Flytte fra "samlever"
Fra : Lars

Dato : 01-02-06 00:02

Hvad kan nævnes af uhensigtsmæssigheder ved at en far sammen med sin 6 årige
skolesøgende søn "flytter" til en ny adresse, for at få sønnen ind i en
ønsket skoles skoledistrikt?
(Ved senere lejlighed flyttes tilbage. Mor og bror flytter ikke. Far og mor
lever papirløst sammen, ejende et hus i fællesskab og med fælles
foældremyndighed.)

Mvh & Pft
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-06 11:28

"Lars" <pladder@pladder.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad kan nævnes af uhensigtsmæssigheder ved at en far sammen med sin 6
> årige skolesøgende søn "flytter" til en ny adresse, for at få sønnen ind i
> en ønsket skoles skoledistrikt?

Der er så vidt jeg ved frit skolevalg i Danmark, også på tværs af
kommunegrænser. Det blev indført sidste år svjh. Man skal dog selv sørge for
transport til og fra skole, hvis man vælger en skole uden for sit eget
distrikt. Dvs., at hvis barnet skal med bus, skal man selv betale for
buskortet.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 01-02-06 11:41

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> wrote in message

> Der er så vidt jeg ved frit skolevalg i Danmark, også på tværs af
> kommunegrænser.

Hvis skolen har ledige pladser, ja. Sjældent tilfældet med de populære
skoler.

hilsen
Uffe

Fra : Nette

Dato : 01-02-06 12:01

"Uffe Kousgaard" skrev

> Hvis skolen har ledige pladser, ja. Sjældent tilfældet med de populære
> skoler.

Er der ikke noget med, at hvis der kommer nok "for mange" elever, så det
evt. psser med en klasse, så SKAL de lave en klasse mere?

Nette

Fra : Per Tolbøll

Dato : 01-02-06 18:00

> Er der ikke noget med, at hvis der kommer nok "for mange" elever, så det
> evt. psser med en klasse, så SKAL de lave en klasse mere?

Nej

Fra : Ukendt

Dato : 01-02-06 18:12

"Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> Nej

Er du sikker ?
Går grænsen ikke ved 28 elever ? Mere end 28, så bliver klasserne delt op ?

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Anders Christensen

Dato : 01-02-06 23:30

Buffy skrev:
> "Per Tolbøll" <per.tolboll@kolibrinet.dk> skrev i en meddelelse

> Er du sikker ?
> Går grænsen ikke ved 28 elever ? Mere end 28, så bliver klasserne delt op ?

Derfor er der vel stadigvæk en max begrænsning for hvor mange elever en
skole skal tage?
Du kan jo ikke bare fylde 1000 elever ind i en skole der er beregnet til
500, bare fordi folk gerne vil have deres unger til at gå i skole der.
Der er jo også nogle fysiske rammer at tage hensyn til.

--
Mvh Anders Christensen

Fra : Ukendt

Dato : 02-02-06 08:12

"Anders Christensen" <vladimirr@vladimirr.invalid> skrev i en meddelelse

> Du kan jo ikke bare fylde 1000 elever ind i en skole der er beregnet til
> 500, bare fordi folk gerne vil have deres unger til at gå i skole der.
> Der er jo også nogle fysiske rammer at tage hensyn til.

Nej, selvfølgelig. Skolen skal jo kun optage de elever, den har plads til,
men det er da lige en god ting, at undersøge for Lars og familie, før de
flytter fra hinanden....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Lars

Dato : 03-02-06 23:29

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, selvfølgelig. Skolen skal jo kun optage de elever, den har plads til,
> men det er da lige en god ting, at undersøge for Lars og familie, før de
> flytter fra hinanden....

Tak for indlæg - jeg må nok uddybe lidt:
Først - det der egentlig interessere mig, er om der er specielle forhold man
skal være opmærksom på, i forbindelse med en sådan fraflytning. man kan jo
godt være medejer af et hus uden at bo der. Der må ære noget
forsikringsmæssigt - ny indbo forsikring, tilhørende den nye adresse. Så
kunne der være noget med at rabatten for barn nr. to i SFO ryger, når begge
ikke har samme adresse?

Dernæst - Det er rigtigt at der skal selvfølgelig være fysisk plads. Det der
er problemet i det konkrete tilfælde er, at netop for at sikre at der er
plads nok, er der blevet ændret på den ønskede skoles skoledistrikt, så vi
(pt.) desværre nu hører til en anden væsentligt fjernere liggende skole.
Bror går på den ønskede skole, hvilket hjælper lidt, men ikke nok.
Yderligere opereres der vist med to klassekvotienter, 23 for børn uden for
distriktet (dvs at der er plads for disse hvis der er færre end 23 i
klassen) og 25 for børn indenfor distriktet.

/Lars