Juledage i lovgivningen?
Fra : Thomas Demant

Dato : 12-02-06 20:31

Jeg erindre, at have læst at kun 25. og 26. december må benævnes som
juledage.
Nu er sagen så at jeg har indgået et helt vildt væddemål på hele - og hold
nu godt fast - 3 chokoladebare, men jeg kan ikke støve teksten op på
retsinfo.dk (eller med Google).

Er det mig der har taget helt fejl og må se mig slået eller er der
lovgivning omkring juledagene/julen?

--
Thomas

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-02-06 20:54

Den 12-02-06 20.31 skrev Thomas Demant følgende:

> Nu er sagen så at jeg har indgået et helt vildt væddemål på hele - og hold
> nu godt fast - 3 chokoladebare, men jeg kan ikke støve teksten op på
> retsinfo.dk (eller med Google).

Du kan vist lige så godt fluks gå ud og købe de tre chokoladebarer.

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få et flot eller sjovt vandmærke på skærmen.

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 12-02-06 22:02

On Sun, 12 Feb 2006 20:31:24 +0100, "Thomas Demant" <news@dement.dk>
wrote:

> [...]
>retsinfo.dk (eller med Google).
>
>Er det mig der har taget helt fejl og må se mig slået eller er der

1. og 2. juledag (25. og 26. december) er ved lov helligdage - det er
24. december (juleaftensdag) ikke.

Fundet på danmark.dk - Fakta om Danmark - officielle helligdage.

--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 12-02-06 22:14

> 1. og 2. juledag (25. og 26. december) er ved lov helligdage - det er
> 24. december (juleaftensdag) ikke.

Den 24. december er omfattet af lukkeloven.

Mvh Maria

Fra : Mogens Poulsen

Dato : 13-02-06 00:57

On Sun, 12 Feb 2006 22:13:53 +0100, "Maria Frederiksen"
<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Den 24. december er omfattet af lukkeloven.

Lukkeloven gør ikke 24. december til en helligdag.
--
mpoulsen@tdcadsl(detteslettes).dk.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 13-02-06 19:23

> Lukkeloven gør ikke 24. december til en helligdag.

Nej, men det gik spørgsmålet heller ikke på. Det gik på om der er
"lovgivning omkring juledagene/julen." Og det er der altså for den 24.
december i lukkeloven.

Mvh Maria

Fra : Henning

Dato : 13-02-06 09:36

<mf@easyfrag.dk> wrote:

>Den 24. december er omfattet af lukkeloven.

Det betyder bare at der ikke må sælges varer til kundenre. De ansatte
kan sagtens være på arbejde for at rydde op el.lign.

--
Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 12-02-06 22:51

Den 12-02-06 22.01 skrev Mogens Poulsen følgende:

> 1. og 2. juledag (25. og 26. december) er ved lov helligdage - det er
> 24. december (juleaftensdag) ikke.

Men det har jo ikke ret meget at gøre med, om man må benævne andre dage
som juledage (men ok, spørgsmålet kan være forkert udformet).

--
Mvh. Kim Ludvigsen
Få dit tastatur til at lyde som en gammel skrivemaskine eller en

Fra : Henning Makholm

Dato : 12-02-06 22:58

Scripsit "Thomas Demant" <news@dement.dk>

> Jeg erindre, at have læst at kun 25. og 26. december må benævnes som
> juledage.

Hvis du vil have et fornuftigt svar, bliver du nødt til at præcisere,
hvad du mener med "må benævnes".

Som det vel efterhånden er de fleste bekendt, har vi ytringsfrihed her
i landet, og man "må" godt benævne 13. august som en juledag hvis man
har lyst til det - i den forstand at det ikke er strafbart at sige
sådan. Men det er vel næppe det du mener. Hvad _er_ det du mener?

--
Henning Makholm "Jeg har tydeligt gjort opmærksom på, at man ved at
følge den vej kun bliver gennemsnitligt ca. 48 år gammel,

Fra : Thomas Demant

Dato : 13-02-06 11:29

> [...]
> har lyst til det - i den forstand at det ikke er strafbart at sige
> sådan. Men det er vel næppe det du mener. Hvad _er_ det du mener?

Hehe... jeg kan se det for mig. Jeg har tydeligvis ikke tænkt mig om, da jeg
skrev spørgsmålet.
Som Kim Ludvigsen skriver, er der jf. Danmark.dk, lov om at 25. og 26.
december er helligdage...
Altså ud fra, at kun 25. og 26. december er jule (hellig-)dage, mener jeg at
det f.eks. ville være forkert at sige 3. juledag.
Men jeg vil ikke udelukke at det er en forkert opfattelse.
Men når jeg tænker tilbage, husker jeg egentlig væddemålet som noget i stil
med "Der findes kun 1. og 2. juledage - ikke 3., 4. osv.".
Men da så stor en del af julen er baseret på opfattelser, holdninger og
traditioner, må jeg vel se mig slået.
Tak for hjælpen til alle, der har svaret.

--
Thomas

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-06 14:14

> [...]

> det f.eks. ville være forkert at sige 3. juledag.
> Men jeg vil ikke udelukke at det er en forkert opfattelse.

Jeg tror først og fremmest ikke at det er et juridisk spørgsmål. Det
er snarere sprogligt, og så vil svaret nok være noget i retning af:

For et par århundreder siden regnede man julen for at vare 12 dage,
fra juledag til helligtrekonger og man kunne da tale om første til
tolvte juledag. Det _kan_ man i og for sig stadig, men det er ikke
_almindeligt_ at bruge den form om andet end første og anden
juledag, som er faste helligdage i folkekirken. Ottende juledag er
også fast helligdag, men under navnet "nytårsdag", så den kalder man
ikke ottende juledag i daglig tale alligevel.

Præcis hvilke dage der er folkekirkens helligdage, opfattes
tilsyneladende ikke længere som et juridisk spørgsmål. De er senest
fastlagt ved liturgireformen i 1992. En del af reformen er
udtrykkeligt autoriseret ved kongelig resolution af 12. juni 1992, men
den del af reformen der vedrører kirkekalenderen, er ikke nævnt i
resolutionsteksten.

--
Henning Makholm "That's okay. I'm hoping to convince the
millions of open-minded people like Hrunkner Unnerby."

Fra : Henning Makholm

Dato : 13-02-06 15:11

Scripsit Peter Makholm <peter@makholm.net>

> Helligdagslovens §1 gælder stadigvæk, så det kan vel være juridisk
> relevant hvilke dage som folkekirken betragter som helligdage?

Ja, men hvis definitionen af helligdage ikke er en retskilde, må man
vel nærmest betragte "folkekirkens helligdage" som en faktisk
forudsætning for bestemmelsen, snarere end et systembegreb i
lovgivningen.

--
Henning Makholm "sh: line 1: fortune: command not found"

Fra : Peter Makholm

Dato : 13-02-06 14:21

> [...]

Helligdagslovens §1 gælder stadigvæk, så det kan vel være juridisk
relevant hvilke dage som folkekirken betragter som helligdage?

§ 1. Der må ikke på folkekirkens helligdage foretages noget,
hvorved gudstjenesten forstyrres.

--
Peter Makholm | Ladies and gentlemen, take my advice, pull down your
peter@makholm.net | pants and slide on the ice