Blev Straffelovens § 140 ophævet ?
Fra : F.S.

Dato : 31-01-06 16:44

Jeg ved at der på et tidspunkt blev fremsat et lovforslag om Straffelovens §
140´s afskaffelse, men jeg huske ikke resultatet. Og hvad var ordlyden i
paragraffen ? Lovforslaget blev fremsat af DF, men fik flertal udenom
regeringen.

F.S.

Fra : Henning Makholm

Dato : 31-01-06 16:54

Scripsit "F.S." <washingtonFJERNDETTE@stofanet.dk>

> [...]
> 140´s afskaffelse, men jeg huske ikke resultatet. Og hvad var ordlyden i
> paragraffen ? Lovforslaget blev fremsat af DF, men fik flertal udenom

L 157 fra 1. samling 2004-2005. Det bortfaldt da der blev udskrevet
valg, men blev genfremsat som L 131 i 2. samling.

Ved tredjebehandlingen 14. juni blev forslaget nedstemt med 16 stemmer
for (DF) og 97 (samtlige andre partier) imod.

§140 lyder altså stadig:

§ 140. Den, der offentlig driver spot med eller forhåner noget her i
landet lovligt bestående religionssamfunds troslærdomme eller
gudsdyrkelse, straffes med bøde eller fængsel indtil 4 måneder.

--
Henning Makholm "They want to be natural, the anti-social
little beasts. They just don't realize that

Fra : per christoffersen

Dato : 31-01-06 16:59

"F.S." <washingtonFJERNDETTE@stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> § 140´s afskaffelse, men jeg huske ikke resultatet. Og hvad var ordlyden i
> paragraffen ? Lovforslaget blev fremsat af DF, men fik flertal udenom

Det forslag har nok ikke fået flertal, for §140 er stadig med i
Straffeloven.
Så vidt jeg husker står DF også temmelig alene med deres holdning til denne
og lignende paragraffer.

/Per