M Sørensen

Dato : 15-02-06 13:50

rasmus.carlsen (punktum) skrev:

> [...]
> undlade at forlænge kontrakten. Fagforenigen vil (hvis de bliver bedt om det

Det er også et dårligt eksempel. Ser man på funktionærloven er det
ret klart at den ikke holder, og det ved langt de fleste virksomheder
nok også. Om man vælger at betale fagforeningskontingent (som jo er
fradragsberettiget) som retshjælpsforsikring eller om man hellere vil
bruge pengene på en advokat hvis det er nødvendigt - det er jo et
personligt valg som ligger langt uden for gruppens fundats.

mvh

Martin

Fra : Nielsen

Dato : 15-02-06 21:09

> [...]
> opsigelsesperiode, er det virkelig sandt? Der er jo ikke rigtig forskel
> på, om jeg går herhjemme og fiser den af, eller går herhjemme og holder

nedenstående er sakset herfra http://www.tl.dk/sw994.asp#516_12213

Ferie i opsigelsesperioden
Om en lønmodtager skal holde den ferie, der er optjent hos en arbejdsgiver i
en opsigelsesperiode, afhænger af, om opsigelsesperioden er på over eller
under 3 måneder, og om det er hoved- eller restferie, lønmodtageren skal
holde.

Hvis opsigelsesvarslet er 3 måneder eller derunder, kan arbejdsgiveren ikke
uden lønmodtagerens samtykke bestemme, at hovedferien skal afholdes inden
fratrædelsen. Dette gælder uanset om ferien var varslet inden opsigelsen,
det var lønmodtageren selv, der ønskede at holde hovedferien på det
pågældende tidspunkt, eller virksomheden holder ferielukket. Restferie kan
lægges i opsigelsesperioden, hvis ferievarslet på en måned og ferien kan
indeholdes i opsigelsesperioden.

Såfremt arbejdsgiveren pålægger en lønmodtager at holde ferie i tilfælde,
hvor lønmodtageren ikke er forpligtet dertil, anbefales det, at han/hun
protesterer over for arbejdsgiveren og stiller arbejdskraften til rådighed.
I modsat fald anses ferien formentlig for afholdt.

Bemærk, at hovedferien kun er beskyttet, hvis det er arbejdsgiveren, der
opsiger ansættelsesforholdet. Hvis lønmodtageren selv siger op og ferien på
forhånd er varslet, holdes hovedferien som fastsat.

Arbejdsgiveren kan placere hovedferien i opsigelsesperioden i følgende
tilfælde:

· Hvis opsigelsesvarslet er længere end 3 måneder
· Hvis opsigelsesvarslet bliver forlænget med antallet af feriedage
· Hvis der er indgået individuel aftale om, at hovedferien kan placeres i
opsigelsesperioden

Det afgørende er, hvilket opsigelsesvarsel lønmodtageren har. En lønmodtager
kan således ikke undgå at afholde sin hovedferie ved at kontraopsige
ansættelsesforholdet, og dermed få et opsigelsesvarsel der er mindre end 3.
måneder. Hvis lønmodtageren i løbet af opsigelsesperioden får en anden
stilling og vælger at opsige sin nuværende stilling for derefter at tiltræde
den nye stilling, kan vedkommende få udbetalt feriegodtgørelse, hvis den nye
stilling tiltrædes så tidligt, at lønmodtageren ikke har kunnet nå at holde
hovedferien.

Forlængelse af opsigelsesvarslet er ikke enslydende med "i forlængelse af
opsigelsesvarslets udløb". Opsigelsesvarslet kan også forlænges ved, at
lønmodtageren - i stedet for at blive opsagt den sidste i måneden - bliver
opsagt det nødvendige antal feriedage tidligere. Når arbejdsgiveren ikke at
opsige lønmodtageren det nødvendige antal dage forud for en måneds udgang,
må han/hun affinde sig med, at fratrædelsen finder sted en måned senere end
ellers beregnet, såfremt arbejdsgiveren ønsker at hovedferien skal afholdes
i opsigelsesperioden.

Såfremt lønmodtager og arbejdsgiver er enige herom, kan der indgås aftale
om, at hovedferien, trods et opsigelsesvarsel på 3 måneder eller derunder,
kan lægges i opsigelsesperioden.

Særligt om fritstilling
Ved en fritstilling forstås en tilkendegivelse fra arbejdsgiveren om, at han
ikke ønsker at benytte sig af arbejdskraften i forbindelse med en
opsigelsesperiode.

Hvis arbejdsgiveren vælger at fritstille lønmodtageren, ligger der heri en
tilkendegivelse om, at al optjent ferie skal afholdes i videst muligt
omfang. Ferien anses således for afholdt, såfremt ferien og ferievarslet kan
ligge i opsigelsesperioden - dette gælder uanset om lønmodtageren i løbet af
fritstillingsperioden får anden beskæftigelse

Nielsen