Lov om foreninger og deres bestyrelse?
Fra : Glenn

Dato : 08-02-06 03:51

Jeg leder efter overordnde love om foreninger, deres bestyrelse og deres
ansvar.

Hvor finder jeg sådanne love?

Mvh. Glenn

PS. Jeg har kikket på retsinfo.dk, men der kunne jeg ikke finde noget.

Fra : Henning Makholm

Dato : 08-02-06 04:44

Scripsit "Glenn" <megacool500@hotmail.com>

> Jeg leder efter overordnde love om foreninger, deres bestyrelse og deres
> ansvar.

Der findes ingen overordnet lovregulering af foreninger i Danmark.

Når der opstår tvister kan man i visse sammenhænge anvende
grundprincipperne i fx aktieselskabslovgivningen analogt, mens man i
andre forhold er nødt til at støtte sig på ulovfæstet retlig
tradition.

> PS. Jeg har kikket på retsinfo.dk, men der kunne jeg ikke finde noget.

Med god grund.

--
Henning Makholm "Anything you can discover we
would be most happy to review."

Fra : Basil

Dato : 08-02-06 06:10

Glenn skrev d. 08-02-2006 i meddelelse
<43e95c95$0$47037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:
> [...]

> Hvor finder jeg sådanne love?

> Mvh. Glenn

> PS. Jeg har kikket på retsinfo.dk, men der kunne jeg ikke finde noget.

Kig på din kommunes hjemmeside (eller nabokommunen) der fandt jeg hvad
jeg skulle bruge om den forening jeg har stiftet.
Kai

Fra : per christoffersen

Dato : 08-02-06 08:46

"Basil" <KuntaNO@SPAMstarmail.co.za> skrev i en meddelelse
> Glenn skrev d. 08-02-2006 i meddelelse
> <43e95c95$0$47037$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> Kig på din kommunes hjemmeside (eller nabokommunen) der fandt jeg hvad jeg
> skulle bruge om den forening jeg har stiftet.

Kommunernes regler om foreninger er kun gældende fsva. det angår
udbetalilngen af tilskud.
Herudover er der masser af regler og love, der også dækker foreninger.

/Per

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-02-06 16:55

"Glenn" <megacool500@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvor finder jeg sådanne love?
>

> Mvh. Glenn
>
> PS. Jeg har kikket på retsinfo.dk, men der kunne jeg ikke finde noget.

Jeg lånte engang en bog på biblioteket som omhandler emnet. Så vidt jeg
husker, så hed den Foreningshåndbogen.
Her kunne man læse en hel masse om diverse regler for vedtægter,
bestyrelsesarbejde osv.
Om bogen stadig findes ved jeg ikke, men prøv at spørge.
Hilsen Matthias

Fra : Matthias H Matthiess~

Dato : 08-02-06 16:59

> [...]
> bestyrelsesarbejde osv.
> Om bogen stadig findes ved jeg ikke, men prøv at spørge.

Fandt bogen: http://www.dfs.dk/1594
Hilsen Matthias

Fra : Glenn

Dato : 09-02-06 02:06

> Fandt bogen: http://www.dfs.dk/1594
> Hilsen Matthias
Tak for det, der var et par ting jeg kunne bruge.
Men jeg kan ikke finde noget om bestyrelsens ansvar, og hvad love de
arbejder under. Specielt når de bare spiller efter deres egne uskrevne
regler.
Jeg har fundet noget om forenings-love, men de er skrevet ud fra
foreningens/bestyrelsens synspunkt. Der er ikke noget, hvor man ser loven
fra menig medlems side.
I mit tilfælde, står jeg og ser på at pengene bare fosser ud af kassen, til
eks. bestyrelsesfrokoster, div. posteringer der ikke dokumenteres, samt folk
i foreningen forfordeles (nogle får tilladelse til noget, andre ikke for
tilladelse til).

Der er derfor at jeg leder efter love. Alternativet er at melde sig ud og
søge en anden forening i nabobyen

Mvh. Glenn

Fra : per christoffersen

Dato : 09-02-06 08:59

> [...]

> Men jeg kan ikke finde noget om bestyrelsens ansvar, og hvad love de
> arbejder under. Specielt når de bare spiller efter deres egne uskrevne

De arbejder efter de almindelige love + foreningens vedtægter. Reelt
arbejder bestyrelsen på mandat fra generalforsamlingen + på de beføjelser,
der er givet i vedtægterne. Det betyder feks. at budgetter skal holdes, og
at der ikke må foretages handlinger, der strider mod foreningens vedtægter
og formål.

> [...]
> til eks. bestyrelsesfrokoster, div. posteringer der ikke dokumenteres,
> samt folk i foreningen forfordeles (nogle får tilladelse til noget, andre

Bestyrelsen må stå under ansvar overfor generalforsamlingen. Det er derfor
generalforsamlingen, du skal få til at handle på bestyrelsens opførelse.
I det hele taget er bøvl i foreninger noget, der bedst rettes indenfor
foreningens egne rammer. Inddragelse af love mv. vil ofte ikke føre til
andet end splittelse mv. Har bestyrelosen opbakning fra et felertal af
medlemmer er der reelt ikke andet at gøre end at gå sin vej og finde andre
at være sammen med.
En undtagelse kan være hvis du har lidt et egentligt tab eller mistet en
rettighed af stor betydning ifbm. bestyrelsens handlemåde. Det er de
rmulighed for at få rettet op på ved at gå rettens vej, men jeg vil mene at
tabet skal være temmelig stort førend det er en fornuftig vej at vælge.

> Der er derfor at jeg leder efter love. Alternativet er at melde sig ud og
> søge en anden forening i nabobyen

Den slags er ikke præcist defineret i en 'Foreningslov'. Det skal vurderes
efter foreningens vedtægter og forskellige andre love.

/Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-02-06 10:34

Glenn skrev den 08-02-2006 03:51:
> [...]
>
> Hvor finder jeg sådanne love?
>

> Mvh. Glenn
>
> PS. Jeg har kikket på retsinfo.dk, men der kunne jeg ikke finde noget.

Hvad type forening vil du danne?

mvh

Carsten

Fra : Glenn