overtagelse af sommerhus
Fra : Olfert

Dato : 12-02-06 11:48

I et sommerhus hvor flere søskede er ejere af sommerhuset, ønsker en datter
at træde ud af ejerskabet, mens hendes mor istedet træder i som ejer
hvordan ordner man dette nemmest.

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-02-06 12:57

Olfert <jura@videnskab.dk.dk> wrote:

> I et sommerhus hvor flere søskede er ejere af sommerhuset, ønsker
> en datter at træde ud af ejerskabet, mens hendes mor istedet
> træder i som ejer hvordan ordner man dette nemmest.

Hun sælger sin andel til moderen.

--
Jesper Lund

Fra : Olfert

Dato : 12-02-06 14:00

Ja men meningen er ikke at datteren skal have en fortjenste, eller lign.
Hun skal bare ud af sommerhuset og moren ind som ejer.

Fra : Jesper Lund

Dato : 12-02-06 14:07

Olfert <jura@videnskab.dk.dk> wrote:

> Ja men meningen er ikke at datteren skal have en fortjenste,
> eller lign. Hun skal bare ud af sommerhuset og moren ind som ejer.

Fortjeneste eller ej er et spørgsmål om salgsprisen Men hvis det er
længe siden at datteren har købt sin andel, kan det godt blive lidt
svært at undgå fortjeneste, hvis man skal undgå gavebeskatning pga.
kunstig lav salgspris. Jeg mener at skattevæsenet accepterer salg til
offentlig ejendomsværdi - x% (hvad x% helt præcist er kan jeg ikke
huske, vist nok 10% eller deromkring).

--
Jesper Lund

Fra : Holst

Dato : 12-02-06 14:12

Olfert wrote:

> Ja men meningen er ikke at datteren skal have en fortjenste, eller lign.
> Hun skal bare ud af sommerhuset og moren ind som ejer.

Nej, men hun skal alligevel sælge sin andel. Medmindre hendes andel af
huset er meget lille, så må hun ikke bare forære sin mor så mange penge.

Moderen skal derfor købe huset af datteren. Det behøver naturligvis ikke
ske til markedspris. Der er noget med, at huse kan handles mellem
familiemedlemmer til 15 % under vurderingen

Vejen frem er nok at tale med en advokat om det. Så kommer der også styr
på papirerne.

Fra : Glenn

Dato : 12-02-06 15:02

"Holst" <newsjan06@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> familiemedlemmer til 15 % under vurderingen
>
> Vejen frem er nok at tale med en advokat om det. Så kommer der også styr

Hun kan også sælge sin andel til moderen for den værdi som andelen har.
Hun låner samtidig moderen værdibeløbet rente og afdragsfrit.
Den dag de sælger huset, får moderen sin andel udbetalt. Datteren får sin
andel, og moderen beholder værdi-stigningen.

Gælden kan evt. eftergives med, det beløb som man må give en anden, om året.

Glenn

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-06 18:37

Olfert skrev:

> Ja men meningen er ikke at datteren skal have en fortjenste, eller lign.
> Hun skal bare ud af sommerhuset og moren ind som ejer.

Det er lidt mere indviklet end som så. Fortjenesten er der, og
der er nogen der får den. Spørgsmålet er kun hvem.

Man kan f.eks. vælge at aftale at indbyrdes handler sker til den
laveste lovlige pris, og at fortjenesten deles efter nogle
fastlagte principper den dag nogen eller alle sælger til nogen
uden for familien.

--
Bertel

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-02-06 15:41

"Jesper Lund" <jelu@despammed.com> skrev i en meddelelse

> Hun sælger sin andel til moderen.

.....forudsat at de øvrige medejere af sommerhuset er enige i denne
beslutning - ellers er sagen måske lige knap så enkel

--
Venlig hilsen

Jesper Brock
80'er-DJ og jura-studerende på S.D.U.
www.flashlight-gruppen.dk

Fra : Holst

Dato : 12-02-06 15:46

Jesper Brock wrote:

> ....forudsat at de øvrige medejere af sommerhuset er enige i denne
> beslutning - ellers er sagen måske lige knap så enkel

Det er jo ikke sikkert, de øvrige medejere har noget at skulle have sagt ...

Fra : Jesper Brock

Dato : 12-02-06 18:35

> Det er jo ikke sikkert, de øvrige medejere har noget at skulle have sagt

Det er selvfølgelig en mulighed - der er ikke helt enighed mellem
eksperterne om, hvorvidt enhver ejer af et sameje har fri adgang til at
sælge sin andel, hvis der ikke foreligger nogen aftale om denne situation.

Jf. Noe Munck m.fl. "Selskabsformerne - lærebog i selskabsret" vil det dog i
praksis formentlig være sådan, at en deltager i et mindre sameje *ikke*
blot kan afhænde sin andel uden de øvriges samtykke, simpelthen fordi at de
forudsætninger, der i sin tid lå til grund for den fælles erhvervelse af
aktivet så ikke længere er opfyldt. Det er jo ikke helt ligegyldigt, hvem
man skal dele sit sommerhus med

Denne udlægning af reglerne stemmer iøvrigt overens med de tilsvarende
regler for interessantskaber.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-02-06 18:33

Olfert skrev:

> I et sommerhus hvor flere søskede er ejere af sommerhuset, ønsker en datter
> at træde ud af ejerskabet, mens hendes mor istedet træder i som ejer
> hvordan ordner man dette nemmest.

På længere sigt er det en idé at alle ejerne sætter sig ned og
laver nogle retningslinjer for hvordan det hele skal køres,
f.eks. også med arv. Det er min familie i gang med, og det bliver
et retsgyldigt dokument men paragraffer og hele svineriet. Det
virker lidt voldsomt nu hvor vi er fire der snakker udmærket
sammen, men f.eks. den dag taget skal udskiftes, og én ikke har
råd, så er det rart at man i forvejen har aftalt hvordan sen
slags skal tackles.

--
Bertel