Idé - Patent og hemmelighedsaftale?
Fra : Dan Storm

Dato : 01-02-06 21:16

Hej NG!

Da jeg har fået en, efter egen mening, storslået idé, er det på tide at
prøve at komme videre med den. Spørgsmålet er bare hvordan?

Så vidt jeg ved skal jeg have taget noget patent på idéen og hvis den
skal drøftes med evenutelle produktionspartnere skal jeg også have en
hemmelighedskontrakt.

Nogen der kan fortælle mig det generelle forløb og hvilke ting jeg skal
være opmærksom på?

- Så vigtig er du heller ikke!

Fra : Andy

Dato : 01-02-06 21:33

> Da jeg har fået en, efter egen mening, storslået idé, er det på tide at
> prøve at komme videre med den. Spørgsmålet er bare hvordan?

http://www.daffo.dk/

evt.

http://www.startguiden.dk/

> Så vidt jeg ved skal jeg have taget noget patent på idéen og hvis den
> skal drøftes med evenutelle produktionspartnere skal jeg også have en
> hemmelighedskontrakt.

Du kan ikke tage patent på en ide, men du kan tage patent på en praktisk
udførsel af ideen.

Andy

Fra : Gamle

Dato : 01-02-06 21:39

"Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Du kan ikke tage patent på en ide, men du kan tage patent på en praktisk
> udførsel af ideen.

Det er ikke rigtigt.
Læs her.
http://opfind.teknologisk.dk/6074

Mvh.
Torben
Patent
Hvad er et patent? | Ansøgning om patent

Et patent er en aftale mellem indehaver og samfundet. Patentet tildeler
indehaveren retten til at forbyde andre at udnytte den beskrevne opfindelse
kommercielt i en årrække.

Fra : per christoffersen

Dato : 01-02-06 21:56

"Gamle" <cfs4808a@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> "Andy" <aaa_2500X@Xhotmail.com> skrev i en meddelelse
>>

> Det er ikke rigtigt.

Og dog:
http://opfind.teknologisk.dk/6508

Her beskrives det tydelig, at en ide ikke kan patenteres som sådan. Patentet
går på den konkrete ide til en løsning.
Der kan altså tænkes andre konkrete løsninger på den samme ide, og adskiller
de sig tilstrækkeligt kan de patenteres hver for sig.

(Det er muligvis en strid om ord hvad man kalder en ide. Det væsentlige er,
at patentet skal indeholde en beskrivelse af opfindelsen, der gør den
producerbar).

/Per

Fra : Gamle

Dato : 01-02-06 21:32

"Dan Storm" <shadyz@_REMOVETHIS_err0r.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG!
>
> Da jeg har fået en, efter egen mening, storslået idé, er det på tide at
> prøve at komme videre med den. Spørgsmålet er bare hvordan?

Du kan få hjælp på Teknologisk Institut.

Mvh.
Torben

Fra : Allan Soerensen

Dato : 02-02-06 09:22

> [...]
>
> Så vidt jeg ved skal jeg have taget noget patent på idéen og hvis den skal
> drøftes med evenutelle produktionspartnere skal jeg også have en

Prøv at læs om patent på http://www.dkpto.dk/
Det er langt fra sikkert at din ide kan bære et patent, så læs også
afsnittet om brugsmodeller. Kravene til en brugsmodel er ikke så skrappe som
til et patent.

Patent- og Varemærkevarestyrelsen har en skabelon til en
Hemmeligholdelsesaftale her
http://www.dkpto.dk/blanketter/diverse/14_3_hemmeligholdelsesaftale.pdf
Der findes også en her
http://www.tekinno.dk/_root/media/22588%5FHemmeligholdelsesaftale%2C%20dansk4.doc

Fra : el_serpiente

Dato : 02-02-06 10:27

Det korte svar er start med at søge om patent på ideen, inden du
foretager dig yderligere.

Dog kan man mere generelt sige at det kommer an på hvor mange penge du
har råd til at skyde i projektet.

Det ideelle er at du kontakter et patent bureau og får ansøgt om
patent på din ide (opfindelse). Dette kan være en bekostelig affære,
regn med 50.000 og opefter. Jeg kan virkelig anbefale at få
professionelle til at lave patent ansøgningen da en dårlig skrevet
ansøgning kan ende med at du ikke har beskyttet det du tror er
beskyttet og alle så kan kopiere som de vil. (undtaer her
betraktninger om MFL $1)

Efter at patent ansøgningen er indleveret ved myndighederne, er der i
princippet intet i vejen for at du kan prøve at sælge ideen til evt.
produktions parter men det er en god ide, at få dem til at underskrive
en hemmeligholdelsesaftale alligevel. Det gode ved at have afleveret en
patent ansøgning inden der forhandles med et firma, hvor man er nød
til at afsløre noget, er at de så ikke kan 'stjæle' ideen.
Derudover definere et patent på en god måde opfindelsen, selvom det
ikke er taktisk godt at vise patent ansøgningen før den bliver
offentliggjort 18 mdr. efter ansøgning.

Når du søger patent skal du være opmærksom på at opfindelsen skal
være ny i en absolut forstand hvilket betyder at den ikke må være
offentliggjort for ansøgnings dagen, dvs. du må ikke have fortalt om
den til nogen anden inden den dato, på nær personer der er underlagt
en hemmeligholdelsesaftale.

Har du ikke råd til at lave en patentansøgning er det MEGET vigtigt
at lave en hemmeligholdelsesaftale med de firmaer du snakker med inden
du siger noget om hvad opfindelsen består i og at du får noget ind om
bod i aftalen, f.eks. at de skal betale 100.000 hvis de bryder aftalen.
Da den straf der kan tilfalde dem ved brud på en normal kontrakt
normalt ikke står mål med det de evt. kan vinde ved at bryde aftalen.
Det er en god ide at få en IPR jurist til at lave en sådan aftale.

/Jensen

Fra : el_serpiente

Dato : 02-02-06 10:39

De Hemmeligholdelsesaftaler indeholder intet der ikke allerede er
inkluderet i Markedsføringsloven §10 (og §1).

Fra : per christoffersen

Dato : 02-02-06 11:00

"el_serpiente" <jjensen@phys.au.dk> skrev i en meddelelse
> De Hemmeligholdelsesaftaler indeholder intet der ikke allerede er
> inkluderet i Markedsføringsloven §10 (og §1).

Nej, men de præciserer utvetydigt, at begge parter er klar over, at det
udleverede materiale og information er omfattet af hemmeligholdelse, og ved
en evt. efterfølgende sag vil det stille ide-manden betydeligt stærkere, end
hvis der ikke var en underskreven aftale.

Hvis man vil køre lidt hårdere på, kan man indføje en bod i
hemmeligholdelsesaftalen (Ved brud på hemmeligholdelsen). De plejer vidst
nok at være af en betragtelig størrelse, - simpelthen for at virke
afskrækkende. Det kan så modsat på visse samarbejdspartnere have en uheldig
virkning, at man mener, at klausulen om en bod er nødvendig.

/Per