Opsigelsesvarsel under fyring:
Fra : OB.

Dato : 02-02-06 21:48

Mit spørgsmål går på om jeg efter en fyring stadig har den i kontrakten
nævnte opsigelsesvarlsel på en måned.
Hvis jeg finder arbejde.
Med andre ord kan arbejdsgiver forlange erstatning hvis jeg forlader
arbejdspladsen her og nu, når han har fyret mig.

Fra : Jesper Lund

Dato : 02-02-06 22:04

OB. <obcutaway@klatterup.dk> wrote:

> Mit spørgsmål går på om jeg efter en fyring stadig har den i
> kontrakten nævnte opsigelsesvarlsel på en måned.
> Hvis jeg finder arbejde.

Dit eget opsigelsesvarsel på en måned til udgangen af en måned (eller
hvad der nu er aftalt) gælder stadig, også selvom arbejdsgiveren har
opsagt ansættelsesaftalen.

--
Jesper Lund

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 03-02-06 00:31

OB. wrote:
> Mit spørgsmål går på om jeg efter en fyring stadig har den i kontrakten
> nævnte opsigelsesvarlsel på en måned.

Funktionær eller ej?

> Hvis jeg finder arbejde.
> Med andre ord kan arbejdsgiver forlange erstatning hvis jeg forlader
> arbejdspladsen her og nu, når han har fyret mig.

Det kan han sådan set godt - fordi hvis han ikke kan undvære dig i den
måned så bliver han nødt til at få fat i en vikar til (måske) den
dobbelte timeløn af din + oplæring. Se det som en kontrakt du har
indgået med ham - der følger både rettigheder og pligter med og din
pligt er at du skal være der i opsigelsesperioden medmindre han
fritstiller dig.

Med venlig hilsen / Best regards
Martin Jørgensen

Fra : per christoffersen

Dato : 03-02-06 10:15

"OB." <obcutaway@klatterup.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Med andre ord kan arbejdsgiver forlange erstatning hvis jeg forlader
> arbejdspladsen her og nu, når han har fyret mig.

Mener du her og nu, eller mener du efter opsigelsesvarslet på en måned?

/Per

Fra : OB.

Dato : 03-02-06 21:07

Jeg mener her og nu.
Jeg er klar over at i henhold til kontrakt og funktionærloven at jeg har en
måndes opsigelse, men hvad kan der ske hvis får et arbejde som jeg skal
tiltræde her og nu.

Jeg har søgt lidt på Google, og fundet frem til at man max kan blive
opkrævet en ½ md. løn.

Fra : per christoffersen

Dato : 05-02-06 13:57

> Jeg mener her og nu.

Dine rettigheder til at fratræde tidligere end opsigelsesvarslet er så vidt
jge kan se ikke afhængig af, om du er opsagt fra arbejdsgivers side eller
ej.
Men arbejdsgiveren er muligvis nemmere at aftale en tidligere fratræden med,
når han selv har opsagt dig.

/Per